Uit het NZO 2014 (Nationaal Zakenauto Onderzoek) blijkt eigenlijk waar we bij Autoblog eigenlijk allemaal al bang voor waren: de leaserijder laadt zijn auto te weinig bij.
Één van de conclusies uit het onderzoek is dat de leaserijder van een hybride auto 39 kilometer elektrisch rijdt en de overige 62 kilometer per dag op brandstof. In 72 procent wordt de auto minimaal eenmaal per dag thuis opgeladen en in 64 procent minimaal eenmaal per dag op het werk. Ook blijkt dat van andere oplaadpunten nauwelijks gebruik wordt gemaakt. De helft maakt namelijk slechts af en toe gebruik van een publiek laadpunt.
De meest opvallende resultaten zijn wellicht wel dat iets meer dan een kwart van de respondenten met een plug-in hybride niet elke dag laadt en 13 procent laadt zelfs bijna nooit.
Efficiënt
De vraag is hoe dit efficiënter kan. Dit geldt voor zowel voor de stimulerende fiscale voordelen van de overheid als de keuze voor een hybride vanuit de werkgever. 42% van de ondervraagden gaf aan meer dan 100 kilometer per dag te rijden. Bij een dergelijk hoog kilometrage moet er worden afgevraagd of hybride wel de juiste keuze is uit kosten en efficiëntieoogpunt. Andere alternatieve brandstoffen zouden een goede optie zijn om te overwegen. Of gewoon die tankpas inleveren!
Fotocredit: Autojunk.nl
toniominestrone zegt
Volgens mij niets nieuws onder de zon, inderdaad afdwingen door de tankpas af te nemen.
siepie zegt
Alsnog het bij deze CO2 uitstoot passende bijtellingstarief laten betalen, met terugwerkende kracht. Het was een nobel initiatief van onze regering maar tja, dit nieuws komt toch nauwelijks als een verrassing.
audirs7 zegt
Onze outlander (van me ouders) rijd bijna alles elektrisch, op vakantie en enkele keer naar bv. Amsterdam. En we hebben zonnepanelen op het dak dus de stroom die erin gaat is echt groen.
jumpman zegt
Stichting open deur!
garp zegt
Een Ausländer opladen bij veel openbare laadpalen is duur. Zeker bij de palen met starttarief. Dan is de range die je ’tankt’ net zo duur als op peut rijden. Ga je daarvoor dan naar een laadpaal lopen? Mijn partner is blijkbaar een minderheid. Zij doet dat. Tegen alle logica in. Vergelijk even: op de zaak 11ct per kWh. Openbare laadpaal 61ct starttarief plus 35(!)ct per kWh.
Daarnaast hebben vrijwel alle lease rijders geen prikkel om zuinig te rijden, ook niet de benzine en diesel rijders. Op die paar na, die een iPadje kunnen ‘winnen’, als ze zuinig rijden.