Hyundai komt met een EV op de proppen die rijdt op AI.
Gisteren hebben we het weer uitgebreid gehad over de malaise bij de Duitsers en hun EV’s. Een concern dat het allemaal beter voor elkaar lijkt te hebben is Hyundai. De Zuid-Koreanen, 30 jaar geleden nog weggehoond door de gemiddelde Europeaan, lachen in hun vuistje. Inmiddels behoren zij tot de grootste autoconcerns ter wereld. En gaan zij zelfs weer aan de slag met echte knoppen in plaats van touchscreens. Hulde.
Toch is er ook bij Hyundai wel wat te verbeteren. In de grootste automarkt van de wereld, China, verliezen ze alleen maar terrein. Ze hebben in het Verre Oosten (niet Zwolle in dit geval) nog maar 1,2 procent marktaandeel in handen. Dat komt met name door het belachelijke succes van EV’s op de Chinese markt, waar onder andere BYD en Tesla garen bij spinnen. Ondanks aanbod als de Ioniq 5 kan Hyundai daar maar matig van profiteren.
Om het tij te keren komt het nu op de proppen met een geheel nieuwe EV, die speciaal voor de Chinese markt is ontworpen. Speciaal aan het model is dat het gebruik gaat maken van DriveGPT software voor autonoom rijden. DriveGPT is de kunstmatige chauffeur van de Chinese startup Haomo. Haomo werkt ook met andere bedrijven en claimt dat haar zelfdenkende software voor autonoom rijden spoedig in zo’n 20 verkochte modellen (van verschillende merken) zal zitten. De nieuwe Hyundai is daar dus één van en moet in 2026 op de markt verschijnen.
Maar wat betekent dat dan? Wel, in eerste instantie op het oog nog niet zoveel. Het is de bedoeling dat het level van autonoom rijden ongeveer tussen ‘de 2 en 2.5’ zal zitten. Zoals echte kenners weten heeft deze schaal 5 stappen, waarbij level 5 volledig autonoom rijden is. Uiteraard is de belofte hier dat door de leerbaarheid van de technologie dit level wellicht zal stijgen naarmate de kunstmatige intelligentie ‘leert’. Doch hoe dat er precies uit moet gaan zien en welke tijdspanne hiervoor geldt, wordt voorlopig in het midden gelaten.
Het nieuwe model wordt overigens niet alleen qua autonoom rijden een Chinees speciaaltje. Hyundai werkt ook samen met het Chinese Thundersoft om een moderne digitale cockpit te ontwikkelen. In China is het dus nu al de toekomst. Of nou ja, in 2026 dan…
E-V8 zegt
En waar zijn de Duitse meubelbouwers? Ik bedoel autobouwers? Gaan die nou innoveren en proberen bij te komen, Of zijn ze nog aan het lobbyen?
tjorque zegt
Die bekijken het nog eens “grundig” of dat de toekomst is en starten vervolgens een aanvraag procedure om het geld voor de studie procedure aan te vragen. Waarbij er nog een kosten baten analyse nogmaals door 7 afdelingen gecontroleerd wordt.
Daarna wordt er 40% van het vooropgestelde budget vrijgemaakt. Om de komende 10 jaar alle mogelijke oplossing uit te proberen op kleine schaal.
Daarna wordt het resterende budget (60%) dat inmiddels schromelijk te weinig is om verder te kunnen na 23 procedures vrijgemaakt om een grotere test te doen op de meest veelbelovende oplossing.
Nogmaals 10 jaar later hebben ze dan de volledig uitgeperfectioneerde oplossing voor een probleem dat al 20 jaar achterhaald is. Maar het werkt wel perfect voor de komende 60 jaar.
potver7 zegt
Duitse autobouwers hebben er heel succesvol voor gezorgd dat geen normaal mens hun auto’s kan kooen omdat ze allemaal ‘premium’ moeten zijn. Waardoor ze nu in de problemen komen. Ik kan daar toch maar heel weinig medelijden mee hebben eerlijk gezegd.
Maar sommige van die Duitsers zitten toch wel al hoger dan niveau 2-2,5 qua autonoom rijden? Alleen hebben ze er nog geen ‘fancy’ naam aan gegeven.
rijnounsdoor zegt
Die auto rijdt als een Haomo!!
Poulusma zegt
‘Hyundai komt met een EV op de proppen die rijdt op AI.’ Dat is nog eens wat anders dan op stroom 🤣🤣🤣
Van Epschoten zegt
Artificial Insemination. Oftewel stierenzaad. Super biologisch.
Fernando zegt
Waarschijnlijk ben ik wat conservatief maar heb al 40 jaar een rijbewijs en zoef jaarlijks minstens 60.000km ongevalvrij. Geen haar op mijn hoofd die eraan denk het stuur over te laten aan autonoom rijden.
Als je het zelf niet kunt neem je een chauffeur of het OV, Je echtgenote kan ook maar dat risico neem je niet.
Poulusma zegt
In principe heb je als je met het OV reist een chauffeur 😉
potver7 zegt
Sommige bedrijven hebben al zoveel energie in AI gestopt dat je er auto’s op kunt laten rijden.