Je zou denken dat de prijs van de S 63 E Performance meevalt omdat het een hybride is, maar nee hoor.
We konden eind vorig jaar kennis maken met de nieuwe S 63, die tegenwoordig als E Performance door het leven gaat. Dat betekent dat het een hybride is, maar gelukkig niet met een viercilinder. De S 63 heeft nog altijd een dikke V8.
Dat het een hybride betreft, is eigenlijk alleen maar gunstig. Daardoor valt de bpm mee en dat scheelt toch een slok op een borrel. Tenminste, dat zou je denken. De prijs valt echter toch tegen. We hadden al een donkerbruin vermoeden, toen we begin deze maand de Duitse prijs te horen kregen.
Inmiddels weten we ook de Nederlandse prijs van de S 63 E Performance en die valt inderdaad niet mee. De nieuwe AMG-toplimo heeft een vanafprijs van €236.070. Daarmee is de nieuwe S 63 alsnog duurder dan zijn CO2-brakende voorganger, die voor €231.577 in de prijslijsten stond.
We moeten er wel meteen bij zeggen dat de nieuwe S 63 aanzienlijk krachtiger en sneller is. De hybride aandrijflijn zorgt voor een vermogen van maar liefst 802 pk. Het koppel komt uit op een duizelingwekkende 1.450 Nm.
De S 63 kent weinig directe concurrenten. De Audi S8 is eigenlijk de enige directe rivaal. Met een prijs van €231.086 is deze bijna even duur, terwijl de S8 maar een schamele 571 pk heeft. Als je het zo bekijkt is de S 63 opeens geen slechte deal.
De Bentley Flying Spur kun je ook nog als concurrent zien. Als V6 Hybrid is deze zelfs goedkoper dan de beide Duitsers. Qua prestaties is de Bentley echter geen partij voor de S 63, alhoewel het met 544 pk en 750 Nm koppel niet echt behelpen is.
Je kunt nu ook meteen los gaan in de configurator. Het leuke is: Mercedes introduceert een aantal exclusieve Manufaktur-kleurtjes voor de S 63. Daar zitten een paar hele fraaie kleuren tussen, zoals Olive Metallic en Rubellite Red Metallic. Ook in het interieur zijn er bijzondere kleurencombinaties mogelijk.
Zoals je op de plaatjes kunt zien hebben we zelf ook even met de configurator gespeeld. We zouden zeggen: doe vooral ook zelf een poging. Er zijn hele leuke combinaties mogelijk.
E550 zegt
De normale S is echt een beauty vanaf de voorkant. De AMG-versie ziet er niet uit met de mega ster aan de voorkant.
cdlop01 zegt
Zeer fraaie limousine, zeker met deze prachtige kleurstelling, elegant zelfs. Interieur met schermen daarentegen beslist niet mijn ding, oogt al goedkoop in een A klasse en volstrekt misplaatst in zo’n dure topwagen. Verder gewoon erg mooi, de 7 serie maakt wat mij betreft geen enkele kans, wat is dat fout gegaan. Deze S en Lexus LS, wat mij betreft de meest elegante keuze in topsegment. A8 L ook niet gek uiteraard.
none1234 zegt
Ik snap ook niet wie dat Tesla kopie tablet heeft goed gekeurd daar.
alpina007 zegt
Ik heb juist bewust voor de 7 gekozen. Mooie nieuw technologie, veel binnenruimte en een leuk schermpje achterin voor de kids :-) heb ook wel naar de S Maybach gekeken, maar toch de 7 voor mij
Variomatic zegt
Hoeveel bpm zit er op dan?
brammetjedeb zegt
S klasse vind ik een geweldige auto. Maar kan iemand mij eens uitleggen waarom de EQS en de EQE dat hyperscreen hebben, de nieuwe E nu ook een soort van, maar de S klasse, die de top van de top zou moeten zijn niet?
Richmond zegt
Omdat de S eerder uitgebracht is. Bij de facelift zal dit wel rechtgetrokken worden.
Toen de i4 uitkwam kreeg die het ook het nieuwe dashboard met schermen, de 4 serie en 4 GC hadden die niet..en ondertussen hebben ze het allemaal.
Willy500E zegt
Komt qua kwaliteit niet in de buurt van zijn voorganger