Hyundai doet het beter dan de VVD: ze houden de middenklasse bij elkaar.
Het zal jullie niet zijn ontgaan dat de middenklasse flink aan het uitdunnen is. Althans, op automobiel vlak. Vroeger waren de A, B, C en D-segmenten enorm groot. Tegenwoordig ligt dat iets anders. Iedereen wil graag sportief en avontuurlijk overkomen met een crossover. Geen enkel probleem, ware het niet dat veel merken geen auto voor Jan Modaal maken.
Het A-segment is flink uitgedund en ook het B-segment wordt kleiner. Zo krijgen de Ford Fiesta en Audi A1 geen opvolger. Er is simpelweg te weinig geld te verdienen. De marges in dit segment zijn vrij klein.
Hyundai houdt middenklasse overeind
Dan is de EU ook nog eens druk aan het uitoefenen met zeer strenge uitstootnormen en verplichte attributen die er allemaal op moet. Het valt te prijzen dat auto’s schoner worden, maar het zorgt er vooral voor dat intrinsiek zuinige hatchbacks niet meer winstgevend zijn. Dit terwijl je bij een dure SUV makkelijk een elektrische omweg kunt vinden om een V8 door de WLTP te loodsen.
Maar gelukkig zijn de Zuid-Koreanen van Hyundai er nog. Dat merk is nu nog actief met de i10, i20 en i30. Ondanks dat dit segment onder druk staat, is Hyundai voornemens erin actief te blijven. Dat bevestigt Michael Cole (CEO van Hyundai Europe) aan Autocar. De huidige modellen zullen er nog eventjes blijven. Dat niet alleen: er komt ook een volgende generatie van de i10, i20 en i30.
N-modellen
Dat betekent wel dat Hyundai moet inzetten op elektrificering. Bij de klasse van de i30 komt dat al veel voor. We zijn erg benieuwd hoe Hyundai de i10 kan laten voldoen aan Euro 7-normen én de prijs interessant kan houden.
Wel moeten we afscheid nemen van de Hyundai i30N. De opvolger is eveneens bevestigd. Er komt een i30 N hatchback en een Elantra N (de sedan-versie). Alleen is dit wel voor markten buiten Europa vanwege uitstootnormen.
Meer lezen? Dit zijn de 10 goedkoopste auto’s van 2023 in Nederland!
Robert zegt
Tja, als er straks maar twee of drie fabrikanten overblijven die het A- en B-segment willen bedienen, is de spoeling voor de consument weliswaar erg dun, maar het kan voor de fabrikanten die over blijven er wel net voor zorgen dat het rendabel blijft om die kleine(re) auto’s te produceren.
En wat is tegenwoordig nog klein? Een Up! van Volkswagen is qua binnen- en buitenmaten op alle vlakken behalve de bumper-tot-bumper lengte groter dan een Golf 1 en behalve de kofferbak qua binnenruimte vergelijkbaar aan de Golf 2.
marcomanta zegt
Huh, wel buiten Europa vanwege uitstootnormen. Tjonge jonge zeg, dat hele milieu gezeur kan mij onderhand wel gestolen worden, de rest van de wereld lacht ons gewoon uit.
steephh zegt
@marcomanta
Wij waren samen met (toenmalig) Bondsrepubliek Duitsland en Scandivanië ook een van de eerste landen in Europa die stopten met het schadelijke gebruik van lood in benzine. (werd toegevoegd om pingelen tegen te gaan). Gaf alleen wel allerlei gezondheidsproblemen bij veel mensen. Zie:
https://www.nationalgeographic.nl/eindelijk-gelode-bezine-de-wereld-uit
Keek de rest van de wereld ook wat vreemd op neer, er was ook paniek dat het ten koste zou gaan van onze concurrentiepostitie, etc etc.. Uiteindelijk bleek het enkel een positieve ontwikkeling te zijn en konden wij de rest van de wereld spreekwoordelijk uitlachen. ;-)
marcomanta zegt
Dat snap ik, maar om nu verder een politieke discussie te gaan voeren, dat gaat mij wat ver. Feit is wel dat bijvoorbeeld CO2 rechten welke vrijkomen, verkocht worden aan bijvoorbeeld de “grote industrie e.d.”, en er elders in de wereld, sterker nog, in Bosnie zelfs, enorme kolen centrales draaien.
bassrt zegt
ik snap het ook niet waarom andere merken ervoor kiezen om het A en B segment auto’s scrappen. Die maken ze echt niet tegen verlies, want anders waren die auto’s er sowieso niet gekomen.
Ik zie niet al je klanten die een A of B segment auto bij je gekocht hebben terug komen om een C segment auto te kopen. Als voorbeeld (dus ook met voorbeeld waardes) Mercedes verkoopt 200.000 A klasses en 100.000 B klasses. Nu deze modellen weg vallen zie ik niet 300.000 extra C klasses verkocht gaan worden.
Maar goed het is helaas niet anders en gelukkig gaat Hyundai wel gewoon door. Kunnen we altijd nog die kant op als de rest niet te betalen is.
HzR zegt
Je moet steeds meer veiligheidssystemen in de auto aanbieden wat de kosten opdrijft. Als de auto’s duurder worden worden ze vooral in de onderste prijsklasse minder verkocht. Als je al een hele lage marge hebt moet je het van het volume hebben, dus op den duur loont het zich gewoon niet meer.
potjak zegt
Hyundai houdt middenklasse overeind.
Hyundai doet wat VVD niet kan.
Hyundai doet het beter dan de VVD: ze houden de middenklasse bij elkaar.
…. ware het niet dat veel merken geen auto voor Jan Modaal maken.
Zomaar wat zinnetjes uit het artikel gekopieerd. Wat een uitmate slecht geschreven stuk. Als je niet eens bent met de politiek gebruik daar dan een ander kanaal voor ipv Autoblog en over de rug van het merk Hyundai (ben ook wel benieuwd wat zij hiervan vindend, zou het niet tof vinden als mijn merk aan politiek wordt gelinked). De middenklasse auto bestaat nog altijd bij elk merk dus die vlieger gaat niet op. A-segmenters, daar gaat het over. De auto voor Jan Modaal! In welke wereld kan Jan Modaal een nieuwe auto kopen…??? 80 tot 90% van Jan Modaal heeft niet eens de middelen een dusdanig bedrag voor enkel een auto bij elkaar te sparen, zeker niet met een gezin.
harrie zegt
Hoi Mark! Gave reactie!
potver7 zegt
Misschien moet je even opletten? Niet alleen A-segmenters worden gesaneerd, bij diverse merken verdwijnen ook de B-segmenters (Polo, Fiësta) en zelfs de C-segmenters (Focus, A-/B-Klasse).
Overigens is Jan Modaal bepaald geen armoedzaaier; met een modaal gezinsinkomen (in 2023 is dat €5400 netto) kun je prima sparen voor een nieuwe auto.
V8Vantage zegt
Was er vanmorgen niet een bericht op de radio dat 6 van de 10 mensen de eindjes niet of nauwelijks aan elkaar kunnen knopen? Dat maar 2 van de 10 mensen in staat is om iets op zij te leggen van het maandelijks inkomen?