Flauwe koppen op de vrijdagmorgen. Maar de Hyundai Alcazar heeft zijn naam niet mee. Echter, is die auto de moeite waard?
Hyundai is lekker bezig de laatste. In record-tempo blijven de Zuid-Koreanen zich ontwikkelen en hun gamma uitbreiden. Vandaag doen ze dat met de Hyundai Alcazar. Het is de zoveelste crossover in het model-portfolio van Hyundai.
Zoals wel vaker met crossovers het geval is, is het een beetje lastig inschatten hoe groot de auto nu werkelijk is. Een Ford Ecosport lijkt op de plaatjes vrij groot te zijn, maar is in het echt koddig klein. De Audi Q8 lijkt op de afbeeldingen redelijk compact te zijn, maar het is een enorm slagschip. Hoe moeten we dan deze Hyundai Alcazar inschatten?
Hyundai Alcazar
De Alcazar is gebaseerd op de tweede generatie Hyundai Creta (afbeelding boven), maar is een stukje langer. De wielbasis bedraagt nu 2,76 meter, een stukje groter dan die van de Hyundai Tucson (2,68 meter) en ongeveer even groot als die van de Santa Fe. Wel is de Alcazar een stukje smaller. Net als de Creta is de Alcazar bedoeld voor opkomende economieën, in dit geval de Indiase markt. Daar zijn betaalbare zevenzitters crossovers namelijk heel erg populair. De crossovers zijn bijna een noodzakelijk kwaad daar, want de bodemspeling is erg prettig in verband met de wegen die niet overal ideaal zijn.
Betrouwbaarheid
Als het gaat om techniek van de Hyundai Alcazar, is milieu minder belangrijk dan betrouwbaarheid. Dat heeft Hyundai niet zo letterlijk vermeld, maar ze zeggen wel dat de betrouwbaarheid van de stokoude 2.0 viercilinder met 152 pk en 192 Nm een USP is. Een 1.5 turbodiesel met 113 pk en 250 Nm is ook een mogelijkheid. Standaard hebben beide motoren een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als je genoeg roepies achterlaat, levert Hyundai beide versies met een achttrapsautomaat van Aisin.
De Alcazar heeft niets van doen met de gelijknamige band van 21 jaar geleden (Cryin at the discotheque). De auto komt volgende maand al op de markt.
Verwacht de Hyundai Alcazar (en Creta) niet snel bij de Nederlandse dealers. De auto’s zijn specifiek bedoeld voor landen waar de eisen qua veiligheid en emissies véél lager liggen.
Calimero zegt
@willeme; Hopen dat het deze auto beter vergaat dan de legendarische discotheek Alcazar in Puttershoek. Memories ;-)
Inderdaad Hyundai is goed bezig net zoals zustermerk Kia.
Roskampies zegt
Haha. Crying in the discothek. Mooi gevonden.
V8Vantage zegt
Alcazar betstaat nog steeds. Idd memories… Vroeger vaste prik op 2e kerstavond, schoolfeestjes, Roparun feestjes en de nodige bedrijfsfeestjes. Eigenlijk nog nooit geweest als ‘discotheek’ ganger..
sabrerator zegt
@vantagev8:
Ik woon in het dorp ernaast.
Het staat er nog wel, maar is al lang geen discotheek meer. En het staat volgens mij op de nominatie gesloopt te worden.
Verder ben ik er nog maar 1x geweest, keertje eten met de buren.
Ik ben niet van hier, dus geen herinneringen.
w205amg zegt
@sabrerator: oorspronkelijk kom ik uit Maasdam, een paar keer meegedaan aan de dansmarathon, mooie herinneringen aan deze oude boeren schuur.
vehpol zegt
Welke beslissingen zijn er genomen tussen het digitale concept op plaatje 3 (“Global debute soon”) en de definitieve versie… De handgrepen zijn mooi, die houden we! De rest passen we nog wat aan.
Dat is meer verschil dan alleen een ander maatje velg.
johnofeach zegt
Wat jammer. Die Creta ziet er echt heel goed uit ook qua ruimte precies wat ik zoek, zo heb ik begrepen na onderzoek. Creta vergeleken met nieuwe Bayonne specs en Creta lijkt voor mij echte vervanger van mijn IX20. Helaas niet naar Nederland.
tourannetje zegt
Hyundai is lekker bezig maar deze is duidelijk niet bedoeld voor mensen met een gevoelig Europees netvlies.
marinepower zegt
Lelijk hok, met een beetje Droopy gezicht door de koplamp vorm. Heeft een beetje Scorpio looks, maar dat interesseert ze in India niet echt. Ze zitten daar ook met z’n 8-en in een tuktuk, of met vier (of meer) op een opgevoerde bromfiets. Heel veel Toyota Innova’s (diesel) rijden er daar met hetzelfde concept.
mrporter zegt
Huilt pas als je m in het licht ziet. Net zoals meisjes die er lekker uit zagen in het donker maar niet aan te gluren zijn in daglicht,
.