“De populariteit van zuinige auto’s is voornamelijk te danken aan de lagere kosten en niet aan de geringe belasting van het milieu,” zo kopt een onderzoek van Hyundai dat net in onze mailbox valt. Well, slap my ass and call me Judy!
Potjandosie, dat had toch niemand durven denken. Wij waren in ieder geval in de waan dat al die leasertjes die met hun Civic Hybrids op je bumper hangen buitengewoon milieubewust bezig waren. Hyundai-importeur Greenib liet Marketresponse onlangs een onderzoek uitvoeren onder 500 bestuurders waarbij werd gevraagd naar de reden om voor een zuinige auto te kiezen. Slechts 3% noemde het milieu. En minstens zo opvallend: niet meer dan 20% geeft toe dat het ze om de lagere kosten te doen is.
Ook beweert 84% dat een stijging van de brandstofprijzen met 10 eurocent per liter geen enkel verschil zou maken voor het aantal kilometers dat ze rijden. Verder laat 63% zich niet beïnvloeden door het lagere verbruik als doorslaggevende factor om een kleinere auto aan te schaffen.
Hebben ze dit onderzoek soms stiekem onder Autoblog-lezers uitgevoerd? Of is echt iedereen in Nederland een benzinesnuivende, rubberrokende ploert? Hoe dan ook: overheid, u hoort het. Maak die milieumobielen nog maar een tandje goedkoper, dan bereikt u wat u wilt.
Laue zegt
Hierbij wil ik hyundai bedanken voor dit retorische onderzoek.
Mark zegt
@Laue: Jij weet vast niet wat retorisch betekent hè?
Laurens zegt
@Laue: LOL. Want waarom koopt iemand zowiezo een Hyundai…
Nickett zegt
Ik hoop niet dat ze al te veel geld hebben uitgegeven aan dit onderzoek :)
JanJansen zegt
De overheid weet toch ook gewoon dat het niet uitmaakt hoe hoog ze de belastingen maken op onze “koe met de gouden eieren”. Links lullen rechts vullen heet dat en dat is hard nodig gezien het hard oplopende begrotingstekort.
Als hierbij ook nog het recente onderzoek geplaatst wordt dat modernere auto’s niet zo veel schoner zijn voor het milieu is het cirkeltje rond. (de sloopregeling is een wassen neus? goh verrassend joh)
jee-oekeloeres zegt
Dit dit soort berichten uberhaupt geplaatst worden…
Stender zegt
Robin zegt
Zegt toch ook al meer dan genoeg dat enkel wordt gekeken naar het verbruik van een auto op papier. Als een hybride wordt afgetrapt omdat de berijder gewend is aan de prestaties van een auto met een fatsoenlijke motorinhoud dan is de hybride vele malen onzuiniger. Zo is het gemiddeld verbruik van een 520D op de snelweg ook vele male zuiniger dan dat van een prius en in stadsverbruik scheelt het geen flikker. Dus voor de beloningen staan die zogenaamde boomknuffelaars allemaal in de rij maar volgens mij boeit het niemand wat of het resultaat uiteindelijk ook daadwerkelijk noemenswaardig is.
Laue zegt
Overigens meer dan belachelijk dat hybride rijders beloont worden met 14% en andere profijtjes.tijd voor een nieuwe regering. Stem Rechts!
Henk zegt
wat een verrassing
MattCurlew zegt
Het was toch allang bekend dat NL zuinig en krenterig zijn..? Zelfs autoliefhebbers doen al moeilijk om 10 euro p/m in de lease.. laten ze hun relatief betaalbare droomauto staan voor de zoveelste saaie hok die je overal ziet.. weird..
mhijnen zegt
-edit: dank, is gefikst-
Beetje Verward zegt
Onderzoek is inderdaad weggegooid geld. Natuurlijk gaat het bijna iedereen alleen maar om geld. Daarom zijn subsidies onmisbaar om gedrag te veranderen.
En iedereen die ervan profiteert vindt het prachtig (en niet alleen die verfoeilijke hybriderijders):
20% bijtelling voor een A3: super, waarom niet 4 grammetjes minder en dan 14%?
Alle autofabrikanten doen nu hun stinkende best om verbruik en uitstoot te minimaliseren. En niet omdat de consument erom vraagt maar omdat het fiscaal gestimuleerd wordt. Oneerlijk? Op het eerste gezicht JA. Nodig: ZEKER.
Laurens zegt
@Beetje Verward: nodig, nee, niet in die mate.
Want heel slecht besteedt geld (in geval Prius) als je net als jij wel weet wat het doel is in deze. Of zou de overheid dom zijn?
Jesper zegt
“Ook beweert 84% dat een stijging van de brandstofprijzen met 10 eurocent per liter geen enkel verschil zou maken voor het aantal kilometers dat ze rijden.”
Klinkt als, maak de peut maar zo duur als jullie willen, wij bukken toch wel. Niet dé manier om de prijs omlaag te krijgen jongens :?
Benjamin1 zegt
dit onderzoek boeit eigenlijk ook niet….
Timmie zegt
Dit vind ik inderdaad een retorisch onderzoek. Of nog: een onderzoek gevoerd onder de verkeerde omstandigheden. In een economische cisis primeert namelijk het overlevingsinstinct, dwz, geld besparen. En in die tijden primeert dat duidelijk op milieuzaken.
Jelmer zegt
Conclusie: subsidie werkt. Succesvol rijksbeleid, prima toch? Wat is er verkeerd aan een schonere wereld?
ivanadrive zegt
In welk opzicht is een Prius goedkoper dan pakweg een een Golf/Astra/308/Mégane/… diesel?
Beetje Verward zegt
Het ontgaat mij waarom het geld in geval van de Prius slechter besteed zou zijn dan in geval van een A3 en alle andere 20% leasewagentjes.
En een domme overheid? Je kunt bij elke subsidie vraagtekens zetten. Neem bijvoorbeeld woningisolatie. Niet eerlijk voor de mensen die de verwarming toch al lager hadden staan. Of waarvan het huis al geisoleerd was.
Maar toch zinvol om mensen die het milieu helemaal niets kan schelen tot gedragsverandering te bewegen en om de industrie tot innovatie te prikkelen.
Ik heb zelf niet de pretentie dat ik kan uitrekenen wat wel en niet goed besteed is. Wie wel zo knap meent te zijn mag het zeggen. Ik ken zulke mensen overigens wel. Ze zijn alleen te bescheiden om er mee te koop te lopen.
Laurens zegt
@Beetje Verward: Een forum als dit werkt door het intypen van woorden. Bescheidenheid brengt de mensheid niet verder, zoals Darwin heeft aangetoond. Of sluit jij telkens weer achter aan in de rij :-)
Overigens, als je die mensen kent, waarom vertegenwoordig je ze dan niet hier? Als het onderwerp je ter harte gaat?
Een beloning geven per bespaarde ton CO2 over de levensduur van een auto die enigszins in verhouding is met de werkelijke milieuprijs vind ik billijk. Zo werken die isolatie subsidies ook.
wow zegt
Mij hebben ze me niet gevraagd wat een onderzoek
Beetje Verward zegt
Tja, sommige mensen geloven dat een grote bek, ongenuanceerde stellingen en hatelijkheden de mens verder brengen.
Ik geloof dat bescheidenheid, nuance en hoffelijkheid de mens in elk geval nog iets verder brengen.
De echte discussie vindt elders plaats en zeker niet op dit blog.
Laurens zegt
@Beetje Verward: aanhanger Intelligent Design blijkbaar. Dan is het voorbestemd, waar maak je je druk over.
Je laatste opmerking is meer op zijn plaats richting de Autoblog redactie, kunnen zij hun onderwerp keuze aanpassen aan jouw “realiteit”?
roadronner zegt
Godefriet zegt
Ze hebben het onderzocht bij 500 mensen. Da’s niet veel.
Carmaster zegt
@ Beetje Verward
Het geld aan een Prius is een loze investering voor het milieu omdat:
Denk eens aan een autosloperij…..ruik je het accuzuur al?
Juist…
Laurens zegt
@Carmaster: Beetje is een lobbyist. Die hebben internet ontdekt. Ze bouwen zelfs imitatie onafhankelijke maar bedrijfsgesponsorde sites zoals ZERAuto.nl .
Wilco zegt
Duidelijk he. Ik wist dit al langer. En het mooiste is nog dat de meerderheid weer eens gelijk heeft. Want het milieu dienen met autorijden is onzin, denk dat nutteloze ritten uitsparen meer helpt dan hybrides.
bartes zegt
@Godefriet: en toch zit daarmee het resultaat maar heel weinig van de werkelijkheid af. Wiskunde is mooi ;).
Citrofiel zegt
Wij als autoliefhebbers, die natuurlijk veel slimmer zijn dan gemiddeld, zagen dit allang in. Maar niet iedereen is zo scherp en/of volgt de verhalen op autoblog. Voor genoeg onwetende mensen zal dit toch min of meer als een verrassing komen. Na alle milieupropaganda zou je kunnen verwachten dat mensen ook echt om het milieu geven. Maar dat is dus niet zo.
Beetje Verward zegt
@citrofiel
Natuurlijk zijn autoliefhebbers slimmer dan gemiddeld. Veel slimmer.
Maar dat de gemiddelde burger niets over heeft voor het milieu/klimaat wist iedereen wel. Zelfs bij de Rijksoverheid.
Daarom zijn dus die subsidies bedacht. Omdat dat de enige manier is om gedrag te beinvloeden. Bij de gemiddelde burger dan.
Laurens zegt
@Beetje Verward: je hoeft je motivatie om de Prius te kiezen niet uit te leggen.
Vroegwakker zegt
Ook nu gaat de discussie weer vooral over de Prius!
Logisch want dat is mijlpaal in de geschiedenis van de Auto. Met of zonder BPM.
Laurens zegt
@Vroegwakker: ik heb vele omschrijvingen van het uiterlijk van een Prius gelezen op deze site, maar mijlpaal slaat alles :-)
C6_R zegt
Heb het onderzoek van Hyundai er ook even bijgepakt en vond nog een interessante conclusie: De populariteit van Hyundai is voornamelijk te danken aan de lagere kosten en niet aan de rijeigenschappen, kwaliteit of uiterlijk van Hyundaii… NO SHIT!
BananaFlip zegt
Prachtig artikeltje Ruben!
Cantago zegt
Bedankt Hyundai voor dit verhelderende onderzoek! Jammer dat onze eigen overheid gewoon vol blijft houden aan die onzin, bah. Nog steeds veel betalen voor een normale auto.