Het zal toch niet?
Je zou het niet direct zeggen, maar Honda is wel degelijk een merk geweest dat vroeger altijd voorop liep als het ging om innovatie. Vierwielbesturing en VTEC bijvoorbeeld. Dit wisten ze dan uitstekend in vrij saaie koetswerken te verpakken waardoor niemand ernaar omkeek. De NSX verkocht niet omdat er een ‘H’ op stond, maar omdat het eruit zag als een gestrekte CRX. In de jaren ’90 waren de Japanners nog immer inventief. Zo had Honda in die tijd al twee crossovers in de prijslijsten staan (de HR-V en CR-V) en de eerste in serie gebouwde hybride-auto, de Honda Insight.
Honda is met beide concepten verder gegaan. Gek genoeg heeft het Japanse merk nooit de twee gecombineerd. Dat is vreemd, want een crossover leent zich er uitstekend voor. Je hebt een grotere auto, dus meer ruimte om de twee motor en eventueel accu’s te huisvesten. Ook ligt het verbruik van crossovers een stuk hoger, dus juist bij die auto’s is een zuinigere en schonere variant welkom. Zo was de CR-V er in eerste instantie enkel met een benzinemotor, later kwam daar een diesel bij. Uit eindelijk is daar ook een hybride-variant bijgekomen. Deze vervangt de diesel, op zich een logische keuze.
De hybride heeft een tweeliter viercilinder i-VTEC motor, deze motor draait volgens een ‘Atkinson-Cylce’, dus lekker arm voor een gunstig verbruik en uitstoot. Deze motor wordt bijgestaan door een elektromotor. Tezamen levert de combinatie 184 pk en 315 Nm. De auto kan dankzij het i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive) draaien op drie verschillende rijmodi. De eerste is EV Drive, haalt de elektromotor zijn kracht uit de accu’s en staat de verbrandingsmotor helemaal uit.
Dan is er Hybrid Drive, waarbij de verbrandingsmotor fungeert als een generator. Als laatste is er Engine Drive, hierbij wordt de verbrandingsmotor direct verbonden met de wielen. De Honda CR-V met hybride aandrijving past zich aan de omstandigheden aan. Zo zal de CR-V in de stad vaak kiezen voor EV Drive of Hybride Drive, terwijl op de snelweg Engine Drive de betere optie is. De Honda CR-V Hybrid gaat in productie in oktober van dit jaar, verwacht wordt dat de eerste exemplaren in 2019 op de markt komen. Voor 1 April dus.
UPDATE: Honda heeft vandaag de eerste prijzen vrijgegeven van de benzinemotoren. Kies je voor een van de twee voorwielaangedreven modellen, dan betaal je 38.990 euro of 41.930 euro. In dit geval krijg je een handgeschakelde transmissie. Kies je voor de vierwielaangedreven variant, dan kun je drie uitvoeringen kiezen waarvan de prijzen liggen tussen 45.770 euro en 52.840 euro. De automatische versnellingsbak kost tenminste 51.120 euro. De duurdere versies kosten ofwel 54.600 euro of 58.190 euro.
AMG zegt
Ziet er niet verkeerd uit, voor een Japanner.
g60gti zegt
Net als bij de nieuwe Seat prima tot dat je de achterkant ziet.
B00G1E zegt
Ik dacht op de een of andere manier dat dit een historie artikel was waar Honda dat ding bedacht had maar nooit in productie nam. Dit kwam voornamelijk door foto’s het uiterlijk van de CR-V.
Robert zegt
@b00g1e: precies ook mijn eerste gedachte, bij het zien van de foto’s. En als Honda z’n tradities in ere houdt, zal ook deze auto te duur zijn t.o.v. de concurrentie en het qua uiterlijk te weinig onderscheidend t.o.v. al die andere hybride crossover SUV’s. Helaas.
lekkerlinksrijden zegt
Vind het wel interessant hoe ze de bpm gaan berekenen bij dit soort auto’s. Het maakt uiteraard nogal een verschil in welke modus de auto staat. Hetzelfde met plug-ins, stekker je veel of ,zoals we eerder hebben gezien met bijvoorbeeld de Outlander, doe je dat nooit. Qua verbruik en uitstoot zullen er dan uiteenlopende waardes uitkomen.
tjongejongejonge zegt
@lekkerlinksrijden: er zijn vragen in hee leven waar je nooit een antwoord op krijgt maar binnenkort kijk je in de prijslijst en dan zie je wat hij kost en zal je besluiten om hem niet te kopen
lekkerlinksrijden zegt
@tjongejongejonge: dat is heel erg zeker
utregcity zegt
Honda kan leuk innoveren. Ze moeten alleen de mensen op de marketingafdeling een schop geven. Bij Toyota doen ze dat, innovaties omzetten in kassa, toch beter door slimmere marketing.
moveyourmind zegt
Ik vind hem niet lelijk, maar veel verder dan gewoon ok om te zien is het niet.
Vind het wel jammer dat Honda een tikje burgerlijk geworden is. In de jaren ’80 en begin jaren ’90 hadden ze juist zulke leuke modellen, zoals de Civic, de Accord Aerodeck, de CRX, de Prelude, de Legend. En ineens was het over op een enkele positieve uitzondering na.
En dat terwijl het altijd wat brave Toyota met de CH-R juist laat zien dat het mogelijk is een leuke, frisse SUV neer te zetten. Hoop dat ze bij Honda ooit ook weer een beetje die kant op durven te gaan en een keer designers gaan aannemen die net zo goed zijn als de technici die daar al werken.
tarquesh zegt
Ik heb altijd Honda’s gereden omdat ze 1 niet stuk gaan en 2 ik het rijgedrag altijd als prettig en eigenzinnig bestempel. Ik ben nogal eigenzinnig, dus rij ik een Honda.
Nou zijn er buiten Honda om ook automerken waarvan ik graag achter het stuur kruip, zoals een Mercedes E klasse, en een Porsche 911. Het lijkt er altijd op dat die auto’s gewoon beter rijden en een fijner gevoel geven dan de massa.
sjonniedeluxe zegt
Ik wil meer specs. 0-100 en co2 bijv.
v12powerr zegt
Volvoachterlichten
caprio zegt
Poooh het blijft tobben met het design van Honda, te saai, over de top, uit verhouding, teveel glimmers, het is altijd wat. Hopelijk komt er snel verandering want technisch een mooi merk en de eerste Civics en Accords waren door eenvoud zo mooi.
tenaci zegt
De doelgroep vroeg net hoeveel hij mag trekken.
Als de Fendt Saphir (incl mover en fietsendrager met een heren en dames Stella Vincenza erop) er niet achter kan dan blieven ze hem niet….