De uitslag van de hyperpole op Le Mans 2023 was erg spannend, zeker in de hypercarklasse.
We mogen het eigenlijk niet zeggen, maar in sommige gevallen is Le Mans best saai geworden. Alsof de fabrikanten elkaar hun overwinningen gunden. In 1999 hadden we nog een enorm gevarieerd startveld met veel fabrieksteams die voor de overwinning streden. Daarna werd het toch een beetje één fabrieksteam tegen een paar privateers. Ja, top van Audi dat ze meerdere malen een Pescarolo-Courage hebben verslagen, maar daarvoor hoefde ze alleen ‘niet uit te vallen’.
Uitslag Hyperpole Le Mans 2023
Dit jaar is echter alles anders. In de hypercar-klasse is het namelijk drukker en voller dan ooit met serieuze fabrieksteams die niet meedoen voor spek en bonen: Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota sturen een fabrieksteam. De grote vraag alleen is: waar gaan ze starten?
De kwalificatie van de 24 uur van Le Mans 2023 was twee dagen geleden al. De snelste 8 per klasse gaan door voor de hyperpole-sessie. Dat is zeg maar het tweede gedeelte van de kwalificatie om deze week nog eventjes wat spannender te maken. Dit is de uitslag ervan:
Uitslag Hyperpole Hypercars
Auto | Coureur | Tijd | |
1 | Ferrari 499P | Antonio Fuoco | 3:22.982 |
2 | Ferrari 499P | Alessandro Pier Guidi | 3:23.755 |
3 | Toyota GR010 Hybrid | Brendon Hartley | 3:24.451 |
4 | Porsche 963 | Felipe Nasr | 3:24.531 |
5 | Toyota GR010 Hybrid | Kamui Kobayashi | 3:24.933 |
6 | Cadillac V-Series.R | Earl Bamber | 3:25.170 |
7 | Porsche 963 | Dane Cameron | 3:25.176 |
8 | Cadillac V-Series.R | Sébastien Bourdais | 3:25.521 |
Uitslag hyperpole LMP
Auto | Coureur | Tijd | |
1 | Oreca 07 | Paul-Loup Chatin | 3:32.923 |
2 | Oreca 07 | Pietro Fittipaldi | 3:33.035 |
3 | Oreca 07 | Louis Delétraz | 3:33.240 |
4 | Oreca 07 | Reshad de Gérus | 3:33.580 |
5 | Oreca 07 | Mirko Bortolotti | 3:33.983 |
6 | Oreca 07 | Ben Hanley | 3:34.021 |
7 | Oreca 07 | Bent Viscaal | 3:34.658 |
8 | Oreca 07 | Gabriel Aubry | 3:35.091 |
GTE Am-Klasse
Auto | Coureur | Tijd | |
1 | Chevrolet Corvette C8.R | Ben Keating | 3:52.376 |
2 | Aston Martin Vantage AMR | Ahmad Al Harthy | 3:53.905 |
3 | Ferrari 488 GTE Evo | Thomas Flohr | 3:54.582 |
4 | Ferrari 488 GTE Evo | Simon Mann | 3:54.744 |
5 | Ferrari 488 GTE Evo | Luís Pérez Companc | 3:55.033 |
6 | Ferrari 488 GTE Evo | Takeshi Kimura | 3:55.637 |
7 | Aston Martin Vantage AMR | Jens Reno Mølle | 3:57.240 |
8 | Ferrari 488 GTE Evo | Yorikatsu Tsujiko | 3:59.648 |
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over de 24 uur van Le Mans 2023!
Rick-dos zegt
En volgend jaar wordt het veld van de hyperklasse nog uitgebreider met BMW en Lamborghini er bij. Le Mans en WEC begint echt weer interessant te worden. Wellicht herleven de glorietijden van Group C racen weer.
leaper035t zegt
Via welke sites kunnen we gratis volgen?
gwnbmw zegt
Rtl7 en s’avonds switchen die naar rtl 5 (en s’nachts weer terug)
ericc zegt
Ferrari doet het beter dan in de F1. Ontwerpers eens wisselen van verdiep in Maranello?
dees zegt
Klein detail, Toyota heeft laatst nog 36 kilo (ofzo) extra gewicht gekregen. Omdat ze dit seizoen te dominant zijn.
antoonniels zegt
Het geruzie over de BOP regels heeft het voor mij alweer verpest. Met de nieuwe regels zou het allemaal weer leuk worden en een vol veld opleveren. Nu wordt Toyota alvast gestraft ( +37 kg oftewel +1,2 sec per ronde volgens eigen zeggen ). Ferrari krijgt ook strafgewicht ( 24kg ), maar het voordeel van de bandenwarmers ( de 499p is heel slecht op koude banden ). Porsche en metname Peugeot komen er dan weer goed vanaf. In het verleden is al aangetoond dat je met de BOP races compleet kapot kan maken ( Porsche 911 RSR een paar jaar geleden opeens compleet oncompetitief ). Waarom de FIA en de ACO er zo mee omgaan is echt een raadsel. DIt is namelijk aan de casual kijker niet uit te leggen.
ArnoldH zegt
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben van mening dat ze te hard hebben ingegrepen met het strafgewicht in een poging het gelijk te trekken.
In de basis vind ik de BoP wel erg goed. Vooral in combinatie met de regelgeving omtrent pk/gewicht en drag/cw waarde wat binnen bepaalde waardes moet zijn.