Maak de blits in de stad met de Hyundai Casper. En maak gehakt van drempels.
Als je jezelf kapot wil laten schrikken, sla even een willekeurige autoprijslijst open. Ja, natuurlijk, er is inflatie en auto’s zijn beter dan ooit. Maar kom op, een beetje A-segment kost tegenwoordig al 15 mille. 15! En dan mag je blij zijn dat er überhaupt A-segmenters zijn. De meeste merken zullen dat segment verlaten. Sterker nog, je mag blij zijn als er nog B-segmenters overblijven, want ook daar zien niet alle fabrikanten brood in.
De Hyundai i10 is een van de weinige verse modellen (2019) in dit segment. Daar moeten we de Zuid-Koreanen dus dankbaar voor zijn, want sommige auto’s in dit segment zijn al meer dan 10 jaar oud… Maar mocht je de i10 iets te saai of doelmatig vinden, is er goed nieuws. Dit is de Hyundai Casper en het apparaatje is briljant!
(Hele) compacte crossover
De Hyundai Casper is niet vernoemd naar onze oud-collega, alhoewel hij zijn voorliefde voor compacte crossovers niet onder stoelen of banken stak. De auto begon zijn carrière als AX-1 Concept. De auto is echter vernoemd naar Bobby ‘Casper’ Boyden. Dat was een beroemde skateboarder in de jaren ’70. Ook de periode dat ‘onze’ Casper verwekt werd, maar dat terzijde.
Officieel moet de Hyundai Casper een crossovertje zijn, maar gezien de afmetingen is het eigenlijk meer een guitige hatchback. Mijn kleine neefje met een baret op heet ook niet ineens ‘soldaat’. Over klein gesproken, de Casper staat op het K1-platform en is klein: 3,60 meter lang, 1,60 meter breed en 1,57 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,40 meter. Dat is ietsje compacter dan ‘onze’ i10.
Motoren Hyundai Casper
Qua motoren kun je de Hyundai Casper uitrusten met twee driecilinders. Een 1.0 MPI (75 pk) en een 1.0 T-GDI (100 pk). Je kan kiezen uit een handgeschakelde vijfbak of een vijftraps automaat. Voor sommige exportmarkten (zoals India) zal er ook een eenvoudige 1.2 viercilinder met 82 pk leverbaar zijn.
Of de Hyundai Casper ook naar Nederland komt is, is niet bekend. In veel gevallen zijn auto’s bedoeld voor Aziatische markten lastig te homologeren voor Europa in verband met emissie- en veiligheidseisen. De productie start over 14 dagen.
Op latere termijn volgt er een volledig elektrische variant, die een goed alternatief zou kunnen zijn voor de (iets grotere) Dacia Spring.
gabrielo zegt
Vind het altijd jammer als zo’n Aziatisch kleintje ook meteen heel smal is. Dat maakt ‘m meteen zo knullig. Met parkeren zie ik meer voordeel in beperkte lengte dan in beperkte breedte.
okdoei zegt
@gabrielo: jij woont duidelijk niet in Nederland.
imaginenl zegt
Was ook meteen mijn idee. Dit is hoger en smaller dan een Smart en dat is al te zijwindgevoelig.
Looks zijn wel meer dan prima!
dondeboer zegt
Geinig ding. Ben niet zo van de SUV’s, maar dit vind ik wel een kek ding eigenlijk.
toyotavenray zegt
Dus eigenlijk een Suzuki Ignis van Hyundai.
mashell zegt
Ja maar dan wel heel veel leuker.
SimonMc zegt
Hopelijk heeft deze wél kofferbakverlichting…
maussieknip zegt
@toyotavenray: deze vind ik in tegenstelling tot de Ignis heel erg leuk en stoer ogen. Wanneer achter een Ignis rij mis ik altijd de 45km sticker. Ignis lijkt vooral aan de achterkant op een brommobiel.
Design_Driven zegt
Guitig ding met karakter. Die zou het best eens goed kunnen gaan doen in Nederland maar ook Indië en Japan (al zijn ze daar erg honkvast)
20vtsport zegt
Indië…
kevertje zegt
Je kan er weinig verkeerd op zeggen buiten dat dit ‘made in Korea’ is. In Europa lukt een merk zoals Renault er zelfs niet meer in om met de huidige tarieven de jongste werkkracht van een nieuwe auto te voorzien met iets van 3 nullen – daarvoor is Dacia in het leven geroepen. Terwijl het ooit de vocatie was van dit soort merken – Renault, Citroen of Volkswagen… een auto voor iedereen. Eigenlijk trekt dit zich door in alle segmenten en modellen, auto’s zijn zeer duur geworden voor wat ze in hun marktpositie zijn. Dan praten we niet eens over de zo gehypte hybrides of EV’s. Arm Europa ook dat zich alleen maar focused op alles duurder en onmogelijk maken voor de consument, door hyper-regelgeving en absurde doelstellingen, noemt het gerust de totale implosie van koopkracht voor wie geen duur diploma heeft.
cloverleaf zegt
@kevertje: een duur diploma doet het niet meer hoor. Je verdient tegenwoordig meer als loodgieter dan als de zoveelste rechtenstudent!
str8six zegt
Kek bakkie!
crashingduke zegt
Jammer dat het geen EV is. Zou een prima auto in de stad zijn.
potjak zegt
Wat een kek ding zeg. Zou zo door kunnen gaan als een moderne reïncarnatie van de oude Lada Niva (alhoewel wel veel kleiner).
vpowert zegt
Wat een guitig karretje! De Koreanen doen wanneer Fiat zit te slapen, want dit is zo guitig als een nieuwe Panda had kunnen zijn.
Hyundai was zo slim om van de i10 een model te maken dat wereldwijd werkt. In opkomende economieen rijdt de i10 (soms als Grand versie) rond als taxi. Dan krijg je volumes die een A-segmenter rendabel maken. Shame dat Fiat, VAG en PSA dat niet meer kunnen met hun alleen voor Europa ontwikkelde A-segmenters.
boomhauwer zegt
Waarom wil ik er eentje..
MarcoM zegt
Ik schreef het al eerder, China en Korea gaan onze markt overspoelen, de Duitsers, met name VW, moet het roer omgooien, ze verliezen nu al terrein.
Alfarobert zegt
En waarom komt die 1.2 met 82pk weer niet naar Europa? Ze zijn hier compleet van de pot gerukt met het klimaat.Al schijten we pepermuntjes en ademen we pure zuurstof uit,gaan wij in ons kleine kutlandje de planeet echt niet redden zolang ze kolencentrales hier afgedankte diesels etc.aan de andere kant van de wereld blijven gebruiken