Een hybride Porsche 911 klinkt niet als de sportieve keuze uit de reeks, eigenlijk.
We hadden ‘m eigenlijk al lang geleden verwacht: een hybride Porsche 911. Porsche speelde al langer met het idee van een iets duurzamere 911. Het Zuid-Duitse merk was er redelijk vroeg bij met auto’s als de Porsche Cayenne Hybrid en daarna diverse e-Hybrid-modellen. De eerste was de Panamera 4S e-Hybrid, daarna volgde de iets minder praktische 918 Spyder en vervolgens de Cayenne S e-Hybrid.
Op dit moment nemen de e-hybrid modellen een belangrijke rol in voor Porsche. Zonder deze versies zouden de Cayenne en Panamera veel minder populair zijn in Nederland, bijvoorbeeld. Een hybride 911 bleef echter uit, ondanks dat Porsche al in 2010 de 911 GT3 R Hybrid toonde. Deze auto werd gebouwd in samenwerking met Williams (ja, het Formule 1-team). Vandaar dat je ook een piepjonge Nico Hülkenberg ziet:
Hybride Porsche geen nieuw idee
Het idee was simpel, op de vooras waren twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van zo’n 220 pk. Achter de achteras lag een heerlijk huilende Mezger-zescilinder met 500 pk. De auto won een VLN-race en deed mee aan de 24 uurs-race van de Nürburgring. Technische issues en pech gooiden roet in het eten, maar de potentie was er zeker.
Nou, nu mag er eindelijk een hyrbide Porsche 911 aankomen, zo bevestigt Porsche-baas Olive Blume aan het Britse Car Magazine. Kijk, eindelijk! Maar in welke vorm? Vaak is een hybride minder leuk om te rijden vanwege het enorme gewicht van de accu’s. Blume weet te verzekeren dat de elektrificatie als doel heeft om de 911 sneller en leuker te maken.
Het wordt dan ook geen PHEV-aandrijflijn. Het wordt een ‘self-charging’ hybride, net als de Porsche 919 raceauto. We zeggen Porsche 919 raceauto omdat dat exotischer klinkt dan Toyota Prius, die ook een ‘self-charging’ aandrijflijn heeft.
550 miljoen liter schone benzine
Het idee van een elektrische Porsche 911 komt zo dichter- en dichterbij. Porsche is al druk bezig met een hele generatie van nieuwe elektrische auto’s. De nieuwe Boxster en Cayman zijn geheel elektrisch en ook de opvolger van de Macan wordt een EV. Ook de Cayenne en Panamera worden uiteindelijk elektrisch. Porsche wil de 911 als allerlaatste bewaren.
Reken er maar op dat het nog wel eventjes duurt voordat we een 911 EV kunnen aanschouwen. Porsche is tegelijkertijd druk bezig met synthetische brandstoffen voor de 911. Het merk wil tegen 2027 550 miljoen liter fossielvrije brandstoffen produceren om zo de eigen auto’s te kunnen laten voortbewegen. Wanneer we de hybride Porsche 911 kunnen verwachten is niet bekend, maar we verwachten dat deze pas op zijn vroegst met de eerstvolgende facelift van de 992-generatie komt.
Meer lezen? Deze 8 smaakjes van de 911 zijn er nog niet!
Edge zegt
Ik ben wel benieuwd wat Porsche in gedachten heeft qua distributie van die eigen brandstof. Worden Porsche centra dan ook tankstations waar louter Porsche-eigenaren mogen komen voor wat liters Porschepeut™?
mashell zegt
Porsche centrum Gelderland is daar al jaren op voorbereid. Die hebben al pompen staan, hebben we op 26497 photoshoots gezien.
berlinetta zegt
Iedereen moet komen tanken in Zuffenhausen.
alpina007 zegt
Vanaf 2027 porsche rijden 🙌🏼🙌🏼🙌🏼
gregorius zegt
Ik vind dat ze nog rijkelijk laat zijn.
Zo’n 911 is toch al 1600-1800 kilo; zeker bij de leukere versies.
Natuurlijk is de gt3 iets lichter en die zal ook wel hybride-loos blijven.
En, hybrides (zonder plug) hebben nooit zoveel batterij-hoeveelheid. Dus ik kan me voorstellen dat de hele opstelling zo’n 100-200 kilo meer zal worden. 99% van de 911 bezitters zullen niks van het extra gewicht merken; al zal 90% wel heel interessant praten over dat ze het merken, maar dat het het wel waard is door de extra pks!
En in NL, zal 99% voor de Hybride versie gaan (mocht er keuze zijn); want die zal goedkoper zijn dan de vergelijkbare non-hybrid door ons geniale belastingsysteem.
ouwedibbes83 zegt
Hmm, die 1600 kg daar kom je pas aan bij een Turbo of Turbo S, dan ga je er met 40kg overheen. Tenzij je open wil rijden in een cabrio of targa, dat zijn de zware jongens.
Ik geef je wel gelijk dat de 911 geen lichtgewicht (meer) is, ze zijn zoveel groter en comfortabeler geworden met elke generatie na de eeuwwisseling. En als je dat combineert met alle veiligheidssystemen, wordt hij er niet lichter op.
Maar nog eens 200kg erbij, daar knapt hij niet van op. Weegt t trouwens zoveel extra op een Panamera of Cayenne?
bmw1cabrio zegt
Zo’n 250 kg verschil tussen een Panamera Turbo vs de Turbo S e-hybrid. 10% van het totale gewicht. Met 680 pk is dat extra gewicht geen issue, maar ik heb nooit een Turbo S direct erna gereden om het verschil te ontdekken.
basman147 zegt
Maar bij een 911 zouden ze wel de mogelijkheid hebben om de 4wd te schrappen, scheelt 50 tot 70 kg over het algemeen. Elektromotor op de plek van het voorste dif, accupakket op de plek van de aandrijfas en eventueel een kleinere electro-motor tussen de bak en de achterwielen. GTS-blok en 250 elektrische paardjes, dan praat je over Turbo S prestaties.