De nieuwe Hyundai Bayon kan wat formaat betreft verrassen.
Om autodesign op waarde te kunnen schatten, moet je de auto’s in kwestie eigenlijk in het echt aanschouwen. Sommige gekke vouwen en lijnen worden fraaier met zonlicht erop. Of wat te denken van proportionering? Een net iets andere hoek (van waar de foto gemaakt wort) kan al een verschil maken.
Of formaat. De eerste keer dat je een Ford EcoSport in het echt ziet, moet je even kirren. Ja, je wist van te voren dat ‘ie kleiner was dan je dacht. Maar man, als je de EcoSport aanschouwt, valt je op hoe guitig die auto is. Waarschijnlijk gaat dat ook het geval zijn met de Hyundai Bayon.
Hyundai Bayon
Mocht de naam ‘Bayon ‘ je nog niets zeggen is dat begrijpelijk, want het model staat nog niet in de prijslijsten. Het is een crossover in de lijn van een hoop andere Hyundai-crossovers. De auto zal actief zijn in het B-segment, echt een kleintje dus. De naam Bayon komt niet van een van de gaafste nummers van Creedence Clearwater Revival, maar van een Franste stad. Bayonne ligt in het zuid-westen van Frankrijk, vlakbij de Pyreneeën. Hyundai heeft gekozen voor een Europese plaatsnaam omdat de Bayon in eerste instantie voor de Europese markt is bedoeld.
Sensous Sportiness
Veel meer informatie geven de Zuid-Koreanen nog niet vrij over de nieuwe Hyundai Bayon. De auto is ontworpen volgens de Sensuous Sportiness-designtaal. Nu zijn alle merken onder de indruk van hun eigen ontwerpafdeling, maar de eerlijkheid gebeid te zeggen dat Hyundai’s de laatste tijd wat eigenwijzer en herkenbaarder worden.
Herkenbare Hyundai Bayon
De Hyundai Bayon zal wel lekker herkenbaar worden, maar om eerlijk te zijn vinden we de neus een kleine tegenvaller. De platte priemende koplampen zijn geinig, maar absoluut niet origineel. De Citroën C1 en Nissan Juke gingen de Bayon al voor. De achterzijde daarentegen lijkt wel uniek te worden. Sowieso moeten we ons eindoordeel pas gaan vellen als de auto op de Nederlandse markt verschijnt.
Volgens Hyundai zal binnenkort meer informatie volgen.
blackeye zegt
Ach, dat die koplampen niet origineel zijn. Daar heeft geen enkele 911 eigenaar zich ooit iets van aangetrokken…
Edge zegt
Ik heb niet zoveel met crossovers, maar ik heb me er langzamerhand wel bij neergelegd dat de markt bepaalt en dat die nou eenmaal schreeuwt om alles wat iets hoger op de poten staat dan een normale hatchback, sedan of station.
Ik probeer daarom ook iets positiever naar crossovers te kijken, en zie op deze teasers een zeer strak vormgegeven auto, met een agressief ogende grille, scherp aangesneden dagrijverlichting en koplampen die doen denken aan de Stormbreaker bijl van Thor uit de Marvel films. Het is de perfecte auto om te laten zien dat het menens is. Drempels, ongelijke straattegels, putjes in het asfalt, spelende kinderen, met een Bayon laat je zien dat je zonder problemen elk over elk obstakel in de urban jungle kunt rijden. Eenmaal aangekomen bij je favoriete hipster koffietentje parkeer je de Bayon met twee wielen op de stoep, want ook daar deins jij met je herboren zelfvertrouwen en de ongeëvenaarde terreincapabiliteit van de Bayon niet voor terug. Met een Spicy Vegan Meatloaf Cappuccino in je hand vervolg je je reis en voel je je ver verheven boven het plebs dat voor een saaie i20 heeft gekozen. Niemand kan jou wat maken, want je bent stoer, net als de Bayon.
z3cabby zegt
@Edge: Het is wel goed hoor. Je bent aangenomen ;)
lekkerlinksrijden zegt
Ik vind het een zeer goede trend van de SUV en Crossover, zijn de sedans toch een beetje exclusief, laat daar nou net mijn voorkeur naar uitgaan
krisp zegt
De platte koplampen komen ook terug bij de Kona. In die zin kopieert Hyundai ook zichzelf.