Het is niet meer de vraag ‘of’ er een hybride Porsche 911 komt, maar wanneer.
Je zou het niet zeggen, maar Porsche is een fanatieke fabrikant van PHEV’s. De Panamera én Cayenne zijn leverbaar met meerde PHEV-aandrijflijnen. Van lekker vlot en lekker zuinig tot bizar snel en, eh, iets minder zuinig. De Macan gaat aan het PHEV-station voorbij, die maakt meteen de overstap naar elektrisch. Hetzelfde geldt voor de Boxster en Cayman. Dat gaan elektrische auto’s worden.
En hoe zit het dan met de 911? Er gaan al heel erg lang geruchten over een hybride Porsche 911. De 918 Spyder was er niet alleen maar om ronderecords te rijden op de Nürburgring, maar ook om het ‘E-Hybrid‘-label een beetje sexy te maken. Tena Lady verkoopt ook beter wanneer er een string omheen zit. Terug naar het gelekte nieuws.
Hybride Porsche 911 op komst
Het Britse Autocar weet namelijk te melden dat er een hybride Porsche 911 op komst is. Het zou gaan om een gecamoufleerde 992 Turbo. Dat zou dan ook de basis zijn voor de auto. De testauto was voorzien van een gele sticker, verplicht op auto’s met een geëlektrificeerde aandrijflijn. De Porsche 992 is in technisch opzicht voorbereid op een deels elektrische aandrijflijn.
Tussen de motor en versnellingsbak is er ruimte om een elektrische motor tussen te proppen. Speciaal voor de hybride Porsche 911 wordt de transmissie van de Panamera en Cayenne e-Hybrid van stal gehaald. Deze zijn namelijk 10 centimeter korter, waardoor er dus de nodige ruimte is voor de elektromotor.
Snelste en zwaarste 911
Dan komen we uiteindelijk in een vreemde juxtapositie. Want ondanks dat de hybride Porsche 911 (‘Turbo S E-Hybrid’ ?) de snelste 911 zal worden, zal het ook de ‘minste’ 911 worden. Er is namelijk een loodzware accu nodig die aan de voorzijde wordt gemonteerd.
Wanneer we de Hybride Porsche 911 Turbo kunnen we verwachten is niet bekend. De familie van de 992 is onlangs uitgebreid met een nieuwe Turbo S, GT3 en GTS. Dan is het nu wachten op een GT3 RS en enkele special editions. Dat zou heel goed deze 911 Turbo S E-Hybrid kunnen zijn. Verwacht overigens wel een bizarre acceleratie. De huidige 911 Turbo S is al een van de snelste auto’s op de sprint, deze PHEV zal die sprinttijd kunnen aanscherpen.
Via: Autocar.
piedlourd zegt
Nou, ik had even kortsluiting door tena lady in een string, maar alles doet het nu weer.
Dat er wat meer gewicht in de neus komt is misschien wel goed voor de beroerde wegligging van de overgewaardeerde en saaie porsche 911, de kia picanto van de sportwagens.
fejjie zegt
Beroerde wegligging? Jij hebt duidelijk niet met een recente turbo gereden.
piedlourd zegt
Ik heb met meerdere types van diverse generaties gereden en als je niet beter weet dan lijkt het heel wat, maar het is voor een sportwagen gewoon beroerd. Het kan zeer veel beter.
negennegenzest zegt
Hahaha ik zou je bijna uitnodigen in mijn Turbo, maar dat gun ik je dan weer niet.
Dat je niet weet waar je het over hebt is wel duidelijk.
piedlourd zegt
Been there, done that.
Jij zou ook eens in wat andere auto’s kunnen gaar rijden maar dan loop je het risico dat je je turbo ineens toch niet meer zo fabeltastisch vindt :-)
Cordiali saluti
negennegenzest zegt
Ik denk dat het scala sportauto’s wat ik gehad heb ruim voldoende is om te oordelen over of een turbo goed rijdt of niet.
Maar goed, wellicht kun je wat onafhankelijke bronnen opzoeken. De zeggen namelijk hetzelfde ;)
Redrum zegt
Geef dan ook ineens wat voorbeelden van wat je in gedachte had. Komt een beetje vreemd over, afgegeven op Porsche maar dan wel lekker vaag blijven….maar goed, ik vermoed dat je naar iets Italiaans aan het hinten ben :D
kniesoor zegt
Piedlourd heeft een fixatie op de Ferrari Portofino (of “haventje” zoals hij die noemt), een oto die hij zich bij lange na niet kan veroorloven. Daar wordt-ie kennelijk chagrijnig van en dat uit zich op deze wat vreemde manier. Heb meelij.
piedlourd zegt
Nee man, die vond ik tegenvallen, die portofino.
Ik heb diverse Ferrrari’s gehad maar ben nu ernstig tevreden met de getjoende Alpine.
Heb nog wel om sentimentele redenen een klassieke 250.
negennegenzest zegt
Ah de alpine. De auto die wordt zoek gereden door het model onder de 911. Veel plezier dan met je kappers auto.
sportabgasanlage zegt
Waarom vind je een 911 saai? Omdat je hem relatief vaak ziet rijden? Die “beroerde wegligging” waar je het over hebt is al wel even geleden. Porsche heeft de verkeerde motorpositie in de 911 volledig weten te compenseren door slimme technologie en innovaties. Zelfs de meest doorgewinterde autojournalisten en coureurs bejubelen de wegligging van moderne 911’s. Die is bijna net zo goed als die van de Porsche Cayman met middenmotor 😉
ghini zegt
@sportabgasanlage: “door slimme technologie en innovaties” lekker vaag Hahaha
piedlourd zegt
Ja precies, de wegligging is nu BIJNA zo goed als een Cayman, wat een klasse lager is.
Mensen die dol zijn op een 911 houden zichzelf een beetje voor de gek maar dat is prima!
Geniet ervan
sportabgasanlage zegt
@willeme “De testauto was voorzien van een gele sticker, verplicht op auto’s met een geëlektrificeerde aandrijflijn.” Wat voor gele sticker en waar is deze verplicht? De Yaris Hybrid van mevr. Sportabgasanlage heeft zover ik weet geen gele sticker zichtbaar aan de buitenkant.
willeme zegt
@sportabgasanlage:
Alle testauto’s op de Nordschleife zijn verplicht om zo’n sticker te hebben. Dit in verband met een crash en mogelijk brand. Dan weet men precies welke blusmethode toegepast dient te worden. Voor spotters is het handig om te zien dat men een ‘normale’ auto test met een hybride aandrijflijn ;-).
superhans zegt
Dit doet toch wel erg denken aan de Vonnen eDrive.
willeme zegt
@superhans: klopt! Daar moest ik ook aan denken. Het is wel ietsje anders. Bij Vonnen gaat het om heel even een enorme boost. Voor deze uitvoering zou het gaan om een aanzienlijk grotere accu waardoor je langere tijd elektrisch kunt rijden.
superhans zegt
Kijk aan. Dan spreekt Vonnen mij meer aan. Alleen de USD 75k die ze ervoor willen, vind ik buitenproportioneel.
ghini zegt
@willeme: dat is toch nog maar afwachten? Of is dat al bekend? Zou niet vreemd zijn als ze de focus eerst leggen op performance ipv langere tijd volledig elektrisch rijden.
willeme zegt
@ghini: het systeem van Vonnen is echt enkel en alleen voor af en toe een enorme boost. In dit geval moet de auto ook de CO2-uitstoot drukken. Dat lukt niet met een dergelijke systeem. Ook als je kijkt naar de systemen die Porsche toepast, zal de auto een stukje elektrisch kunnen rijden. Anders heeft het anno 2021 niet zoveel zin.
marcomanta zegt
Lijkt wel of er een baby op komst is. Nee alle gekheid op een stokje, Porsche ontkomt er ook niet aan, ergens moeten ook hun aan de norm voldoen v.w.b. uitstoot. Reken er maar op dat extraatje elektropower nog wat boost geeft.
571 PK zegt
Deze hybride komt met de Facelift van de huidige 992…. Goed bezig daar!👍
r3fl3x zegt
Gelekt nieuws? Niemand? Ik moest lachen Willem, ga door.
Hoop stiekem dat Porsche nog iets doet met dat vliegwiel uit de GT3 R Hybrid, dat was echt een tof ding:
https://www.autoblog.nl/porsche-911-gt3-r-hybrid
mc96 zegt
Zoals hier boven al opgemerkt; er was al een hybride 911 (voor op het circuit).
SimonMc zegt
Heeft zo’n 911 z’n bizarre acceleratie en tractie op de achterwielen, vooral niet te danken aan het gewicht achterin? Ik wil maar zeggen, als men (veel) meer gewicht in de neus gaat leggen, hef je dat effect niet op?
Nou ja, als je natuurlijk de voorwielen ook gaat aandrijven, helpt dat extra gewicht dan weer wel. Ik vermoed dat het een heel anders rijdende auto gaat worden.
negennegenzest zegt
Euh je weet dat een turbo, de snelst accelererende 911 tractie heeft op 4 wielen hè?