Een oude concept is verwerkt in dit futuristische model.
We kennen eigenlijk twee Hyundais. Het Hyundai wat hard probeerde om Koreaans hier aan de man te krijgen, en het huidige Hyundai, wat met Europese afdelingen en samenwerkingen hier ook daadwerkelijk verkocht wordt. Vandaag komen die twee werelden samen in de Hyundai 45 Concept.
Het ding is namelijk op en top modern, maar om de styling te begrijpen moeten we eerst een blik werpen op het verleden. In 1974 verkoopt Hyundai de Pony, een middenklasse sedan. Het aspect ‘prijspakker’ stond boven het aspect ‘styling’, maar met een ontwerp van Giugiaro was het ook geen uiterst lelijke auto. In 1974 kwam er een versie uit die onder de juiste omstandigheden gewoon erg fraai is: de Pony Coupe Concept door Italdesign.
Wat dat betreft kun je de Hyundai 45 Concept in 2019 (precies 45 jaar later, what’s in a name) zien als een Peugeot e-Legend. Het exterieurontwerp is een soort moderne interpretatie van de Pony Coupe, maar het ding is hypermodern. Hyundai beweert zelfs dat dit het begin is van een compleet nieuwe Hyundai-designtaal. Een simplistische insteek met een moderne look. Hyundai voegt daar zelf aan toe:
De 45 verkent tegelijkertijd de evolutie van Hyundai’s designtaal volgens het thema ‘Sensuous Sportiness’, waarbij Sensuous staat voor ‘sensueel’, oftewel de grotere emotionele waarde die klanten ervaren door design, en Sportiness voor ‘sportiviteit’ en de toepassing daarvan in innovatieve mobiliteitsoplossingen.
Of dat heeft gewerkt is subjectief, dus wat maakt dit concept uniek? Dat Hyundai ook niet heeft bespaard op de nieuwste techniek. De auto hangt vol met camera’s waarmee hij autonoom zou kunnen rijden. Ook de ondertussen door Audi al gebruikte cameraspiegels maken voor Hyundai hun debuut op de 45. De aandrijflijn is uiteraard volledig elektrisch en zit zo weggewerkt dat je enorm veel ruimte hebt in het interieur.
Want ook op het interieur wordt futuristisch ingespeeld. Wat ten eerste opvalt zijn de deuren: het zijn schuifdeuren en de voordeuren gaan open in tegengestelde richting, zodat er geen sprake is van een B-stijl. Hyundai noemt het de STYLE SET FREE-strategie, waar ook het interieur naar wens ingedeeld kan worden. Ook is er sprake van draaibare stoelen, zodat bij autonoom rijden alle inzittenden tegenover elkaar zitten. Verder is het minimalistisch en ruimtelijk ingedeeld.
De Hyundai 45 komt niet op de markt, tot zo ver geen verrassingen. Wel wil Hyundai de designtaal en de techniek gebruiken in toekomstige modellen.
luckyluck zegt
Ja, ik vind lampen waarvan lijkt alsof het pixels op een beeldscherm zijn best cool.
Jochempie zegt
LOVE IT! Doet lekker Peugeot-concept achtig aan. Het zou zomaar een 306 concept kunnen zijn. Hup, in productie!!
Calimero zegt
Er circuleren al jaren renderings e.d. van een Fiat 127 2020 rond op internet.
Bij het zien van deze concept (of het voortraject daarvan) was dat het eerste wat mij te binnen schoot. Zeker bij het zien van de achterkant van de auto. Al zullen de maatvoeringen anders zijn dan bij de genoemde 127.
Ook een verschil is dat ik het eventueel realiseren van een auto als deze waarschijnlijker acht dan een dergelijk model door Fiat (FCA) om redenen die een ieder die bekend is met het beleid van FCA inmiddels wel bekend zullen zijn. Maar dit terzijde.
Martini8v zegt
@milan0: Ik dacht gelijk aan het Delta-concept, ook hier voorbij gekomen. https://www.autoblog.nl/nieuws/lancia-delta-concept-grijpt-terug-op-de-gloriedagen-63277
Dutchdriftking zegt
Het heeft wel wat.
reactief zegt
Echt heel vet.
Maar dit naar productie designtaal zal waarschijnlijk hetzelfde opleveren als bij de Honda-E…
Esprit_de_Flandre zegt
Alles komt terug, en idd, het ziet eruit als een concept van 45 jaar geleden. Toen zou dat futuristisch zijn geweest. Zelfs de geblokte lichten zouden passen.
Daarnaast had het ook een concept kunnen zijn voor VW of Skoda een paar jaar geleden. Stelt me een beetje teleur van Hyundai…
marinepower zegt
Je kan ook teveel weglaten…
iaccaloco zegt
De oude Pony was veel…. Maar toch ècht geen sedan, doe je huiswerk AB!