Zowel Porsche als Mercedes laten langzaam meer los over hun plannen op hybride gebied. Porsche zal gebruik maken van technologie van Toyota, het systeem wat gebruikt wordt voor de Lexus RX400h.
Mercedes heeft een eigen systeem ontwikkeld met als basis de 7G automatische versnellingsbak. Deze wordt gekoppeld aan twee elektro motoren die ieder 34 pk leveren. Bij het ontwerp van de nieuwe M-klasse zou al rekening gehouden zijn met de ruimte die nodig is om de batterijen onder de vloer te herbergen.
De ontwikkeling van hybride SUV’s wordt gedreven door een gezonde dosis eigenbelang van beide producenten. Zonder deze technologie wordt het zeer moeilijk om aan toekomstige emissie eisen & normen met betrekking tot brandstofverbruik te voldoen. Tegelijkertijd zal het groene karakter van hybride aandrijving de protesten rondom de PC-Hooft tractoren wat kunnen doen verstommen.
Overigens is er binnen autokringen wel teleurstelling te proeven over de oplossing die Porsche kiest. Veel liever had men gezien dat de innovatieve fabrikant zelf een systeem ontwikkeld in plaats van dit in te kopen bij Toyota.
Lees meer over de M-klasse of over de Cayenne.
peter boellaard zegt
wil graag op de hoogte gehouden worden over de porche cayenne
autoblogger zegt
dan moet je hier vaak terugkomen;)