Dit jaar nam Volkswagen een Hybride Golf TDI Concept mee naar Genève. Een concept waarbij een 75 pk turbodiesel een handje geholpen wordt door een 29 pk elektromotor. Resultaat: een gemiddeld verbruik van 3,4 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 89 gram per kilometer. Mooie cijfers, in een tijd dat alles groen moet zijn, maar hij komt er niet.
De reden is volgens het Duitse autoblad Auto Motor und Sport dat het model alweer achterhaald is. De productie van een dergelijke auto zou te duur worden. Het Franse PSA liet eerder ook al weten de hybride diesel technologie vooralsnog enkel toe te passen bij de duurdere luxe modellen. Dit toen bleek dat de Franse regering de ontwikkel-subsidie van Europa moest intrekken.
Hoewel de Duitsers nu vooral mikken op elektrische modellen, dus geheel zonder verbrandingsmotor, komt er nog wel een hybride uitvoering met 1,4 liter TSI motor. Een elektromotor, een start/stop systeem en techniek om remenergie terug te winnen, zijn dan vooral bedoeld om de benzinemotor bij te staan tijdens het wegrijden en accelereren. (via: thetruthaboutcars)
Knutsel zegt
Da’s best balen. Volgens mij was dat best een interessante bak geworden…
K-Kalkan zegt
Liever een Diesel-hybride dan een 1.4 TSI :(
En die is zuinig :D
Als ze hem nou tegelijk produceren als de Golf VI is toch veel beter?
Arnoud zegt
Diesel in combinatie met een elektromotor levert natuurlijk wel een boom ontwortelend koppel op. :D Dan trek je een Volvo FH16 vrachtwagen bij kans achteruit.
B100 zegt
@ Arnoud
Als ie op de handrem staat wel te verstaan.
JH zegt
Geen wonder; de kostprijs van een moderne dieselmotor is 2-3 keer zoveel als van een benzinemotor, tel daar nog de dure hybride techniek bij op en het wordt onverkoopbaar.
Dotternetta zegt
Wie wil er nou een golf, ze moeten het hele model cancellen en de Iroc gaan verkopen!
kadett rijdt beter zegt
@k-kalkan
Hoezo ‘Liever een diesel?’ Een diesel is ook met roetfilter nog steeds vervuilender dan een benzine: wat denk je van de stikstofuitstoot, een belangrijk broeikasgas?
RdO zegt
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de lancering van de nieuwe Golf. Als ze nu een nieuwe techniek ontwikkelen voor deze golf en hij wordt binnen een jaar vervangen kunnen ze weer overnieuw beginnen. Ik denk dat ze deze ontwikkeling uitstellen tot de nieuwe Golf er is.
Overigens niet eens een lelijke auto, zeker niet naast een civi hybrid of een toyota prius. Jammer van die dichtgetimmerde neus!
PVO zegt
@kadett rijdt beter,
Nee een kadett, alleen al met die kilo’s roest die op die opel zitten en de slechte verbrandingsmotor in z’n ding!!! Das pas vervuilend!!! Geef mij dan maar een nieuwe diesel, die verbruikt minder en stoot onder andere daar door veel minder troep per KM uit.
Patrick zegt
Benzine+hybride, dan heeft Toyota toch gelijk met de Prius.
Jan C. zegt
@Patrick: Nee. De diesel-hybride is kostbaarder. Als de brandstofprijzen blijven stijgen wordt op een gegeven moment de diesel-hybride pas interessant om te produceren (anders kun je het voordeel er niet “uit rijden”
@Kadett rijdt beter: Nee, met roetfilter stoot een diesel minder giftige stoffen uit.
K-Kalkan zegt
@ Kadett rijdt beter; Mijn antwoorden zijn al gegeven, en ik bedoelde het vanuit een andere standpunt, trekkracht en soupelesse etc. etc. van en diesel + elektro motor ;)
Ejay zegt
Raar, Diesel hybride is een hybride waar meer vraag naar zou moeten zijn dan een benzine hybride. Dit simpelweg omdat het electrische deel in de stad gebruikt word en laat men daar nou net een broertje dood hebben aan fijnstof etc.
Juppe zegt
Bij een diesel valt ook minder voordeel qua rendement te halen met een hybride systeem, daardoor kunnen de kosten minder snel uit. Plus het genoemde punt dat een dieselmotor al erg duur is zonder hybride systeem.
Wel jammer, want qua fijnstof zou het wel schelen. Wat ik trouwens niet begrijp, is dat moderne diesels bij volgas altijd zo’n rijk mengsel krijgen waardoor ze lekker walmen. Knijp die dingen een beetje af zou ik zeggen, scheelt een hoop. Maar het gaat natuurlijk allemaal om de pk’s in de folder.
Tdi zegt
Wat sommigen niet weten is dat een auto met roetfilter veel ongezonder is voor de mens dan ene zonder, omdat de deeltjes die erdoor gaan nog kleiner zijn dus zeker nimeer door het lichaam gefilterd word!!
Niet alleen kosten, maar ook gewicht en plaats lijkt me in een kleine auto voorlopig niet te doen.
Jan C. zegt
@Tdi: Diezelfde roetdeeltjes komen bij een ongefilterde auto er ook uit. Denkfoutje dus.
Citrofiel zegt
Best goed eigenlijk. Dat de autoindustrie gewoon toegeeft een stap over te slaan. Laat ze dan snel met de volgende stap komen!
Citrofiel zegt
@ Jan C.; Ik denk nu (hoewel het ook een twist of mind kan zijn) dat het zo was dat roetfilters mogelijk roetdeeltjes kleiner maakten, en dat er dus meer van die gevaarlijke kleine deeltjes in de lucht werden uitgestoten. Dat kan Tdi wel bedoeld hebben, als het überhaupt waar is en ik het nu niet heb verzonnen… :mrgreen: :?
Snuf zegt
@citrofiel
Iets dergelijks was het inderdaad. Ook de regeneratie van het filter had een oorzaak meen ik.
Overigens maken direct ingespoten benzine motoren ook heel fijne roet, iets wat de indirect ingespoten ‘oude’ benzinemotoren niet/nauwelijks hadden.
smokin zegt
@kadett rijdt beter:
Stikstof een belangrijk broeikasgas?????????
Alsjeblieft, schrijf dan geen reactie.
Lucht bestaat voor ±78% uit stikstof, 21% zuurstof en nog een procentje ander grut. 78% van wat je inademt is stikstof, en nu maak je daar ook al een broeikasgas van? Zullen we de zuurstof meteen ook maar uit de lucht halen?
Maar goed, als je al vindt dat Kadett beter rijdt mag ik natuurlijk geen al te intelligente reacties verwachten. ;o)
Roger zegt
Tja, 11 jaar achterstand werk je niet zomaar even weg. Zelfs niet met een dikke pot subsidie. Maar ik blijf hopen op die dieselhybride…..