Elon Musk beloofde een hypermoderne hyperloop te bouwen voor Las Vegas. De resulterende Tesla Tunnel valt echter zo grandioos tegen dat het bijna lachwekkend is.
Elon Musk was al die ultieme real life schurk uit een James Bond film. Hij is steenrijk, excentriek, heeft een moeilijke jeugd gehad en schiet dingen de ruimte in. Slechts één ding ontbrak er nog aan zijn arsenaal, namelijk een monorail. Zoals wij allen weten is dit namelijk het ideale vervoersmiddel om net niet te ontsnappen aan agent 007.
Gelukkig kreeg Musk in Las Vegas de kans om het plaatje compleet te maken. In Sin City zochten ze namelijk naar een manier om de looptijd in het fameuze Convention Centre te verkorten. In deze joekelige beursruimte, waar jaarlijks onder andere de Consumer Electronics Show wordt (werd) gehouden, duurt het namelijk zomaar 45 minuten om van het ene punt naar het andere te lopen. Dan kom je dus wel aan je dagelijkse stappen. Doch we weten dat Amerikanen dat laatste liefst vermijden als het mogelijk is.
Las Vegas zocht zodoende naar een moderne transportoplossing en Elon Musk zei dat hij dat wel kon regelen. Voor 52,5 miljoen Dollar beloofde hij dat zijn Boring Company een tunnel kon bouwen, waarin autonome Tesla’s vervolgens 4.400 mensen per uur zouden kunnen verplaatsen. Musks plan was een stuk goedkoper dan andere voorgestelde oplossingen, dus kreeg hij de voorkeur.
Dit weekend werd het project dan eindelijk voorgesteld aan het publiek. Maar helaas zijn de beloftes van Musk niet bepaald ingelost. Misschien kunnen we beter zeggen bepaald niet ingelost. Er is namelijk wel een tunnel gebouwd, maar Tesla’s kunnen daar niet autonoom in rijden. Er moet dus een ouderwetse man (m/v) achter het stuur van elke auto zitten. Bovendien mogen er op elk gegeven moment maar elf auto’s in de 2,7 kilometer lange runnel rijden en dat dan met een maximale snelheid van 55 kilometer per uur. Dat is net iets minder dan de 240 kilometer per uur die Musk in gedachten had. Woooooeeeiiii.
Zoals Musk zelf reeds in oktober toegaf op Twitter, is het eindresultaat niet veel meer dan een stel gechauffeurde Tesla’s die door een tunnel rijden.
Het betekent ook dat de capaciteit niet 4.400 mensen per uur, maar slechts 1.200 mensen per uur is. Althans, dat berekenen de nerds van Techcrunch. Het lijkt ons een gevalletje van simpel rekenen, doch Musk zelf wil officieel nog niet weten van een lagere capaciteit. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat hij mogelijk minder geld ontvangt van Las Vegas, omdat de gestelde doelen niet bereikt zijn.
Enfin, mocht je als fansla zo snel mogelijk zelf een keer de Tesla Tunnel willen ervaren, kan je binnenkort terecht voor twee evenementen. Twaalf mei wordt de Tobacco Plus Expo 2021 georganiseerd en 21 mei de International Gay Bowling Organization Annual 2021. Naar welke van de twee ga jij? Laat het weten, in de comments!
Dank voor de tips!
evogt3 zegt
Zo kan het dus ook. Top artikel Jaap. 👍🏻👍🏻
Charles Taycan 4S zegt
In een Tunnel in een Tesla meerijden…. non, merci! 😉 Dit getuigd wel weer van Amerikaans Musk optimisme ….
dwfc zegt
Maar Charles, de tunnel heeft wel een hoog Las Vegas gehalte :-)
Geef me dan deze van Sint Petersburg maar.
Charles Taycan 4S zegt
@dwfc, Las Vegas, ook al zo nep! Brrr😉
harrie zegt
Hyperloop voor een conventie centrum?
Iets zegt me dat Jaapiyo hier Musk beloftes in de mond legt.
mikee368 zegt
Correct.
Het het “the loop” niet hyperloop. Op de 1 of andere manier denkt iedereen dat Musk hyperloops wilt bouwen terwijl geen enkel van zijn bedrijven daar publiekelijk bekend mee bezig is.
Verder klopt hetbook niet dat de voertuigen niet autonoom rijden. Ze rijden namelijk wel autonoom echter hebben ze voor nu nog een “bestuurder” I.v.m. wergevingen en veiligheid. Over tijd moeten hun er ook uit mogen.
De topsnelheid is ook verkeerd en maximum aantal Tesla’s in de tunnel heb ik niet eerder mee gelregen terwijl ik het project lange tijd op de voet heb gevolgd omdat ik het wel erg mooi vond allemaal.
Ze hebben zelfs het contract gelregen om de hele loop uit te breiden in LV.
Ik geloof niet dat als de papiere beloftes niet nagekomen zijn ze dan alsnog wel een uitbreiding zouden willen daar.
flutterby zegt
Om AI op Big Data te trainen is eerst wel data nodig. Daarom eerst met chauffeurs die de boel in de gaten houden.
mashell zegt
@flutterby: AI big data? Het is een tunneltje. Dat is nog simpeler dan wat met Autopilot al kan.
flutterby zegt
@mashell: de impact van een incident loopt in de miljarden.. Beter een poppetje achter het stuur. Situaties zijn wel eens vaker onderschat.
hehe zegt
Zou toch humor zijn als de Gay Bowling Organisation fake taxi’s door de tunnels laat rijden :-)
Hoeveel bezoekers trekt zo’n organisatie eigenlijk?
b00st zegt
Ze trekken elke bezoeker, inbregrepen in de prijs
MarcoM zegt
@b00st: zal wel een emmer vol worden van al dat getrek.
vaakbenjetebang zegt
Lachwekkend en knullig als het mag zijn (en dat is het), het is werkelijk niets vergeleken met het opperste falen bij de Noord-Zuidlijn.
geen1234 zegt
Ik ben niet op de hoogte van de Noord-Zuidlijn perikelen, maar een tunneltje graven in de woestijn is wel wat anders dan in de modder van Amsterdam. Vergeet niet dat onze bagger en graaf bedrijven overal ter wereld werkzaam zijn vanwege hun expertise.
yajouri zegt
@geen1234: hear hear!!
vaakbenjetebang zegt
@geen1234: Ik zeg niet dat het aanleggen van de Noord-Zuidlijn makkelijk was. Ik zeg alleen dat het een dossier van opperst falen is. Verklaarbaar falen, maar nog altijd falen.
raym zegt
Alles van tesla is overhypt. De i phone van de auto industrie.
geen1234 zegt
Precies, Ik vraag me uberhaupt af waar die 240km/u vandaan komt. Volgens mij zijn de standaard verkeers- en personenvervoerregels gewoon van toepassing op transport door die tunnels.
Esprit_de_Flandre zegt
@geen1234: Is een afgesloten systeem, dus hoeven niet per se dezelfde regels gelden. Nu, 240 km/h is sowieso een belachelijk getal voor zo’n kort afstandje…
Paul58 zegt
@raym: Tesla is zeker overgewaardeerd! Ik vind het een heerlijke speler op de automarkt. Alles behalve saai (totale bedrijfsvoering). Tesla is gehyped puur door alle aandacht/ haat en uber-fan berichten. En Elon maar lachen. Het lijkt ook niet te stoppen en de tegenstrijdigheid van twee soort kampen zorgt voor nóg meer aandacht (en blijkbaar groei?). Tesla krijgt misschien iets teveel aandacht. Toch vind ik sommige producten stiekem wel heel gaaf en kijk ik ook wel uit naar de vernieuwde S.
w0o0dy zegt
Met een model X kun je in ieder geval 5 passagiers per auto meenemen (alleen nu ff niet dankzij Covid) maar ik vraag me af of het 55mph rijden niet komt door wetgeving die geen hogere snelheid toelaat… Dan is dat dus niet de schuld van Tesla…
geen1234 zegt
Nee is gewoon dom van Tesla, dit moet je weten voordat je ook maar een schep in de grond zet.
rumour zegt
Bowlen voor gay’s? Die houden andere ballen vast en 1200 man per uur is 20 man per minuut.
Niet slecht. Alle aanwezigen binnen 2 minuten op plek van bestemming. Volgende week is er bloemschikken, kantklossen en bingo gehoord in wandelgangen, correctie tunnel. Ik pas.
reetschild zegt
@rumour: heel grappig
Pascal zegt
Ik heb altijd bewondering voor mensen die iets doen, overgaan tot actie en iets toch proberen te bereiken inclusief het risico om publiekelijk te falen. Ik moedig zulke mensen liever aan in plaats van ze altijd maar af te zeiken vanaf de zijlijn op basis van halve informatie zoals hier in de comments vaak ook zo lekker makkelijk wordt gedaan. Maar hey, that’s just me.
lithiumion zegt
@Pascal: 👍🏻!
dwfc zegt
Je bent een Trumpist :-) dat wist ik niet :-)
Pascal zegt
Als je alleen al deze rare opmerking maakt dan weet je wel meer niet vrees ik…
mashell zegt
Je beschrijft met je dooddoeners anders Trump net zo goed als Musk.
Als zo’n blaaskaak van een Musk, zijn grootheidswaanzin weer eens de vrije loop laat en daarbij kleihard faalt, dan hoor je als Tesla fanboy het met mooie woorden goed te praten maar als je geen Tesla fanboy bent is het je morele plicht de Musk zo hard door het slijk te trekken dat het vel op zijn neus en andere uitstekende lichaamsdelen loslaat.
Pascal zegt
Ik reageer onder een artikel wat over Musk gaat, misschien is dat een subtiele hint wie (en dus naar wat voor types) ik hier met m’n opmerking naar refereer. In mijn ogen is het dan nogal vreemd en onnodig om er andere, irrelevante namen aan de haren bij te gaan trekken.
Mensen hebben sowieso vaak de onhebbelijke behoefte om anderen in hokjes te willen plaatsen. “oh je moedigt Musk aan, dan ben je zeker ook Trumpist”. “Oh je zegt iets positiefs over Musk, dan ben je dus automatisch een Tesla fanboy”.
Nee dus. In de echte wereld zit het als volgt:
– Sommige dingen die Elon doet vind ik tof, op vele andere vlakken vind ik ‘m maar een rare vogel.
– Ja ik ben ontzettend blij met m’n Tesla, maar ik vind het ook schofterig hoe slecht de service en afwerking bij anderen vaak zijn en m’n favoriete merk is gewoon nog steeds BMW.
De wereld is niet zwart/wit en mensen passen niet in oversimplified hokjes. Hou er dan ook mee op om mensen labels op te plakken en luister gewoon naar wat ze zeggen zonder meteen te oordelen.
tjorque zegt
@mashell Jammer hè dat gepolariseerde denken…
1000bochten zegt
Dat vinden ze bij Polestar anders wel een goed idee.
911targa zegt
@Pascal: wauw! Deze stelling is wel erg algemeen en daardoor absurd. Dictators en Adolf probeerden ook iets te bereiken.
Ik hoop dat dit jouw mening is.
Pascal zegt
@911targa want het is je niet duidelijk dat ik deze opmerking plaats in de context van het artikel hierboven? Doe niet zo kinderachtig man…
nissanfairladyz zegt
Er is een reden waarom silicon valley so succesvol is. Het komt door de hoge frequentie aan probeersels uitvoeren. Het zogenaamde fail fast principe. Snel iets nieuws proberen, lukt het? Ermee door gaan. Is het niet goed, zet het opzij en probeer iets anders. Een dit continu, op ee hoge snelheid. Ook de reden waarom elon musk heel veel bedrijven heeft, hij probeert gewoon overal dit principe toe te passen en brede scala aan bedrijven onder zich te hebben. Het is een vreemde vogel, maar hij snapt wel hoe je tot succes komt. Het fail fast principe wordt te weinig geimplementeerd in Europa.
gregorius zegt
Heeft uiteindelijk alles met geld te maken. Zijn genoeg mensen (met kunde) in Europa en bijv Israel die veel dingen uit kunnen en willen proberen. Maar probeer de funding maar te krijgen.
De investeerders-mind daaro is wat risicovoller gesteld. Hier wordt het gewoon niet geaccepteerd als iemand je hele miljoenen investering oprookt; zeker als je, met jouw naam (als investerings verkoper) later nog een keer geld wil regelen.
In de US (kijk naar Archegos en Viacom); ook al heb je al falliet verklaringen en rechtszaken voor financiële wanprestaties aan je broek; je krijgt gewoon miljarden te leen zonder dat je kapitaal hebt; als je maar weet waar je t moet zoeken en vooral niet vertelt wat je echt doet.
ericc zegt
Is SEMA ook niet in dat centrum?
porker zegt
Idd Woody maar ja alles wat tesla is mag een lekkere hoop stront op want “elektrische meuk” zoals het artikel zelf ook weer is. Progressie is niet iets vies. Het is nodig.
geen1234 zegt
Progressie is niet vies. Maar dit soort fails zorgen er wel voor dat het vertrouwen van mensen in de technologische ontwikkeling afneemt. Dus je moet het zo goed mogelijk doen, als je die kans krijgt. Die Elon heeft nu met zijn fail, de kans ontnomen van misschien betere andere kandidaten met een realistischer project.
harrie zegt
Waarom is dit dan een fail, Elon beloofde een geboord tunneltje en die heeft hij gebouwd.
Dat anderen zoals de auteur van bovenstaand broddelwerkje het associëren met Hyperloop techniek en beloftes ligt meer aan hun gebrekkige kennis.
Barcal zegt
Vind het wat kortzichtig. Als Elon Musk en Tesla een ding hebben laten zien dan is dan is het dat ze (veel) sneller kunnen innoveren dan anderen. Daarom lopen Tesla en bijv. SpaceX lichtjaren voor op de concurrentie. Een paar updates verder en deze Tesla’s rijden met 200+ km/u autonoom door die tunnels. Mijn Tesla kan dit nu al prima op smalle binnendoorwegen dus is zie geen reden waarom dit niet in tunnels zou werken. En met de innovaties in FSD rijden dezelfde Tesla’s over een paar jaar uit de tunnel om je voor de deur af te zetten. Duurt niet lang meer.
geen1234 zegt
Jij bent kortzichtig. Als je een ding leert in het leven, is dat je niet op kunt tegen ervaring. Space X doet alleen maar wat de NASA als ‘obsolete technologie’ ervaart en zich niet meer mee wil bemoeien. Ze kunnen daar bij Space X niets anders dan wat de NASA ze aan technologie heeft gegeven.
Goed voorbeeld is die recente lancering van de Arabische Emiraten, lopen allemaal in pyjama in de control room, en blurred in de hoek van de video staat weer het NASA symbool.
Denk je nu echt dat Space X beter is op enig vlak dan de NASA??? De NASA is zo’n groot conglomeraat dat nauw samen werkt met universiteiten. Wat voor logica heb je in je hoofd zitten dat je dit onzin van jezelf geloofd????
Pascal zegt
Okee, kritiek geven gaat je in elk geval goed af, maar da’s natuurlijk niet zo moeilijk. Met welke innovaties heb jij de wereld beter gemaakt? Misschien dat we dan jou als voorbeeld kunnen nemen ipv Elon.
mashell zegt
Nee, nee, nee. In een nette discussie maken we het nooit persoonlijk. Ook inhoudelijk klopt het niet, van degene die een probleem signaleert moet je niet ook oplossing verwachten, dat zijn heel andere talenten, door alles van een enkel persoon te verwachten toon je alleen je eigen luiheid aan.
Wijze raad aan jou: nergens in het handboek van een Tesla staat dat je verplicht bent Elon Musk op het internet te verdedigen, doe dat dan ook niet.
Pascal zegt
Mensen die structureel overal kritiek op hebben zonder met (alternatieve) oplossingen te komen, mogen best eens een opmerking terug verwachten met de vraag wat zij dan wel een oplossing vinden. Verder goed verhaal om niet persoonlijk te worden, vooral als je daarna zelf in de vorm van ‘wijze raad’ aan mij aanwijzingen gaat geven waar wel/niet over te schrijven. Bedankt daarvoor, ik doe daar alleen precies niks mee.
Barcal zegt
Je vergeet te vermelden dat NASA contracten heeft afgeeloten met SpaceX, onder andere om ISS te bevoorraden en (voor het eerst in 10 jaar) Amerikaanse astronauten vanaf Amerikaanse bodem te lanceren. De technologie om gebruikte boosters terug te laten keren is zeker niet ‘obsolete’ en een van de redenen waarom SpaceX het NASA contract heeft gekregen: het reduceert kosten voor een launch. Over logica gesproken…
nissanfairladyz zegt
Je hebt ook zoiets als verouderde ervaring, die in de huidige tijd niet meer experimenteerd en dingen probeert.
Tegenover weinig ervaring, die heel veel experimenteerd. Het zogenaamde fail fast principe. Dat is een zeer effectieve methode om de gevestigde orde aan het schudden te krijgen. Ik denk dat jij dit soort zaken niet begrijpt.
Ervaring is belangrijk, maar belangrijker is innovatie en dingen proberen. Dat staat BOVEN ervaring.
geen1234 zegt
“Een paar updates verder en deze Tesla’s rijden met 200+ km/u autonoom door die tunnels.”
Jij bent echt clueless, een paar updates, pfffff
Je kunt bij updates krijgen voor je hersenen, ik heb een speciale licht therapie ontwikkeld. €1000 per behandeling, wanneer kunnen we een afspraak maken? Dit is echt de update van de updates hoor, beter dan welke update ooit. En ik heb ook nog vervolg updates, zodat je je geld niet weggooit als je maar een update neemt.
dwfc zegt
Uw Tesla kan ook dit !
Fantastisch hé, je moet daar maar achter rijden ?
Of vind je dit perfect functioneren .. het is een vrij recente inzending hoor !
Soms moet ik de Telsa adepten toch weer even met beide voeten op de grond zetten …
Op de autostrade doet Tesla het al zeer goed, maar de nieuwe S-klasse die zowel met
camera’s als Lidar werkt ook.
https://insideevs.com/news/495428/tesla-full-self-driving-anxiety-inducing-unprotected-lefts/
Barcal zegt
@dwfc Lees ook eens: https://www.rnd.de/wirtschaft/mercedes-gibt-das-autonome-robotertaxi-auf-wir-konnen-das-rennen-nicht-gewinnen-MDFJOQVJCJEDTBBDCTVA5N4EBI.html
En innovatie komt door continu te leren en verbeteren. FSD in mijn auto wordt met iedere update beter, net zoals de andere software in Tesla’s. Het niveau dat je zie in deze video kunnen de bestaande fabrikanten simpelweg niet halen momenteel: https://www.youtube.com/watch?v=pq-rGy1v8Ug
Paul58 zegt
@dwfc: haha heerlijk! Een Model S deed dit al in 2013 op de snelweg. Fijn dat een S klasse dit nu ook kan. Al rijdt een S klasse autonoom de hele wereld rond het blijft een kamperbak met een kermis interieur. Achja soms moet je Mercedes adepten even met beide benen op de grond zetten.
Niet iedereen hecht dezelfde waarde aan bepaalde facetten in een auto, is dat nu zo moeilijk te begrijpen. Je bent gelijk een Tesla adept als je waardering hebt voor een Tesla product, echt bizar.
dwfc zegt
Beste kevin,
Ten eerste, in 2013 stond Tesla nog moederziel alleen met zijn product in de markt. Inmiddels heeft Tesla 4 modellen in zijn portfolio die het toh niet slecht doen en 4 modellen die zijn aangekondigd maar steeds maar niet te koop zijn.Dus 4 modellen sinds de Roadster in 2008.
Je kan toch niet ontkennen dat dit nu ook niet zo wereldschokkend is.
Dan is het laadnetwerk wel professioneler aangepakt, topprestatie !!!
Daartegenover is er de VW groep die op pakweg 2 jaar tijd 15 modellen op de markt plaatst.
Dit zegt wel wat over de oude auto-industrie die zeer snel de omslag maakt.
Ook hebben deze oubollige autoreuzen wel de capaciteiten en faciliteiten om 10 tallen miljoenen aantallen te produceren.
Over autonoom rijden is reeds veel geschreven, maar sinds 2013 is het bij Tesla ook nog maar bij semi autonoom gebleven. Dit terzake gelaten heb je blijkbaar weinig kennis van de nieuwe S-klasse.
Oordeel niet als je er niet mee gereden hebt … en je opmerking aangaande het kermisinterieur … ik moet nu toch wel even lachen kerel, al de verlichting aan het dashboard en in heel de wagen kan je met 1 toets uitschakelen op het MBUX systeem. En waarschijnlijk zal je nooit de geur van echt leder ontdekken als je in een Ikea woonkamer rijdt :-) Ieder zijn smaak natuurlijk .
Pfuf zegt
Kijk even deze serie voor de gein gewoon omdat het kan.
https://youtu.be/GotA_1dIRhs
ericd zegt
Musk is bezig met een heruitvinding van de metro, maar dan als een lange worst opgedeeld in stukjes. Doet me denken aan Wubbo Ockels’ superbus. Omdat die een aparte rijbaan nodig om lekker hard te gaan, was het in wezen een heruitvinding van de trein.
dwfc zegt
Ach ach , kijk eens even naar de bullet trein in Japan.
Die gaat weldra tegen 500 km/u over het traject tussen Tokio en Osaka zweven !!!
tjorque zegt
Dat kunnen ze in Frankrijk ook, maar dan met sporen die iets gangbaarder zijn…
Maar ik moet japan wel nageven dat ze waarschijnlijk iets stipter rijden :)
koeberg zegt
Een tunnel is natuurlijk hartstikke mooi. Maar als je dan een tunnel speciaal voor dit doel hebt gegraven, laat je daar dan auto’s autonoom door rijden?? Dat klinkt als verschrikkelijk over-engineerd. Waarom niet gewoon rails leggen en een karretje heen en weer laten rijden? Proven technologie en als je autostoelen op dat karretje wil monteren dan kan dat ook.
reetschild zegt
@koeberg: vergis je niet. Rails en bovenleidingen zijn extreem duur in aanleg. Daarom rijden ze in Seattle met bussen door metrotunnels.
mashell zegt
Als rails en bovenleidingen extreem duur in aanleg zijn waarom liggen ze dan overal? Bussen in heel dure metro tunnels laten rijden, is geen lange termijn visie en financiering hebben en voor een korte termijn oplossing kiezen.
arnold_jansma zegt
Omdat er nooit een andere en goedkopere keuze was. Waarom zou je als bedrijf investeren om goedkoper te maken als de klant het toch wel betaalt? Volgens sommige staten zijn de kosten van een tunnel door de boring company significant goedkoper.
En als de Tesla zelfstandig rijden is het echt veel en veel goedkoper omdat de autos in toekomst ook minder gaan kosten.
Esprit_de_Flandre zegt
@Mashell: Rails en bovenleidingen zijn weldegelijk duur, dat wordt vaak onderschat. Daarom vind je ze niet “overal”, maar alleen in gebieden waar ze nuttig zijn – waar veel mensen zijn dus. In een kleine stad heeft een tram of metro geen zin, want te duur.
Een paar jaar geleden, met de vorige gemeenteraadsverkiezingen in BE, was er een politicus in Gent die het ideetje lanceerde om misschien eventueel mogelijks een kabelbaan in te zetten als OV. Die jongen werd op de gebruikelijke platformen platgegooid met krtiek en bedreigingen, allen samen te vatten als: “een dwaas idee” en “van ons belastinggeld!!”. Hij heeft het onmiddellijk terug ingetrokken als “was maar een ideetje, doen we niet hoor!”.
Dat had ie niet moeten doen vind ik. Tramlijnen (Gent is er bekend voor) zijn enorm duur om aan te leggen. Mensen beseffen dat niet. Straat openbreken, riolen/elek/water/gas verleggen, funderingen gieten, straat terug dichtwerken, rails leggen, bovenleidingen hangen, tramstel kopen, chauffeur aanwerven… Het kost stukken van mensen, en dat is ook allemaal “van ons belastinggeld!!”. Misschien is die kabelbaan vergelijkbaar qua kost, of zelfs goedkoper. En zelfs als het duurder is, zijn er veel voordelen: geen files, geen ongevallen met overstekende oma’s, geen verkeerslichten, meer plaats op straat, betere stiptheid, karretjes zonder chauffeur… Voor mijn part mag dat dan zelfs (iets) duurder zijn in aanleg, dat betaalt zichzelf terug.
Dat had ie moeten uitleggen aan “de kiezer”. En ja, een groot deel zou niet luisteren, maar het is niet alsof dat deel van het publiek voor hem zou stemmen als ie gewoon zijn “belachelijk ideetje” heeft ingetrokken…
towi1989 zegt
Ik zal nog wel een keer toeteren als jou super geavanceerde autonome tesla weer eens voor een groen stoplicht staat te wachten.
osmo zegt
Dus als dit project dan toch niet zo rendabel blijkt te zijn dan eerst gedacht kunnen ze nog altijd sporen in die tunnel leggen en er een elektrisch treintje door laten rijden dat wel 4.400 personen per uur kan vervoeren ;)
lowlow zegt
Wat heeft Elon hier nu mee bewezen? Dat een achterlijke zelfrijdende metro van de jaren 80 of 90 een veel betere oplossing was geweest ? Vooral het feit dat er per chauffeur (duur betaalde mens) maar 3 personen vervoerd kunnen worden is schaamteloos belachelijk voor een ‘OV oplossing’. Als die mens om 17u stopt met werken dan stopt het OV? En die mens kan dus 8 of 10u aan een stuk geen scheten laten ? (een metro heeft tenminste een apart compartiment)
Bizar: enerzijds bouwt hij raketten en dan deze totalFail…..