
Elk record is er eentje en de Hyundai Ioniq 5 breekt eentje die in het Guinness Book of World Records komt.
Het is niet heel moeilijk om een wereldrecord te verbreken. Zo lang je maar wat vindt wat nog nooit iemand eerder heeft gedaan. Ondergetekende moet dan bijvoorbeeld denken aan dat de Bentley Bentayga ooit het record op Pikes Peak heeft gehad voor SUV’s. Niet omdat de 2,5 ton zware Bentayga nou de snelste SUV is, maar omdat de X5 M Competition, RS Q8 en Urus er simpelweg nog nooit geweest waren. Lamborghini heeft dan nu ook het record met de Urus.
Niche-record
Dat gevoel hebben we nu ook een beetje met een apetrotse Hyundai en hun Ioniq 5. Die heeft namelijk een wereldrecord verbroken. Het grootste rijbereik? Het snelste laden? De meeste kofferruimte? Een ronderecord met de 5 N? Niks van dat alles. Het is het record voor, ahem, de grootste hoogteverandering.

Ja, dat lees je goed. Hyundai heeft het record te pakken voor de grootste hoogteverandering in een EV. En niet door hem vanuit de ruimte uit een sonde te laten vallen, maar door te rijden. En wel van de hoogst toegankelijke weg in India op 5.799 meter tot en met het laagste punt van India op drie meter onder zeeniveau. Deze twee punten liggen 4.900 kilometer uit elkaar en de tocht duurde 14 dagen.

Volgens Hyundai bewijst deze monstertocht het doorzettingsvermogen en de allround inzetbaarheid van de Ioniq 5. Tsja, in de meedogenloze Himalaya-bergen liggen ook gewoon wegen. Het bewijst vooral het doorzettingsvermogen van het team dat de auto bestuurde om een ietwat vreemd record te breken.

Of het ging ze om de foto’s. Wat we in het geval van de foto’s in kwestie nog wel zouden begrijpen ook.

Idd prachtige plaatjes! Wel tof avontuur.
Tof avontuur, maar vraag me toch af waar ze in die verlaten en onherbergzame eerste delen van de reis de accu op gingen laden? Of reed er stiekem een pick-up truck met dieselaggregaat erachteraan?
Aggregaat idd – er is ook een complete cameraploeg meegegaan , of mss twee extra wagens op een oplader. Volladen waar het kan – en dan wagentje wisselen als batterij leeg is – en dan alles weer bijladen bij een volgend oplaadpunt….en even de kentekenplaat verwisselen – zodat deze overal overeenkomt…..
Als je van het hoogste punt, naar het laagste punt rijdt, rijdt je al die tijd heuvel af, dus dat lukt wel op één accu
Dit deden ze met een oud model? Bij de actuele PE versie zijn die rode reflector streepjes achter verdwenen toch?
Leuk avontuur! Mooie plaatjes.
Vraag me wel af of niet elke auto met wat vermogen dit kan.. In TopGear hebben ze ook wel eens zo’n klimtocht gedaan..
@PunicaOase elke EV zeker wel, maar een auto met verbrandingsmotor is een ander verhaal, de lucht wordt op die hoogte namelijk veels te ijl. Kan je een auto wel op aanpassen, maar dat doe je dus niet zomaar met een standaard fabrieksopgave Golf ofzo.
Het kenteken is uit Tamil Nadu, de zuidelijkste staat van India. Kan uit de tekst niet opmaken of ze nou van daaruit danwel vanuit de Himalaya vertrokken zijn. Of zelfs een rondrit TN-Himalaya-TN hebben gedaan. Afijn ende hoe dan ook : heeft inderdaad erg mooie plaatjes opgeleverd
Was Top Gear hen niet voor met veel oudere troep?
Een EV is bijzonder geschikt voor de bewoonde wereld, totaal ongeschikt voor zaken als een berg. Hyundai: kijk onze op diesel rijdende EV iets doen waar een EV niet voor gemaakt is. Top jongens!
EV’s hebben geen last van de hoogte, hebben bergen koppel en je komt met een vollere batterij weer beneden als waar je boven mee vertrokken bent, ze rijden dus relatief zuinig in de bergen. Dus mits er oplaadmogelijkheden zijn EV’s juist optimaal voor in de bergen.
Toch wel, hoe hoger je komt hoe kouder het is en hoe sneller je bereik achteruit gaat. Maar het vermogen wordt niet direct aangetast nee
@Richmond: @Johanneke: Ik heb daar gereden met eigen Land Cruiser tot deze hoogtes. Ik was letterlijk de helft van mijn vermogen kwijt. Ik gebruikte het en der low gearing puur vanwege vermogen verlies. En berg af motorbremsen maar ook remmen.
Een EV rijdt veel beter in de bergen. Wat ik met mijn EV in de bergen in Europa heb gereden reed echt heerlijk en je wint energie terug naar beneden ipv de boel te slijten.
Ja daar is nog geen laad infrastructuur uiteraard,al maar verder is de EV superieur lm
@Johanneke Je haalt 2 dingen door elkaar. ‘Bewoonde wereld’ en ‘berg’ zijn geen tegenpolen. De EV is juist uitermate geschikt voor dichtbevolkte berggebieden zoals onze Alpen. De EV is juist minder geschikt voor dunbevolktere en armere gebieden met slechte laadinfrastructuur, maar dan maakt het ook niet zo uit of het nou bergachtig is of niet. Sterker nog, in een land als Kazachstan zou ik juist liever een EV rijden in het bergachtige zuiden (in de buurt van Almaty) dan in het totaal vlakke maar volledig desolate noorden.
“bro welcomes you” is toch wat onvolwassen taalgebruik voor zo’n welkom bord…
Waarbij ‘BRO’ in dit geval staat voor ‘Border Roads Organisation’.
Bruh