Je kent het vast wel: een hybride auto die bij het stoplicht vol op het gas gaat. Dat hok stoot dan evenveel Co2 uit als de gemiddelde benzine-auto, dat lijkt me niet de bedoeling toch?
Evenals die hybrid-rijders die met 150 km/u over de snelweg knallen. Ik heb geen probleem met mensen die zo nu en dan harder rijden dan de toegestane snelheid, maar het is vaak zeer milieu-onvriendelijk te noemen. Als diezelfde mensen dan een subsidie op hun “schone” auto krijgen, dan horen daar ook penalty’s bij.
Er is al vaker over gesproken; een suggestie voor zo’n penalty is een hogere boete. Logisch. Net zoals de financiële voordelen bij bepaalde milieulabels moeten er ook financiële nadelen hangen aan Co2 gerelateerde overtredingen. En vergis je niet: mensen in een hybride krijgen vaker een verkeersboete! De extra belastinginkomsten lijken mij op dit moment zeer welkom, de overheid heeft immers alleen al door de BPM-korting op nieuwe auto’s al 700 miljoen euro misgelopen. Laten we de nieuwe regelgeving omtrent schone auto’s aangrijpen om dit soort hybride tuig aan te pakken. Roept u maar!
E34M5Touring zegt
Doe onnodig links rijden er dan ook maar bij, is erg slecht voor mijn milieu
betonstaal zegt
@E34M5Touring: + mensen in dure auto’s die voorrang nemen.
betonstaal zegt
@betonstaal: + breien in de auto! levensgevaarlijk, die enge naalden.
Esprit_de_Flandre zegt
@betonstaal: :lol:
waxweazel zegt
De haat tegenover Hybride (en elke nieuwe technologie die benzine vervangt) druipt er af op deze site, bewijze dit artikel weeral .. :roll:
TWJ zegt
@waxweazel:
Tjonge jonge jonge.
Autoblog wordt met het artikel dommer lijkt het wel.
Als ze de politie niet onterecht afzeiken, dan doen ze het wel met hybride rijders, en als het de hybriderijders of de politie niet zijn dan zoekt men gewoon naar een andere partij die men zwart kan maken om maar geen afbreuk te doen aan de illusionele idyllische autoliefhebbersgedachte.
Grote onzin.
Pordon zegt
@TWJ: Er is inderdaad een bepaalde tendens is op Autoblog.nl wat betreft politie en milieuhippies maar met de inhoud van dit Artikel ben ik het eigenlijk wel eens.
dawwg zegt
@TWJ: Nee, keiharde realiteit. De politie doet vrijwel niets aan auto- en huisinbraken, maar toch zie ik ze elke dag staan flitsen. Prioriteiten van hogere hand heet dat dan.
En gierige boomknuffelaars die belasting ontduiken in een enorm vervuilende, lelijke, hybride bak met veel batterijen (ja, ik doel met name op de batterij-Prius) kunnen over het algemeen slechter rijden dan de ‘gemiddelde’ bestuurder. Blijkbaar is er dus een correlatie tussen de auto die je rijdt en je stuurmanskunsten … de statistieken liegen er niet om (net zoals bij de politie).
I.p.v. de huilende meeloper uit te hangen zou je ook eens kunnen proberen zelf kritisch na te denken …
Esprit_de_Flandre zegt
@TWJ: Ik zie het bovenstaande eerder als een vorm van humor. Niet zeer grappig geschreven weliswaar, maar allez, ’t is een poging tot…
widodh zegt
@waxweazel: Inderdaad, daar lijkt het aardig op. Zodra er ook maar IETS is was de V8 (die de gemiddelde bezoeker hier niet eens kan betalen) vervangt, dan staat men te zeuren.
Erg triest om te zien hoe alles wat net met de ouderwetse manier van branfdstof verstoken de grond in wordt geboord..
StijnB zegt
@waxweazel:
Zelfde geldt voor de diverse ecomodellen van zowat alle constructeurs. Met hun kleine motortjes verbruiken ze onder zware belasting net meer. Hybrides alleen viseren is dus inderdaad wat kort door de bocht.
rfw1994 zegt
@waxweazel: Nemen jullie autoblog nou zo serieus? Kom op zeg! Als je serieuze humorloze autojournalistiek wil ga je maar naar autoweek of iets dergelijks. Zelfde geld voor mensen die meer kleine zuinige auto’s in de rijtest willen, maar wat is nou leuker. Een VW Polo Mueslimotion of Ferrari 485 Italia? Je hebt het zelf voor het kiezen, maar als je een website bekritiseerd vanwege z’n eigenlijke bedoeling, dan moet je er ook niet komen, klaar. Ik ga ook niet naar de website van PvdD om te zeggen dat ze minder op dieren moeten focussen en meer op de aanleg van snelwegen.
Enduh zegt
@rfw1994: Dankje ;)
technopatat zegt
@rfw1994: je neemt me de woorden uit de mond! Djeezes wat een zagen hier! Kdenk dat moeder de vrouw hen al n tijdje droog zet ;)!
Ot: ik kan de redenering goed volgen! Eigenlijk nog nooit zelf bij stilgestaan maar het is wel waar!
DePannekoek zegt
onzin argumenten
Captain zegt
@DePannekoek:
Ik vind het ook helemaal nergens op slaan, bovendien zouden net logge benzineslurpers grotere boetes moeten krijgen, zij vervuilen immers veel meer bij hardrijden
Alwood zegt
@Captain: dat is dus ook weer bullshit, hoe harder men rijdt, hoe kleiner het verschil in verbruik tussen grote en kleine auto’s.
Op snelheid telt de rol- en vooral luchtweerstand, bijna alle motoren zijn tegenwoordig zo efficiënt om bij 120km/u even veel brandstof te verbruiken, ongeacht de inhoud.
Vooral grotere, koppelrijke diesels kunnen zelfs een groot voordeel hebben bij hogere snelheden omdat zij zo veel makkelijker lage toeren draaien door het hoge koppel bij lage toeren.
Captain zegt
@Alwood:
onder hardrijden versta ik ook stoplichtsprintjes en dergelijke, mijn V70 rijdt namelijk rond de 13l/100km als ik rustig rijd (en dan bedoel ik écht normaal gedrag in het verkeer) als je nu en dan eens gas geeft staat er 15liter/100km op de boordcomputer. En onlangs op reis met volle koffer en 4 personen was het gemiddelde verbuik (verspreid over 380km) 19,8liter/100km. Dat wil ik zo’n hybride of kleine auto wel eens zien doen
mout zegt
@Captain: Jij rijdt ergens tussen de 13 en 19,8 l / 100 km in een V70? Tip: maak de tank eens vloeistofdicht…
Ik rijd zelf ook in een grote slurperd (SpaceWagon 2.4), en gebruik op vakantie met zeven inzittenden, nokkievol bagage, dakkoffer, airco en electronisch speelgoed aan de hoofdsteunen 8,5 l / 100 km. Dat is aardig precies de helft.
Maar ik geef toe: met een kleine hybride lijkt het me een hele klus om 19,8 l / 100 km te verstoken.
Captain zegt
@mout:
Mja ok die 19,8l da’s een extreme die ik niet snel opnieuw ga halen, maar onder de 12,5 kan ik niet neerzetten. Eerlijk gezegd, de genoemde cijfers zijn geen snelwegcijfers, aan 120kmh is het gemiddeld 9l a 9,5l (maar da’s nog veel). Automatische bak en awd helpen de cijfers omhoog te duwen. Het verbuikt best veel maar moest het nu niet zo’n handige en betrouwbare auto zijn was die reeds vervangen.
Alwood zegt
@Captain: dus het verbruik is wel heel erg hoog?! Tamelijk extreem, maximaal hoeken en trappen met mijn 25j oude Volvo 155pk automaatje komt niet schuiner dan 13l/100km te liggen…
Een spiksplinternieuwe T6 gaat daar misschien overheen maar dan moetje continue planken.
Ik heb ergens het vermoeden dat je geen nieuwe Volvo, wel benzine, misschien zelfs gas rijdt en wellicht wat deskundig onderhoud kan gebruiken.
Mijn punt is: hou je van vlot rijden, dan plank je met een ‘muesli auto’ continue, terwijl je in een grotere, snellere auto vaak het gas maar half intrapt. Mijn ervaring is dat het verbruik van de auto’s elkaar dan amper ontloopt. Een ouderwetse koppelomvormer-automaat lust wel altijd nog een slokje extra dan een DSG of handbak.
bassie zegt
@Alwood: precies, wanneer ik met de nieuwe swift van mijn moeder net zo rijd als met de 535i die ik zelf had was het verbruik gelijk 1:9
Northwestern zegt
@Captain: Dat zijn toch geen normale waardes. Ik trap onwijs in mijn Laguna Coupé V6 benzine, maar het verbruik is nooit hoger dan 14L/100km. In mijn Espace V6 rij ik normaal en daarmee haal ik 9.6L/100km. Wat voor blok hangt er in die Volvo dan? Een T6?
Alwood zegt
@Captain: volgens mij is er in beiden reacties iets niet goed gegaan met daaruit volgende bijbehorende misverstanden…
TheKeymaker zegt
@Captain: Ik heb bij een Nissan Primera wel eens 42,5 liter/100km op de boordcomputer zien staan. Daar moet je overigens wel flink je best voor doen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Captain: Dringend eens naar de garage jongen. Das niet normaal…
autoblogger zegt
@Captain: die krijgen dan ook geen subsidie…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@autoblogger: waar is mijn ‘met dank aan’???
Dit roep ik al sinds de regeling is ingegaan!!
Heb ik bij vrijwel elk relevant artikel gepost.
Maarja, beter goed gejat…
LPJ zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: “Heb ik bij vrijwel elk relevant artikel gepost”. Moet je het misschien eerder zien als een “stop dan nu eindelijk maar met zagen!” ipv ook nog een bedankje te willen ;)
ardonjr zegt
@LPJ: Lol
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@LPJ: Hahahaha! OEPS!
;)
autoblogger zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Yep, “Er is al vaker over gesproken”
Maar hierbij alsnog mijn dank aan al je bijdragen, al had ik ditmaal andere inspiratie.
En LOl @LPJ ;)
MC959 zegt
Door Duistland rijden aan +160 km/ uur ent och maar aan 6 liters zitten met mijn Prius. What the f*ck are you talking about?!?
dotternetta zegt
@MC959: netjes!
gijsso zegt
Vergeten we niet dat wanneer je een normale hybride auto rijdt (zie Prius), dan word je toch al meer dan genoeg gestraft omdat je erin zit? Daar hoef je echt niet nog een hogere boete bij te geven. Het is al erg genoeg om met zoiets in het openbaar rond te rijden.
autoblogger zegt
@gijsso: LOL ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@gijsso: Niemand verplicht je…
MC959 zegt
We vergeten dat Mercedes(S), BMW (7, X6) en Porsche (Panamera,Cayenne + volgende SUPERCAR 918) ook in hybride verkrijgbaar zijn…
En verwacht ook wel van Toyota met hun volgende coupe ook in hybride zal beschikbaar zijn…
G-Ammo zegt
Waarom? Wat een onzin dit…
Er kan worden gehaat op hybrides wat je maar wilt… Over een paar decennia rijden toch de meeste mensen electrisch. Of je nou wilt of niet; wen er maar aan.
autoblogger zegt
@G-Ammo: dat lijkt me prima, geen probleem. Maar nu kost het de belastingbetaler erg veel geld, de meeste mensen kopen namelijk een hybride om de verkeerde redenen. En die mensen zijn dus vervuilend bezig.
Alwood zegt
@autoblogger: in sommige gevallen zijn mensen nog kortzichtiger dan de overheid. Het is dan in mijn ogen aan de overheid nog een beetje ‘orde en redelijkheid’ te scheppen. Beboeten/straffen is bijna altijd een slechte maatregel.
G-Ammo zegt
@autoblogger: Is toch logisch? De mensen willen zo weinig mogelijk flappen uitgeven; dan is een hybride de beste oplossing. De overheid naait iedereen die zuinig wilt rijden om zogenaamd ”de boompjes te redden”. Kijk al die BPM/Belastingvrije auto’s… Ineens niet meer belastingvrij.
Heb me maanden afgevraagd waarom Toyota niet meer van die belastingvrije auto’s maakte (behalve dan de Aygo), maar die zagen dat dus blijkbaar al aankomen (dat is wat ik denk).
nielsje188 zegt
@G-Ammo: Denk je dat Toyota voor de Nederlandse markt bouwt? Echt niet, en in andere landen is al dat mileu-gezever niet zo ver doorgeslagen als hier. Dus daar heeft het veel minder nut om zeer zuinige autos te maken als de Aygo, Prius en Auris Hybrid (zijn er alsnog 3, zorg maar eens een merk te vinden met 3 wegenbelastingvrije autos!)
noudjuh zegt
@nielsje188:
Fiat of Citroen misschien?
Fiat Panda, 500, Punto Evo, Grande Punto, 500c?
Citroen C1, DS3, C3, C zero
Renault Clio, Twingo, Fluence
Opel Agila, Opel Corsa ecoflex, Ampera
Honda Jazz, Civic, Insight
Dus dat zijn in totaal al 5 andere merken met minimaal 3 wegenbelastingvrije auto’s, waarvan Fiat en Citroën nog niet eens accu’s nodig hebben om minimaal 3 auto’s wegenbelastingvrij te krijgen, ga maar eens bedenken waar accu’s van gebouwd worden, en wat voor spul daarin zit…
Eigenlijk komt het erop neer dat Europese automerken beter zijn in zuinige motoren bouwen dan Japanse, want die Japanse merken hebben praktisch alleen maar hybrides die wegenbelastingvrij zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@autoblogger: “de meeste mensen kopen namelijk een hybride om de verkeerde redenen.”
??? Hoezo, om de verkeerde redenen? Er is maar één reden, en dat is geld. Het is het enige wat mensen echt drijft. Verhoog benzine naar €3/l en iedereen koopt hybride of elektrisch. Verlaag de prijs naar €1 en mensen kopen weer gewone auto’s. Al die zever over groen. Mensen zijn groen zolang het hun niets kost, en zeer groen als het opbrengt…
Esprit_de_Flandre zegt
@autoblogger: Oja, mijn clou vergeten. Ik bedoel dus: goedkoper rijden is toch geen verkeerde reden om hybride te rijden?
Jokkebrok zegt
Ach ze doen maar, ik zal voorlopig toch geen hybride rijden
Alwood zegt
mjah, per definitie tegen hoger beboeten eigenlijk. Behalve als er echt malloten bezig zijn, dronken achter het stuur ofzo. Hoewel die tegenwoordig ook lekker gepakt worden met educatieve maatregelen enzo.
Dit zou eerder een teken voor de overheid moeten zijn om in te zien hoe belachelijk hun maatregel (BPM/MRB/Bijtelling voordeel) is. Mensen kopen een zuinige auto, blijven hetzelfde rijden en stoten amper minder uit. Een klein verschil is er natuurlijk wel in uitstoot.
Beter voeren ze een begrenzer op 120km/u in voor alle auto’s die flink financieel voordeel hebben door hun groene energielabel.
Verder: sowieso +1 voor iedereen op wie ik niet hoef te wachten bij het invoegen of bij stoplichten.
waxweazel zegt
@Alwood:
Wat dacht je van een wettelijke snelheidsbegrenzer (op 120 km/u max) voor ALLE bedrijfsvoertuigen ? Zowel alle bestelwagens als op ALLE leasing voertuigen ..
Hier in België is men er zwaar aan over nadenken om zoiets in te voeren.
CasperH zegt
@waxweazel: is niet haalbaar lijkt me. Ook iemand die least heeft het recht op zaterdag een trackday te bezoeken, dat kan je niet beperken door een begrenzer in te voeren denk ik.
waxweazel zegt
@CasperH:
Waarom heeft iemand die een wagen least van zijn bedrijf! het recht om ermee te raggen zoals een idioot ? Zelfs al is het trackday bezoekje, het idee achter een leasing wagen is totaal anders dan wat jullie hier hebben.
Een leasing wagen is nog altijd een wagen die je gebruikt voor professionele doeleinden die relevant zijn aan het bedrijf die de wagen least. Onder privékilometers verstaat men dus niet idioot rijgedrag vind ik.
blo3to3t zegt
@waxweazel: Nee, een leasewagen is een emolument, in elk geval het prive gedeelte.
Een verlenging van het salaris dus.
CasperH zegt
@waxweazel: en als je de eigenaar van het bedrijf bent? Wat denk je van alle freelancers die leasen? Even doordenken kerel.
Esprit_de_Flandre zegt
@CasperH: Wat nou doordenken? Freelancer brengt z’n autokosten in z’n bedrijf in, omdat hij belastingtechnisch de auto gebruikt voor z’n bedrijf. Een trackday bezoeken lijkt me niet echt iets dat telt als bedrijfsactiviteit, tenzij je iets in de automotive doet en je daar bent om reclame te maken voor jezelf…
CasperH zegt
@Esprit_de_Flandre: en als je de auto privé gebruikt en daar elke maand honderden euro’s bijtelling over betaalt, privé? DOORDENKEN.
CasperH zegt
@Esprit_de_Flandre: daar komt bij dat een freelancer een eenmanszaak is. Uiteindelijk gewoon een privé persoon.
Alwood zegt
@waxweazel: ben ik voor! lijkt me nog wel lastig in regels vast te leggen en met name zelfstandig ondernemers lijken mij een lastige categorie.
Esprit_de_Flandre zegt
@Alwood: Ik zie het zo voor mij, de baas van een groot bedrijf in z’n Bentley met snelheidsbegrenzer…
Esprit_de_Flandre zegt
@waxweazel: Gaan ze wel nog moeten duidelijk maken aan al die Audisti dat ze ECHT WEL RECHTS moeten gaan rijden…
hectorae86 zegt
Ik zou zoiets wel ondersteunen, maar dan meer om morele redenen.
Die yuppo’s denken dat ze de geweldige moraal ridder uit kunnen hangen, met hun “groene” waggie, om vervolgens er weer net zo hard lak aan te hebben (gezien hun rij-gedrag).
Maar ja, zo hypocriet zijn wij nou eenmaal.
Net zoiets als moeders die lopen te zeiken dat ik te hard rij (terwijl mijn auto toen der tijd alleen maar een wat sportiever geluid uitstootte) en vervolgens zelf KEIHARD op de bon geslingerd worden bij een laser controle in het dorp (ff geregeld door yours truly, hahaha)
Heerlijk.
Lustigson zegt
Als je zélf al wijst op onderzoek dat aantoontdat mensen met een hybride meer kilometers rijden én vaker boetes krijgen, dan zijn die extra belastinginkomsten (door boetes) toch al geregeld? :-)
Overigens ben ik het hartgrondig eens met de kritiek op hybriderijders die rustig 1 op 13 rijden. Dan ondermijn je je eigen keuze… óf het ging je louter om de 14% bijtelling. :-\
Zelf rijd ik een Lexus CT 200h: een luxueuze hybride, waarin ik óók met m’n rijstijl probeer de mogelijkheden van hybride probeer te benutten. Resultaat: 1 op 20,5… en het gaat steeds beter. ;-)
mrbones zegt
-edit: probeer het eens met meer dan 1 woord-
hefmen zegt
Wat een ontzettend slap artikel is dit zeg.
Jantje_555 zegt
@hefmen: laat me raden…jij bent een van die groene moraalridders zeker?
autoblogger zegt
@hefmen: goeie onderbouwing ook!
mout zegt
@autoblogger: Goed dan. In de bonuspunten een stukkie onderbouwing. MC959 meldt hierboven dat ie bij 160 6 l/ 100 km gebruikt.
I.t.t. wat vaak (ook door Autoblog) geschreven wordt: ook op de snelweg kan de electromotor ondersteunen. Als je urenlang 160 constant rijdt, zal heus die batterij wel leeg raken. Maar bij elke keer dat je snelheid mindert (en dat schijnen zelfs coureurs af en toe te doen) pakt ie weer bij – en beschikbaar is de ondersteuning ook op topsnelheid.
autoblogger zegt
@mout: yep, en bij stoplichtsprintjes zal ie de remenergie gebruiken… maar toch denk ik dat dit neit de achetrliggende gedachte van “zuinig rijden” is, hetgeen de overheid wil stimuleren.
ya314 zegt
@mout: Met een accu van 6,5 ah houd je het niet lang vol op de snelweg. dan kan je ong. 4 min volledig elektrisch 100 km/h rijden. Laat staan 150.
Jantje_555 zegt
ze hadden beter nooit begonnen met die crap on wheels te maken.
dat ze eerst eens de industrie aanpakken ipv de gewone man hun benzine of dieseltuffertje
norge zegt
Geef alle Audi rijders maar hogere boetes, waarom? Weet ik niet maar is net zo dom in ieder geval.
autoblogger zegt
@norge: krijgen Audi-rijders speciale subsidies dan?
norge zegt
@autoblogger: Nee ze betalen die :D
ya314 zegt
@norge: Als jij een belastingvoordeel krijgt omdat je zuinig rijd, maar dat in praktijk niet doet dan ontduik je belasting en dat is strafbaar…
norge zegt
@ya314: Als je in een hybride auto onzuinig rijd of in een “normale” auto onzuinig maakt wel degelijk nog steeds verschil uit bij de pomp,ergo je rijd nog steeds zuiniger als dat je in een gewone auto had gedaan.
zakar36 zegt
@norge:
Dat is dus niet waar! Leer het nou begrijpen!!! Stel ik rij met me dikke 6 Cilinder en jij met je Eco groene troep blik en jij knalt vervolgens lekker over de snelweg volgas bij stoplichten moet jij CONTINU volgas geven om beetje VOORUIT te komen terwijl ik met half gas met mijn dikke 6 cilinder al net zo snel(zo niet sneller) dan jij bent! en dat verschil zie je echt wel terug bij de pomp en dat is ook precies wat ik elke zie. Vandaar dat ik Autoblog ook volkomen gelijk geef!
norge zegt
@zakar36: HÈhÈ ,ik heb helemaal geen Muesli mobil :(
Maar gemiddelde gebruikscijfers gaan over alles en niet alleen dat kleine stukje wat over de snelweg te hard gereden wordt.Denk eens aan een prius die samen met jou na het te hard rijden in de file staat ,die is op dat moment toch echt zuiniger.
zakar36 zegt
@norge:
Wahahahah ik gaf ook een voorbeeld hoor :P. Maar heb je inderdaad wel een punt maar dat is dan ook het enige waar ik je in gelijk kan geven voor de rest blijven ze toch door knallen wat de gemiddelde dus zeker weer omhoog gooit :D
RutgerK zegt
Ik roep dit al heel lang. Een hybride auto wordt enorme gesubsidieerd door de overheid vanaf de milieuvoordelen. Die milieuvoordelen wordt compleet te niet gedaan als men te hard rijdt. Ik vind dan ook dat hybriderijders hogere boetes moeten krijgen bij snelheidsovertredingen. Wat mij betreft krijgt een hybriderijder een factor 1,5 hoger boete. Dat heeft niets te maken met ‘haat’ richting hybriderijders. Je krijgt een subsidie omdat de auto milieuvriendelijker is dus als je moedwillig de auto niet gebruikt waarvoor hij gesubsidieerd wordt moet je een deel van die subsidie terugbetalen via een hogere boete.
diedjee zegt
Ik zeg @autoblogger voor president en @Svenska_Aeroplan_AB als Vice!
Aanpakken die belastingontlopende-muslierijdende-heaumeau’s
Jantje_555 zegt
maat van me heeft van zijn milieukorting gebruik gemaakt op zen wagen te laten chippen. Moest wel lachen toen ik dit hoorde.
TSI-tje zegt
Ach wat een gezever. Geloof maar dat de overheid hun tekort echt wel ergens vandaan gaat halen.En waarom dan bij een groep die toch al hard genoeg gestraft word?
De automobilist (met of zonder Hybride/bedrijfswagen/leasesletje)
Laten ze het lekker weghalen bij de langdurig werkenloze, worden die tenminste ook een keer gemotiveerd om op tijd uit hun nest te komen om aan het werk te gaan.
Zo kunnen we nog véél meer kort-door-de-bocht verhalen verzinnen.
norge zegt
@TSI-tje: Een werkloze die naar zijn werk rijd ,dat is pas file’s creèren ;)
TSI-tje zegt
@norge: ROFLMAO… :)
Dev zegt
Ze moeten gewoon een milieuverwijderingsbijdrage in de prijs verwerken en daar ook belasting op heffen. Zo dubbelzinnig zijn de prijzen bij “normale” auto’s immers ook. De elektra in een hybride (accu’s e.d.) zijn echt niet makkelijk te recyclen.
En dat onnodig op en neer vliegen vanuit lage loon landen met lage loon vliegprijzen voor de hybride componenten mag ook belast worden als de auto hier gaat rijden.
glashelder zegt
autoblogger is gewoon een centenneuker. Niks autoliefhebber.
Bovendien strooit hij om wat centjes binnen te krijgen onzin in het rond.
De meeste hybriderijders houden zich keurig aam de maximum snelheden. Dat kun je niet zeggen van alle 20% leasers in hun VW’tjes, Audi’s etc. Zit ik niet mee. Ik ga ze niet aan de schandpaal hangen.
Belachelijke stemmingmakerij dit dus.
PunicaOase zegt
Dit is echt het domste artikel dat ik hier ooit heb gelezen… Erg jammer en triest!
Grapjes over ‘links’ en ‘bomenknuffelaars’ vind ik best grappig, maar dit is totaal ondoordachte onzin!
P.s. Zoek aub eens op wat de definitie van “subsidie” is…
Sebazzz zegt
Wat een kortzichtig artikel.
Als een doorsnee auto 150 rijdt ipv 120 verbruikt deze toch ook meer CO2? Is het dan niet een beetje krom om die bestuurders dan geen verhoogde boete te geven?
Alwood zegt
@Sebazzz: ga eens heel snel lezen, of naar school…
1. CO2 verbruik je niet, dat produceer je tenzij je een boom bent.
2. Bij 150km/u is het verbruik met name afhankelijk van lucht- en in mindere mate rolweerstand. Dit komt amper terug in de energielabels waar de auto’s op belast worden.
3. Hoewel misschien ongelukkig aangekaart gaat het hier om een steeds schever liggende belasting van weggebruikers.
Megakix zegt
@autoblogger: vaker gelezen, maar nu dan eindelijk een artikel hieraan gewijd ! Goeie zaak….punt is wel, dat ik liever zie dat de overheid de autoindustrie eens met rust laat, in plaats van dat debiele gevogel rondom bom, btw, accijnzen, slurptaxjes, bijtel onkies etc…stelletje addergebroed daar in den haag!
ya314 zegt
Als je een korting krijgt omdat je een schone auto rijd is het niet meer dan logisch als er ook een controle is of je ook daadwerkelijk zuinig rijd.
We kennen allemaal het voorbeeld van de lease rijder met beperkte prive kilometers, als hij voordeel krijgt wordt gecontroleerd of dat terecht is en zo niet volgt er een hoge boete. Waarom dan ook niet bij groene auto’s controleren of ze ook daadwerkelijk groen zijn, als dit namelijk niet zo is dan maken deze mensen zich schuldig aan een soor belasting ontduiking!
Orichy zegt
Zij die hier de hybride zo vereren en autoblog zo verfoeien, moeten lekker een hybride-blog voor zichzelf beginnen.
OT: Het is een begin om hybideautomobilisten harder aan te pakken, zeker als zij te hard rijden in hun “milieuvriendelijke” bak. Zij wilde toch milieuvriendelijk rijden, doe dat dan ook en dan hoor je niet harder dan 100km/u te rijden, want dat is de milieuvriendelijkste snelheid. Alles wat men harder rijdt, moet worden bestraft met dikke boetes, als een soort van milieuboete. Wie goed wil zijn voor het milieu, moet zich daar ook aanhouden.
Esprit_de_Flandre zegt
@Orichy: Already taken care of… http://www.hybridcarblog.com/
Trouwens, je verkoopt zever. In pakskes dan nog. Hybride-rijders willen niet groen of milieuvriendelijk rijden. Ze kopen een hybride omdat het portefeuille-vriendelijk is. Niets mis mee trouwens. Ik ben ook onlangs overgestapt naar een 100% groene elektriciteitsleverancier, maar ik ga er niet hypocriet over doen, het was de goedkoopste keuze. Anders zou ik het niet gedaan hebben…
FIAT127 zegt
Ik word vaker door priï en civic H’s ingehaald dan dat ik ze inhaal. (Om ze vervolgens bij het eerstvolgende knooppunt op mijn commute weer tegen te komen, vandaar ook mijn beleefde en zuinige snelheid)
Deze rijders verraden wel gelijk dat ze gefrustreerd zijn dat de wegens bijtelling geen golfje TDI of BMW meer mogen rijden. Niks milieu nie. Hypocriet gedoe net als alle Lexus H modellen. Geweten afkopen met een H’tje. De H van hypocriet. Als het je echt om het milieu te doen is dan plan je beter en rij je 10% minder snel. Stelletje loosers. (Rijders, politici en fleetmanagers)
FIAT127 zegt
Voor alle duidelijkheid, ik gun die rijders hun Golfjes en Mondeo’s. Het zijn die hybride bakjes en aanhangend milieuvoorwendsel die me de neus uitkomen
FIAT127 zegt
Zóóóó, dat lucht ff lekker op. Nog wat leuks gebeurd vandaag?
noir8 zegt
Zullen we eerst maar eens al die blue/green/motion types aanpakken. Dat is de grootste groep die met 150km/u over de snelweg rijdt.
Laten we even de verkoopstatistieken er bij halen van de afgelopen 5 jaar. Deze verkoopcijfers halen de hybrides bij elkaar nog niet eens.
nielsvanderweiden zegt
ALLE PRIUSSEN RIJDEN 180 EN ZIJN KANKERVERWEKKEND!!!111eleven!!1
OMGOMGOMGOMGOMGOMG
Was de inspiratie op? Is het kontkrommertijd?
Natuurlijk is het systeem lomp van opzet, maar dan moet het systeem op de schop, en niet gerepareerd worden met andere onzin. Be careful what you wish for met dit soort quasi-serieuze voorstellen. 150 rijden in plaats van 120 betekent voor elke auto een verbruikstoename, dus dan ben je ook aan het belastingontduiken in een auto waar je BPM hebt betaald op basis van energielabel of CO2-emissie, als ik correct doorredeneer. Volgens mij heeft Oostenrijk al een soort ‘milieubonus’ op snelheidsovertredingen.
Al dit soort gejank komt voort uit maar één ding: hullie betalen geen belasting en ik wel. Boo fucking hoo. What’s next? Ik rijd in een auto die ik vier jaar geleden voor 700 euro heb gekocht. Dat is aanzienlijk minder dan de 25.000 euro die een nieuwe auto gemiddeld kost, en nog steeds een fractie van de pakweg 8000 euro die je voor een nieuwe Panda of Picanto betaalt. Moet ik nu ook gepakt worden? Vuile profiteur dat ik er immers ben. Ik heb bovendien een van MRB vrijgestelde oldtimer. De nagels voor aan mijn kruis heb ik al in het dashboardkastje liggen.
Autoblogger, kun je mij uitleggen waarom deze regeling mij als belastingbetaler geld kost? Een rare redenering. Stel, ik koop een Prius. Als er BPM op zit, kost het mij (als belastingbetaler) geld. Maar als er geen BPM op zit, kost het mij als belastingbetaler… geld?
Laat maar komen al die nieuwe Priussen, dan daalt een gemiddelde Prius II nog wat verder in prijs. Kan ik mooi ‘voâh wènag’ zo’n fijne batterijauto kopen met automaat, airco, lichtmetaal, weet ik wat.
hectorae86 zegt
@nielsvanderweiden: Kuch, ahum, daar gaat het eigenlijk helemaal nieteens om.
Het is de bedoeling dat je zo’n auto koopt, om er vervolgens zuinig mee te kunnen rijden, gezien het feit dat veel mensen dat dus gewoon niet doen en de auto enkel kopen voor zijn belasting voordeel, werkt dit systeem dus niet.
Omdat er gewoon geen andere manier is, om dit soort mensen hun verstand te laten werken, is dit een “optie”.
Een andere optie zou zijn:
Maak de benzine NOG duurder, dan leren de mensen wel hoe ze zuinig moeten rijden, maar ja, dat willen wij toch ook niet, of wel?
Een “zuinige” auto kopen en er vervolgens verre van zuinig mee rijden, dat is gewoon hypocriet.
Dus, ff op een rijtje:
Koop een “groene” auto omdat je
a. minder geld wil besteden aan benzine
b. het milieu minder wil belasten (euhm?????)
c. graag je buren wil laten zien dat je geweldig bent.
En dus niet omdat het belasting voordeel opleverd, want JA, op de lange termijn kost dat alle andere Nederlanders DUS WEL geld, want dat tekort moet ergens anders weer vandaan geplukt worden.
nielsvanderweiden zegt
@hectorae86: Nee, het systeem werkt niet, dat zijn we in elk geval met elkaar eens. En dat is vanwege de doodsimpele reden dat je belasting nooit moet gebruiken om een gedragsverandering bij mensen te bewerkstelligen. Want als mensen zich ernaar voegen, dan loop je geld mis. Zouden al die Priusrijders c.s. keurig de 1:25 halen die de fabrikant opgeeft, dan scheelt dat de staat ook miljoenen euro’s. Die ze vervolgens niet kunnen stukslaan op god weet wat voor andere hobby’s.
Schraapauto’s lease je om één ding en dat is de poen die je uitspaart. Bijtelling is belasting, en belasting betalen doen we allemaal niet graag, omdat we liever leuke dingen van die centen doen. Dan maar geen BMW 330d van de zaak. Ik neem aan dat autoblogger zijn belastingaangifte ook zodanig invult dat hij als ondernemer teveel betaalde belasting tot de allerlaatste rotcent terugvangt? Gore schraper, als hij daar een beetje laks mee zou zijn zou mij dat ‘als belastingbetaler’ veel minder kosten!
Overigens keert de wal het schip al eerder dan de overheid, want 40.000 km in een Prius kost de baas klauwen vol benzinegeld, zeker als die 1:18 rijdt en geen 1:25 zoals beloofd, dus die hype is alweer over. Bovendien, als volgas Priusrijden zo’n probleem zou zijn, waarom trekken de bazen of wagenparkbeheerders dan niet aan de bel? Het is toch hun budget dat de sloot ingaat of niet? De staat ontvangt die accijnzen toch wel.
Dat hele geouwehoer over 150-rijdende Priusmensen is feitelijk niets meer dan dat gekrakeel over ‘gasten met Golfjes met een tankpas van de zaak die op mijn bumper hangen’. Die is ook al zo oud als de weg naar Kralingen, inclusief de bijbehorende ‘die leaserijders motte ze de tankpas afpakke’. Ik las vandaag in een motorblad dat dertig jaar geleden nog duizenden boze motorrijders de straat opgingen omdat de staat BVB (nu BPM) ging heffen op nieuwe motorfietsen. Nu staat een heel volk te schreeuwen om extra belastingen, vooral te heffen bij anderen.
Al die afgunst. Om met F. Jacobse te spreken: daaraan gaat dit land naar de kloten.
hectorae86 zegt
@nielsvanderweiden: Je bent in ieder geval een wel-besproken iemand, dat kom ik eerlijk gezegd niet vaak tegen.
Je hebt overigens volkomen gelijk, dit soort voorbeelden zijn vrijwel overal te vinden, vooral hier in NL.
Een water besparende douche-kop kopen, om er vervolgens 2 keer zo lang onder te gaan staan.
Een energie zuinige wasmachine kopen, om vervolgens 2 keer zo vaak de was mee te doen.
Overigens is andersom ookerg vreemd.
Je koopt een dikke Mercedes AMG, om er vervolgens tergend langzaam mee te rijden, om zo wat benzine uit te sparen……. euhm??????
Wij Nederlanders meoten gewoon altijd wat te zeiken hebben, maar dat is aan de andere kant ook 1 van onze grote krachten, we letten daardoor veel meer op de kleine details (in de productie sector bijvoorbeeld, of in de bouw), vergelijk onze gloed-nieuwe appartementen maar eens met die in bijvoorbeeld Ierland, de afwerking daar zouden wij hier NOOIT accepteren.
blo3to3t zegt
Heeft de auteur van dit item iets te compenseren ofzo?
Wat een briljant stukje riooljournalistiek, bah!
rooster zegt
Ik vind het wel een mooi gebaar van autoblog dat ze de verstandelijk minder bedeelden af en toe ook eens een artikel laten schrijven.
stefan82 zegt
Ik zeg, alles minimaal 3-baans.
Matrix borden geen snelheden meer maar percentages. Meest rechtse baan is 14% en vrachtautos, 2e baan = 20% en de overige banen = 25%…
berry86 zegt
ik ben een liefhebber van auto’s :p
naast mijn escort cosworth rij ik voor de zaak een honda insight..
maar al rij ik zoals ik in de escort zou doen..
ik kom nooit boven de 6-7 l/100km..
dus ik vraag me af waar het vandaan komt dat een hybride hetzelfde verbruikt bij hogere snelheden en stoplichtsprints als een normale auto??
dit maakt hij dan toch weer goed?
dat zie ik een andere auto niet doen?!
zowiezo?! ”er is vaker over gesproken” ?? waar dan? ik heb t zelf nog nooit gehoord.
wegenbelasting zou gewoon afhankelijk moeten worden van motorinhoud.
mensen met een sportieve rijstijl worden toch al gestraft door de accijns op brandstof.
sportsline zegt
Volgens mij moet iedere chauffeur… wat voor auto dan ook dezelfde bekeuring krijgen, voor dezelfde overtreding.
En met een beetje pech, weten ze ook de hybrides nog wel uit het belastingvoordeel te halen..
Cantago zegt
JA! Geweldig idee! Ik zou ze ook meteen afstraffen! Als je al een bak korting hebt gehad, en doet of je echt om het milieu geeft maar vervolgens wel hard doorgast dan lieg je behoorlijk. Ik durf het zelfs oplichterij te noemen! En het doet me al helemaal pijn als ik dan iemand in zijn dure Ferrari met bakken BPM en bijtelling zich netjes aan de snelheid zie houden:( Nee, laat die boete maar komen!
FIAT127 zegt
Géén belastingvoordeel voor “groene” modellen en ook geen schalen voor bekeuringen. Als de overheid (wij dus) echt iets wil doen dan eerst maar eens stoppen met belastingteruggave (19 ct/km) voor werk-km’s. Mensen dichter bij werk laten wonen. Dan komt er meer weg vrij.
Alles waar geen regeling voor is hoeven tenslotte ook geen ambtenaren voor te zijn. Hoeven we wéér minder belasting te betalen.
Dus zeker niet gaan beginnen met “bekeuringsschijven”.
laus zegt
Gvd stelletje zeikerds. Laat mij scheuren in mijn mueslihok! Doet ie uitstekend. Ik heb die regelgeving niet verzonnen, maar ik mag toch wel op zijn minst de vrijheid nemen om ervan te profiteren!?!?
Kan best rap door de bocht hoor zo’n HCH. Sneller dan veel van die standaard passaatjes of a4 tjes. Of nog erger zo’n 508-boot-op-wielen.
Poll zegt
Het is een beetje dubbelop allemaal: geen bpm, geen wegenbelasting, hele lage bijtelling, minder brandstofkosten en wel redelijke prestaties. Dus je kunt scheuren zonder het in je portemonnee te voelen, met name als het een leaseslet is.
Sowieso een van de voordeelregels terugdraaien lijkt me vrij normaal eigenlijk.
Wat ook effectief zou zijn is het aanpassen van de meetprocedure voor het verbruik, want bijvoorbeeld een HCH haalt natuurlijk nooit die 4,3 l/100km, wat de mensen ook zeggen. En vergeet ook die dekselse diesels niet.
glashelder zegt
@poll
Lijkt redelijk wat je zegt, maar het is nooit genoeg voor mensen die het een ander niet gunnen. Dus gewoon zo laten.
Iedereen weet dat de enige manier om mensen (of dieren) ander gedrag (dan luieren, paren en vreten) aan te leren via beloninkjes gaat. En dat gebeurt hier.
Overigens met succes. De CO2 uitstoot door autoverkeer is in NL gedaald in 2010, notabene en niet door de crisis want die was al eerder effectief.
rwdrocks zegt
Een positieve draai, met dank aan de elektromobielen en flinstone auto’s kan ik gelukkig over 20 jaar nog gewoon euro 95 tanken. Met een verbruik van 22,5Liter per 100km verbruik ik dagelijks met een grote glimlach al het zwarte goud wat jullie besparen!
Mijn dank aan de geitenwollen open nike dragers!
highperformance zegt
ik durf te wedden dat de mensen die deze tendens van AB veroordelen minimaal 11% korting op de bijtelling incasseren…. ;-)