Alles wordt duurder, zo ook huurauto’s op je vakantiebestemming. Ten opzichte van 2019 zijn de tarieven explosief gestegen. Soms zelfs met 131 procent.
Acht dagen autohuur is nu ruim anderhalf keer zo duur is als in 2019, blijkt uit onderzoek van VakantieDiscounter. In het onderzoek is gekeken naar acht vakantiebestemmingen waar Nederlanders het bijzonder warm van krijgen: Italië, Griekenland, Portugal, Cyprus, Spanje, Curaçao, Turkije en Malta.
Half Nederland moet even opletten
Dit bericht is vooral gericht op mensen die in de zomervakantie op pad gaan. Kortom: half Nederland. De miljoenen Nederlanders die dit bericht gaan lezen kunnen dus maar beter even opletten. In 2019 was de gemiddelde huurprijs voor acht dagen in het hoogseizoen 274 euro. In 2022 is dit 443 euro. Dit is een gemiddelde prijsstijging van maar liefst 62 procent.
Met name in Italië zijn de prijzen voor een huurauto sterk gestegen in het hoogseizoen. Hier ging de prijs voor acht dagen van 312 euro naar 720 euro. Dio mio! Malta is daarentegen het meest voordelig; hier betaal je voor dik een week 248 euro.
Gemiddelde reissom 8 dagen in hoogseizoen
2019 | 2022 | Stijging | |
Italië | € 312 | € 720 | 131% |
Griekenland | € 328 | € 560 | 71% |
Portugal | € 304 | € 512 | 68% |
Cyprus | € 224 | € 448 | 100% |
Spanje | € 184 | € 376 | 104% |
Curaçao | € 328 | € 360 | 10% |
Turkije | € 296 | € 320 | 8% |
Malta | € 216 | € 248 | 15% |
Tarieven in laagseizoen
Buiten de zomervakantie is er sprake van een gemiddelde prijsstijging van 53 procent; in 2019 betaalde je voor acht dagen gemiddeld 194 euro, maar anno 2022 is dat al 293 euro.
Wat valt op: in het laagseizoen zijn de autohuurprijzen het laagst in Malta (176 euro) en Turkije (184 euro) voor acht dagen autohuur. Wat opvalt is dat Turkije het enige land is waar op dit moment de huurprijs lager ligt dan in 2019. Ook in het laagseizoen betaal je de hoofdprijs in Italië, namelijk 480 euro voor acht dagen.
Gemiddelde reissom 8 dagen in laagseizoen
2019 | 2022 | Stijging | |
Italië | € 224 | € 480 | 114% |
Curaçao | € 312 | € 384 | 23% |
Griekenland | € 200 | € 312 | 56% |
Spanje | € 152 | € 304 | 100% |
Cyprus | € 168 | € 264 | 57% |
Portugal | € 168 | € 240 | 43% |
Turkije | € 200 | € 184 | -8% |
Zoals bij elk onderzoek ook hier even wat kanttekeningen: de genoemde prijzen zijn gebaseerd op all inclusive basis, bij de huurprijs zijn alle verzekeringen inbegrepen. Ook is er geen eigen risico van toepassing. Ook handig om te weten: de prijzen die in dit bericht worden genoemd zijn gemiddelden, gebaseerd op alle klassen auto’s, maar 80 procent is Economy en Comfort. Je krijgt bijvoorbeeld een Fiat 500 of Hyundai i10 voor die centen.
Vanwaar die forse prijsstijgingen?
Deze fors hogere huurtarieven zijn het gevolg van diverse ontwikkelingen op de wereld. De inflatie is een van de oorzaken. Ook het coronavirus heeft een grote invloed. Veel verhuurbedrijven hadden het in 2020 heel erg zwaar. Om toch te zorgen voor cashflow werden auto’s uit de huurvloot verkocht om bijvoorbeeld personeel door te kunnen betalen. Als er weer budget is om uit te breiden, is er een andere bottleneck; de enorm lange levertijd op auto’s door het tekort aan chips.
Tijdig boeken en direct een auto vastleggen is voorlopig even de enige oplossing, want vanwege het tekort aan huurauto’s en de enorme vraag op het moment, zie je dat de prijzen met de dag stijgen. En een nog betere oplossing: lekker met eigen auto op pad, in plaats van met het vliegtuig. Hoewel de brandstof ook duur is, lijkt dat nog altijd de meest voordelige optie.
ghengiskhan zegt
Inderdaad ga ik naar Italia met de Alfa. Voor 4 personen nog altijd goedkoper dan vliegen, en als kers op de taart hoef ik straks geen godsvermogen neer te leggen voor eoa sufmobiel.
simonferrari zegt
Ik ben Jaloers! Anders dan alle andere jaren dit jaar gekozen voor een vliegvakantie naar Italie. Een uiterst saaie en kleine huurauto voor 10 dagen kost ons een krappe 1000 euro. Absurd! Volgend jaar weer lekker met eigen auto.
z4coupe30si zegt
Allemaal de schuld van Putin. Aldus andere wereldleiders.
karhengst zegt
Zal vast grappig bedoeld zijn. Maar dit is helemaal geen nieuws en was vorig jaar ook al bekend. Er staat nota bene een link naar een artikel met een praktisch identieke titel bij “Ook interessant!”, gedateerd op 13 juli 2021.
Afijn, gezien de stress op de vliegvelden en de hoge huurprijzen was een autovakantie nog nooit zo interessant. Die schrale huurbakkies verbruiken in de regel meer dan m’n eigen wagen.
hippopotamus zegt
Tsja, voor mij was het in Malaga dit jaar goedkoper om heen/terug een taxi naar ’t appartement te nemen, en voor een paar dagen een autootje te huren op locatie. Tenzij ik bij zo’n prijsvechter zou huren, maar daar had ik geen trek in.
gregorius zegt
De grap is dat juist in Malaga, er redelijk wat prijsvechters zijn die ook gewoon alles bieden wat de grote jongens ook hebben. Ook gewoon in die hal met alle kantoortjes en ook gewoon ophalen in die parkeergarage met wat nauwe uitrijdstukkies. Hoop hebben ook gewoon redelijk nieuwe auto’s. Ik had weer eens een aardig luxe uitgevoerde Alteca.
kniesoor zegt
Misschien enigszins off topic, maar bestaan er nog/weer autotreinen naar het zuiden van La Douce France ?
erce zegt
Over een paar weken vertrek ik voor twee weken naar Gran Canaria alwaar ik een Hyundai Tucson heb gehuurd voor 750,-. Dat is met 375,- per week best netjes gezien de huidige huurprijzen.
gregorius zegt
Een Dacia Duster dus :)
erce zegt
LOL! Nee, dit is een prima verhuurtoko waar ik goede ervaringen mee heb,
bernoulli zegt
€ 100,- nu staat gelijk aan € 94,- in 2019. In Nederland. Is bekend hoe groot de inflatie in genoemde landen was? Dan zijn de stijgingen nog steeds aanzienlijk, maar wel minder dan wanneer je een euro uit 2019 1 op 1 vergelijkt met een euro uit 2022.
rutte2 zegt
Als je de locals kent/ of snel vrienden maakt in het hotel kan het allemaal veel goedkoper. Weekje fiat Punto brj. 2019 gereden in Griekenland voor €168,- en ja uiteraard eerst even de kleine lettertjes gelezen mbt verzekering en eigen risico dat was 250 euro behalve op bandjes
clubsp0rt zegt
Had gisteren nog een gesprek met iemand van Sixt aan de balie van de autoverhuur waarom ik de laatste tijd de ene na de andere Kia krijg en voorheen bijna altijd Duitse auto’s. Ze doen hun uiterste de vloot weer aan te vullen was het antwoord en pakken wat ze pakken kunnen qua auto’s.