De benzineprijzen rijzen de pan uit en zelfs als de overheid de accijnzen zou verlagen scheelt dat nog maar een paar dubbeltjes op een tank. Een Amerikaans bedrijf is daar handig op in gesprongen, want voor maar 4000 euro kan je je benzine slurpende SUV laten ombouwen tot een hybride.
Het bedrijf, Colo, heeft een uniek systeem ontwikkeld waarbij ze een elektromotor en een batterij installeren. Binnen twee dagen kunnen ze een benzineslurper ombouwen tot een volwaardige hybride. Volgens testen van het bedrijf dalen de kilometerkosten met bijna 50 procent. De kosten voor de ombouw bedragen maar een luttele 4000 euro dus dat heb je er zo weer uit als je een beetje kilometers maakt.
Het pakket is voor verschillende modellen leverbaar maar het paradepaardje is een Chevrolet Tahoe. Na de ombouw is het brandstofverbruik bijna net zo goed als het officiële hybridemodel van General Motors. Wie zei dat het moeilijk was om een hybride te ontwikkelen? (Via LeBlogAuto)
UPDATE: Op salidaconversions.com is/was te lezen hoe het systeem werkt. Er wordt een elektromotor aan de aandrijfas bevestigd die kracht levert op het moment dat dat het meest efficiënt is. Dat hangt af van de snelheid, belading, motortoeren, luchtinlaat en nog een aantal variabelen.
Met dank aan W0o0dy voor de tip!
Mustang zegt
Gewoon geniaaal:D
Gregorius zegt
Dit ruikt… moet iets niet kloppen.
RRPhantom zegt
Jaja, die amerikanen ontwikkelen effe een hybride terwijl de Japanners er 15 jaar over hebben gedaan.Ik denk dat het niet veel helpt en sowieso helpt hybride nauwlijks als het om milieu gaat want door het zuur in de accu’s gaat het regenen in Canada.
dekster zegt
@Chefke
Volgens dit artikel (+filmpje) is het $7000 ;)
matthias zegt
@ dekster, er staat dan ook 4000euro e
dekster zegt
Oh ja :P
Maar de prijs zal gelijk blijven in dollar eh, maar niet in euro’s (autoblog is tijdloos ;) )
w0o0dy zegt
waarschijnlijk koppelen ze de airco en wat andere stroomvretende systemen van de dynamo af en als je dan stilstaat in de file heb je zo een flinke besparing ;)
chefke zegt
@ Dekster
Heb je een link? Leblogauto zegt namelijk 4000 euro, maar het hangt ook van het model.
Poekie Lauda zegt
Mmmm :? zou je die 4000 euro terug verdienen voordat je de auto weg doet? Ik bedoel voor 4000 euro kan je een hoop benzine kopen, en het is niet zo dat jouw auto na de ombouw in eens niks meer gebruikt. En ik neem ook aan dat je fabrieksgarantie op het motorblok vervalt.
GeoBem007 zegt
chefke: even op de bron van leblogauto kijken, die het over 4700 euro heeft.
http://www.thedenverchannel.com/news/14966401/detail.html
w0o0dy zegt
@chefke check ff je mail, ik heb meer info gevonden die je bij het artikel kunt plaatsen.
NLX zegt
@ Poekie Lauda
Hoe ver denk je dat je komt met 4000 euro benzine in zo’n auto? hooguit 30000km
NLX zegt
laat maar
Tombnolz zegt
Maar hoe lang gaan die batterijen en elektromotor mee?
Kan toch zo simpel niet zijn? RRPhantom merkte het reeds op.
dekster zegt
@chefke
Oeps, vergeten.
Dit is em http://www.thedenverchannel.com/news/14966401/detail.html
w0o0dy zegt
Ik heb net de site van het bedrijf achter deze conversie gelezen en het is in feite juist WEL heel simpel. Niet teveel verbouwen, geen supergeavanceerde systemen met aan en uitschakelen van verschillende motoren etc…. de kracht van eenvoud. (en nu maar ff wachten tot chefke de info van die site toevoegt…)
MaXX99 zegt
Nog eventjes en heel de hybride- en CO²-Hype is verleden tijd …
Dit is pas een noemenswaardig initiatief : http://www.core.form-ula.com/2008/01/05/s2p-sunlight-to-petrol/
Met behulp van zonlicht lukt het hen om CO² terug om te zetten naar een fossiele brandstof …
chefke zegt
@ w0o0dy
Check! Het is inderdaad een vrij eenvoudig systeem. Vreemd dat het nooit eerder door een grote fabrikant is bedacht.
w0o0dy zegt
door dit systeem zou voor een 2007 Chevrolet Tahoe een besparing te realiseren zijn van 26% van het normale verbruik. Dat is bij 20.000 kilometer een besparing van ruim 785 liter benzine… dus binnen 4 jaar heb je dat systeem er makkelijk uit! Ik heb gerekend met de verbruikscijfers uit het boekje, maar als je Tahoe de auto is om je kids naat school te brengen (koud starten, klein stuk in de bebouwde kom rijden en weer parkeren) dan zal de besparing veel groter zijn omdat de Tahoe dan ook rustig 3km/liter kan verbruiken…..
Jan zegt
7.000 dollar is in de VS ong 8.500 liter bezine! Vraag is of dit nog wel intressant is om te doen
abdoel zegt
Als je zo een auto kunt betalen kun je ook wel 4000euro betalen, maar dan kun je het ook wel anders bekijken, als je zo een auto kunt halen kun je ook wel je tank betalen tog?
Trouwens staat er ook nog wat vermeld over de garantie, of vervalt dat uit het niets??
appa
w0o0dy zegt
@Jan: Volgens mij is het zelfs meer…. maar dat maakt niet zoveel. Waar het systeem voor bedacht en gemaakt is dat is voor kleine vrachtwagens/bestelbussen (zoals die dingen van DHL en UPS). Die hebben een verbruik waar je helemaal koud van wordt (2,5 km/liter gemiddeld)….. Daar bouwen ze nu dit systeem in en daar verdient het zichzelf in 1,5 tot 2 jaar terug en levert het natuurlijk ook een boel minder uitlaatgas op in de steden…..
De conversie voor een SUV is idd nog wat aan de dure kant…. maar ze laten wel zien dat hybride-conversie in feite nu al mogelijk is zonder alle complexe aanpassingen, zonder peperdure nieuwe voertuigen…. Dit maakt de techniek interessant voor productie op grote schaal en dan zal de prijs van het systeem ook spectaculair dalen…… Ondertussen rij je nog steeds exact dezelfde auto zonder enige concessie, maar het verbruik is wel 26% lager…..
Turbopaultje zegt
Zeer dubieus. De technische specificaties ontbreken eigenlijk compleet, muv genoemde werkspanning van 72V. Dat is peanuts in vergelijking met de 500V voor de Prius. Ook het regelsysteem is zeker niet te vergelijken met die van Toyota.
Vermogen, gewicht, etc. ontbreken. Evenals een serieapplicatie voor de SUV´s. Kortom : typisch geval van amazing discoveries……..
apos zegt
goed idee man
w0o0dy zegt
@turbopaultje: een Prius is dan ook een echte Hybride, dit is een hulpmotor voor een bestaande auto op stroom…… De benzine of diesel motor blijft gewoon draaien en alleen bij een koude motor en/of bij lage snelheden wordt er wat extra vermogen (eigenlijk koppel) gegenereerd waardoor het minst efficiënte gebruik van de verbrandingsmotor wordt geminimaliseerd…..
Turbopaultje zegt
Ben zelf enigzins technisch geschoold ………………….
w0o0dy zegt
dan snap je ook dat dit systeem niet te vergelijken valt met dat in een Prius.
Turbopaultje zegt
Ik snap dat dit systeem helemaal nergens mee te vergelijken is. Het is imo rubbish…………
rgseidl zegt
De batterijen van het systeem werken op 48 cq. 72V. Een halvering van het brandstofverbruik zal je met zo’n mild hybrid systeem alleen onder zeer speciale omstandigheden kunnen halen, bijv. voor postauto’s en courierdiensten.
De doorsneeautomobilist zal een veel kleinere verbetering (pakweg 10%) zien, terwijl het vergrote gewicht het versnellingsgedrag van het voertuig flink nadelig zal beinvloeden. In de VS zal het dan ook gauw 7-10 jaar duren voordat de aanschaffingskosten weer terugverdiend zijn. In Europa koop je gewoon een dieselmotor, dat levert meer besparing op en je draait veel sneller quitte.
Ejay zegt
@ MaXX99, het is pas 6 januari, maar dit voor mij al het nieuws van het jaar. Dit was voor lange tijd te duur gehouden, maar nu komt het met rasse schreden dichterbij. De redding voor de automotive wereld en de autoliefhebber.
Rick zegt
Je kan ook in Amerika voor 20 mile een 6.6L diesel kopen, en die kan je in je HUMMER H2/H1/Tahoe stoppen! (er rijden er al 2 rond in duitsland een witte en een zwarte H2)
w0o0dy zegt
De motoren die gebruikt worden zijn bewezen goed spul. White Zombie de electrische drag race wagen die Corvette’s en andere sportwagens afdroogt gebruikt twee van de Warp 8 motoren van Net Gain technologies. Die siamese tweeling zorgt ervoor dat White Zombie een snelste 400m met staande start heeft staan van 11.466 met een eindsnelheid van 182 km/u!
Saturday evening 7-14-07 at the Wayland Invitational III races… White Zombie sets a new 1/4 mile record for a street legal EV with an 11.466 @ 114.08 mph pass! White Zombie is the first street legal electric car to run a sub 11.5 ET.
Videootjes?
http://www.plasmaboyracing.com/videos.php
mashell zegt
Geniaal. Voor de prijs van een LPG ombouw een “echte” hybride. Hoewel LPG inbouwstations en Halfords radio’s ons toch eigenlijk wel geleerd hebben dat achteraf ingebouwde spullen het meestal net niet zijn.
Sander zegt
Perfect!
nee, voor dat klimaat hoef je het niet te doen, maar voor het verbruik wel. En ja hoe die amerikanen het zo even kunnen doen: Ten eerste kunnen die amerikanen hebben afgekeken van de jappen en B: wie zegt dat die amerikanen er niet 15 jaar over hebben gedaan?
Jan zegt
Dit bewijst gewoon dat sommige auto-producten bijna ‘van slechte wil’ zijn om over te stappen op deze technologieen deze dagen… Alhoewel dat de toekomst hier niet ligt maar in biobrandstoffen en waterstof.
Aan de andere kant heb ik dan weer minder vertrouwen in de degelijkheid en duurzaamheid van dit systeem. Alleen al omdat het niet echt aangepast is aan de auto zelf…
Het mag dan nog niet op hetzelfde niveau staan als de hybride systemen van toyota/lexus, blijkbaar is het wel (meer dan even) efficiënt! Halvering van het verbruik.
Binnenkort kost dergelijk ombouw evenveel als een volle tank super.
Ejay zegt
@ Jan, Biobrandstoffen. Weet je wel wat je zegt? Biobrandstoffen is hongersnood creeren. Hebben we honger zo goed als uit de wereld gaan we opeens voedselwaren gebruiken om brandstof van te maken. Omdat men niet aan de vraag kan voeldoen stijgt de prijs van oa mais in Mexico waardoor de allerarmsten dat niet meer kunnen betalen. Komt nog bij dat er nu extra regenwoud gekapt word om maar gewassen bestemd voor biobrandstof te kunnen groeien. Kortom Biobrandstof heeft helemaal geen duurzame toekomst.
frasker zegt
Komt chevy eindelijk weer met iets briljants…
Fred zegt
Nog goedkoper, voor € 375,- een HHO generator in de auto. Deze voegt HHO gas, wat wordt opgewekt in de auto in een compact systeem, toe aan de inlaatlucht. Gevolg: betere verbranding, minder verbruik ( gegarandeerd minimaal 20% ) en mnder uitstoot ( tot 60% ) en betere prestaties. Toe te passen voor iedere auto, diesel, benzine, of bijvoorbeeld boot. Het meest eenvoudige systeem is makkelijk in te bouwen en niet moeilijker dan een setje mistlampen plaatsen. Ik heb het systeem nu in een Ssang young 200XDI geplaatst, en ben niet echt een zuinige rijder, toch te hard rijden, vaak met paardentrailers of een hoogwerker (veel te zwaar…), bouwkeet enz, kortom, ik gebruik de auto als een werkpaard. Toch bespaar ik nu al zeker 25%. Ook een goedkoop alternatief. Kijk eens op http://www.hybrideombouw.nl