De failliete Nürburgring is gered van de ondergang. Voorlopig.
Iets meer dan een jaar kon het legendarische circuit een faillissement niet langer afwenden. De goeddraaiende lap asfalt ging ten onder aan allerlei randzaken, zoals een megalomaan pretpark dat amper bezoekers trok. Zojuist is bekend geworden dat er officieel een koper is voor de Nürburgring: de Duitse auto-onderdelenfabrikant Capricorn koopt het gehele racecomplex voor 100 miljoen euro.
Het Düsseldorfse onderdelenbedrijf verslaat daarmee het Amerikaanse HIG Capital, dat ook in de race was om de ‘Ring te kopen. Evenals Bernie, maar die stapte al eerder uit het biedingsgevecht. Capricorn heeft al een vestiging op het Nürburgring-complex waar 100 van de 350 medewerkers werken
€100 miljoen
Voor de 100 miljoen euro krijgt Capricorn naast de de 20,8 km lange Nordschleiffe en het Grand Prix-circuit ook de hotels, de 8.800 m² tellende ring°boulevard en dat attractiepark waar niemand komt. Capricorn zal van dit bedrag 25 miljoen euro in het circuit zelf investeren. Daarnaast willen ze een ‘Autotechniek Cluster’ gaan opzetten.
GTI5 zegt
Capricorn
Melvivio zegt
@GTI5: For us Motorheads
6cylinder zegt
Ik denk dat die fabrikant zojuist de koop van de eeuw heeft gedaan.
Nu nog hopen dat ze touristfarhten intact houden, al lijken me al die crashes een goudmijn voor een auto-onderdelen fabrikant.
thomcarspotter zegt
@6cylinder: stiekem olie op het wegdek elke dag plaatsen en hoppa, tel uit je winst!
meneer zegt
goed nieuws!
hopen dat de prijzen niet meteen gaan stijgen.
ricksmits zegt
Geen dank voor de tip, al was ik mogelijk een van de vele..
Goed nieuws! Hopen idd dst de toeristenfahren door gaat
Jantje_555 zegt
het zal wss sowieso duurder worden, of als ze er een echt racecircuit van maken houdt het op door met eender welke auto er te rijden
vali1992nl zegt
Hopen dat ze de regels voor toeristenfahrten weer een beetje normaal maken. Nu mogen rolkooien met deur kruizen niet en snapoff stuurtjes ook niet. Terwijl juist veel mensen rond de ring zon auto bouwen voor de ring.
GTI5 zegt
@vali1992nl: jij snapt duidelijk niet de essentie van Touristenfahrten…pfannkuchen!
peugeotgek zegt
@vali1992nl:
Voor zo’n auto zijn er trackdays genoeg op de nordschleife.
vali1992nl zegt
@peugeotgek: naja ik heb zelf ook een kooi en een snapoff stuur maar als ik gewoon 1 of 2 rondjes wil doen kan dat niet. Een trackday op de nordschleiffe ligt ver buiten mijn budget. En dat zal voor mensen rond de ring misschien ook zo zijn. Want een trackday kan oplopen tot 900€ en een jaarkaart is 1200. Als de ring een tolweg is waarom mogen straatlegale autos er dan niet op. En er zijn zat gekken op de ring die gevaarlijke stunts uithalen in gewone autos, terwijl mensen met een kooi zich prima gedragen. Daarom vind ik die regels stom.
ej20g zegt
@vali1992nl: snap-off mag niet? Dat had ik echt nooit verwacht om eerlijk te zijn. Als je al die aangepakte Impreza’s, Evo’s, BMW’s en Nissan’s ziet dan vraag ik me eerder af welke daarvan géén snap-off stuur heeft. Rare regel zeg.
BananaMan zegt
@vali1992nl: 350 euro hier http://www.dftrackdays.nl/circuit/trackday/62/nordschleife_24032014/
mashell zegt
@vali1992nl: “Als de ring een tolweg is waarom mogen straatlegale autos er dan niet op.”
Dat is een gevaarlijke redenatie. Immers als het een tolweg buiten de bebouwde kom is dan ligt de maximum snelheid in Duitsland op 100 km/h. Dus laat het maar gewoon een circuit met regeltjes. Die ik eigenlijk ook best logisch vindt: geen race gekkies met geprepareerde auto’s tussen de brave huisvaders.
6cylinder zegt
@vali1992nl: Wat zeg je me nu? Straatlegale rolkooien mogen niet bij tourist-fahrten? Omdat ze denken dat je dan als een gek gaat rijden ofzo..?
vali1992nl zegt
@6cylinder: precies. Daarom is het officieel ook verboden om te filmen en om tijdwaarneming te hebben. De ring heeft een aantal vreemde regels om raceautos te weren waarbij ze enthousiaste ringbezoekers pakken
mashell zegt
@vali1992nl: die regels zijn er om de veiligheid te waarborgen. Je wilt toch niet coureurs die strakke racelijnen op hoog tempo rijden tussen het gewone volk hebben dat met de Zafira een rondje rijdt omdat ze ook zo’n kronkel sticker achterop willen? Dat is vragen om problemen, beide groepen kunnen de ander niet inschatten.
peugeotgek zegt
Ik heb ergens 77 miljoen gelezen dat capricorn zou hebben geboden en samen met de 25 wat ze nog willen investeren zou dat uitkomen op 102 mln.
Als ze slim zijn laten ze de touristenfahrten zoals het nu is, dat is het enige wat echt flink winstgevend was de afgelopen jaren.
ricardo zegt
@peugeotgek: Je hebt gelijk. Die 25 miljoen komt van het totale transactievolume van 100 mio.
GTI5 zegt
@peugeotgek: wie zegt dat de TF winstgevend is? Dat denk jij…maar er lopen genoeg personeelsleden rond, rijden er autos rond en wordt in de winter genoeg opnieuw geasfalteerd. Ik weet niet of jij wweet wst asfalt kost per meter?
peugeotgek zegt
@GTI5:
Dat heb ik laatst gelezen ergens gelezen dat de touristenfahrten winstgevend zouden zijn.
Afgelopen jaar heeft de Nürburgring GMBH trouwens 8 mln winst gemaakt over het hele gebeuren.
TDI-goeroe zegt
de Touristenfahrten blijven en vanaf 2015 zal er een flexibele prijs zijn, in het weekend duurder en minder op doordeweekse dagen…een rondje kost momenteel al 27 euro….
peugeotgek zegt
@TDI-goeroe:
Dat zou mooi zijn, ga vaak in het weekend daarheen, maar het is mij meestal dan te druk omdat ik een in verhouding langzame auto heb.
Op doordeweekse avonden is het veel minder druk waardoor veel beter mijn eigen ding kan doen zonder de hele tijd snellere auto’s langs te gaan.
Mooi voorbeeld over drukte was de zondag van de Green hell driving days in oktober 2013
lawrence-william zegt
Gelukkig is het naar een Duits bedrijf gegaan, dan kan ik lekker rondjes blijven rijden, werkt een stuk beter tegen stress dan in Nederland een rondje rijden :)
mashell zegt
@lawrence-william: huh? Wat bedoel je, dat een Chinees bedrijf de ring had afgegraven en naar China verplaatst?
rolov zegt
Ik hoop.dat het goed nieuws is. 100 miljoen is een schijntje
jasperjvr zegt
Gareth Bale was even duur als ”de Ring” !