Ons ben zuunig! Met dank aan de 14%-bijtellingsregeling reden er in januari 2009 maar liefst twee keer zoveel hybrides rond in ons land als een jaar eerder. Deze trend is al een tijdje aan de gang en zet zich dus nog steeds door. We hebben het dan over 23.000 stille killers ten opzichte van 11.300 stuks begin 2008.
Het aantal particulier aangeschafte hybride auto’s nam toe van 7.800 tot 11.000, maar het aantal zakelijk gereden hybrides steeg keihard van 3.500 tot 12.000 stuks, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb dit op de weg wel gemerkt; hingen er vroeger een hoop Passatjes TDI (met rode I) aan je bumper, tegenwoordig zijn dat steeds vaker Civic Hybrids of Priussen. Gelukkig worden deze groengetinte auto’s dus ook heel milieubewust gereden, is al dat belastinggeld dat de staat misloopt toch ergens goed voor.
De stijging onder particulieren wordt verklaard door het lagere BPM-tarief en de lagere wegenbelasting die voor deze auto’s geldt. Verder blijkt dat vooral hippe ouderen de hybride-dealers opzoeken: driekwart van deze auto’s staat op naam van een 50-plusser.
Met dank aan Jorn voor de tip!
Rouge zegt
Ik ben benieuwd wanneer de eerste komt waar je langer dan 30 sec. naar kan kijken!
Robbert_W zegt
Helaas wel.. Voor het milieu uiteraard prima maar wat rijden mensen langzaammm met dit soort auto’s!
Laue zegt
een trieste zaak, maar begrijpelijk.
Lustigson zegt
“Gelukkig worden deze groengetinte auto’s dus ook heel milieubewust gereden…”
Precies. Dat schort er nog al eens aan. Geldt trouwens ook voor veel zuinige diesels: als je steeds als eerste weg wilt zijn bij het stoplicht, schiet dat geen klap op, natuurlijk, maar ja, “de baas betaalt de brandstof”.
Rutger zegt
Ik vind dus dat bestuurders die in een hybride harder rijden dan de limiet een hogere boete moeten krijgen. Ik erger mij eraan een Prius 150km/u te zien rijden waar je 120 km/u mag. Het hele milieueffect wordt teniet gedaan terwijl de overheid het sponsort.
Rouge zegt
@ Rutger: helemaal mee eens! En als ze bij de apk een lagere waarde dan 1 op 25 uit de computer wordt uitgelezen, belasting betalen + boete!!!
Paul zegt
Even los van de prestaties vind ik de voorkant wel lekker fel voor een gezinsauto, maar die achterkant en die daklijn, dat verpest de hele voorkant weer.
EvilestFool zegt
Bij een economie die gebaseerd is op benzine is dit een slechte zaak.
MCW zegt
En dan te bedenken dat de meesten die auto’s niet kiezen vanwege het schoon zijn maar omdat ze zo goedkoop in de lease zijn.. stel krenten.. maar idd; je merkt het goed, je word doodgegooid met die Civic Hybrids :S
Bennink zegt
Mijn baas betaalt ook, maar vind het eigenlijk wel een sport om dat verbruik naar beneden te krijgen. Lager dan 5.5 gemiddeld ben ik nog niet gekomen met de Insight…
GTTChris zegt
Heel goed voor het milieu zogenaamd en nog steeds is het produceren van de “groene” auto’s en de accu’s die na x aantal jaar vervangen moeten worden vervuilender als een zuunige benzine/dieselauto. STOP toch eens met die onzin! Electrische auto’s zijn ook pas echt vriendelijk voor het milieu als zo goed als alle stroom groen wordt opgewekt…..
Laue zegt
@ Bennink
vervelend vind ik dan altijd dat mij pa dat met zijn vorige passat TDI dat ook voor elkaar kreeg. maar Ik snap de financiele voordelen ook wel voor een werknemer. zucht was diesel maar zo geliefd bji de overheid.
mb zegt
Ja logisch .Voor een appel en een ei een auto rijden.Ik zie het zo:als je in dit soort autos rijdt geef je niks om autos.
mb zegt
Het klopt dat sommige prius hun schone bak compenseren met aso weg gedrag.Heb het meerdere malen meegemaakt
FordExcursion zegt
JAAAAA ik heb er nog eens zin in! discussie 12487 over de zin/onzin van electrische auto’s! Persoonlijk ben ik voor een verbod van auto’s kleiner dan 5.5 meter in lengte. levensgevaarlijk die blikken doosjes. Geef mij maar een gezellig ronkene V12 diesel die heerlijk zwarte wolken uitblaast en een gezonde dosis roet over de buurman zijn zuur smoelwerk en zijn al even zure prius/ongezellig voortuintje doet neerdalen. Als wij de olie niet opgebruiken doen de arabieren/chinezen het wel. dus dan heb ik er liever zelf ook wat plezier aan.
Bennink zegt
@ Laue: Tja, diesels rijden toch lekkerder met veel snelweg. Een hybride is ook niet gebouwd voor de snelweg, want dan rijdt je net zo ‘zuinig’ als een normale auto. Eigenlijk zou de overheid dus voor leasend Nederland een voordeel moeten geven op diesels…
vla zegt
Vuile elektrishiteit… mogen we niet op H2 rijden ofzo? Dat doet tenminste VROEM! :D
Laurens zegt
Afgaand op tests van de nieuwe Prius was de vorige wel vrij beroerd.. je moet wel heel veel over hebben voor wat belastingvoordeel, of inderdaad de leeftijd bereikt hebben dat het je niet veel meer interesseert hoe een auto rijdt, als tie maar rijdt.
Benieuwd trouwens of de dingen gebruikt nog wat waarde houden, als er zoveel van zijn en het niet bepaald liefhebbersauto’s zijn :-)
riichlover zegt
@ Rouge
Wat dacht je van de Lexus Hybrid, S400 Hybrid?
Bert zegt
@ Laue
Weet niet hoe het zit in Nederland, maar in Belgie wordt diesel belastingsgewijs enorm voorgetrokken op benzine (een van mijn frustraties). Terwijl het basisproduct ‘Diesel’ op de internationale markt duurder is dan het basisproduct Benzine, zorgen allerlij belastingen, accijnzen en weet ik veel wat nog meer ervoor dat uiteindelijk de benzine 35% duurder is aan de pomp. De overheid is schandalig benzineonvriendelijk!
VivelaFRANCE zegt
Ik denk dat die hele bijtellingsregeling wel een geniaal plan is om mensen voor een milieuzuinigere auto te laten kiezen. Kijk maar naar hoeveel leaserijders nu een Prius overwegen. Als ze dan toch aan je bumper hangen, laat ’t ze dan groen doen ;) !
bas klok zegt
@GTT chris…
Werk je bij het TV programma Kassa? Slaat weer nergens op wat je kraait.
Heb je gezien hoe groot de accus zijn? Deze gaan een gemiddelde levens duur van een auto mee, dat kan je van een gewone accu niet zeggen. Ze zijn op een duurzame manier geproduceerd zodat ze voor 90% gerecyled kunne worden. Een gewone accu niet!
Daarnaast is er bij Louwman de importeur van Toyota nog geen geval bekend van het vervangen van een accu in een prius…
Denk je nu echt dat Toyota na 15 jaar ervaring auto’s op de markt zet die zoals jij beweerd zo slecht en vervuilend zijn bij productie!
Ik werk bij een autodealer en heb al veel auto’s voorbij zien komen maar echt geloof me ook al ben ik geen fan van het ontwerp van de prius of civics de techniek die erin zit, is elke autofabrikant jaloers op! Helemaal dat van de Prius.
jinxed zegt
Volgens mij raak ik gewend aan het uiterlijk van een prius, gisteren zag ik er een test van op tv, ik moet zeggen zo heel lelijk vind ik het niet meer, het interieur vind ik zelfs erg netjes. Ik zou nu denk ik ook een prius kiezen als ik nog een auto van de zaak zou hebben. Er is geen enkele auto tot circa 27K waar mijn hart sneller van gaat kloppen, uitgaand van nieuwprijs, dus ik zou ook gewoon voor goedkoop autorijden kiezen. Particulier zou ik voor het geld gewoon een tweedehands Bmw 545I kiezen natuurlijk.
Timmie zegt
Stijging bij particulieren is inderdaad door een resem voordelen. Maar volgens mij kunnen verschillende regeringen in Europa dit niet blijven volhouden. Bij ons in Belgie lopen we al tegen een begrotingstekort van dik 4% aan, en in Frankrijk zelfd 7%. Bij zakelijke rijders zal het groene imago waarschijnlijk de doorslag geven. Om meer inkomsten te trekken, moet je natuurlijk mee zijn met de trends.
MCW zegt
“Het klopt dat sommige prius hun schone bak compenseren met aso weg gedrag.Heb het meerdere malen meegemaakt”
Weer zo’n suffe reactie. Alsof alle Prius rijders als opa’s moeten rijden.. en ik zie VEEL Golfrijders die hun kleine pik compenseren met aso weggedrag.. en nu..?
Rutger zegt
MCW, maar die hebben het volle pond BPM betaald!
Ik zeg alleen dat de bekeuringen hoger zouden moeten zijn. Rijdt je niet te hard dan is er niets aan de hand. Maar milieuvriendelijk rijden is niet alleen minimale BPM betalen, geen bijtelling maar wel veel te hard rijden.
Lan_Evo zegt
@Rutger
Ik zie niet echt veel logica in jouw beredenering, meer onzin eigenlijk. Naar mijn mening is het gewoon altijd, zelfde overtreding = zelfde boete.
Rutger zegt
Lan, je wordt enorm financieel tegemoet gekomen door de overheid om in een, in potentie, milieuvriendelijke auto te gaan rijden.
Dat hele effect van minder uitstoot, wordt teniet gedaan door veel te hard te rijden met een hybride. Het geld dat de overheid ‘investeert’ is dan weggegooid geld.
Het lijk mij een prima idee om maximaal effect te hebben van je milieumaatregelen. Zeker als er straks niet hybride auto’s op de markt komen die ook onder de 100 g/km uitstoten.
Citrofiel zegt
Help. 23.000 stuks op een totaal van, wat is het… 7.000.000 oid? Dat is 0.3%… Waar maken we ons precies druk om?
MCW zegt
Rutger, iets verder nadenken; de overheid verdient wel mooi aan die boetes die die Prius rijders maken dus mooi gecompenseerd
Laus zegt
Ik rijd met buitengewoon veel plezier in mijn HCH. Je kunt een auto van 29000.- (!!!) euro rijden voor de prijs van een auto van 19000.-. (lease)
Lange tijd wilde ik een Octavia 2.0TDI die ongeveer hetzelfde kost, lease veel duurder. Inmiddels heb ik daar totaal geen last meer van.
Lijkt me geen moeilijke keus. Of je moet echt kotsen van uiterlijk/interieur. Maar dan ga je maar met je 3-serie in een krot in Ram zuid wonen.
Oftewel het verbaasd me niks. En als hobby-auto komt die Charger met bigblock V8 er vast wel een keer…
Laus zegt
hmmm…excuus voor de kolossale dt-fout.
dre zegt
@Rouge
“Ik ben benieuwd wanneer de eerste komt waar je langer dan 30 sec. naar kan kijken!”
Zie:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/12/fisker-karma-sportwagen-op-batterijen
CC2U zegt
Ik kan jullie melden dat heden elk nieuwe Honda op de markt een hybride model zal zijn. Zelfs de huidige modellen komen in ‘half’-hybride versie wat grofweg betekend extra winst in vermogen met minder brandstofverbruik bij het acceleren. Voor autosnelweg gebruik of lange afstanden zijn de prius en civic’s minder efficient omwille de electromotor niet helpt bij de hoofdverbranding, ‘lees = 100 procent brandstof & O procent opgewekte electriciteit’ samengevat half hybride”s zijn stadsauto’s en geen kilometervreters.
Nog een nadeel aan hybride”s zijn de accu”s. Deze hebben extra koeling nodig, als deze ventilatie uitvalt. verminderd de capaciteit drastisch tot enkele uren rijden om er vervolgens een brandblusapparaat erbij te halen.
By the way in enkele staten van de US rijden er waterstofcel auto’s n.d. FCX Clarity rond, (zogezegd nog in testfase) mr kan je ginds leasen. Hier in de BENELUX… de olie brengt meer inkomsten op voor de staatskas dan een andere brandstof, dus ik verwacht niet dat de regering de benzinestations gaat sponsoren vr ombouw nr alternatieven mr wel moeilijk gaat doen tegen hen.
ER komt in 2010 een leuke sport model van Honda namelijk de CR-Z voor jongelui. KERNWOORDEN COOL FUN BEAUTY & HYBRIDE.
Autogek zegt
@CC2U: De electromotor helpt wel bij hoge snelheden en lange afstanden. Huur der lekker 1 en ga er in rijden voor je wat schrijft. Ik rij er toch elke dag in. Zal het niet weten?
CC2U zegt
Autogek alvast gefeliciteerd met uw hybride, u hebt een goede keus gemaakt voor uw porttefeulle en het milieu.
Doch uw reactie vindt ik beledigend en heb navraag gedaan bij expert”s in hybride auto”s.
De volgende vraag heb ik gesteldt: op de autosnelweg bij cruise snelheid helpt de electromotor? Hun antwoord is neen het helpt niet en is zelfs een nadeel door het meergewicht van de elektromotor en accu”s. Uiteraard zorgt de lichte benzinemotor voor het laag verbruik. Energie wordt opgeslagen bij het vertragen en afgegeven bij het optrekken. De techniek van de nieuwe Honda Insight is fantastich en ingenieus opgebouwd. Intressant om er is 10 minuten in te verdiepen. Succes en fun met je hybride //