Het idee van een auto aangedreven door samengeperste lucht is niet helemaal nieuw, maar echt heel praktisch waren de prototypes nog niet. Het Indiase Tata komt nu met een concept van een auto die best wel eens een succes zou kunnen worden.
Het idee is vrij simpel. Ze ontwikkelen een auto die op lage snelheden door lucht wordt aangedreven en op hogere snelheden door een benzinemotor. Door die lucht langzaam te laten ontsnappen kan je cylinders in beweging zetten. De uitstoot is niks anders dan schone lucht.
In de auto zit een pers luchttank die gevuld kan worden met een compressor. De auto heeft een eigen luchtpomp maar het moet ook mogelijk worden om perslucht te tanken bij een tankstation. Het vullen van een tank lucht kost maar een paar euro en je kan er ongeveer 300 kilometer mee rijden. De techniek is gemaakt met behulp van MDI uit Frankrijk.
De topsnelheid is 60 km/u als de auto alleen wordt aangedreven door lucht en 200 km/u als de benzinemotor actief is. Als de lucht op is of als je meer snelheid nodig hebt, schakelt de auto automatisch de benzinemotor in. (via ecogeek)
jelle zegt
200km per uur????? in dat ding?! wowkes…moet je wel lef voor hebben…
YK zegt
*snif snif* Ruikt naar gebakken lucht…
Dotternetta zegt
Daar gaan we weer! Perslucht is reeeeete duur en kost heel veel energie om te maken…
Juppe zegt
Perslucht is ongelofelijk inefficient. Well-to-wheel gezien is een elektromotor met een accu een veel betere oplossing.
Benjamin zegt
@Dotternetta
Hoe kom je daar bij? Ik pomp gratis mn banden op bij de pomp :s das toch ook perslucht??
On topic: Goed idee, maar een beetje een gedrocht van een auto… Ik ga helemaal mee met jelle
jelle zegt
we kennen waarschijnlijk wel allemaal nog het verhaal van de mercedes A-klasse, met zijn kantelziekte, haha, ik wil dit ding op perslucht wel eens aan 100 een bocht zien nemen, laat staan aan 200, het record van de mercedes wordt zeker verbroken…
Tjop tjop lucht erop zegt
@ Jelle, hij gaat maar 60 met perslucht ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Realistisch model of niet, ik vindt wel dat de opkomende landen als China en India ERRUG goed bezig zijn met de ontwikkeling van dit soort technieken!
Ik denk dat Europa en the US erg goed moet uitkijken dat ze zich niet de spreekwoordelijke kaas van het spreekwoordelijke brood laten eten…
Jandepandaman zegt
Die Fransman is slim- Die gaat naar Tata omdat het hier in Europa te duur en te ingewikkeld qua regels en zo is om dat ding te ontwikkelen.
En die 200 kpu is is theoretisch. In de praktijk zal het voor dat plastic wagentje neerkomen op 130-140 max met beide motoren in gebruik. En zelfs dat zal voor zo’n karretje al Heftig zijn…
Maar goed- Laat intussen maar komen- hoe minder benzine we verbruiken hoe beter- op bijna welke manier dan ook…
jelle zegt
@Tjop tjop lucht erop: quote:”De topsnelheid is 60 km/u als de auto alleen wordt aangedreven door lucht en 200 km/u als de benzinemotor actief is. Als de lucht op is of als je meer snelheid nodig hebt, schakelt de auto automatisch de benzinemotor in.”
als hij nu op perslucht of benzine rijdt, het model blijft hetzelfde dacht ik…of komt hij lager bij de grond?:D
Jos zegt
ik durf met dat ding nog niet met 20 kmh tegen een muur te rijden……ik denk dat ding een kreukelzone heeft van ongeveer 2 cm….
maar zeker wel goed idee… alleen: hoe gaan we die perslucht maken, daar heb je ook energie voor nodig
Dotternetta zegt
Hij heeft zeker ook nog RAM-air intake hahahahaha wat een flauwe kul is dit!
Dotternetta zegt
Even serieus, ik ben wel benieuwd hoe ze de perslucht op willen wekken. Als ze echt met een proto-type komen zullen ze daar ook over nagedacht hebben. Als ze een goedkope manier hebben ontdekt om perslucht te maken is dat belangrijker nieuws dan dit voertuigje!
Jakob zegt
kan je dan met je eigen benzinemotor je perslucttank volblazen? wat zou z’n actieradius dan zijn? en je hoeft daar geen 200 km/h mee te kunnen, als een vrachtwagen je iinhaalt vlieg ja van de wind in de vangrail ;)
ELB zegt
“Als de lucht op is of als je meer snelheid nodig hebt, schakelt de auto automatisch de benzinemotor in.”
Als de lucht op is? :P
dieter zegt
Onmogelijk om efficient perslucht te maken met een verbrandingsmotor.
Dan kan je net zo goed je brandstof verbruiken om de wagen aan te drijven. verbruikt minder dan eerst nog eens perslucht te maken en dan pas de wagen aan te drijven.
Wie dat niet gelooft, gelooft nog in de perpetuum mobile.
Jan C. zegt
Tata doet vaak iets meer aan veiligheid dan de gemiddelde Chinees. Toch klinkt het mij teveel naar gebakken lucht.
Juppe zegt
@Dieter,
Precies, daarom kun je ook beter de electriciteit die de compressor zou gebruiken ook beter in een accu pompen, en daarmee je auto aandrijven.
Heeft iemand een -op wetenschap gebaseerd- idee van het rendement van de omzetting elektriciteit (of andere vorm?)-> perslucht -> beweging? Ik gok dat het niet al te best is zacht gezegd.
En hoeveel energie kun je in een tank opslaan? Het zal zowieso vele malen minder zijn dan bij een benzine/diesel tank. Hoe staat dat ten opzichte van een moderne accu?
Juppe zegt
Oh, hier staat wel wat interressante info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_engine
Ik wil niet negatief overkomen, of goede initiatieven afkraken, maar ik zie hier geen toekomst in eerlijk gezegd.
Rovvel zegt
Ik geloof ook helemaaaal niet in dit concept. Nog erger dan die waterstofcady van gisteren.
Al *kan* het wel een vooruitgang betekenen als het autootje de stinkende tweetakt driewielers in Azië vervangt.
@Juppe:
Wat je vraag betreft over de efficientie van het geheel kan je hier misschien eens kijken (ik heb me suf gezocht ;-)):
http://www.efcf.com/reports/E14.pdf
Dit is anders wel een te gekke toepassing van perslucht als aandrijving:
http://www.futurepundit.com/archives/001552.html
Juppe zegt
@Rovvel,
Bedankt voor het zoeken igg! Informatie is altijd leuk ;) Ik zal die 2e link ook ’s ff doorlezen, maar moet nou ff andere dingen doen.
Ik zag trouwens laatst in zo’n RTL reis programma, dat ze in de chinese stad Chengdu op elektrische scooters rijden. Heel bizar, je hoort geen motoren maar alleen maar toeters en piepende remmen :)
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
Ik zie het nut er niet van in om buiten perslucht-aandrijving ook nog een benzinemotor erin te plaatsen… het hele idee van perslucht is toch ook dat er geen verbranding in de motor plaatsvind, waardoor er geen hitte is, waardoor je dus een “motorblok” van plastic kunt maken, en waarin de perslucht de zuigers aandrijft???
En dan toch een verbrandingsmotor erinknallen die dus wel weer hitte afgeeft en bestaat uit relatief zware materialen…
ik ben een leek op de perslucht-auto-industrie-technology maar het klinkt mij niet heel logisch… en lucht kost helemaal niet zoveel energie om te comprimeren… iig niet tot 300bar zoals dat belgische autootje wat eerder al gepost was…
Rovvel zegt
@Juppe:
Inderdaad, die Chinese elektrische brommertjes en fietsen… daar heb ik ook ergens een well-to-wheel over gelezen (vergelijking met openbaar vervoer). Maar de Chinezen gaan ons leren hoe het moet, denk ik. Te weinig geld voor de dure olie, een prangend probleem van luchtvervuiling, een razendsnelle ontwikkeling en geen last van ons conservatisme lijken het ideale recept voor vernieuwing. En nu moet ik ook maar es nuttige dingen gaan doen ;-)
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
btw: 200 km/u in dat hok… pfieuw… ben ooit in een opel tequila (huur!!!) met windkracht 5 de afsluitdijk over gegaan met 140, dat was al eng!!! 200 in dit ding is een doodswens!!
thom zegt
@ Juppe zijn hier ook te koop
Rovvel zegt
@Alfa etc.:
lol, een Opel Tequila :-D
Apache zegt
leuk, binnenkort Jaguars en Land Rovers op lucht…
Mustang zegt
Al mijn reacties worden verwijderd! Waarom?
Maar even om mijn oordeel te vellen; Vind het erg netjes dat we al zo ver zijn met nieuwe technologien. Mooi concept dus!
Jopie zegt
Waarom zuigers gebruiken als je met perslucht werkt? Een rotatiemotor (schoepenrad) lijkt me veel efficienter.
En ik denk dat met 60 en 200 geen snelheid bedoeld wordt, maar actieradius. 60 km is voldoende voor een stadsautootje.
Rick dos zegt
Waarom perslucht tanken?
Ik heb persoonlijk genoeg perslucht aan boord om een rondje Europa er wel eruit te kunnen persen. En ik kan het zelfs zó regelen dat de lucht langzaam er uit loopt.
Ideaal dus deze auto voor mij. :)
En of ier toekomst in zit hangt helemaal van de consument af. De Prius had in eerste instantie ook geen toekomst, totdat men op het lumineuze idee kwam om het trendy te maken door Hollywood sterren erin te laten rijden. Marketing guys! Marketing!
EasyPuma zegt
Rijden op druklucht is zo gek nog niet, mits de lucht door grote compressoren opgewekt wordt. Die compressoren worden door motoren, zoals gerecupereerde gasturbines, die een rendement halen van 40%. Het rendement van de compressor is 80% en van de persluchtmotor ongeveer 75%, dus het uiteindelijke rendement van brandstof tot persluchtmotor is dan ongeveer 24%. Ter vergelijking heeft een verbrandingsmotor een rendement van gemiddeld 15%. Het is geen enorm verschil, maar toch. Scheelt weer een boom.
Tweede voordeel is dat de uitstoot in een centrale installatie, zoals CO2 en NOx, beter te behandelen is.
Overigens hoef ik niet zo nodig in zo’n omgebouwde riksja rond te rijden. Ik koop het verschil in CO2 wel af…
Feanatieke zegt
Niemand zegt wat over de kleurencombinatie? Of lees ik nu nou niet goed? Niet alleen inwendig maar ook uitwending mag de auto wel in orde zijn.
Nog iets andere kleuren en mijn vriendin zou ‘m mee naar huis mogen nemen.
Woody zegt
Dat persluchtconcept lijkt me wat, voor in grote steden die nu vol smog enz hangen. Maar, dan moeten ze wel iets aan het uiterlijk doen… kunnen ze het niet op een normale wagen laten lijken? of als ze zo futuristisch willen doen maak hem dan zo gestroomlijnt en klein mogelijk, dat bespaard nog wat energie, maar zo’n brooddoos op wielen vind ik maar niets…
frasker zegt
is er niks interessanters op autoblog ofzo?
lol zegt
@ EasyPuma
Hoezo maar 15%??
100 jaar geleden lag het met een stoomtrein tussen de 5 en 10%. Hedendaagse benzine motoren halen de 25% al, en moderne diesel motoren 40%.
Juppe zegt
@lol,
Je overschat de efficientie van een verbrandingsmotor behoorlijk. Die getallen die je noemt zijn wel te halen, maar niet bij snel draaiende motoren onder sterk wisselende belasting. En al helemaal niet bij deellast (wat een automotor meestal ondervindt). Een hybride doet het wel een stuk beter (in tegenstelling tot wat velen beweren)
mayo zegt
Perslucht duur?
Wat zit er dan in mijn fles als ik ga duiken?
Volgens mij is het verhaal van de klok en de klepel hier weer aardig van toepassing.
Als deze auto op de markt komt en ik kan overal perslucht tanken in dien nodig, dan is tie voor bassie!!
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
@ Jopie,
als je een wankel gebruikt?? zal er dan niet teveel lucht verloren gaan… nogmaals, erg verdiept heb ik me niet in de perslucht-shizzle maar kan me voorstellen dat de “inspuithoeveelheid” van de lucht beter te reguleren is wanneer je hem in een cylinder spuit dan in een een schoep… als ik tenminste naar de minst variabele en meest simpele turbomotor kijk bij een vliegtuigzuigermotor… weet dat de techniek wat meer verfijnd is bij automotoren maar toch… Als dit niet zo is zou je mij dit dan uit kunnen leggen…?? of iemand anders?? ben benieuwd namelijk!!
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
Oja… en kan een “expert”hierin mij misschien gelijk ff uitleggen waarom het handig is om ook een verbrandingsmotor hieraan toe te voegen…
Ik zie het nut er niet van in om buiten perslucht-aandrijving ook nog een benzinemotor erin te plaatsen… het hele idee van perslucht is toch ook dat er geen verbranding in de motor plaatsvind, waardoor er geen hitte is, waardoor je dus een “motorblok” van plastic kunt maken, en waarin de perslucht de zuigers aandrijft???
En dan toch een verbrandingsmotor erinknallen die dus wel weer hitte afgeeft en bestaat uit relatief zware materialen…”
Nogmaals, ik ben hier best wel een leek in maar wel meer dan gemiddeld geinteresseerd in dit concept… En als de druk afneemt in je tank?? Tot hoeveel bar in je tank heb je voldoende aandrijving??? En wat doet dit voor je prestaties???
please let me know!!!?? ben benieuwd!!!
Juppe zegt
@Alfa Lima Foxtrot Alfa,
Ik denk dat het idee is dat er 2 motoren in zitten. De verbrandingsmotor kun je dan aanslingeren als de lucht op is. 2 systemen dus (denk ik hoor, 1 systeem lijkt me erg complex en tevens thermodynamisch inefficient).
Er zit ook een luchtpomp (compressor) in de “auto” zelf. Zou dat zijn om remenergie terug te winnen?
@Rovvel,
Die 2e link die je stuurde, daar zitten wel een aantal interressante reacties bij! (Verhaal zelf was erg vaag, met veel opmerkingen over andere systemen en een soort van perpetuum mobile aan het eind. Klonk niet erg wetenschappelijk oid)
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
@ Juppe
THANKS… Ik denk dat 1 systeem niet heel erg complex hoeft te zijn… Alleen idd wel weer thermodynamisch idd wel een probleempje… Want, in mijn ogen, moet je dus weer hittebestendige materialen toepassen die dus weer meer wegen dan materialen die alleen maar een paar PSI-tjes hoeven op te vangen…
Maar als je 2 “motoren” hebt, lost dat denk ik ook niks op in mijn ogen.. want dan hou je het extra gewicht van de verbrandingsmotor…
En hoeveel druk moet je nog hebben om uberhaubt die bak aan te kunnen drijven… Is het niet zo dat hoe leger je tank raakt, hoe minder je prestaties worden… mij lijkt van wel namelijk!!!
En toch vind ik het een super-interessant concept (als het werkt)… want lucht comprimeren kost geen scheet (is ook compressed air :) )
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
@ jopie…
FF gekeken op ecogeek.com en dat ding maakt idd gewoon gebruik van zuigers
antoon weel zegt
ongeveer 35 jaar geleden heb ik ook zoites in elkaar geknutselt. op mijn manier dan. rendement was erg laag maar ik vond het gewoon leuk om te doen.vind het grandioos om dit te lezen. trouwens de lucht die nodig is kan door het plaatsen van een windmolen bij een pomp station zo geleverd worden. volgens mij gaan we hier meer van horen.
Arno zegt
ik denk dat het wel een goeie ontwikkeling is. het is nog in een beginstadium maar zou wel toekomst kunnen hebben.
vergeet niet dat electrische auto toch stroom moeten hebben om te rijden en die stroom moet gemaakt worden. als dat gebeurd door kolencentrales is dat nog behoorlijk vervuilend.
benzine is ook erg inefficient. het moet ergens aan de andere kant van de wereld gewonnen worden, meestal per boot naar europa vervoerd worden, verwerkt worden in een raffinaderij en dan per vrachtwagen naar de pomp.
lucht kan overal gewonnen worden. misschien in de toekomst zelfs in de auto zelf?
kortom, lucht lijkt mij wel de beste oplossing! dus vooral doorgaan! Wel andere designs van de auto maken svp :-)
Juppe zegt
@Alfa Lima Foxtrot Alfa,
Met 2 systemen heb je idd het gewicht van de verbrandingsmotor, maar dat kan natuurlijk een klein prutteldingetje zijn ;)
Een normale motor kun je wel vrij eenvoudig ombouwen tot luchtmotor, het is tenslotte al een luchtpomp. Maar dan krijg je wel een heel inefficiente. In het stuk wat Rovvel linkte, wordt gesproken over een 4-traps luchtmotor. Dat heb je wel nodig om nog enigszins een bruikbaar rendement te halen. Hierbij heb je 4 verschillende zuigers, waarbij de eerste bv op 20 bar werkt, en 10 bar ‘uitlaatgas’ heeft. Dat gebruikt de 2e zuiger dan weer, tot 5 bar….. enz. Het rendement stijgt als het drukverschil per trap kleiner wordt.
Tussen deze trappen moeten dan ook weer intercoolers (de geexpandeerde lucht wordt koud, thermodynamisch effect), die de uitlaatgas van de ene weer opwarmt tot buitentemperatuur.
Kortom: Dit lijkt niet meer op een normale verbrandingsmotor. Dan is de keus dus 2 motoren met extra gewicht, of 1 met beter rendement.
Het lijkt mij trouwens dat een luchttank op bv 300 bar staat, en dat dit wordt verminderd tot bv 20 bar wat de luchtmotor gebruikt. Dus dan is het leegraken geen probleem (tot de druk in detank zelf ook tot 20 bar gedaald is, maar dan is ie ook echt leeg)
Bij het comprimeren is het hetzelfde verhaal met het meertraps systeem. Een goed systeem (meertraps comprimeren, en meertraps expanderen) geeft volgens het artikel van Rovvel een maximaal rendement van 40%. Dit is dan wel in ideale omstandigheden, en transportkosten, energie nodig voor het vullen van de tank etc niet meegerekend.
Maar eerlijk gezegd valt me dat nog erg mee. Toch is het altijd stukken slechter dan een volledig elektrisch systeem (met de huidige techniek), maar daar heb je weer accu’s nodig welke een beperkte laad-ontlaad cyclus hebben. Maar of dat bij moderne accu’s nog een probleem is?
Uiteindelijk is het net als met waterstof en elektriciteit: De gecomprimeerde lucht is een energiedrager, geen energiebron. Ergens moet de energie vandaan komen (wind, zon, kolen, fossiel, kern, hamsters in een rad etc.) en het is uiteindelijk de vraag wat het meest efficient is. Efficient betekent dan: Totaal systeem rendement (well to wheel), mogelijkheid tot transport, gewicht van de energie (hoeveel energie is er op te slaan in 1 kg medium, inclusief tank of accu), kosten productie en snelheid van hervullen/tanken/opladen.
Juppe zegt
Die hamsters in een rad zijn eigenlijk ook energiedragers. Die beestjes moet je tenslotte ook voeren. Dat voer is ook een energiedrager. Dat voer komt bv van gewassen, waarbij de zon uiteindelijk de energiebron is.
Als je maar lang genoeg redeneert, is de zon uiteindelijk de energiebron van alles hier op aarde. Uiteindelijk komt het er dan op neer hoe je die zonneenergie naar je wielen voert, en elk tussenstapje heeft een bepaald rendement.
Fossiele brandstoffen is ook zonneenergie, alleen met dat verschil dat het niet duurzaam is en bij gebruik een evenwicht op aarde verstoort (wat het effect daarvan ook maar mag zijn). Maar das weer een andere discussie ;)
johannes zegt
De meneer uit Frankrijk die dit voertuig ontwikkeld heeft,werkt schijnbaar ook aan een versie die zichzelf bijtankt terwijl je rijdt.Perslucht drijft de motor aan,motor drijft de wielen aan,wielen drijven een dynamo aan(of electromotoren direct in de wielen),dynamo drijft een compressor aan die een tank weer bijvult(een van de prototypes had meerdere tanks)terwijl een andere volle tank de motor weer aandrijft. Je krijgt dus als het ware een soort kringloopsysteem.theoretisch gesproken betekend dat dus,dat deze versie maar een keer hoeft te tanken en daarna dus niet meer.Dus iedere keer als je rijdt,wordt je tank weer bijgevuld.Ik heb dit verhaal meegekregen van het programma future cars op discovery channel afgelopen november of december.En wat betreft de reden dat hij dus naar india moet verkassen,nou,de staat verdient er niet veel meer mee,lucht vindt je tenslotte overal,nietwaar,of gaan ze soms accijns heffen op lucht? Zo zie je maar weer dat we geregeerd worden door een stelletje randdebielen die de schatkist(en natuurlijk ook hun eigen portemonee) belangrijker vinden,en niet in staat zijn om verder te kijken dan hun politieke neus lang is.
Rovvel zegt
@Johannes: wat is het verband tussen accijnzen en de eigen portemonnee van een politicus?
Juppe zegt
@Johannes,
Klinkt als een:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile
:)
Jay zegt
HAHAHAHAHAHAHA!!!
Ik vind het echt knap dat ze toch iets met gecompresseerde lucht hebben gebouwd..
Verder zou ik er mijn dode hond nog niet in willen dumpen..
Turbopaultje zegt
Ben er ook ingedoken, alhoewel mijn thermodynamica kennis niet meer zo fris is, het klinkt te mooi…… Wilde aannames en incomplete modellen (voor zover überhaupt mogelijk…) lijken het me die leiden tot rendement van 50-60 % bij operating temp. -200 C tot 150 C ?
Wel je krijgt zeker schone lucht, en dat is voor een land als India geen luxe…..
Ben benieuwd wat een thermexpert er van zegt.
Bas zegt
We zullen toch iets anders moeten verzinnen dan de fosiele brandstoffen die we nu gebruiken. Die gaan namelijk, ondanks pogingen van regering en Shell om de benzine steeds duurder te maken waardoor er minder gebruikt zou worden, een keer op.
Als we echt naar een volledige 1 op de Kardeshev schaal willen dan zullen we toch iets anders moeten verzinnen om onze energie vandaan te halen.
Anders gaan we madmax kant op.
harrie zegt
wie gelooft in sprookjes zal zalig verklaard worden