De nieuwe Hyundai Bayon is het kleine broertje van de Kona, die eruit ziet als de grote broer van de Kona.
Een Koreaanse cross-over, daar zijn ‘we’ wel voor te porren in Nederland. Voor alle liefhebbers van dit soort auto’s is er goed nieuws: Hyundai trok vandaag het doek van een gloednieuwe cross-over. Deze is compacter en waarschijnlijk ook goedkoper dan de Kona.
De Koreanen winden er geen doekjes om dat de Bayon bestemd is voor de Europese markt. Daarom is de cross-over ook vernoemt naar de Franse stad Bayonne. Net als de Kona, die vernoemt is naar een Hawaïaanse stad en bestemd is voor de Hawaïaanse… oké, laat maar.
@willeme had al zo’n vermoeden op basis van de teaserplaatjes en inderdaad: de Bayon ziet er groter uit dan hij daadwerkelijk is. Op de foto’s ziet de auto er namelijk net zo groot uit als een Kona, of misschien zelfs groter. In werkelijkheid is de Bayon compacter. De nieuwe cross-over is 4,18 meter lang, 1,78 meter breed en 1,50 meter hoog. Ter vergelijking: een Kona is 4,20 meter lang, 1,80 meter breed en 1,55 meter hoog. Het verschil is minimaal, maar de Bayon is toch echt kleiner.
Sinds de Kona heeft Hyundai een nieuwe designtaal geïntroduceerd (‘Sensuous Sportiness’), dus de Bayon is geen Kona-kloon. We zien veel meer scherpe lijnen, zoals we ook al bij de nieuwe i20 en de gefacelifte i30 zagen.
Van het interieur van de Bayon zal niemand stijl achterover vallen. Dat is namelijk vrijwel identiek aan dat van de i20. We zien dus ook hier de lijnen van de ventilatieroosters die over de hele breedte van het dashboard doorlopen. Blijft toch een leuke vondst van de designers. Midden op het dashboard prijkt een 10,25 inch groot infotainmentscherm. Dat is trouwens optioneel in combinatie met navigatie, standaard is het scherm 8 inch groot.
Je verwacht het niet, maar ook de motoren kennen we van de i20. Er is een 1.0 T-GDI met 100 pk en een 1.0 T-GDI met 120 pk. De 100 pk-versie is er alleen met handbak, de 120-pk versie is er ook met een zeventraps DCT-bak. Wat dan wel weer verrassend is: de Bayon heeft net als de i20 N en i30 N een Rev Matching-systeem.
sportabgasanlage zegt
Ben benieuwd waar ze deze gaan positioneren qua prijs. Boven of onder de KONA, want het lijkt dus de betere keuze. Overigens kan het aan de kleur liggen van de auto in de foto’s, maar echt geslaagd vind het ik het design niet. De nieuwe i20 daarentegen is best ok, voor een Hyundai…
Edit: wat niet in het artikel staat: De Bayon is slechts 2cm korter dan de Kona, maar heeft een bagageruimte van 411 liter, de Kona max 361 liter.
Loek zegt
Oef… Kona is wel gaan wennen maar dit is andere koek. Ik vind hem nog niet helemaal kloppen. Wel mooi dat ze delen van het nieuwe interieur hebben toegevoegd.
lambo350gt zegt
Bijzondere move om een nieuwe auto zo dicht op de Kona te plaatsen, zal dit niet tot kannibalisme leiden?
Loek zegt
@lambo350gt: ik denk dat de Kona langzaamaan volledig overgaat naar elektrisch, in ieder geval hybride. Zoals Kia met de Niro doet. De Bayon zou in die vergelijking de Stonic worden.
Design_Driven zegt
Mmm nee, weer een stap achteruit wat mij betreft. De snuit gaat nog de rest van het design probeert een beetje te veel om hip te zijn.
wop10 zegt
Bayon opvolger ix20 die 2015 verdween? zou prima zijn.
meetsysteem zegt
Hooggeachte medelezers,
Sorry, ik vind dit ronduit lelijk. Er zijn merken waar de modellen van verschillende grootte op elkaar lijken, en daar is soms terecht best kritiek op. Maar deze uitschieters van het tekentablet gaan nergens heen. Het is niet recht, het is niet krom, het is onsamenhangend. En dan maar meteen; de nieuwe Tucson en i20 zijn hier ook voorbeelden van, hoe goed die auto’s verder ook zijn. Jammer, want Hyundai/Kia maakt ook geslaagde modellen, men is blijkbaar zoekende, maar zo… Over drie jaar is het verouderd en verwacht je alweer iets nieuws. Doet me denken aan de midi-setjes uit de jaren tachtig en negentig. Veel lampjes, knopjes en bling.
Beklijft niet.
Ik sluit af want het wordt te lang, met het volgende:
‘Eenvoud is het kenmerk van het ware’.
Een welgemeende groet van een designbezorgde mede-autoliefhebber.
MarcoM zegt
@meetsysteem: en ze gaan gewoon verkocht worden, er is een hele generatie die het geen bal interesseert hoe hun auto er uitziet, als het maar een hoge instap heeft en lekker zit en de autoverkoper aardig is tegen hun, dan is de koop snel gesloten, en ja, die generatie bestaat nog.
sabrerator zegt
Het gaat er niet mooier op worden op de wegen.
Want het zal wel weer verkopen als een malle.
sabrerator zegt
Not my cup of tea.
Het zoveelste non-descripte SUVje uit Azië. Maar dat wil de consument blijkbaar.
caprio zegt
Vergeleken met een T-roc een hip karretje, met een beetje Id.3 of V40 achterkant, dat dan weer wel. Maar, best veel modellen zo langzamerhand daar bij Kia en Hyundai. Maar wanneer komt er iets aparts, bijvoorbeeld een elektrische cabrio of 3 deurs station, de Ionic cabrio of Ionic shooting break.