• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

HWA 190 EVO wordt echt krankzinnig duur (en gaaf)

Auteur: willeme, gepost 11 juni 2024 om 17:02 – 15 Reacties

HWA 190 EVO

De HWA 190 Evo komt eraan. Begin maar alvast met sparen, want het wordt een dure auto.

Het wordt telkens lastiger voor autofabrikanten om leuke rijdersauto’s te maken. Wegens milieu- en veiligheidseisen worden auto’s weliswaar beter, maar niet altijd leuker. Vaak zijn de maatregelen die fabrikanten moeten nemen, niet bevorderlijk voor een leuker sturende auto.

Gelukkig is er een oplossing in de vorm van restomods. Het recept is heel erg simpel: pak een auto en verbeter deze ingrijpend, zonder het originele karakter van de auto aan te tasten. Zoals jullie wellicht al weten, is HWA bezig met een wel heel bijzonder project, de HWA 190 EVO.

Reïnterpretatie

Het is in principe een moderne reïnterpretatie van de 190 2.5 – 16 Evolution II. Dat is de ultieme variant van de 190 waarmee Mercedes het DTM won. Of nou ja, ‘Mercedes’, uiteraard besteed Mercedes zijn raceactiviteiten uit aan, jawel, HWA. HWA staat voor Hans Werner Aufrecht en die ‘A’ is tevens de eerste letter van AMG. Dus als veel meer AMG wordt het niet met een HWA.

HWA 190 EVO
HWA 190 EVO

In 1992 won Mercedes dan eindelijk het DTM-kampioenschap met de 190 E 2.5 – 16 Evolution II. Deze auto is inmiddels een ware legende, dankzij de enorm dik aangezette bodykit en extreem grote achtervleugel. HWA speelt er slim om deze auto nieuw leven in te blazen. Ze pakken een standaard 190 en gooien vervolgens ALLES weg, dus je hoeft niet de mooiste te kopen. Vervolgens bouwt HWA ‘m helemaal om en maken ze er een EVO van.

HWA 190 EVO
HWA 190 EVO

Prijs HWA 190 EVO

De motor van deze ultieme droombak is een gemiste kans, want de 2.0 viercilinder uit de C63 AMG met 476 pk zou perfect passen (het origineel had immers ook een viercilinder). In plaats daarvan ligt er een minder sterke 3.0 V6 biturbo in met 450 pk en 550 Nm. Ach ja, meer heb je ook niet nodig en zo’n V6 zingt wat beter dan een stampende vierpitter.

HWA 190 EVO

Mocht je het eerste exemplaar wensen, moet je er snel bij zijn. RM Sotheby’s gaat namelijk het eerste exemplaar veilen. begin maar snel met het verzamelen van de bankbiljetten uit je kussensloop. Bij RM Sotheby’s verwachten ze namelijk dat de eerste HWA 190 EVO zo’n 7 tot 9 ton gaat opleveren.

Fotocredits: RM Sotheby’s

Check hier Wouter in een iets minder deftige doch alsnog heftige 190:

Meer lezen? Check hier onze Mercedes-Benz 190 D mini-special!

Ook interessant!

  • Mercedes 190 restomod
    Mercedes 190 restomod is ultieme droombak
  • Mercedes 190E Evo II restomod is onderweg
  • Gespot - nieuwe Mercedes EQ SUV
    Gespot - nieuwe Mercedes EQ SUV
  • Video: aquaplaning verrast Mercedes-rijder

Nieuwste artikelen

  • Welk icoon zouden ze nog meer in een nieuw jasje moeten steken?
  • Luxe auto’s zijn levensgevaarlijk
  • Parkeren voor SUV's
    Kort parkeren. Leuker kunnen we het niet maken. Wel duurder
  • Ik wil deze helm om jullie te vernederen
FacebookTweetPinLinkedIn

evolution, Evolution-II, hwa, Mercedes, Mercedes 190, restomod, w201

Vorig bericht: « Supertrage Golf GTI heeft 340 kg aan upgrades
Volgend bericht: Bied mee op deze 964 met een heerlijk interieur »

Lees Interacties

Reacties

  1. erce zegt

    11 juni 2024 om 17:05

    De achterlichten kunnen nog wel, maar die koplampen zijn echt verschrikkelijk! Verder een waanzinnig dikke bak.

    +2
    Login om te reageren
    • awesome zegt

      11 juni 2024 om 18:41

      U ziet de wielen over het hoofd?
      Wat een wansmaak. Zeker 2 maten te groot!

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        11 juni 2024 om 19:58

        Anders passen de remmen niet :)

        +1
        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    11 juni 2024 om 17:19

    Qua styling nét te dik. De koplampen en achterlichten zijn over het randje van wat je kunt doen bij restomodden naar mijn mening. De velgen zijn ook net een inch te groot.

    De motor is juist te klein. Gewoon die dikke 6.2 V8 er in, moderne automaat er achter, compressor er op en gaan. Was er een paar jaar geleden niet een Pool die een C63 had omgebouwd naar 190 EVO?

    Edit: Deze, dit is hoe ik het zou doen :https://www.thedrive.com/new-cars/40257/building-a-mercedes-190e-evo-on-a-modern-amg-c63-chassis-took-8-years-and-more-money-than-god

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 juni 2024 om 10:26

      @dutchdriftking:
      Wow, dat project waar je naar linkt is echt het meest brute en vette project wat je in lange tijd gaat tegenkomen, mocht je dat nog niet eerder hebben gelezen of gezien. En in alle eerlijkheid, dit zet de bovenstaande HWA (wat toch ook zeer indrukwekkend is) gewoon weg in z’n schaduw.

      Dank voor het delen.

      Login om te reageren
  3. Jeroen zegt

    11 juni 2024 om 17:53

    Die koplampen lijken op de amerikaanse Volvo 740 lampen

    Login om te reageren
  4. mc96 zegt

    11 juni 2024 om 17:58

    Gemiste kans. Dit was nu een auto waar die 4 cilinder perfect in paste.

    +2
    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    11 juni 2024 om 18:27

    Is er ook een ‘190 2.3 16 Evolution II’ geweest ? Da’s nieuws voor me, dacht dat de Evo II’s allemaal tweeënhalve liters waren 🤔

    • ongelovig kijkt •

    +1
    Login om te reageren
    • iphonistvongates zegt

      11 juni 2024 om 19:55

      In de herfst van 1985 werd de vijfversnellingsbak als optie aan de prijslijst toegevoegd. In de loop van de tijd werden verder nog een ‘goedkope’ 190E 1.8 (de ‘Plan-Oort auto’: net geen vijftigduizend gulden), de viercilinder 190E 2.3, de sterke zescilinder 190E 2.6 en de sportieve 190E 2.3-16 met 185 pk aan het palet toegevoegd. Laatstgenoemde werd in 1988 vervangen door de 190 E 2.5-16. Beide hadden door Cosworth getunede cilinderkoppen. De 2.5-16 kwam ook als EVO I en EVO II met iconische achterspoiler, waarbij laatstgenoemde liefst 235 pk had.

      Bron: Woekipoedia

      +1
      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      11 juni 2024 om 21:39

      Ah, ‘t is inmiddels rechtgetrokken, zie ik 😃

      Login om te reageren
  6. MarcoM zegt

    11 juni 2024 om 20:34

    Prachtig!

    +1
    Login om te reageren
  7. BMWinhetkwadraat zegt

    11 juni 2024 om 21:56

    Ik vind m heel erg cool! Ben ook blij dat ze niet het origineel om zeep helpen maar een standaard chassis pakken en daar de zaag in zetten.

    +1
    Login om te reageren
  8. Hubert zegt

    11 juni 2024 om 22:03

    Dan heb ik toch 10x liever een 190 2.3-16 uit 1984
    Wel in originele staat natuurlijk en niet als restomod.

    Login om te reageren
  9. driver79 zegt

    11 juni 2024 om 22:07

    Gaaf idee

    Login om te reageren
  10. Eduardo Cuvelier zegt

    11 juni 2024 om 22:40

    HWA 190 EVO Blackish Benz Bastard – Score :
    – FUJI : ‘Program’
    – https://www.youtube.com/watch?v=Zv2sCOvxkfc

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North