Hybride personenauto’s zijn inmiddels volledig ingeburgerd, nu is het de beurt aan campers en andersoortig vakantievervoer om de hybride-techniek te omarmen.
Het welbekend campermerk Hymer trapt af met een hybrideversie van de Hymermobil B 578. Eind volgende maand (27 augustus – 04 september) zal Hymer op de Caravan Salon in Düsseldorf de hybride unit presenteren. Het gaat om een zogenaamde parallel hybride, waarbij de vooras door een conventionele dieselmotor wordt aangedreven en de achteras wordt door een luchtgekoelde elektromotor aangedreven.
De Hymer B 578 is gebaseerd op een Fiat Ducato Maxi, die gebruikt een 3-liter dieselmotor met 116 kW/157 pk. Het moet echter ook mogelijk worden om alleen op stroom te rijden, in de stad zou dit gaan een actieradius van ongeveer 40 kilometer. Valt me nog tegen, aangezien je zo’n Hymer helemaal kan volstouwen met accu’s. Qua gewicht zal het weinig uitmaken, aangezien we hier spreken over een leeggewicht van ongeveer 3000 kilo.
De elektrische topsnelheid is overigens begrensd op 35 km/u. Echt snel zal het dus nooit gaan, alhoewel…
dennisr zegt
dit vind ik nog wel een goede uitvinding! op je vakantie bestemming mooi electrisch rijden door een stadje die je wilt bezichtigen.. kan ik meer warderen dan gewoon hybride auto’s :mrgreen:
mout zegt
Caravans zijn toch al jáááren electrisch?
http://lmgtfy.com/?q=caravan+mover
mout zegt
Als je uit een 3-liter motor slechts 157 pk haalt, is electrische ondersteuning ook wel welkom…
E34M5Touring zegt
@mout: Ga maar is rijden met een Jumper of Ducato met die motor. Trekt in de derde versnelling nog wielspin.
kleinelettersengetallen zegt
@E34M5Touring: Peugeot niet vergeten ;-)
Northwestern zegt
@mout: Koppel is veel belangrijker dan pk’s bij die dingen. En echt hard kan je er toch niet mee rijden.
pet2r zegt
@mout, deze motoren zijn niet voor vermogen bedoeld, maar voor koppel…
mout zegt
@pet2r: Oh? Dan hebben ze zeker ook de ‘Ring-tijden nog niet gemeten?
Simpson zegt
Die wil ik wel ff opladen in zuid-frankrijk.
Hopen dat de laadtijd zo’n drie weken is….
xilver zegt
http://www.youtube.com/watch?v=NpKnDu5X9R8
Lijkt me hier wel toepasselijk ;-)
autoblogger zegt
@xilver: hahaha ;)
dennisr zegt
@xilver: hahaha goeie :P :lol:
baasbas zegt
Euh. Hybrides hadden toch baat bij stadsverkeer, starten stoppen, dat soort sh*? Waarom de F* dan een camper? Die rijdt toch alleen maar lange afstanden? Imho is dit een marketing gedrocht. Gaat verkocht worden omdat er hybride op staat…
autobloger zegt
wrm een hybride camper dat is toch dom het is nog duurder en het heeft geen nut want je komt er toch niet mee in de stad
bacchus zegt
@autobloger: Hybride werkt vooral lekker op voertuigen die toch al wat zwaarder zijn. Eigenlijk zijn Toyota’s beroemde hybrides wat aan de lichte kant en verkopen vooral goed vanwege de subsidies. Voor de grotere Lexussen (GS, LS) is het voordeel er ook zonder subsidie.
406_v6 zegt
@autoblogger: gewicht maakt niet uit??? Bij een camper wel degelijk… als de camper leeg 3000 kg weegt en je max 3500 kg op je B rijbewijs mag hebben dan blijft er weinig reserve over; pak m beet 100 liter vers water, 2 inzittenden, bagage (kleding, tafel, stoelen, eten en drinken) enz. en je zit zo OVER de 3500 kg heen….
Kvgorp zegt
@406_v6
vergeet de fietsen of scooter niet daarnaast is een camper nix zonder volledige surf of duikuitrusting. Die dingen gaan altijd over de 3500 risico van het vak zeg maar. Bij caravans precies het zelfde
406_v6 zegt
@Kvgorp: precies, plus het feit dat menig “ollander” met een mud aardappels naar de spaanse costa gaat ;)
Kvgorp zegt
@406_v6:
Yup en bier, afwasmiddel, curry en ketchup en natuurlijk nederlandse mayo en nutella en hagelslag want dat hebben ze daar op vakantie allemaal niet. Toch?
Stender zegt
De vraag is echter of campings enzo hierop zitten te wachten. Meestal mag je hier niet teveel elektriciteit gebruiken.
faithnomore zegt
waarom dit mij vooral stom lijkt, is naast het feit dat dit ding geen stadsverkeer zal zien, ik me kan inbeelden dat een gemiddelde camping bak slechts een 5000 km per jaar doet.
Vanuit eco standpunt is dit dan ook zeer dom (ik denk dan vooral aan uitstoot die gepaard gaat met constructie batterijen e.d.)
wimbers zegt
complete overkill,
voorlopig heb ik nog zat werk aan een’78 GMC Eleganza II.
nieuwe v8 op gas, is vast en zeker net zo groen als deze hybride
dennisr zegt
@wimbers: tja je moet e van houden he zo’n oudje :P
Kvgorp zegt
@wimbers: stripes! Classic
dennisr zegt
mijn mening: gewoon old school camperen :P
en anders gewoon even doorsparen:
wimbers zegt
@dennisr:
die laatste kan je ook echt ergen kwijt in europa :)
de gemiddelde campingeigenaar ziet je aankomen:)
dennisr zegt
@wimbers: heb een keer op een camping gestaan in Frankrijk (in een huisje) en daar was ook plaats van campers. kwam er ook zo een aan en die kon hem na 30 keer steken kwijt op 2 achter elkaar liggen plaatsen. heb me toen afgevraagd hoe hij dat ging doen als hij ergens heen wou maar kwam er al snel achter dat er een auto bij ingepakt zat :P