Via de mail kregen we een interessante vraag van L-Fred. Hij heeft een LPG-G3 tank in z’n auto en kan op die manier Euro 98 en LPG tanken. Maar met alle hybride-kortingsacties en slurptaksen vroeg hij zich af of je een hybride auto ook nog een keer kunt overzetten naar LPG. Jawel, dat kan.
Sterker nog, er zijn mensen (Duitsers notabene) die het al gedaan hebben. Voordeel: profiteren van de lagere bijtelling van 14% en tevens goedkoop blijven tanken! Enige nadeel is dat je geen kofferruimte meer hebt, maar ons ben zuunig en je rijdt dus wel heel voordelig. Mocht je ook interesse hebben, en je kunt niet wachten tot 2009, check dan deze Duitse dealert om je hybride te laten ombouwen. Een Prius op LPG is natuurlijk de ultieme budgetauto.
masta zegt
liever een bmw of lexus hybride dan zo’n lelijke toyota
maar t lijkt me wel handig als je elke dag veel tijd in de auto doorbrengt en wil besparen
Ton zegt
Een Toyota (in het algemeen) schijnt niet zo goed op gas te kunnen, correct me if i’m wrong.
Maar misschien dat de Honda Civic IMA geen problemen heeft met gas.
Juppe zegt
Volgens Toyota zelf kan de Prius niet op lpg. Maar of daar een technische reden voor is? De Aygo kan volgens hun ook niet op lpg, en daar rijden er (in het buitenland) zat van rond.
Het lijkt mij een goeie zet, een Prius op lpg. Ik meende dat er in/rond Nijmegen ook een Prius rond rijdt op lpg, maar dat weet ik niet zeker, en ik weet ook niet wie dat eventueel in zou kunnen bouwen.
Hoe zit dat met een duitse lpg installatie na invoer eigenlijk? Kom je dan wel in aanmerking voor G3? (Aan 3 dingen moet voldaan worden om in aanmerking te komen voor de g3 ‘subsidie’. Auto moet aan bepaalde uitstoot normen voldoen (geen probllem), lpg installatie moet van minimaal de 3e generatie zijn (ook geen probleem), en hij moet door een erkende installateur ingebouwd worden (hoe zit dat als je het in Duitsland laat doen?)
Voor de prive rijder is er ook een voordeel, die heeft natuurlijk niks aan de 14% bijtellingsregeling als ie ‘m zelf koopt. Op de wegenbelasting krijg je namelijk ook 50% korting. En dat tikt lekker aan voor een auto op lpg van zo’n 1300kg (oke, iets minder, want het gewicht van de hybride techniek telt zowieso niet mee) En de lpg-liter prijs natuurlijk :)
Ik had er al eens eerder over nagedacht en het eea opgezocht. Dan rij je mooi met een grote luxe auto, alles er op en eraan, zal wel zo’n 1:16/17 halen op lpg. 50 cent per liter, en 25 euro wegenbelasting per maand. Haha, wie rijdt er nou voor lul met z’n luxe diesel? ;)
auto-gek zegt
De vraag is/was, ik kan rijden en op euro 95 en op lpg (2 brandstoffen).
Kan ik nu gebruik maken van de 14% bijtelling?
Antwoord is trouwens NEE, zou de staat te veel geld kosten!
L-Fred zegt
Ja, ik weet, dat het een stereo-type Nederlandse vraag is, maar autorijden is nu eenmaal al duur genoeg, toch?
Qua ruimte in de kofferbak, neem een LPG-tank, die je kwijt kan op de plek van de reserveband.
@ Juppe, aan de korting voor wegenbelasting had ik nog niet eens gedacht.
Ik denk er over na om zo’n soort auto te leasen en die dan ook privé te gebruiken. Dan zijn goedkopere brandstoffen interessant.
L-Fred zegt
@ Auto-gek
Die vlieger gaat helaas niet op. Ook al rijdt je op euro95, je wordt volledig belast voor LPG.
Ca.dil zegt
De reactie van ‘masta’ toont wel weer intelligentie.. Ik heb ook liever een bentley dan een Toyota Aygo…
Een Prius is nou eenmaal veel goedkoper dan een Lexus! Dan kan je dat toch niet gaan vergelijken…
Ramshoek zegt
Over het algemeen kun je stellen dat een fabriekant zegt dat zijn wagens niet op LPG kunnen lopen, omdat ze het niet getest of vrijgegeven hebben.
Echter, Toyota heeft een aantal motoren in het assortiment gehad die onder deellast met magere mengsels draaiden. Niet extreem, max 20 á 22 : 1 (ipv 14,7:1), maar desalniettemin mager.
Op een mager mengsel wordt het blok iets warmer, wat geen probleem is voor een benzine motor. Op LPG wordt een blok ook wat warmer. De combi van een mager mengsel én LPG zou wél voor warmte problemen kunnen zorgen (een collega van me heeft toevallig een vastloper gehad met zo’n 1.8 Avensismotor op LPG).
Of zo’n Prius blokje ook mager draait is de vraag. Tegenwoordig denk ik niet dat dat het geval is. Onder mager draaien is de NOx uitstoot hoger. Daar doet de wetgever – en zeker die in de VS, waar heel veel priussen (priae?) verkocht worden – tegenwoordig best lastig over.
Ik ga er dan ook van uit dat er alleen sprake is van een gebrek aan goodwill aan de kant van Toyota.
Wanneer de LPG inbouwboer de motorgarantie overneemt is er een aanvaardbaar risico, lijkt mij…
Jopie zegt
Dit klopt niet. Of je hebt 14% bijtelling en je baas betaalt de benzine, of je tankt goedkoop. Je gaat toch niet je bagageruimte opofferen om je baas lagere brandstofkosten te bezorgen?
monza zegt
in het verleden heb ik een peugeot 404 diesel gereden en later een lpg tank in geplaatst en aangesloten op de moter,…wel op tijd de bougies vervangen …veel goedkoop rijplezier toegewenst van een tevreden lpg diesel rijder.
pieter zegt
Ik heb dezelfde vraag in een duits forum gesteld en kreeg een plausibel ontkennend antwoord, wat echter direct weer weersproken werd door een ervaringsdeskundige die laaiend enthousiast was. Ik weet het nu ook niet meer.
http://motoriq.auto-motor-und-sport.de/qa/show/657510/?&dismidSeen=9466326
Toyota wijst LPG volstrekt af voor de Prius, zelfs onder dreiging van beperking of verlies van de fabrieksgarantie.
Het bijtellingsprobleem geldt bij zaken-auto’s en die worden meestal geleased. Leasemaatschappijen gaan vrijwel nooit in tegen het beleid van de importeur, zeker niet gedurende de garantieperiode. Begrijpelijk, want in hun onderhoudstarieven houden ze rekening met de fabrieksgarantie, als die vervalt, wordt het leasetarief veel hoger.
Dus, het wachten is op de eerste gas-boer, die zo veel lef heeft dat hij de garantie overneemt. Dat zie je wel eens bij chip-tuners. Dan heb je inderdaad een gouden combi; lage brandstofprijs, lage bijtelling en omdat er toch nog steeds veel LPG afgefakkeld wordt, nagenoeg CO2-neutraal.
pieter zegt
@Monza
diesel bougies LPG ???? are you shure?
monza zegt
@pieter,…yep….geen onzin dit,het is echt zo,…wel moet je over twee rechterhanden beschikken….meer zeg ik niet.
pieter zegt
@jopie
werkgevers die lease-auto’s ter beschikking stellen, calculeren meestal inclusief brandstof.
Dan maakt het dus wel degelijk uit of je een goedkopere brandstof kiest. Anders zou toch niemand voor een diesel of LPG kiezen (als je zelf mag kiezen althans).
Rovvel zegt
@monza: Wacht, dan zeg ik het wel :-p
http://www.ubmc.be/technic/dual_fuel.htm
lincoln zegt
@monza .. @Rovvel .. mis ik toch nog het bougie verhaal ..
Rovvel zegt
@lincoln: misschien ging het om de gloeibougies? Ik zie anders ook niet het nut van bougies op een diesel.
Zoef zegt
Het meervoud van Prius is niet Priae maar Prii.
Misschien zit de Atkinson cyclus er bij tussen dat Toyota LPG schuwt voor de Prius, maar aangezien het een atmosferische Atkinson is die gewoon zijn inlaatkleppen laat openstaan totdat de zuiger al terug een beetje omhoog komt zie ik eigenlijk geen reden waarom LPG niet zou kunnen (hoewel: backfire?).
Hij kan op loodvrije benzine en heeft dus stalen klepzittingen.
Gewoon doen dus, zogauw ie uit garantie is.
En ze doen het ook gewoon.
http://www.autogas-akademie.de/beispielfahrzeuge/toyota/prius-2.html
Jan C. zegt
Dat vind ik nog eens lauw bedacht. Die gaat door voor de belastingontduikprijs 2008.
Bart_V zegt
um zuunig zuinig?
das idd een goed idee voor de prius nog goedkoper voruit komen :P
Mil1 zegt
Toyota kan tegenwoordig nog wel op lpg, alleen raadt Toyota zelf het af. Op het moment dat je toch een lpg installatie laat plaatsen vervalt je garantie op de auto. Heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt met de nodige aanpassingen nog wel te kunnen. Of het verstandig is, is dus een tweede. Ik heb zelf een 2001 Corolla met G3 installatie gehad, soms ging het motormanagementlampje branden (dit gebeurt met meerdere merken op gas) maar dit hoeft niet gelijk een probleem te zijn.
Mensen met ervaring met nieuwe Toyota’s waarbij het afgeraden wordt op lpg te rijden…meldt u!! Ik ben heel benieuwd namelijk ;-)
Eric zegt
Onlangs zag ik tot mijn verbazing een C1 naar de gaspomp rijden. Dit triggerde mij om na te gaan wat de lpg mogelijkheden zijn voor mijn Aygo. Deze heb ik begin dit jaar aangeschaft nadat ik mijn Hyundai Accent na 250.000 km op lpg had weggedaan. Ik zocht een goedkope opvolger en eindigde bij de Aygo.
Na Googlen kwam ik op het forum van citroen. Ik heb een tip te harte genomen en contact opgenomen met AITautogas.nl in Noord Scharwoude en ook met een andere ervaren inbouwer Ger Bruin in Winkel. Deze laatste kon mij melden dat er geen oplossing beschikbaar is. Wel zou Citroen bezig zijn met een lpg oplossing.
AITautogas heeft wel een oplossing. Deze oplossing is ook door hen toegepast in een Peugeot 107. Volgens zeggen een probleemloze configuratie.
Naast inbouwen van een LPG installatie en een ringtank wordt er tevens een TUNAP “systeem” gemonteerd. Volg deze link http://www.autobedrijfakkermans.nl/index.php?item=1763 voor meer info over de werking.
Omdat dit systeem continu injekteert dient dit systeem iedere 10.000 km te worden bijgevuld. Dit gebeurt mbv een compressor en kost per vulling circa 15 euro. Heb je een compressor dan kun je dit zelf doen en anders kan dit bij een garage gebeuren. Wel eerst even bellen neem ik aan.
Volgens zeggen geeft de TUNAP leverancier garantie op schade aan de motor indien aangetoond kan worden dat de vloeistof vanaf begin inbouw tm eventuele schade is gebruikt. Verstandig om dit dus te laten doen en een bonnetje te vragen met kenteken en behandeling.
Om de ontluchting van de lpgtank kwijt te kunnen wordt de uitlaat iets verlaagd. Dit wordt ook verzorgd
De lpg installatie wordt met een G3 certificering ingebouwd. Inbouwtijd 2 tot 3 dagen. Er is een wachttijd van circa 3 weken. Totale kosten 2000 euro incl. btw en montage.
Na de calculator te hebben geraadpleegd verdien je de installatie in 50.000 km terug.
Ik denk dat ik de lpg installatie ga laten inbouwen, tenzij iemand argumenten heeft om dit juist niet te doen.
Na 2 jaar levert dit 1000 euro per jaar op bij 25.000 km per jaar. Ikzelf rijd zo’n beetje 30.000 tot 35.000 km per jaar.
Don zegt
Heb je wel gezien wat die Prius gebruikte op LPG? Gelijk het voordeel weg, een liter kost de helft maar hij gebruikte er 2 keer zoveel ongeveer….
Eric zegt
Er rijden al C1’s met een verbruik van 1:14 tot 1:16 op LPG. Deze hebben dezelfde motor. Zie citroen-forum.nl model C1.
Het huidige verbruik op benzine is tussen 1:17 tot 1:18.
Benzine is 2,5 keer duurder dan LPG.
Doordat het gewicht van de Aygo onder de 851 kg blijft verandert de wegenbelasting niet.
Al met al scheelt het bij 25.000 km per jaar zo’n 1.000 euro.
Daarnaast is de CO2 uitstoot minder. Draag je meteen een steentje bij aan het milieu. Hoewel het ondertussen wel een hype aan het worden is. Alles wordt er aan opgehangen.
Eric zegt
Ondertussen de lpg installatie in m’n Aygo laten inbouwen.
Wil je het resultaat zien ga dan naar http://lpg.risolva.nl.
Tevens kun je hier mijn ervaring volgen.
Jeroen zegt
Kijk wel uit waar je je auto laat ombouwen in DLD, ze zijn daar niet zo bekend met de g3 regeling. Zie ook deze uitzending http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=33706
Robbert zegt
LS,
Even ter info: Ik heb mn nieuwe Honda Insight laten ombouwen op LPG, tot volle tevredenheid…Verbruik 1 op 15 en geen wegenbelasting. Wel een wat duurdere Prins gasinjectie-installatie met Valve dosering laten inbouwen, 35L tank in het accucompartiment (27 L netto, geen bagage verlies)..Voor info Bel maar met AGS Zeist, stelletje vaklui…
pietje zegt
@Robbert:
Zeer interessant, maar hoe zit het met de garantie ??!
Robbert zegt
Pietje,
Die garantie valt weg..Maar dit is mn 4e Honda op gas en de vorige heeft 450.000 km met de originele motor gereden..Het is gewoon Japans klasse spul..Ik heb gewoon het risico genomen. Voor de zekerheid heb ik een klepsmeerinjectiesysteem van Prins laten monteren, omdat de kleppen bij de Honda Insight automatisch gesteld worden. Je kunt de uitlaatkleppen niet ruimer stellen. Het toerental blijft bij normaal rijden zo onder en rond de 2500 toeren, dus de kleptemperaturen zullen ook wel niet zo hoog zijn..Je moet natuurlijk niet gaan scheuren continu…Heb er inmiddels 10000 km opzitten…Je moet ongeveer 50000 km rijden om het geld van de iets duurdere gasinstallatie er uit te hebben…en dan is het gewoon geld verdienen omdat je geen wegenbelasting betaald..
Als je meer wilt weten bel maar ff met AGS in Zeist..na lang zoeken hen uitgekozen. Ik ben trouwens werktuigbouwkundig ir en kan alles gewoon vakkundig aanbevelen hoe die lui inbouwen etc. Ook een prius is door hun makkelijk op gas om te bouwen met hetzelfde systeem…
Veel plezier, groetjes Robbert
pietje zegt
@Robbert: Dank voor je snelle reaktie.
Ga het e.e.a. zeker overwegen !
Rij nu overigens al 100.000 km probleemloos op gas met een Skoda Octavia Combi, maar ook nog eens ruim 850 Euro MRB in je zak steken is zeker de moeite waard!
Groet
Pietje