“Lower it, or God will do it for you” is het credo van veel mensen in de zogenaamde “stance” wereld. Of zoals Hyundai in dit geval zegt: “De bijna-winnaar van de COTY Award voorkomt dat een container wegwaait in Korea.”
Je zit er natuurlijk niet op te wachten als Hyundai Elantra-eigenaar: een stevig zijwindje zorgde ervoor dat de chauffeur van deze truck met oplegger ‘m niet overeind wist te houden en zijn zeecontainer lafjes op het dak van de Elantra swaffelde. Gelukkig konden de inzittenden van de Hyundai de auto ongedeerd verlaten en dus vond Hyundai het wel grappig om deze gecrashte sedan op hun Facebookpagina te zetten.
Resultaat: een rijhoogte die één van onze cameramannen met een goedkeurend knikje zou beoordelen. Vraag is alleen of deze zeecontainer nu als standaard verlagingsoptie in de prijslijst moet komen, je kan er natuurlijk ook meteen een hoop spullen in kwijt maar we hebben onze twijfels bij de gevolgen voor de aerodynamica.
waxweazel zegt
Nieuwe manier om nieuwe kreukelzones te testen ? :p
norge zegt
Oef was die man/vrouw blij om in een kwaliteits auto te zitten.
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Een kolfje naar jou hand hé? :P
Maar pas op, straks komt rechercheur weer vertellen dat de garantie NIET telt voor zeecontainers die op je Hyundai waaien…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: …jouW… Grr.
MartijnGizmo zegt
Prima rijhoogte zo, mist alleen nog spacers/bredere wielen! ;)
CasperH zegt
@MartijnGizmo: ik wist dat er nog iets ontbrak ;)
snelweg zegt
Nu lijkt het op de Infiniti LE Electric
mout zegt
@snelweg: zeg dat wel, ja. Ik had nogal ff nodig voor ik zag dat het achterste zijruitje toch echt anders is.
michelyman zegt
Nu nog wat camber en je hebt een hele mooie hellaflush stijl. Maar altijd zonde als je dit overkomt.
E34M5Touring zegt
Misschien een hele domme vraag hoor, maar kunnen de vering en schokdempers zoiets aan? Of blijft ie zo staan als ze de truck eraf takelen?
johanhummer9 zegt
@E34M5Touring: hij veert weer terug mits de veren niet gebroken zijn
dotternetta zegt
@E34M5Touring: Haha, je hebt je beamer nog nooit gebruikt voor het halen van bvb 40 zakken tuinmodder. Mijn sletje stond met alles schokbrekers op de eindrubbers en het veert netjes weer terug hoor.
E34M5Touring zegt
@dotternetta: Ja ok maar 40 ton is wel ff anders dan 40 tuinzakken, maar ik begrijp je punt. Thank god for leasesletjes.
RuVi zegt
@E34M5Touring: denk niet dat hier 40 ton in zit…..
dotternetta zegt
@E34M5Touring: sletje = starlet :-)
E34M5Touring zegt
@dotternetta: In that case respect ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@E34M5Touring: Respect? Niets abnormaals hoor voor een Toyota op leeftijd. 300 kilo zand vervoeren in een ouwe Corolla lukt ook netjes…
jzaero zegt
@E34M5Touring: mijn Starlet heeft al een hele hoop kilos vervoerd, cateringwagen, bestelbus, met 6 man in dat ding (420kg), bouwmarktspullen, een compleet paviljoen bouwpakket, kerstbomen en dat allemaal in de Starslet! Mijn BMW daarentegen houd ik lekker clean.
mout zegt
@E34M5Touring: Vering gaat heel blijven tot je ‘m helemaal plat hebt. Daarna houdt ie op met veren, maar blijft breken een uitdaging.
Demping gaat heel blijven tot ie helemaal in elkaar geschoven is. Daarna is het meteen breken.
Maar beide horen voorkomen te worden door het ontwerp. Voor het zover is loopt de veerpoot tegen de schotel aan. Daar zit voor de lief nog een brokje rubber tussen.
Veer je vaak en diep (drempels…), dan wordt de veer langzaam slapper. Auto’s verlagen zodoende zichzelf. Van mijn auto (11 jr, 200.000) zijn de veren vervangen, en nu is ie iets stugger en toch wel flink hoger (4 cm?).
Vroegah reed ik veerbollen. Die heten zoveel onderhoud te kosten. Met 100.000 km ben je vroeg genoeg, en met €250 ben je wel klaar. En dan heeft ie tot het onderhoud exact zo geveerd als nieuw.
Veren en dempers rondom kosten me voor deze auto zo’n €1200 bij de garage. Gelukkig mag ik bij mijn garage zelf onderdelen meenemen. Maar dan nog is het €700.
E34M5Touring zegt
@mout: Ja dat van de veerbollen ken ik. Die zijn ook veel makkelijker thuis te doen (mits je verstand hebt van eht LHM systeem). Dank voor uw uitgebreide antwoord! :)
pinokotsbeer zegt
Komt de Elantra ook nog naar Nederland? vind het een erg mooie wagen
sdk16420 zegt
@pinokotsbeer: Volgens mij is het gewoon hetzelfde als een i40
ralphbeen zegt
@sdk16420:
De i40 sedan lijkt er heel erg op maar is een slag groter.
Als ik het goed heb heet de Elantra hier de i30 maar deze is hier nog niet als sedan verkrijgbaar.
Esprit_de_Flandre zegt
@ralphbeen @sdk16420 @pinokotsbeer: Elantra = Avante = i35.
Maar is in feite wel de sedanversie van (wat wij kennen als) de i30, en is hier niet leverbaar. Jammer genoeg, want het ziet er verdomd goed uit…
PHSK zegt
Heel bijzonder dat de Hyundai niet zo plat als een “dubbeltje” is geworden. Als de auto op deze manier je leven redt, RESPECT.
PJ zegt
@PHSK: vond ik ook al, stevige dakconstructie op die wagen
Keaven zegt
Dus hyundai vind het grappig dat ze windgevoelige opleggers bouwen die zomaar op auto’s vallen?
jack_abarth zegt
Valt mee dat de container ook niet van Hyundai is, die zie je namelijk genoeg.
insideman zegt
HAHA….de container is wel van Hyundai! kijk maar op dat spatscherm..
potver7 zegt
@insideman: een zeecontainer heeft geen spatschermen – of dit zou de enige in de wereld moeten zijn.
Die spatschermen zitten aan de trailer waar de container op staat – ehhh stond.
spotu2 zegt
Die hyundai ziet er nog niet verkeerd uit! Waarom zie je dat hier nooit?
Esprit_de_Flandre zegt
@spotu2: Omdat kleine sedans hier niet goed verkopen. Wij mogen ons behelpen met de i30…
xilver zegt
Stevige barrel!
login zegt
Zoiets is volgens mij ook ooit op de ring rond Eindhoven gebeurd. Maar volgens mij lag daar een hele tankwagen met inhoud op het dak van een volvo v70.
Daar kwam de nodige publiciteit uit voort en volgens mij kreeg de eigenaar een bos bloemen en een nieuwe auto van volvo.
petrolgirl zegt
Aaah, veel beter. :D
dotternetta zegt
deze zat wel vol:
potver7 zegt
@dotternetta: ja zoiets zou je eerder verwachten van een zeecontainer die op een auto valt. Een echt volle container waait ook niet zo 1-2-3 om.
gertwoumans zegt
toch sterke wagen precies, die hyndai
mylvan zegt
Vind het een beetje een vreemde foto, de vrachtwagen staat namelijk nog rechtop en dat kan niet want die container staat op een oplegger, niet op een aanhanger…. En neem in 1 ding van mij aan, een lege 40 footer weegt ca. 4 ton, als dat op je dak dondert ziet geen 1 auto er zo uit, dan zijn ze allemaal, tenzij er leopard op de neus staat toch echt iets platter lijkt me.
Esprit_de_Flandre zegt
@mylvan: 4 ton die op een vrij gezapig tempo op je dak komt liggen, en je mag er nog makkelijk een ton aftrekken, want de helft van de wielen staat nog op de grond…
Ja, dat lukt wel hoor, voor een moderne auto…
jordy14 zegt
Ik dacht dat als er een container op je auto viel heel je auto naar de haaien was!
lincoln zegt
@jordy14:
dat is alleen het geval met zee-containers ..
jerry zegt
Een iets te grote dakkoffer gebruikt? je weet het maar nooit met die koreanen.