Op Prinsjesdag zal waarschijnlijk bekend worden gemaakt dat de accijns voor diesel en LPG omhoog gaan. Is daar een logische reden voor?
Nee, natuurlijk niet.
Maar het levert ons kabinet wel extra kudos op.
Volgens de traditionele BOVAG en RAI Vereniging heeft 4 cent extra accijns op diesel en 2,5 cent op LPG niets, maar dan ook niets, met verbetering van het milieu van doen. Het gaat hier om een sluitpost voor de Rijksbegroting. Samen met een BTW-tarief van 20 procent levert de belastingverhoging de schatkist alleen al deze kabinetsperiode 1,08 miljard euro extra op.
En dat is waar het om gaat, want als je in deze tijden de accijns op diesel wilt verhogen moet je niet aankomen met groene beloften. We kennen allemaal de cliche’s over stinkende oliestokende tractoren, maar dieselmotoren zijn inmiddels 20% zuiniger en stoten 12% minder CO2 uit dan benzine-auto’s. Yep, diverse automerken zijn een waar media-offensief gestart en iedereen moet weten hoe zuinig en schoon de nieuwe diesels zijn. Om nog maar te zwijgen over de plannen met betrekking tot hybride diesels.
Maar dan LPG. Dat is verdomme de milieuvriendelijkste van alledrie de brandstofsoorten die tegenwoordig bij de pomp te vinden zijn. En die wil men extra belasten?
Jarenlang hebben de oliebedrijven en autofabrikanten er alles aan gedaan om LPG-lovers in Nederland het zo moeilijk mogelijk te maken, vooral de conservatieve Europese merken. Bij de meerderheid van de modellen was het niet eens een optie om een installatie in te bouwen, laat staan dat je garantie kreeg. Maar na een dieptepunt in 2004 is het aantal nieuwe LPG-installaties nu toch weer aan het toenemen. Niet dankzij milieusubsidies of iets dergelijks, nee, dankzij de stijgende brandstofprijzen.
Deze stijgende popularieit van LPG is uiteraard slecht nieuws voor de puppetmasters. Er moet actie worden ondernomen en dat zien we terug in de vorm van accijns. Er moest alleen nog een reden verzonnen worden, dat was makkelijk, het milieu natuurlijk. Milieudefensie reageerde dan ook verheugd op het voornemen. „Dit is het eerste wapenfeit van dit kabinet op het gebied van milieubeleid”, aldus een woordvoerder. Snapt u het nog?
[ gepubliceerd op nu.nl, 5 september 2007 ]
Lustigson zegt
> Maar het levert ons kabinet wel extra kudos op.
kudo
Pronunciation: ‘kü-(“)dO, ‘kyü-
1 : AWARD, HONOR
2 : COMPLIMENT, PRAISE
Het kabinet krijgt als het goed is geen kudos, maar doekoe. :)
hannes zegt
het milieu, net als veiligheid bij de heer Spee betekent, veel boetes voor kleine vergrijpen, is het milieu gebaat bij een kleine toeslag op de brandstofprijzen.
Het is gewoon diefstal, de overheid melkt de automobilist helemaal uit, want iedereen rijd weleens iets te hard, niet expres, nee dat niet, maar het gebeurt gewoon.
en ohoho wat is het milieu gebaat bij hogere brandstofprijzen, gaan we nu met z’n allen minder autorijden. dacht het niet. WE WORDEN GEWOON UITGEMOLKEN door een stelletje mislukte beleidsmakers, ga eens wakker worden daar in Den Haag, en zorg eindelijk eens voor minder files, en beloon schonere brandstoffen ( diesel en lpg ) nu eens, nee hoor gewoon je dikke nek opzetten en lekker die hele grote groep Nederlander die de auto gebruiken voor hun dagelijks leven uitmelken. Ik ben het hier langzamerhand helemaal spuugzat. Hannes
lincoln zegt
noem het woord millieu .. en alle roof en steel partijen zijn ineens veroorloofd .. geef mij de millieu-maffia maar .. daar zit het serieuze geld.
Leejon zegt
Jaah ik snap het wel.. Het gaat alleen om geld, maar de overheid gaat schuil achter een masker met koeienletters milieu erop.
DAT zegt
Maar we krijgen er ‘prachtwijken’ voor terug.
Beaten zegt
inderdaad, prachtwijken..
wijken met mooi opgeknapte huizen..
maar vergeet niet het frontje van je autoradio eruit te halen!
Paul zegt
jammer van het ‘verdomme’ in de column :). Ik snap dat er zo ‘kracht’ gegeven wordt aan de zin, maar mijns inziens niet echt nuttig cq nodig.
@Hannes. Kan me wel vinden in het feit dat je het hier spuugzat bent. Ik ook. Dit heeft niets meer met milieu te maken. Dit weten we allemaal al.
Eigenlijk zouden we als Nederlanders een autoloze zondag in moeten voeren. Om een signaal af te geven aan de overheid. Of allemaal door de weeks zo veel mogelijk de auto te laten staan. Ik snap dat lang niet iedereen dat kan, maar laat de overheid maar voelen dat Nederlanders geen achtelijk volk zijn wat maar gewoon doet wat de overheid zegt. In principes zijn regels om aan gehouden te worden, maar we hoeven ons niet te laten ‘misbruiken’ als melkkoe.
GRAPJAGER zegt
Kudos heeft idd meer met het verkrijgen van punten, credits ofwel some kind of doekoe te maken, maar de strekking van deze ongezouten mening – heerlijk ! – blijft imho volledig overeind staan. Te belachelijk voor woorden dat dit soort voorstellen onder de noemer ‘groen’ gepresenteerd gaan worden en door het grote publiek voor zoete koek als waarheid/feit geaccepteerd gaan worden.
Hallo zeg.. wanneer worden wij eens wakker met zn allen!
GezondVerstand zegt
Belastingen zijn natuurlijk een noodzakelijk kwaad, maar dan moet er wel zorgvuldig mee omgegaan worden.
Die eis is ondertussen voor mij niet meer als een wens, zelfs eerder een utopia.
Wat een geldverbrasserij. Als ik meer geld uit wil geven dan moet ik harder of meer werken of een betere baan zoeken.
Als de overheid meer geld nodig heeft (lees: meer wil verkwisten) dan doen ze gewoon de belastingen weer omhoog.
Wil je nog even walgen lees dit dan maar eens over de Sinterklaas rol van de Brabantse provincie bij einde dienst verband van hun hoge ambtenaren:
http://www.brabantsdagblad.nl/uwmening/kwestie/article1853469.ece
Adnan Sabir zegt
Tja, de overheid is niet uit de lucht komen vallen. Men heeft ze zelf gekozen!
DAT zegt
@Adnan Sabir
Precies, we krijgen de leiders die we verdienen.
rpt zegt
Het moge duidelijk zijn dat men heeft moeten kiezen, men wilde de kip die voor hen de gouden eieren legt nog verder kaal plukken. 2 cent extra accijns op benzine is NIEt meer te verkopen met een totale belastingdruk van meer dan 75% op dit noodzakelijke stinkgoedje. Dan maar 2 cent op LPG met als beredenering, de sukkels die op LPG rijden betalen in hun optiek relatief weinig dan die maar eens extra onder het mes.
peer zegt
De cliché’s over tractoren gelden nog steeds. (zie verder)
Er staat
“dieselmotoren zijn inmiddels 20% zuiniger en stoten 12% minder CO2 uit dan benzine-auto’s”
Tja, per verbrande liter stoten ze wel meer CO2 uit dan een benzine. Dat compenseren de diesels dan weer door hun lagere verbruik. Dat zie je dus aan het feit dat het verbruik 20% lager zou zijn (nogal sterk veralgemeend, niet?), en de CO2-uitstoot slechts 12% lager. Met andere woorden, als je puur op CO2-uitstoot wil belasten, moet de accijns per liter diesel groter zijn dan de accijns per liter benzine. Wie een zuinige diesel heeft zal dan minder betalen door het lagere verbruik, maar uiteindelijk is elke uitgestoten gram CO2 dan wel evenveel belast.
MAAR: er is meer dan CO2 alleen. Over het effect van CO2 wordt soms nog getwijfeld, maar laten we daar nu niet op ingaan…
Uit veel uitlaten komt ook nog NOx, stof/roet, CO (niet CO2, deze worden vaak verward), … Een aantal van deze stoffen zijn astma- en kankerverwekkend, en daar is geen wetenschappeljke twijfel meer over. We weten dus dat dat ongezond is. En op dergelijke giftige stoffen scoren diesels nog steeds slechter dan benzines. DAAR zou eens iets aan gedaan moeten worden… Een belasting op het vergiftigen van de lucht misschien?
mashell zegt
@peer
Leuk dat diesel per liter meer CO2 oplevert maar onbelangrijk want we stoken die dure diesel niet voor de lol maar om kilometers te maken, je moet dus per kilometer rekenen. En dan scoort diesel veel beter dan benzine. De overheid zou de schonere brandstoffen als diesel en LPG minder zwaar moeten belasten tov gewone benzine zoals autoblogger ook zegt. Eigenlijk vind ik dat de diesel boete (fl 2000) moet verdwijnen en de wegenbelasting voor LPG zou gelijk moeten zijn aan die voor benzine zodat “Jan met de Astra” ook op LPG gaat rijden.
Sorcerer zegt
Zullen we ff tot prinsjesdag wachten voordat we oordelen? Ik heb al te veel verschillende dingen gehoord erover nu… eerst werd benzine juist duurder, nu juist weer niet. Laten we afwachten…
Avensis zegt
@peer
ben jij ook van de regering ofzo?
nog meer belastingen invoeren?
ze krijgen er al genoeg voor.
en hebben zij zelf al iets gedaan met het geld die ze krijgen van de accijns?
ik heb er nog niet over gehoord.
alleen roetsfilters. maar daar krijg je dan 500 subsidie op terwijl je meer moet betalen, en het de grootste onzin is een roetfilter onder laten bouwen.
het is voor het jaar mis goed.
maar de onderbouw filters raken veelste snel voel met roet.
Geert zegt
Ik ben het wel eens met Sorcerer.
Van mij mogen ze de LPG wel iets duurder maken. Als de wegenbelasting dan substantieel zakt. Niet rijden/fietsen is natuurlijk nog altijd het beste, dus zet in op meer rijden/meer betalen. Lijkt me veel logischer. Nogmaals, dan moet de wegenbelasting wel zakken. Anders zie ik geen reden om minder te rijden…
Rick dos zegt
“Volgens de traditionele BOVAG en RAI Vereniging heeft 4 cent extra accijns op diesel en 2,5 cent op LPG niets, maar dan ook niets, met verbetering van het milieu van doen.”
Is wel leuk hoor dat de Hepie en Hepie (en met de ANWB erbij is het Kwik Kwek en Kwak) van de belangenorganisaties weer wat laten horen hoor. Maar wat hebben die gasten in de afgelopen jaren nou voor ons bereikt?
Waar zijn nou de sterke lobbies zoals we die in Amerika en in mindere mate in Engeland kennen? Jezus Chris de Tuinman! Als ik iemand wil horen kakelen, maar die vervolgens bijna niets tot niets voor elkaar krijgt, dan blijf ik wel een dag met mijn vrouw in één kamer!
wimbers zegt
de retrofit filers aken absoluut niet snel vol.
mijn ouders hebben een retrofit roetfilter op hun auto in nederland en die gaat nu zonder problemen al 140.000 kilometer mee.
wat is dan het probleem?wat ik niet snp is dat de overheid subsidie geeft, maar geen korting op lasten voor auto´s met roetfilter
peer zegt
Bedoeling van wat ik zeg is niet geld opbrengen, maar die stinkende diesels van de weg krijgen. Benzine is minder giftig. En wil je meer kracht onder de 2500 toeren, koop dan een benzine met turbo. Ja, het verbruik daarvan kost geld, daarom moeten de belastingen op benzine omlaag.
Ik zeg niet dat de accijns op diesel omhoog moet. De accijns op benzine moet echter zeker omlaag, omdat benzine onrechtvaardig veel meer belast wordt terwijl het minder giftige stoffen uitstoot dan diesel.
@mashell: je begreep blijkbaar mijn punt niet. Als je één liter diesel verbrandt, komt daar uiteindelijk iets meer CO2 uit dan als je één liter benzine verbrandt. Dus moet de belasting op die liter benzine ook iets lager zijn. Door het lagere verbruik van de diesel geraakt die wel een stuk verder op die ene liter, en zal hij/zij uiteindelijk per kilometer minder betalen dan de benzinechauffeur. Als je het gaat berekenen om iedereen evenveel te laten betalen per gram CO2, kom je op dit systeem uit.
En dan zeg je “schonere brandstoffen als diesel en LPG” …. aaarghhh … diesel is geen schonere brandstof. Diesel is het vervuilendste van de drie, als je naast CO2 ook rekening houdt met GIFTIGE stoffen (astma- en kankerverwekkend).
De volgorde is:
LPG – benzine ———— diesel
Klassiekerrally zegt
@ Rick Dos: Amen! (hoewel ik jouw vrouw natuurlijk niet ken ;) )
Rick dos zegt
Als ik jou was Klassiekerrally, zou ik op mijn blote knietjes God bedanken!
……….Nee, is maar een geintje schat!…….. ;) :P
Zoef zegt
Zo zie je maar, in de politiek gaat het om macht en geld, en meer bepaald: macht over ons door ons geld. We betalen onze eigen verdrukking.
Wat een stelletje leugenaars.
rgseidl zegt
Dit rapport is uit 2004, maar in feite is er weinig verandering in de logica achter het beleid mbt LPG. Milieuaspecten zijn inderdaad niet de beweegreden. De verhoging van de dieselaccijns werd onlangs op Europees vlak verhandeld. De benodigde hoeveelheden diesel zijn tegenwoordig alleen leverbaar indien de overtollige benzine kan worden geexporteerd, bijv. naar de VS. Bovendien worden benzinemotoren tegenwoordig rap efficienter, dus is er minder reden de groei in het marktaandeel van dieselmotoren dmv een belastingvoordeel te blijven steunen.
http://www.energie.nl/index2.html?evn/2004/evn04-019.html
Indien de accijnsverhoging er toe leidt, dat LPG geledielijk aan uit de markt voor personenauto’s verdwijnt, kan dit afvalprodukt van de benzineproduktie uiteraard ook voor busses in het openbaar vervoer gebruikt worden. In Wenen is dat reeds 45 jaar het geval, ook zou de lokale raffinaderij de LPG liever als grondstof aan de chemische industrie verkopen.
http://www.wienerlinien.at/WienerStadtWerke/DOWNLOAD/ubusbim.pdf
Guido van H. zegt
Hmm,
Ik denk dat ik mijn zus in Thailand effe bel…Mss. dat er mogelijkheden voor mij zijn?
Ik ben het zat om mijzelf het schompes te werken en dan komt er een nietsnut van een mannetje “van de overheid” nog wat centen uit mijn zak stelen?!?!
En het ergste is…je ziet er NIETS van terug!
Mark zegt
Dit zegt VROM over LPG….
“Lpg is inderdaad in vergelijking met diesel een milieuvriendelijke brandstof. De accijns op lpg is mede om die reden vrij laag. Vergeleken met moderne benzine-auto’s heeft lpg echter nauwelijks nog milieuvoordelen. Sterker nog, achteraf ingebouwde lpg-installaties hebben vaak een hogere uitstoot van vooral stikstofoxiden dan benzinemotoren.
De milieuprestaties van nieuwe auto’s met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto’s. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto’s met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter.”
Leuk prijsbeleid. De (bijna)schoonste is de duurste, de meest vervuilende is (noodgedwongen ivm transportsector) een stuk goedkoper.
John zegt
Ja, ik snap het helemaal! Milieudefensie is net als Greenpeace geen milieubeweging meer, maar een verkapte politieke organisatie die als enige doelstelling heeft om anderen hun leefstijl op te dwingen!
Naast de bedreiging vanuit de islam is dit momenteel waarschijnlijk een van de grootste bedreigingen voor onze democratie, althans wat daar nog van over is.
De milieubewegingen worden massaal ingezet als propagandamachine voor de politiek met als uiteindelijke doelstelling het verhogen van accijnzen, belastingen, leges, heffingen en andere vormen van gelegaliseerde diefstal!