Moderne tijden hebben moderne problemen. Is het asociaal als je een hybride aan de lader hangt op de camping?
We leven in andere tijden. Tijden waarop je leaseauto wellicht elektrisch is. Dan is het wel zo fijn om te kunnen opladen op je vakantiebestemming. Gelukkig gaan ook campings met hun tijd mee. Oftewel: op de parking gewoon een stekker prikken in je elektrische auto. Lekker makkelijk! Tenminste, als er een plekje is..
De camping zal geen zee aan laadplekken beschikbaar hebben. Vaak blijft het bij één, twee of vier plekken om je EV op te laden. Op de lange termijn is dat overigens weer een uitdaging wanneer er steeds meer elektrische auto’s bijkomen, maar dat geheel daargelaten.
De vraag boven dit artikel komt niet uit de lucht vallen. Hoofdredacteur @michaelras is net terug van vakantie. Onze chef (welkom terug chef!) was met de Mercedes EQB duurtester te gast op een camping. Maar het opladen op de camping viel nog niet mee..
Michael was niet de enige Hollander op de camping. Er was ook iemand met een oudere hybride auto. Deze landgenoot maakte dankbaar gebruik van de laadmogelijkheid op zijn vakantiebestemming. Dat verliep niet helemaal netjes. De kleine accu van een GTE is in principe tussen 2,5 uur en 4 uur helemaal vol. De eigenaar gebruikte de laadplek echter als parkeerplek en liet de auto er ook urenlang staan. Tot frustratie van andere EV-rijders die daardoor de auto niet konden opladen.
Nu kan je daar vanalles van vinden en dat vond hij. Maar de vraag is natuurlijk waarom je met een iets oudere PHEV met een actieradius van slechts tientallen kilometers elektrisch gaat laden. Zou het kunnen zijn omdat je laadpas wel werkt in het buitenland en je tankpas niet..?
In hoeverre is het terecht dat een hybride gebruik maakt van de lader op de camping? De hybride kan immers rijden op benzine, terwijl een EV echt afhankelijk is van de paal. Bovendien kiezen EV-rijders vaak bewust voor een vakantiebestemming met laadmogelijkheid. Als er dan een zuinige Hollander de boel bezet loopt te houden met een PHEV kan dat best frustrerend zijn.
Laat maar weten in de comments. Moeten er andere regels gelden voor hybride voertuigen bij een laadpaal op de camping of hotel? Of is het wel goed zo en komt het aan op de normen en waarden van de eigenaar? Laat het weten in de comments!
Is een PHEV rijder die zich schuldig maakt aan laadpaalkleven een grotere ergernis dan een volledig EV rijder die zich er schuldig aan maakt?
tuutertuuter zegt
Ja het is asociaal, maar dat weet je al jaren van Nederlanders. Die geven geen ene reet om jouw auto. Hun auto is leeg, en wanneer ze tijd hebben halen ze hem wel weer een keertje van de plaats. Heb je daar commentaar op, dan kun je de pleuris krijgen.
Mijn advies: Don’t fight, but beat the system. Lekker op vakantie gaan waar geen NL’ers komen, dan heb je rust, en is je precious laadplek beschikbaar.
keecee zegt
Die PHEV heet er evenveel recht op als een EV. Alleen met een beetje fatsoen zorg je er voor dat je de tijd in de gaten houdt zodat een ander eveneens kan laden.
reactief zegt
Precies dit. Laden is laden dus een plugin moet dat ook gewoon kunnen doen.
Laadpaalkleven is echter aso, of je dat nou met een EV of plugin doet…
Tonnie zegt
Anders gaan we dat ook massaal met onze benzineslupers doen. Gewoon lekker parkeren bij de pomp met de vulslang nog id tank. Als je ’t zo bekijkt is dat laadpaalkleven wel erg raar en intens asociaal.
tenaci zegt
Precies hoe ik het doe. Heb een Ceed SW PHEV en rij die ook zoveel mogelijk elektrisch. Zowel om het klimaat als om de euro’s. Ik haal hem weg als hij vol is. Iedere (PH)EV heeft wel een app die aangeeft wanneer hij vol is.
b00m3rang zegt
Waarom hebben die chargers niet meerdere kabels zodat het laadstation kan switchen van auto als de auto vol is.
reactief zegt
Dit zou inderdaad best slim kunnen zijn als er voldoende ruimte is
bernoulli zegt
Wordt lastlg met parkeren naast die paal.
tuutertuuter zegt
Mijn suggestie is dat de kabels erg prijzig zijn, en de inbouwgrootte van zo’n station significant groter maakt. Je moet nu namelijk een extra lange kabel (auto is verder verwijderd, en niet overal kan je in een “kruis-teken” om de paal parkeren), die wederom nog dikker moet zijn (hoge stroom, zo laag mogelijke weerstand in kabel nodig = zo dik mogelijk, hoe langer, hoe dikker).
Je zit dus met tal van extra kosten, om de laksheid van deze mensen te vergoeden. Compleet oninteressant voor een “pomphouder” dus. De klanten die specifiek op campings met laadpaal zoeken, komen toch wel, en de negatieve ervaring is dan niet op hem aangeschreven, maar op die laadpaalklever.
rutgerg zegt
Ha ik heb ooit gereageerd op een artikel, ik meen dat het over laadpaalkleven ging, over PHEV’s aan laadpalen en dat er bijvoorbeeld bij Diergaarde Blijdorp al een bordje hangt bij de laadpalen ‘enkel 100% elektrische auto’s en geen hybride’ en dat ik dat enigszins kan begrijpen. Ik kreeg toen een ware shitload van iedereen over mij heen. Het werd zelfs discrimineren genoemd.
rutgerg zegt
Wat ik overigens ook wel eens zie, mensen met een plug in hybride die bij de fastned of een soort gelijke snellader langs de snelweg gaan laden. Wat is daar het nut van? Die paar elektrische km zijn dan toch wel erg duur met tarieven van rond de 60/70ct per kwh…
Donstil zegt
Ook nooit begrepen want die hybrids laden vaak ook nog eens erg langzaam tov BEV’s. Dus fastbed voegt dan weinig toe.
Zullen wel lease rijders zijn die met pauze zijn ofz.
joki zegt
Al eens aan gedacht dat die elektriciteit voor extra power zorgt? Elke wagen wordt trouwens beter van 100 pk extra! Daarom bijladen waar het kan.
Panda999 zegt
Bij Mercedes word de batterij nooit leeg gereden, deze houd zijn niveau ronde de 10% om die extra power te leveren, best wel handig bedacht door Mercedes, 333 pk altijd voor handen met een 2 liter benzine hybride, word bijgeladen wanneer er geremd word of door de alternator, in sport stand laad die zelfs bij als je goed doorrijd, gebruikt de elektriciteit enkel om meer trekkracht te hebben dan om benzine te besparen. Na een kwartiertje op sport te rijden heeft ie terug 8 km elektrisch rijbereik. Ik weet niet hoe andere merken het doen maar ik vermoed hetzelfde, anders zit je met een zwaardere auto rond te rijden met evenveel pk’s als de motor kan leveren (211 pk) en word er juist meer benzine verbruikt door het gewicht van de batterij.
Panda999 zegt
De oude hybrides laden idd traag op, maar de nieuwste van Mercedes (C -klasse)laden ook op tegen 50 kWh, deze zit dan op een half uur vol voor 100 km te kunnen rijden. Best wel handig als je eventjes een pauze neemt aan een tankstation
mashell zegt
Er zijn maar weinig hybrides die een CCS aansluiting hebben en kunnen snelladen.
rutgerg zegt
Ik weet dat Mercedes het bij sommige plug-ins als optie aanbiedt, 50kwh snelladen. Zo ben ik al een paar keer een GLE plug in tegengekomen langs de snelweg. O en vergeet de alom bekende Mitsubishi Outlander PHEV niet, ding had een Chademo aansluiting om te kunnen snelladen. Daarna kan je wel 35km elektrisch rijden… Vandaar dat ik mij afvroeg of het echt nut heeft…
Panda999 zegt
Bij Mercedes (C – klasse 2022) komen ze aan 50 kWh laden, op een half uurtje heb je 100 km bijgetankt
mashell zegt
Dat zet toch geen zoden aan de dijk? Dan sta je bij Fastned een lader die 350kW kan leveren bezet te houden. Een echte elektrische auto laadt 3x zo snel. Natuurlijk snap ik dat een grote batterij sneller te laden is dan een kleine maar dat maakt eigenlijk dat het PHEV concept rammelt, kleine accu die langzaam laadt en een kleine tank.
j05b zegt
Die kilometers zijn voor iedereen duur. Ik snap vooral niet waarom je voor die paar KM een stop zou maken.
dawwg zegt
Als Diergaarde Blijdorp privaat terrein is, zou dat kunnen, maar in de openbare ruimte heeft zo’n bordje geen enkele rechtsgeldigheid; net zoals gemeentelijke verordeningen m.b.t. uitsluitend parkeren voor (PH)EVs tot verkort ook niet hadden.
rutgerg zegt
Ja maar dat is hier op die camping ook het geval zo te zien aan de foto’s..
Dutchdriftking zegt
Net als bij een gewone laadpaal gok ik? Laden is prima, zodra je gebakje vol is mag je ophoepelen. Maar wel bedankt voor de tip. Vroeger pakte je een stoel en een koud pilsje, en ging dan genieten van het gestuntel van Hollanders die probeerden achteruit te rijden met een caravan.
Nu moet je dus naast de laadpalen gaan zitten om het gevecht (en handoekje leggen) voor actieradius te volgen. Het animatie team voor volwassenen, die EV-rijders.
flik2punt0 zegt
Hahaha klinkt als een plan. Zien we dat over een paar jaar dan ook terug in we zijn er bijna?
faalhaas zegt
Is toch hetzelfde als je auto parkeren bij pomp 5? Als je klaar bent dan opzouten.
bimmerpost zegt
Is eenvoudig op te lossen met een ‘idle fee’ zoals gelukkig op steeds meer plaatsen wordt geïntroduceerd. Bij Tesla Supercharger 1 euro per minuut bij 100% bezetting, lost dit probleem feilloos op.
rutgerg zegt
Ja en nee… een supercharger gebruik je om even snel te laden onderweg, daar moet je zsm wegwezen. Maar als ik savonds in mn hotel aankom en hem om 23:00 aan de lader haal. Ga ik echt geen idle fee vanaf 04:00 betalen tot het moment dat ik sochtends wakker ben. Laat staan dat ik mn wekker ga zetten….
bischero zegt
Dan gewoon van de paal halen als je gaat slapen, of betalen.
karhengst zegt
Denk dat dat sowieso wel losloopt toch?
Of het is een granny charger en je hebt eigenlijk de hele nacht wel nodig. Of de lader is dusdanig snel dat voor het slapen of bij het opstaan er genoeg kan worden bijgeladen.
Daarnaast lijkt me dat laders bij privé zaken als hotels niet van dergelijke regelingen betroffen zijn.
rutgerg zegt
Naja als het een standaard 11kwh lader is sta je er toch al snel een uurtje of 5 a 6 minimaal aan met een beetje ev.
jaapiyo zegt
Ja, maar dat is wel meteen de glijdende schaal. Wanneer haal je ‘m wel van de lader? 08:00? 09:00? Of ‘omdat het vakantie is’ na de jus d’Orange en het croissantje om 11:30? En daar gaan we dan…
Panda999 zegt
Bij de meeste palen word de fee niet gerekend tussen 20u00 en 7u00
RegnuM zegt
Auto vol? Dan automatisch het slot eraf op de paal en kan iemand anders de stekker wisselen. Het systeem is immers slim genoeg en kan zelf afrekenen als hij vol zit, je pas hoeft er dan niet extra langs gehaald te worden.
FrLW68 zegt
Je zou maar terugkomen van de late dienst en om 2 uur wil je nog graag bijladen. Helaas ligt de persoon van wie die auto is al lang te slapen, terwijl de auto al om 1 uur vol was. Dan zou het fijn zijn, als je zijn stekker kan verwijderen (als je er dan bij kan).
Ik blijf nog wel even benzine rijden of als het geld er is PHEV
louisvdd76 zegt
Na een paar dagen weet je toch zo van wie de GTE is… even op aanspreken…..
als hij van de categorie handdoekje leggen is dan noodvergrendeling van de paal halen (zeg je dat je stekker niet los komt en kunnen ze dat op afstand doen), zijn stekker eruit, je auto voor die van hem parkeren en laden maar…..
bischero zegt
👍👍
Keurige oplossing
j05b zegt
Vaak vragen ze daarvoor wel ff je laadpas nummer ;)
mashell zegt
Raar. Het nummer 1 geval dat je op afstand zou moeten ontgrendelen is juist dat je laadpas kwijt is (portemonnee verloren…).
kniesoor zegt
Het leven bestaat uit al dan niet vrijwillige interactie met anderen. Om dat een beetje aangenaam/soepel te laten verlopen is enige wederzijdse inschikkelijkheid gewenst. Sterker nog : misschien is dat zelfs wel noodzakelijk. Sinds de overheid zich sinds een jaar of 50 toelegt op het benadrukken wat eenieders ‘rechten’ zijn (en daar op het gebied van ‘plichten’ enigszins in achterblijft) is de menselijke interactie er niet perse beter op geworden. QED.
MoBieler zegt
Ik heb een EV maar bij iedere openbare laadpaal leg ik een kaartje neer achter de ruit met m’n telefoonnummer. Ben meestal binnen 1 of een paar uur terug, maar als iemand erbij moet kan deze mij bellen of een berichtje sturen. Dan haal ik zo snel mogelijk m’n auto weg. Nog nooit gebeurd maar het is wel handig als iemand bereikbaar is.
simonferrari zegt
Tjonge wat een sensatie weer. Dit ‘probleem’ doet zich al jaren voor, ook in Nederland en niet enkel op campings. Tuurlijk is het vervelend. Zeg er wat van en los het op. Aan de camping: plaats meer laadpalen. Iets met vraag en aanbod. Dit ‘soort artikelen’ kan men nog jaren plaatsen naarmate het aantal EV’s toeneemt en aantal laadpalen nog niet genoeg meestijgt. Gewoon lekker genieten van je vakantie en de dichtsbijzijnde snellader zoeken.
bischero zegt
Vraag en aanbod, tarief op 3x regulier, is dat wat je bedoelt?
Als camping eigenaar zou ik de extra palen namelijk in een jaartje of twee willen terug verdienen, en dat moet met de NL EV kneuzenbende in max 8 weken per jaar.
En eigenlijk zou ik eerst een zonnepark neergooien en een fors accupakket eraan hangen want de EV rijder wil namelijk duurzaam in zijn airco sta caravan slapen toch?
simonferrari zegt
Het verhogen van het tarief is mogelijk maar investeren in meer laadpalen lijkt mij voor vrijwel iedere camping/ hotel in de EU een goede optie gezien de toename van het aantal EV’s, niet alleen vanuit NL. Om de terugverdientijd te verkorten mag wat mij part het tarief keer drie. Voor een colaatje op het terras in Frankrijk betaal je immers ook drie keer zoveel als in de supermarkt. En laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen betaald de werkgever.
simonferrari zegt
Het verhogen van het tarief is mogelijk maar investeren in meer laadpalen lijkt mij voor vrijwel iedere camping/ hotel in de EU een goede optie gezien de toename van het aantal EV’s, niet alleen vanuit NL. Om de terugverdientijd te verkorten mag wat mij part het tarief keer drie. Voor een colaatje op het terras in Frankrijk betaal je immers ook drie keer zoveel als in de supermarkt. En laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen betaald de werkgever.
rubend zegt
Van de 100 ev’s die ik in Italië zie zijn er wellicht 2-3 niet Nederlands. M.a.w. wat hierboven gesteld word is juist. Laad die Nederlanders maar betalen.
Hier op de camping is 1 laadplek, een paar EV’s gezien (allemaak NL), maar die laden elders.
Betreft het topic: Iedereen mag laden, de eigenaar van de Passat gewoon even vragen wat hij aan het doen is. En hem er dan op wijzen dat er meer mensen zijn.
Laden bij de tent kan ook, 6amp gaat mooi traag, maar kan wel.
@Michielvdd, waren er überhaupt genoeg parkeerplekken? Er is altijd iemand meer aso dan de rest ;)
Alleen EV’s laden zou immers ook aso zijn,
Ik “moet” ook omrijden voor 98 ipv 95.
FrLW68 zegt
Je zou maar terugkomen van de late dienst en om 2 uur wil je nog graag bijladen. Helaas ligt de persoon van wie die auto is al lang te slapen, terwijl de auto al om 1 uur vol was. Dan zou het fijn zijn, als je zijn stekker kan verwijderen (als je er dan bij kan).
Ik blijf nog wel even benzine rijden of als het geld er is PHEV
petroldrinker zegt
Als er een stekker in de auto kan mag het grwoon, en als je daar problemen maar hebt, moet je gewoon een fatsoenlijke auto zonder stekker kopen, ben je meteen van het probleem af…
Benny_Weisz zegt
SCHANDALIG!!! What’s next? Je Tesla lekker asociaal ‘s ochtends (nog voor het ontbijt geserveerd wordt) bovenop een bedje bij het zwembad parkeren?
1320nl zegt
Waar ik woon hebben ze tussen 7:00 en 21:00 een idle fee na 3 uur opladen. Dat vindt ik als PHEV en EV bezitter een eerlijk systeem.
Het hele probleem is natuurlijk dat er te weinig infrastructuur is. Ik snap niet waarom een camping eigenaar daar niet meer palen zet. Meer palen = meer omzet met een kleine investering.
bischero zegt
Van omzet kun je niet eten of investeren.
mashell zegt
PHEV’s hadden helemaal geen Type 2 stekker moeten krijgen, gewoon een Schuko is veel logischer.
Eigenlijk zou je een PHEV ook helemaal niet openbaar moeten laden (kunnen geen 11kW aan, laden veel te langzaam), dat doe je thuis,
Panda999 zegt
Nou, mijn laad tegen 7,2 kWh en zit vol op 1,5 uur. De nieuwste Mercedes C hybride laad op tegen 11 kW op AC en 55 kW voor 100 km rijbereik. Gewoon hybride openbaar opladen bespaart mij genoeg geld om het niet te doen, hoewel ik slechts 45 km kan rijden haal ik sommige dagen 150 km elektrisch rijden op 400 km. Bespaart mij best wel wat op lange termijn.
mashell zegt
Wat mij dit zegt is dat je eigenlijk de verkeerde auto gekozen hebt, jij had een volledig elektrische moeten kiezen. Met een actieradius van 400km hoef je die veel minder vaak op te laden dan een PHEV.
Panda999 zegt
Toen ik moest kiezen (bijna 2 jaar geleden) was er helaas amper openbare laadpalen beschikbaar, die dat er waren stonden steed volzet als ik er voorbij reed, toen gekozen om een hybride te nemen ipv volledig elektrisch. Ook zijn de prijzen van een EV nog te duur voor mijn budget dat ik wil uitgeven aan een auto, de hybrides waren toen in korting (veranderen van model). Het electriciteitsnet bij mijn huurhuis kan ook geen DC laden aan, dus een EV thuis opladen duurt bijna een dag eer die vol is. Ik rij elke dag met de auto, dus die 1 dag thuis laten is geen optie. Nu is ondertussen de openbare laadpalen veel verbeterd maar toch nog niet zoals het zou moeten (zeker België loopt achter). In Rotterdam hebben ze gelukkig in de parkeergarage een 40 tal oplaad plaatsen voorzien, zodat ik netjes kan opladen. In de kleinere dorpjes (Hilversum, Soest, Bussum) zijn de laadpalen op 1 hand te tellen. Dus daar toe komen met een lege batterij en ik kom niet meer thuis. Nu ben ik best tevreden met mijn hybride, de volgende zal waarschijnlijk een EV worden. Of de vernieuwde hybride MB die 100 km op batterij kan
agdesigns zegt
Iedereen mag opladen maar vol=vol. Dus als je dan uren blijft staan is het niet meer netjes te noemen.
Friez zegt
Dit wordt natuurlijk een steeds groter probleem. Laatste moest ik naar de andere kant van NL met de EV. Er waren maar 2 laadpalen op de bestemming (verder nergens een laadpaal in een straal van 5km te bekennen) en rara: bezet door PHEV’s. Op zo’n moment denk ik wel: maak het alleen toegankelijk voor 100% elektrisch, want die hybrides komen toch wel thuis. Ik sta daardoor weer om 1:00 uur ‘s nachts langs de A2 te laden…
paulvanwersch zegt
Die PHEV’s moeten ook laden, want dat wil de werknemer. logisch ook; je hebt geen PHEV om vervolgens enkel op je benzine te rijden. en jah… EV’s worden gekozen vanwege de fiscale voordelen, maar het blijft een handicap!
yupyup zegt
Maar dat is toch de keus en risico dat je zelf hebt genomen toen je als early adopter voor een EV koos?
Friez zegt
Was het maar een keuze, de werkgever wil 100% ‘groen’ dus iedereen met een auto v/d zaak is aan de EV. Als particulier zou ik hier nog ver bij weg blijven in ieder geval.
yupyup zegt
Zelfs dan is het een keuze.
Je zou bijvoorbeeld ook zelf een auto kunnen aanschaffen en met je werkgever in overleg over een mobiliteitsbudget.
Je kunt de auto ook alleen zakelijk rijden (wellicht dat je dit doet) zodat het alleen een probleem is in de tijd van de baas.
Daarnaast zijn er uiteraard nog meer rigoreuze opties, zoals het aanvragen van een OV-jaarkaart (zou ik niet aanraden) of wisselen van werkgever.
Hoe dan ook, een andere EV- of PHEV-rijder kan en hoeft mijnsinziens geen rekening te houden met het feit dat de mogelijkheid bestaat dat iemand anders in laadmoeilijkheden zou kunnen komen. Wel vind ik het netjes als je je auto verplaatst als deze vol is. Een idle-fee lijkt mij daarvoor een prima oplossing (als die meeting of
dawwg zegt
Zoals een gevleugelde uitspraak op mijn werk luidt: ‘Maak van jou probleem niet ons probleem’.
rubend zegt
Afspraken dus ruimer plannen, als t zo nodig moet vd baas :)
FrLW68 zegt
Ik kan me voorstellen dat je zo denkt, maar jij hebt niet meer rechten dan iemand met een PHEV omdat hij er ook een benzinemotor bij in heeft.
Misschien had jij de dag ervoor vaker moeten bijladen en niet wachten tot die helemaal leeg is, omdat je wist dat de mogelijkheid bestond dat laadpalen bezet konden zijn én je de volgende dag een grote afstand moest rijden.
Gewoon een slechte planning van jou.
paulvanwersch zegt
ELK bedrijf is verplicht mee te werken aan het verrekenen van je buitenlandse tankbonnetjes in de bijtelling. En jah… als je met je EV naar Frankrijk gaat is het idd een handycap.. maar daar kies je voor he! want je pakt je EV ook maar omdat die ZO GOEDKOOP IS IN DE BIJTELLING! dus wie is de prutser…. Typisch nederlands; een EV pakken want da’s lekker goedkoop het hele jaar. en als je dan de grens over gaat lekker zeiken als het je niet naar de zin gaat!
rutgerg zegt
Zo goedkoop zijn EV’s niet meer in de bijtelling hoor… eigenlijk sinds 2021 al niet meer en toch zie je super veel gloednieuwe EV’s rijden. Dus nee mensen rijden echt niet alleen een EV voor de bijtelling.
bischero zegt
Vanwege de verplichting van de wagenparkbeheerder en bijtellen doen ze steeds minder in mijn omgeving. Wel een dikke 5 importeren uit D voor in het weekend en op vakantie.
bischero zegt
Geen verplichting maar een gunst van de salaris admin van de werkgever. Optioneel ook de tol.
Ik ben blij dat ik voorlopg nog geen EV hoef te bestellen. Zeker nu de netto bijtelling voor EV hoger is voor vergelijkbare autos (want €20k meer cat waarde) kun je heel wat benzine of diesel verstoken van het verschil in bijtelling. En dat is precies wat ik doe 😁👋
bischero zegt
Geen verplichting maar een gunst van de salaris admin van de werkgever. Optioneel ook de tol.
Ik ben blij dat ik voorlopg nog geen EV hoef te bestellen. Zeker nu de netto bijtelling voor EV hoger is voor vergelijkbare autos (want €20k meer cat waarde) kun je heel wat benzine of diesel verstoken van het verschil in bijtelling. En dat is precies wat ik doe 😁👋
lpgbarrel zegt
Ook de hybride mag laden, maar vol = vol.. Daarom zijn die snellaadstations de beste oplossing, net zoals tankstations. Dus als je met de EV op voyage gaat, kijk of er 1 in de buurt is. Of pak een ICE.
sprankel zegt
Waarom je met een phev gaat laden? Omdat ze daarvoor dienen? Wees blij dat ze daadwerkelijk als een phev gebruikt worden en niet zuiver als belastingverlaging?
Voor een camping is dat op te lossen hoor, een PHEV rijder is al blij met een stopcontact.
vreekfonk zegt
Ben ik met je eens, sterker nog zelfs voor een 100% EV rijder (zoals ik) is een stopcontact op de camping voldoende (stel wel de laadstroom terug naar 10A anders zitten de andere campinggasten zonder stroom)
Neem aan dat de meesten onder ons niet iedere dag honderden km hoeven te rijden? Mijn ervaring de afgelopen jaren is dat ik nooit tekort kwam mbt accuvulling tijdens de campingvakanties.
admiajfe zegt
heerlijk, slaaf van je auto in je zuurverdiende vakantie!
De geneugten van een EV/PHEV/BEV of what ever moet staan te laden op een openbare plek.
Jeroen zegt
Je hebt helemaal gelijk. Ik stond heerlijk gratis te laden op de camping, terwijl al die dieselaars 50km moesten rijden voor hun dure diesel, omdat de dichtstbijzijnde pompen gesloten werden vanwege een tekort aan diesel. Heerlijk, slaaf van je auto in je zuurverdiende vakantie!
osmo zegt
Die dieselaars rijden even langs een pomp als ze terug naar huis rijden en 5 minuten laten rijden ze in één ruk door tot in NL. Ga jij lekker op de camping laden en dan 300km verder weer een paar laden uur en dan 300km verder weer een paar uur laden…
Jeroen zegt
1400km rijden met 3 stops van 20 minuten en een overnachting omdat het vakantie was een we ook nog even wat wilde sightsee-en. Tijdens mijn 3 stops kreeg ik mijn koffie nog niet fatsoenlijk op. En gewoon 150 – 200km op de Duitse autobahn.
Jarenlang zelf diesel gereden (o.a. Lexus, Passat, Volvo, Golf, Focus), en kan je zeggen dat mijn Tesla op dit moment elke voorgaande auto die ik heb gehad eruit rijdt.
Je geeft af op iets dat je niet kent, blijkbaar zie je de EV als een bedreiging, al zou ik niet weten waarvoor.
Maar blijf vooral in de ontkenning zitten dat de EV en prima aanwinst is.
rutgerg zegt
Lexus Diesel? Zijn die er überhaupt?
normalantrieb zegt
IS220d
vreekfonk zegt
Wat wel meespeelt is dat je Tesla rijdt. Je programmeert de route in en het nav.systeem vertelt je waar je kunt laden, hoe snel en hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn. Daarnaast heb je het, voorlopig, exclusieve gebruik van de in grote getallen aanwezige S.Chargers. Heb begrepen dat je, als niet Tesla rijder, je in b.v Frankrijk niet verzekerd bent van een snelle laadstop (palen werken niet of er staan teveel wachtenden voor je)
Jeroen zegt
Klopt. Dat speelt mee dat ik tesla rijd, net als duizenden anderen, die initieel ook hier voor gek werden verklaard. Het is momenteel 1 van de weinigen merken die begrepen heeft hoe je een EV moet maken. Al komen de oosterse auto’s ook goed voor de dag, die zie je ook regelmatig onderweg prima meekomen. Wat met name achter blijft zijn de ‘premium’ merken die hier met name goed verkopen. Die hebben de plank volledig misgeslagen een paar jaar geleden. Maar dat neemt niet weg dat je met een EV prima probleemloos door heel Europa kunt rijden.
Hier op het forum zijn teveel mensen zonder enige vorm van kennis of ervaring per definitie tegen een EV. En dat is echt absurd. Het zijn prima reisauto’s. En er zitten soms nadelen aan, net zoals aan een ICE nadelen zitten. Maar al met al rij ik momenteel liever een Tesla dan een ICE als daily driver.
stekkerkoning zegt
De Tesla Model 3 is niet onfeilbaar, maar gezien het amper tienjarige bestaan van de fabrikant is de auto absoluut briljant.
En de pochers die binnen vijf minuten 1.500 kilometer aan actieradius tanken in de vorm van ouderwetse peut, missen het punt dat je een ev volledig laadt op het eigen tuinpad, iedere dag opnieuw. Dat is nog eens makkelijk. Publiek gaat ook prima, als de gemeente een beetje toeschietelijk is met de palen. Op vakantie kan het een beetje improviseren zijn, als je iets anders rijdt dan een Tesla. Maar etappes van 200 – 300 kilometer zijn nog altijd prima haalbaar met de gemiddelde nieuwe ev. Als je auto niet bliksemsnel oplaadt, is het meer ontspannen en minder jakkeren.
jpjdemaat zegt
“ En er zitten soms nadelen aan, net zoals aan een ICE nadelen zitten. ”
Welke nadelen ziet u dan voor een auto met een verbrandingsmotor? Rijdt heerlijk stil, snel en comfortabel. Kan geen Renault Zoë tegenop.
joki zegt
Daarom dat ik vorig jaar getuige was van een woordenwisseling die uitdraaide in een scheldpartij tussen een viertal Nederlandse families ivm wie wanneer en waar mocht opladen aan de Tesla supercharger op de parking van het hotel. Die dingen waren uiteraard allemaal bezet en het was zo’n typisch hotel voor één nacht op doorreis. De taferelen die ik daar zag… leek me inderdaad een goed begin van de vakantie en als dieselaar werd je er echt jaloers op😅
Ik bedoel maar dat je early adopter kan zijn zoveel je wil maar als ik het zo zie in Duitsland, Oostenrijk en Slovenie is het aantal laadmogelijkheden langs de snelweg nog niet je dat. Nu stoppen wij vrij weinig , echter wel aan grote tankstations maar het geeft me nog niet echt vertrouwen. Zeker niet om zoals wij wel vaker doen, op een veertien dagen drie of vier landen aan te doen en daar dan telkens een paar dagen te blijven.
dawwg zegt
Die ene uitzondering van jou is niet representatief; het moeten delen van / wachten op beschikbaar laadpunten in veel vakantie-lokaties is toch echt wel een realistisch dingetje. En waarschijnlijk hoefde die dieselaar niet eens 50km om te rijden, omdat ie toch nog 500km range over had …
yupyup zegt
Een PHEV koop je ook met als doel zoveel mogelijk elektrisch te rijden. De paal is ook openbaar, dus iedereen heeft evenveel recht hier gebruik van te maken.
Dus nee, laden van een PHEV aan een laadpaal vind ik niet asociaal. Om hem (dat geld ook voor Full-EV) de hele dag te laten staan dan weer wel.
En daarbij: het excuus ‘jij kunt op benzine rijden en mijn EV niet, dus rijd jij maar op benzine’ heeft een PHEV-rijder natuurlijk niets mee te maken. Dat is de keus (en het risico) dat je als EV-rijder zelf hebt genomen.
pomoek zegt
@yupyup: je een na laatste zin is de spijker op zijn kop: “daar heeft (…) natuurlijk niets mee te maken”. We hebben in principe allemaal niets met elkaar te maken. Kunnen lekker ons gang gaan als we willen. Dat is het principe van de brutaalste wint. Ik weet dat een deel van de mensheid dat als hoofdregel in het leven ziet. Maar gelukkig een groter deel niet.
Dus met een PHEV laden op vakantie: is in principe niet nodig. Dus doe het alleen als je zeker weet dat je anderen niet tot last bent. Je bent op vakantie. Doe eens aardig tegen de mensen om je heen. Heb je zelf ook plezier van.
dawwg zegt
Dat heet rechtsgelijkheid en is verdomd cruciaal voor onze rechtstaat; jou gevoelens een stuk minder; want je kan toch nooit iedereen tevreden houden, daarom is er nou juist rechtsgelijkheid ! En een PHEV laden is principe *nooit* nodig, dus dat argument gaat niet op. Ten tweede is het juist asociaal van EV rijders om de consequenties van hun eigen keuze op het ‘moreel’ van anderen proberen af te schuiven; ‘maak van jou probleem niet een andermans probleem’, daar hebben minstens net zo veel mensen plezier van.
En daar het een PHEV is, kun je de camping-buren toch altijd gewoon vriendelijk vragen of ze het plekje willen afstaan; eventueel te ruilen voor een biertje of burger als gebaar van goede buur ? Daar wordt iedereen beter van; niet van een ‘omdat ik anders niet kan rijden, moet je maar meer kosten maken’ eenzijdige redenatie; dat is precies wat je de PHEV’er verwijt ?!?
pomoek zegt
@dawwg: Ik zou het niet zo juridisch willen maken maar zeker. Als in: gelijke gevallen worden gelijk behandeld en ongelijke gevallen ongelijk. En in dit geval hebben we met het 2e te maken. De Phev rijder heeft een alternatief, als in het tanken van fossiele brandstof. Dat de EV rijder niet heeft.
De consequentie van de keuze op een ander proberen af te schuiven? Tja, als je geen alternatief hebt zit er niets anders op. De consequentie van politieagent zijn is dat je soms bekeuringen moet geven, hoe vervelend dat ook is voor de ontvanger. Daar kan de agent m/v weinig aan doen. Of hij er nu wel of niet moreel achter staat.
Je voorstel “vriendelijk vragen” is in zekere zin het spiegelbeeld van mijn voorstel. Je maakt het gedrag van de phev oplaadpaalhanger de norm waar anderen dan maar energie in moeten steken en hamburgers voor moeten delen om ze ertoe te bewegen zich normaal te gedragen. Tenslotte is je argument Jij moet kosten maken omdat ik anders niet kan rijden wel raar. Alsof dat 2 grootheden zijn die tegen elkaar opwegen. Dat zou dan ook gelden voor mensen die een eigen parkeerplek voor hun huis hebben in een straat met betaald parkeren. En dan op die plek gaan staan omdat je anders kosten maakt.
Jeroen zegt
Een PHEV hoeft inderdaad niet te laden, maar heeft er in mijn ogen evenveel recht op als een EV.
Voor een PHEV is echter de bijtelling hoger door het gemak van de brandstofmotor (22% vs. 16%)
Als ik ook voor de lage bijtelling was gegaan, had ik in jouw ogen wel de laadpaal mogen gebruiken?
Betaal je dan mijn bijtelling als ik voor jou de laadpaal vrij hou en op brandstof rij? Lijkt mij dan een win-win situatie :-)
pomoek zegt
@jeroen: hogere bijtelling, maar lagere aanschafkosten zou je dan ook in je verhaal mogen noemen. Hoe dan ook: Heeft niets met deze situatie te maken. Het gaat niet zozeer om de kosten maar om de beschikbaarheid van alternatieven. En de PHEV heeft ie. En de EV. Not so much.
yupyup zegt
Wat maakt het verschil tussen op vakantie zijn en binnen Nederland? Hier speelt het probleem ook.
Je koopt een PHEV tenslotte ook om zo veel mogelijke elektrisch te rijden. Als je hem netjes van de paal afhaalt als die vol is, is er toch niets aan de hand?
pomoek zegt
@yupyup: klopt. Maar het gaat om de mindere beschikbaarheid van laadpalen in zijn algemeenheid, en in vakantielanden in het bijzonder. En in zijn algemeenheid is het natuurlijk zo dat je als PHEV rijder ook gewoon je auto aan zo’n paal moet kunnen hangen.
Maar het voorbeeld gaat over een laadpaal op een camping waar, blijkbaar, behoefte is aan laadmogelijkheden en een PHEV rijder de hele dag zijn auto aan de laadpaal heeft hangen en ‘m niet verplaatst nadat deze “vol” is. De stelling is dat dit asociaal is. Daarbij doet de schrijver de aanname dat de PHEV rijder in kwestie weet of zou moeten weten dat hij anderen frustreert in oplaad mogelijkheden. En het toch gewoon doet. En dat is denk ik de definitie van asociaal.
Friez zegt
Als je er vanuit gaat dat alle EV rijders een keuze hebben, dan heb je het mis. Ik ken nog maar weinig bedrijven waar je een ICE of PHEV mag kiezen. Oftewel, je kiest voor een EV van de zaak of je koopt zelf een auto, maar dat is economisch (als je veel kilometers rijdt) nooit recht te rekenen. Je kunt je hopelijk wel voorstellen hoe frustrerend het is als je 2 uur ergens moet zijn en je accu bijna leeg, dat er dan geen laadpalen vrij zijn omdat er PHEV’s aan staan. Is voor de EV’er weer een weggegooid half uur bij een Fastned. Tijd die je liever bij je kinderen of partner doorbrengt (geldt wellicht niet voor iedereen ;-) ).
rubend zegt
Je hebt dus wel een keus.
De meeste mensen hebben geen keus, die moeten zelf een auto kopen. Die zouden maar wat graag een lease-auto willen hebben.
Rij je zelf in een lease-auto?
Als je werkgever een auto aanbied dan is dat een grote luxe, ongeacht het type aandrijving. Dat heeft helemaal niets met financiën of “recht rekenen” te maken.
Je kan er immers ook voor kiezen zo’n auto alleen zakelijk te rijden, dan is het (voor de gebruiker) gratis vervoer.
Als je dan echter voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten ;), dan ga je de wagen ook prive rijden. Beetje bijtelling betalen, nul risico.
Kies je dan voor een EV, of is er geen andere optie, dan betaal je 5ct ipv een dubbeltje. Wat is het probleem? Je word er alleen maar beter van.
Zeg je nee tegen een lease-auto, dan kan je brutosalaris ook omhoog, immers minder kosten voor je werkgever -> meer geld voor een eigen auto.
Voordat je ja zegt tegen een EV weet je dat t netwerk nog niet on par is, hoort er allemaal bij.
Ik zou graag een auto in de bijtelling rijden. Die optie heb ik niet, dus ik rij 25k in een kleine diesel van 2010.
Kom maar op met die comfortabele EV van de zaak…
banaan7 zegt
Wij hebben onze Golf GTE bewust via het stopcontact opgeladen op de camping. Zit met anderhalf a twee uur vol en je zit niemand in de weg.
Panda999 zegt
Hoe groot is de batterij dan? Of laad die 11 kW /u via een gewoon stopcontact?
osmo zegt
Denk dat het makkelijk op te lossen was door de beste man//vrouw even aan te spreken in plaats van stoere TikTok filmpjes te maken. Mogelijk denkt hij dat hij de enige daar is die de paal gebruikt en dat hij hem daarom daar laat staan. Maar ja het is natuurlijk makkelijker om online te gaan klagen en tegelijkertijd nog wat likes te vangen.
michaelras zegt
Het glas is bij jou halfvol, dat kan ik waarderen. Maar hij stond er nooit alleen dus hij wist dat hij niet Remi alleen op de wereld was. Daarbij: hoe had ik hem moeten vinden? Zoeken naar de caravan met een Passat GTE er voor. Lastig, die Passat stond bij de paal namelijk 😉
Het was ook meer mijn verwondering dan dat ik er wakker van heb gelegen hoor. Maar het onderwerp leeft wel. Zoveel is duidelijk….
sjoppie zegt
Aangezien deze meneer/mevrouw nederlands is had je ook een briefje kunnen achterlaten met een vriendelijk bericht:
Wilt u zo vriendelijk zijn om de auto te verplaatsen als deze vol zit? Zo kunnen anderen ook gebruik maken van de laadpaal. Dankuwel! En een fijne vakantie toegewenst!
volvo480gtt zegt
Nee, maar enkel als de eigenaar/berijder m zsm weghaalt nadat de accu vol is.
Als ik zou merken dat de eigenaar m laat staan zou ik mijn auto erachter zetten.
volvo480gtt zegt
Zag hier overigens op de camping dat iemand z’n tesla laadde via de campingstekker ipv aan een laadpunt. Zat zo niemand in de weg…
Pino zegt
Openbare laadpalen zijn voor iedereen, daarom zijn ze openbaar. Maar haal wel je auto weg als je accu vol is. Da’s gewoon goed fatsoen.
T A X M E N zegt
Ik vond het gewoon irritant en asociaal. Zal vast zijn omdat ik al jaren 100% elektrisch rijd. Maar toch. Alles is op te lossen met een truc de kabel te ontgrendelen, de eigenaar van PHEV een hak te zetten of gewoon een goed gesprek. Heb zelf gelukkig het probleem nog niet gehad gelukkig. En hoop geen last te hebben van deze figuren in de toekomst. Maar een elektrische auto kan geen kant op zonder stroom en een PHEV wel. Vrij simpel.
T A X M E N zegt
Vond = vind…
jopio zegt
Maar dat geeft je niet het recht om een PHEV te laten ontgrendelen van een paal om zo zelf te kunnen laden. Als je het dan over irritant en acosiaal hebt, daar sla je de spijker op z’n kop.
jpjdemaat zegt
Eens, maar dat is het gevolg van de keuze voor een EV. Niet het probleem van iemand anders. Ik rijd o.a. een auto di3 graag 98 Octaangetal heeft, is duurder dan 95. Mijn keuze, mijn pech.
brimstone zegt
Ik tank mij auto altijd vol bij de pomp, laat hem dan aan de pomp staan en ga rustig binnen genieten van mijn broodje frikandel. Mijn keuze.
sjoppie zegt
Als auto vol is gewoon verplaatsen. Plug-in Hybride of volledig Electrisch, je hebt beide evenveel recht. Overigens kan je ook gewoon op de 220 aansluiten met je thuislader. Vergeet echter niet om het aantal ampére naar beneden bij te stellen. Op de camping kan je snachts prima met 4 ampére laden. Zit t’ie de volgende ochtend weer vol, en de stoppen klappen er niet uit.
Ik zie overigens ook een Volvo aan de lader, deze meneer/mevrouw had de auto wel netjes weggezet wanneer deze vol was? Of is het nu lekker GTE bashen? :-)
En ja, ik rij er ook zo 1, maar zet ‘m wel netjes weg als deze vol is, of laad ‘m dus gewoon op de kampeerplek zelf.
ya314 zegt
Dit zou je makkelijk op kunnen lossen door een sequentiële laadsysteem. 4 auto’s tegelijk aankoppelen en vervolgens 1 voor 1 opladen. Heb je maar 1 laadpaal nodig die schakelt tussen 4 kabels. Daarbij zouden er meer 3,6 kW laders geplaatst kunnen worden op overnachtingsplekken. Langs de snelweg heeft dat weinig nut, maar als je toch de hele nacht de tijd hebt (of meer op de camping of chalet) is er niets mis met een 3,6 kW lader. Zo kan je met 20kW vijf auto’s laden ipv 1 die paal plakt.
stekkerkoning zegt
Een wachtrij voor opladen bestaat al lang. Prima methode om meerdere auto’s om beurten stroom te geven en het beschikbare vermogen optimaal te gebruiken zonder kans op overbelasting.
lekkerdwars zegt
Beetje non-issue, elke camping plek met stroom laadt je EV of PHEV elke nacht voldoende op, doe ik al jaren met een Model 3 op de camping.
Robert zegt
Volgens mij kan het allemaal veel simpeler: automatische facturering en betaling is al de norm bij het laden van de accu, laat dan de meter nog even flink doorlopen als de accu 80% vol is en bij 100% hang je er een draconisch prijskaartje aan (pak-em-beet, Amsterdamse parkeertarieven). En laat de opbrengst desnoods weer ten goede komen aan het ontwikkelen van het laadnetwerk.
markit zegt
Het bewijst op z’n minst dat deze automobilist in kwestie niet heel veel verder denkt dan zijn neus lang is. Zelf was ik dit jaar op een eiland in Kroatië en daar waren welgeteld 2 publieke laadpalen op hele eiland. Die waren continue bezet en niet uitsluitend door EV’s maar ook door PHEV’s. Bij aankomst had ik geluk, er kwam net een plekje vrij. Op de andere plek stond reeds een Audi Q7 PHEV en die stond er bij vertrek 4 uur later nog. Leuke is dat op die laadpaal zichtbaar is hoeveel er al geladen was: +/- 7 kWh. Bij terugkomst had ik 42 kWh geladen en de Q7 nog iets van 0,45 kWh. Maw die was dus allang vol en dat irriteert als de capaciteit zo beperkt is. Daarom heb ik toch maar eens de moeite genomen om een (vriendelijk!) briefje tussen de ruitenwisser te stoppen met verzoek om zijn auto even te verplaatsen als hij vol is. Toen ikzelf vertrok stond de volgende EV al te wachten. Dus even de volgeladen kar verzetten wordt daar enorm gewaardeerd (ja en er was verder plek zat, het parkeerterrein was vrijwel leeg).
p993 zegt
Met mijn benzine auto heb ik hier nooit last van! Maar toch bedankt voor het advies!
Kvgorp zegt
Ik hoor alleen maar klagende Hollanders over van alles en nog wat op vakantie.
Top hoor
xjs678qr zegt
Dat PHEV opladen kunnen we alleen maar toejuichen! Als ze natuurlijk zo veel mogelijk elektrisch willen gaan rijden, dan gaan PHEV relatief gezien veel meer aan de laadpaal staan dan pure EV’s (na elke rit van 50km laden tov elke 250km).
Maar op een camping lijkt de oplossing mij eenvoudig: aangezien niemand eigenlijk z’n wagen wil gaan verplaatsen, zou de uitbater meer palen kunnen zetten aan een lager vermogen (bvb 7 palen aan 3KW ipv 2 aan 11KW). Dan kan iedereen langer blijven staan en zijn er meer laadplaatsen beschikbaar…
soebie555 zegt
N auto kopen die zichzelf oplaad is dat n goed idee .weg met die palen . Geen ergernis
p993 zegt
Ik vind er helemaal niks van. Sterker nog: ik parkeer mijn brandstofwagen soms bij een stekkerpaal als mij dat uitkomt. Ik snap trouwens niet waarom de kabels niet langer gemaakt worden en alleen bij de twee plekken naast te paal te gebruiken… maar dat terzijde.
Zieligaards die gaan liggen mopperen omdat een korter ladende auto de plek bezet houdt! Als je een batterij-auto koopt weet je dat je afh bent van publieke voorzieningen met alle gevolgen van dien. Je zult er iets voor over moeten hebben, voor al de milieuvriendelijkheid (ahum)
sportevo zegt
Wel een beetje jammer om meteen te denken dat het wel eens zou kunnen komen doordat de ‘tankpas van de baas’ wel eens niet in het buitenland zou kunnen werken (simpele check leert dat de auto in particuliere handen is) en dat je blijkbaar met een grotere accu meer rechten hebt?
mashell zegt
Die GTE’s zullen inmiddels wel uit de lease zijn inderdaad, met een grotere accu heb je niet meer rechten maar wel meer noodzaak. Dat is de kern van het probleem, de GTE rijder die zijn wagen die ook zonder te laden wel weer thuis komt houdt de laadpaal bezet zodat iemand anders die de laadpaal echt nodig heeft een probleem heeft, deze “ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken” houding (in Haagse termen “individualisatie”) is waar de klacht tegen is.
rutgerg zegt
Hoe doe jij een kentekencheck als het kenteken onherkenbaar is gemaakt?
MTRider zegt
Als ik op vakantie wil en in dit geval wel met de caravan, dan moet mijn PHEV volgeladen zijn. Als die dat niet is, kom ik power te kort en dus niet gemakkelijk gebergte gebieden door…PHEV gebruikers hebben net zoveel recht op het laden van de auto als de EV gebruikers.
Elke persoon die moet laden, geacht PHEV of EV, moet de auto zodra deze vol is weg halen.