Ze hebben het weer geflikt! Audi heeft zojuist voor de 11e keer in 14 jaar tijd de 24 uur van Le Mans gewonnen. En dat hebben ze ook nog eens gedaan met een hybride dieselauto met vierwielaandrijving. Wie had dat ooit kunnen denken? Voor concurrent Toyota liep Le Mans 2012 uit op een grote deceptie.
De Audi R18 e-tron quattro met startnummer 1 vertrok gisteren van pole position en is eigenlijk onbedreigd naar de zege gereden. Achter het stuur van deze auto zaten de afgelopen 24 uur André Lotterer, Marcel Fässler en de Fransman Benoît Tréluyer. De Fransen kunnen dus een klein feestje vieren.
Audi heeft het voor elkaar gekregen om beslag te leggen op plaats 1, 2, 3 en 5. De enige vreemde eend in de bijt is de Lola B12/60 Coupe met Toyota motor (startnummer 12) van Rebellion Racing. Helaas is dit niet de auto waar Jeroen Bleekemolen in reed, want bij zijn auto (startnummer 13) moest de koppeling vervangen worden en daarom eindigde die auto op plaats 11 algemeen en plaats 7 in de LMP1 klasse.
In de GTE Pro klasse gaat de hoofdprijs naar een Ferrari 458 GTE van AF Corse met onder andere Giancarlo Fisichella achter het stuur. De tweede plaats in deze klasse ging ook naar een Ferrari 458 GTE en op de derde plek vinden we een Aston Martin V8 Vantage. De eerste Corvette vinden we op plek 5 en de eerste Porsche pas op plek 8.
Ook in de GTE Am klasse grijpt Porsche naast de prijzen. Daar gaat de eerste prijs naar een Corvette en daarna komen een Porsche en een Ferrari 458.
Laten we nu maar weer vooruit kijken naar 2013 en hopen dat Toyota dan iets meer tegenstand kan bieden aan het oppermachtige Audi. In 2014 komt sowieso Porsche de LMP1 klasse onveilig maken dus dat gaat hopelijk voor wat meer vuurwerk zorgen.
nicktexel zegt
jij kan snel typen haha
robbie zegt
@nicktexel: dit hadden we voor de race al geschreven. Geen verrassing natuurlijk dat Audi wint ;)
RubenPriest zegt
@robbie: jullie hebben het artikel voor 2013 alvast klaar staan zeker :P?
autobart zegt
@rubenpriest: Haha! +1
kevlard zegt
@robbie: Duits fanboytje? Volgens mij had Toyota in hun eerste jaar en met een minimale voorbereiding net de leiding overgenomen voordat ze er uitgekegeld werden…Audi zou zich moeten schamen dat ze de hulp van anderen nodig hadden om te winnen. Maar goed, VAG heeft geld zat. Volgend jaar met 8 auto’s? Winnen ze vast weer. Of er nou een Porsche of Audi-logootje op zit ;-)
easygoingmartin zegt
@kevlard: audi stond in de pits toen volgens mij. Of een crash ik weet het niet meer precies, als er een corvette langskomt hoor ik de radiolemans niet meer als ik langs de track sta :D
EdGaR zegt
Audi is weer de koning! super gedaan weer!
bramson2 zegt
Super!!!
porschegt2rs zegt
Gefeliciteerd!
lincoln zegt
staande ovatie voor Audi ..
en eigenlijk voor iedereen die de 24 uurtjes vol hebben kunnen rijden ..
mooie Le Mans weer ..
michelyman zegt
Zo hey, die zag ik echt niet aankomen. Maar netjes gedaan hoor Audi. Hopelijk volgend jaar meer spanning in de hoogste klasse.
lambo4all zegt
audi heeft geluk dat er niet meer fabrieksteams meededen, de coureurs maakten veel fouten en elke audiheeft op enig moment wel in de vangrail gehangen.
Deceptie voor toyota? Nee denk het niet, eerder een wake up call voor audi, in het debutjaar als meedoen om de overwinning tot de een eraf gereden wordt en bij de ander de accu kapot gaat door een aanrijding. Toyota kan volgend jaar en zeker tot het eind meedoen om de overwinning!
Freude_am_Fahren zegt
@lambo4all: Hopelijk. Want echt spannend was het na de ongelukken met de Toyota’s niet meer.
robbie zegt
@lambo4all: volgens mij was de motor overleden van die andere Toyota. Een accu hadden ze gewoon kunnen wisselen.
In eerste instantie hadden ze een probleem met de dynamo en daarna bleek dat de motor defect was.
Die Toyota’s zijn gewoon nog niet betrouwbaar genoeg.
lambo4all zegt
@robbie: oh aha, maar niet heel gek toch? ze doen voor het eerst mee dit jaar. ik had niet verwacht dat ze nu al dezelfde snelheid hadden als de audi’s. zeker omdat de diesels nog steeds regel voordelen hebben ten opzichte van de benzinewagens.
rotarypowah zegt
Zo, verrassing hoor. Jammer dat die pretraket van Nissan uitgevallen is.
JanJansen zegt
@rotarypowah: eensch, was erg benieuwd waar een 1.6 liter motor met zo’n extreem aerodynamische body geëindigd zou zijn. Hij reed zelfs de Ferrari’s en Corvettes voorbij.
robbie zegt
@JanJansen: dat is geen verrassing. De DeltaWing zou qua snelheid tussen de LMP1 en LMP2 klasse in moeten zitten, maar in de praktijk bungelden ze achteraan het LMP2 veld. Qua snelheid vielen ze mij dus redelijk tegen.
Dat ze sneller zijn dan de GTE auto’s is geen verrassing. Ze zijn veel lichter en veel aerodynamischer en zijn ontwikkeld om sowieso sneller te zijn dan die auto’s.
Jantje_555 zegt
als porsche meedoet, is het eigenlijk van dezelfde groep. Porsche gebruikt Audi diesels in hun wagens. Zou eigenlijk gek zijn dat Audi en Porsche samen meedingen naar 1e plaats.
Net zoals de Bentley eigenlijk ook gewoon een Audi was.
Freude_am_Fahren zegt
@Jantje_555: Gaat porsche ook met een dieselmotor racen?? (en dan nog die van Audi??)
robbie zegt
@Freude_am_Fahren: dat lijkt mij sterk. Zal een benzine hybride worden gok ik zo.
Freude_am_Fahren zegt
@robbie: Ow, mijn fout. Ik had het niet goed gelezen blijkbaar en dacht dat hij bedoelde dat Porsche audi motors zou gebruiken.
JanJansen zegt
Audi wint, maar wat me zal bijblijven is toch de Batmobile.
Goed te zien dat de Le Mans wedstrijdleiding dit soort innovatieve initiatieven een warm hart toedraagt. Een schril contrast met F1 en consorten.
bonkers zegt
Hopelijk kan porsche volgend jaar wel een verschil maken, want dat audi telkens wint word ook saai
Jantje_555 zegt
@bonkers: niet volgend jaar maar pas in 2014.
Ben benieuwd voor het Toy Of The Asians volgend jaar maar Audi blijft toch men favoriet (tot Porsche komt)
robbie zegt
@bonkers: beter lezen! Porsche doet pas vanaf 2014 mee in de LMP1 (de hoogste) klasse.
Volgens jaar doet Porsche dus alleen mee bij de GT’s en niet bij de prototypes.
bonkers zegt
@robbie: foutje, moet kunnen.
jonathan zegt
Hopelijk heeft toyota wat geleerd op het vlak van stevigheid, dat de tweede toyota de race heeft moeten stoppen na zo’n klein contact met de deltawing was zeer spijtig en voorkombaar.
Zoals lambo4all al zei, zowat elke audi heeft in de vangrail gestoken, maar ze rijden nog allemaal.
(ik heb het natuurlijk niet over de eerste toyotacrash he, daar kon niemand iets aan repareren)
robbie zegt
@jonathan: ze zijn niet uitgevallen door die botsing hoor. Daarna hebben ze gewoon nog gereden.
Uiteindelijk zijn ze door iets anders uitgevallen (als het goed is).
jonathan zegt
@robbie:
als het niet door die aanraking kwam dan lag het nog harder aan hun eigen onbetrouwbaarheid he
lincoln zegt
en dank aan @jrk68 ..
de beste 2012 Le Mans commentator van autoblog ..
terazino zegt
Loon naar werken. En dat terwijl de Audi coureurs goed hun best deden het spul stuk te krijgen. Jammer dat ze niet meer echte concurrentie hadden. Toyota heeft me aangenaam verrast maar mist toch op dit moment nog de ervaring (los van het verleden).
bonkers zegt
De strijd in de gte klasses waren wel heel gaaf.
robbie zegt
Dit is trouwens de reden waarom de 2e Toyota is uitgevallen:
Het is dus geen kapotte accu, dynamo of wat dan ook. Het is gewoon de motor die de geest heeft gegeven. Lijkt mij ook sterk dat het iets te maken heeft met hun eerdere aanvaring met de DeltaWing.
Rick-dos zegt
De overwinning van Audi op Le Mans is net zo voorspelbaar en saai als hun modellenlijn…
964rs zegt
verassend? nah nie echt. vond de lmp2 en de GTe pro/am veel leuker om naar te kijken alleen die komen relatief weinig in beeld
kickass zegt
Ik vond vooral de colonne Audi’s erg mooi.
Hupke zegt
Toen toyota begon met uit te vallen was de winst van Audi een zekerheid. Zonde dat ze die nog zoveel in beeld hielden. Hadden ze liever wat meer op de LMP2 en de GTE kunnen focussen. Achja ik kijk het ieder jaar weer graag opnieuw, de examens moeten maar wachten.
lincoln zegt
@Hupke:
een jaar of 10 geleden noemden ze die Audi,s Bentley ..
VAG heeft nog een hele zwik badges die ze erop kunnen plakken ..
Hupke zegt
@lincoln:
Da’s waar die Bentley reed toen met het audi fabrieksteam achter zich. Als ik me niet vergis reden er toen anders ook nog wel gewone audi’s mee.
VeniVidiVici zegt
Audi van harte gefeliciteerd!!! Super hoe zij de concurrentie achter zich wisten te houden! Ow, uhhh… Die was er niet :P
zender zegt
Hoeveel rondes heeft nr 1 gereden?
zakar36 zegt
@zender:
Uit mijn hoofd een kleine 378 rondjes :D
OT: Gefeliciteerd voor Audi al wist ik al dat ze zouden winnen :D
TDI-goeroe zegt
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :D
Hulde aan RTL7 voor het integraal live uitzenden van de 24h!!!! volgend jaar weer graag, schitterend!!!!!!!!!
VeniVidiVici zegt
@TDI-goeroe: Inderdaad, super gedaan van RTL7 alleen mogen ze die mega slape ouwehoer Kalff van mij thuis laten! Volgende keer graag Olaf Mol met Tom Coronel als finish commentatoren!
norge zegt
Mooi gedaan weer van Ferrari ,die Fisischella kan het nog steeds.
jordy14 zegt
Proficiat Audi! Maar het was eigenlijk ook geen verassing.
hema36 zegt
hoe zit het met de nissan delta wing?
robbie zegt
@hema36: uitgevallen.
Ferry_76 zegt
Het was de elfde keer in dertien jaar tijd, niet veertien btw.
2000, 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 10, 11 en 12. In 2003 een Audi met een dak genaamd Bentley en in 2009 de Peugeot.
robbie zegt
@Ferry_76: jij bent zeker vergeten dat Audi in 1999 ook al meedeed op Le Mans! Audi heeft dus al 14 jaar op rij meegedaan aan Le Mans waarvan ze 11x hebben gewonnen.
Alleen in 1999, 2003 en 2009 hebben ze niet gewonnen.
The360box zegt
@robbie: Met zoiets? Dacht dat het van de laatste tijd was.
fluvioglacialeafzetting zegt
Ik heb ongeveer 18 van de 24 uur gekeken, met alleen pauze om een uurtje of 4 te slapen en te eten :P dat wordt afkicken… Jammer dat Toyota het niet zo lang uit hield, dat was een heel mooi gevecht geworden denk ik. Toch mooie winst voor Audi
xilver zegt
Wat verwacht je ook met zo’n coole wagen :mrgreen:
Weet er iemand eigenlijk waarom veel van die auto’s (zoals de Ferrari 458 GT2) met gele lichten rijdt ipv de standaard gevallen? Gewichtsbesparing?…
Freude_am_Fahren zegt
@xilver: De witte (of blauwe) lichten zijn voorbehouden voor de veel snellere prototypes. Zodat bestuurders van GTE wagens goed kunnen zien wanneer ze plaats moeten maken voor prototypes.
xilver zegt
@Freude_am_Fahren: Ah ok, bedankt!
the-budel-guy zegt
geweldig dat rtl7 het 24 uur uit heeft gezonden met af en toe reclame en niet elk kwartier een update vanaf de pitsstraat.
helaas hebben miljoenen vliegjes het leven moeten laten voor ons plezier :p :p
smokin zegt
Het is natuurlijk diep triest dat je met een 540 pk dieseltje tegenwoordig Le Mans kunt winnen.
Geef mij de tijd maar weer terug waarin de Porsches met 3 keer zo veel vermogen rondreden.
smokin zegt
Het is diep triest dat je tegenwoordig met een 540 pk dieseltje Le Mans kunt winnen.
Waar is de tijd gebleven dat de Porsches met 3x zoveel vermogen daar rondreden. Dat waren mannen met huge cojones.
eltee zegt
@smokin: Ik denk dat de coureurs het dolgraag zouden willen, maarrrr… veiligheid gaat tegenwoordig voor alles. Vroeger werden op LeMans topsnelheden van 400 km/h gehaald, tegenwoordig nog ‘maar’ 330 of zo. Ze gaan wel sneller door de bochten dan vroeger, dat dan weer wel. Maar ik zeg: iedereen dezelfde auto en maak onderling uit wie de beste coureurs zijn (in het geval van LeMans dus)… Een beetje Nascar-achtig. Maar dan met echte bochten.
bert_gort zegt
hopen dat peugot volgen jaar ook meedoet en toyota het wat langer uithoud dat zit er tenminste een beetje spanning in
Megakix zegt
..wordt tijd dat het een ‘race’ gaat worden…het is toch redelijk jan-boeren-fluitje..en met het grootste budget wordt je winnaar.
The360box zegt
Heb genoten van de uitzending ook omdat de andere in beeld gebracht werden en niet alleen maar de LPM1.
glashelder zegt
Hybrid rules!!!!!!!!!!!
En zelfs wanneer de Audi’s waren uitgevallen en de Toyota’s hadden hewonnen was het ook een hybride geweest.
Wie durft nog vol te houden dat hybride geen voordelen heeft?
rsvbf1 zegt
blijf het jammer vinden van de deltawing
escort77 zegt
wat mij vooral opviel is dat die Audi’s ongelofelijk stil zijn, er komt amper motorgeluid uit. Als ze langsrijden hoor je een soort gefluit van lucht en bandengeruis, geen gebulder of klappen uit de motor.
Verder kan ik iedereen aanraden dit eens in het echie mee te gaan maken, de 24u van Le Mans is een spektakel dat je een keer mee MOET maken.
(en nu ga ik ff bijslapen…)
pursuit zegt
Gefeliciteerd Audi, het leek even een mooie race te worden. Buémi reed naar de Audi toe en zat nog maar op 2 seconden en was sneller. Audi’s hadden sowieso brandstofvoordeel waardoor ze minder de pits in moesten. Nevertheless, als Toyota de betrouwbaarheid op orde krijgt… dan hebben we volgend jaar een nieuwe winnaar?
Overigens, voor de race zij een senior medewerker van Toyota op radio Le Mans dat ze eigenlijk wilden wachten om te zien wat er als eerste stuk ging. Daar zijn ze achter, nu een jaartje testen en gaan.
Mooie editie, met name de pre-race was erg goed. Henri Pescarolo die de oude Matra V12 een paar rondjes rondblies, wat een geluid!
@Autoblog – waarom niet een le Mans trip organiseren zoals Speedchills of 1stTickets? Afgesloten plaats met alleen maar autoblog bezoekers? Grote tent, muziek? Wil best eens van gedachten wisselen over hoe dit aan te pakken!
gearhead zegt
Audi is inmiddels de koning van Le Mans. Daar kunnen sommigen niet tegen. Moehahahahahaa. Hup off you go, naar de kartbaan met je vriendjes.
pursuit zegt
@robbie
Kan je wellicht aan je karige verslag ook nieuws toevoegen over de andere klasses? Het is verdomme niet een zandvoort race-dagje.
AudiQuatro zegt
Ja, Dit was een stuk interessanter dan het EK! btw, komt er weer zo`n filmpje??