De HWA 190 Evo komt eraan. Begin maar alvast met sparen, want het wordt een dure auto.
Het wordt telkens lastiger voor autofabrikanten om leuke rijdersauto’s te maken. Wegens milieu- en veiligheidseisen worden auto’s weliswaar beter, maar niet altijd leuker. Vaak zijn de maatregelen die fabrikanten moeten nemen, niet bevorderlijk voor een leuker sturende auto.
Gelukkig is er een oplossing in de vorm van restomods. Het recept is heel erg simpel: pak een auto en verbeter deze ingrijpend, zonder het originele karakter van de auto aan te tasten. Zoals jullie wellicht al weten, is HWA bezig met een wel heel bijzonder project, de HWA 190 EVO.
Reïnterpretatie
Het is in principe een moderne reïnterpretatie van de 190 2.5 – 16 Evolution II. Dat is de ultieme variant van de 190 waarmee Mercedes het DTM won. Of nou ja, ‘Mercedes’, uiteraard besteed Mercedes zijn raceactiviteiten uit aan, jawel, HWA. HWA staat voor Hans Werner Aufrecht en die ‘A’ is tevens de eerste letter van AMG. Dus als veel meer AMG wordt het niet met een HWA.
In 1992 won Mercedes dan eindelijk het DTM-kampioenschap met de 190 E 2.5 – 16 Evolution II. Deze auto is inmiddels een ware legende, dankzij de enorm dik aangezette bodykit en extreem grote achtervleugel. HWA speelt er slim om deze auto nieuw leven in te blazen. Ze pakken een standaard 190 en gooien vervolgens ALLES weg, dus je hoeft niet de mooiste te kopen. Vervolgens bouwt HWA ‘m helemaal om en maken ze er een EVO van.
Prijs HWA 190 EVO
De motor van deze ultieme droombak is een gemiste kans, want de 2.0 viercilinder uit de C63 AMG met 476 pk zou perfect passen (het origineel had immers ook een viercilinder). In plaats daarvan ligt er een minder sterke 3.0 V6 biturbo in met 450 pk en 550 Nm. Ach ja, meer heb je ook niet nodig en zo’n V6 zingt wat beter dan een stampende vierpitter.
Mocht je het eerste exemplaar wensen, moet je er snel bij zijn. RM Sotheby’s gaat namelijk het eerste exemplaar veilen. begin maar snel met het verzamelen van de bankbiljetten uit je kussensloop. Bij RM Sotheby’s verwachten ze namelijk dat de eerste HWA 190 EVO zo’n 7 tot 9 ton gaat opleveren.
Fotocredits: RM Sotheby’s
Check hier Wouter in een iets minder deftige doch alsnog heftige 190:
Meer lezen? Check hier onze Mercedes-Benz 190 D mini-special!
erce zegt
De achterlichten kunnen nog wel, maar die koplampen zijn echt verschrikkelijk! Verder een waanzinnig dikke bak.
awesome zegt
U ziet de wielen over het hoofd?
Wat een wansmaak. Zeker 2 maten te groot!
werf76 zegt
Anders passen de remmen niet :)
Dutchdriftking zegt
Qua styling nét te dik. De koplampen en achterlichten zijn over het randje van wat je kunt doen bij restomodden naar mijn mening. De velgen zijn ook net een inch te groot.
De motor is juist te klein. Gewoon die dikke 6.2 V8 er in, moderne automaat er achter, compressor er op en gaan. Was er een paar jaar geleden niet een Pool die een C63 had omgebouwd naar 190 EVO?
Edit: Deze, dit is hoe ik het zou doen :https://www.thedrive.com/new-cars/40257/building-a-mercedes-190e-evo-on-a-modern-amg-c63-chassis-took-8-years-and-more-money-than-god
Robert zegt
@dutchdriftking:
Wow, dat project waar je naar linkt is echt het meest brute en vette project wat je in lange tijd gaat tegenkomen, mocht je dat nog niet eerder hebben gelezen of gezien. En in alle eerlijkheid, dit zet de bovenstaande HWA (wat toch ook zeer indrukwekkend is) gewoon weg in z’n schaduw.
Dank voor het delen.
Jeroen zegt
Die koplampen lijken op de amerikaanse Volvo 740 lampen
mc96 zegt
Gemiste kans. Dit was nu een auto waar die 4 cilinder perfect in paste.
kniesoor zegt
Is er ook een ‘190 2.3 16 Evolution II’ geweest ? Da’s nieuws voor me, dacht dat de Evo II’s allemaal tweeënhalve liters waren 🤔
• ongelovig kijkt •
iphonistvongates zegt
In de herfst van 1985 werd de vijfversnellingsbak als optie aan de prijslijst toegevoegd. In de loop van de tijd werden verder nog een ‘goedkope’ 190E 1.8 (de ‘Plan-Oort auto’: net geen vijftigduizend gulden), de viercilinder 190E 2.3, de sterke zescilinder 190E 2.6 en de sportieve 190E 2.3-16 met 185 pk aan het palet toegevoegd. Laatstgenoemde werd in 1988 vervangen door de 190 E 2.5-16. Beide hadden door Cosworth getunede cilinderkoppen. De 2.5-16 kwam ook als EVO I en EVO II met iconische achterspoiler, waarbij laatstgenoemde liefst 235 pk had.
Bron: Woekipoedia
kniesoor zegt
Ah, ‘t is inmiddels rechtgetrokken, zie ik 😃
MarcoM zegt
Prachtig!
BMWinhetkwadraat zegt
Ik vind m heel erg cool! Ben ook blij dat ze niet het origineel om zeep helpen maar een standaard chassis pakken en daar de zaag in zetten.
Hubert zegt
Dan heb ik toch 10x liever een 190 2.3-16 uit 1984
Wel in originele staat natuurlijk en niet als restomod.
driver79 zegt
Gaaf idee
Eduardo Cuvelier zegt
HWA 190 EVO Blackish Benz Bastard – Score :
– FUJI : ‘Program’
– https://www.youtube.com/watch?v=Zv2sCOvxkfc