Met een standaard Batur ben je dus unieker dan als je alle opties besteld, net als iedereen.
Op een gegeven moment is iedereen zo uniek, dat je pas uniek bent als je niet meer uniek probeert te zijn. We zullen het even toelichten aan de hand van een – hoe kan het ook anders – een auto! Fabrikanten doen er alles aan om de marge per auto zo hoog mogelijk te maken. Middels ‘exclusieve’ opties is dat mogelijk.
En veel exclusiever dan een Bentley Batur wordt het niet. Mocht je de Bentley Batur niet kennen, dat is een coupé op basis van de Bentley Continental GT, toevallig ook een coupé.
De Batur is een soort speciale editie om afscheid te nemen van de W12 (alhoewel daar nog diverse speciale edities voor zullen volgen). In totaal gaat Bentley 18 stuks bouwen van de Batur, wat aangeeft dat de auto super-exclusief is.
Batur Mulliner
Maar het kan dus nog exclusiever. Dan moet je namelijk kiezen voor het Bentley Mulliner Specification-programma. Dan kun je kiezen uit meer kleuren, bekledingen en andere bijzondere opties. Nu is het zo dat als je een Batur kan en MAG kopen, je goed in de slappe was zit. Alle opties aanvinken is dus niet zo moeilijk.
Nebula
Bentley laat alvast zien hoe de exemplaren eruit komen te zien. Bij het Britse merk werken ze met ’thema’s’ voor hun configuraties. Zo is er de ‘Nebula‘, die gespoten is in het Wasabi-groen en voorzien van een hoogglans zwart optiekpakketje. In het interieur komt de felgrone kleur terug.
Supernova
Dan is er het thema Supernova. Deze is Sunbeam-oranje met Atlantic Pearl Crystal-exterieurpakket. In het interieur zien we een combinatie van Indigo Night, Beluga, Ceramic Glaze en Hyperactive. Mooi, hè?
Hyperspace
Tot slot zien we het thema ‘Hyperspace’. Deze herken je aan de kleiner Daybright-blauw, dat wel iets lijkt op het RS-blauw van de Audi RS2. Het interieur is lekker fris met eveneens Daybright, plus zwart leer. Het wordt afgewisseld met rode details. Lekker specifiek.
Maar dan komen we nu terug op de exclusiviteit. Van de 18 Baturs, worden er 16 voorzien van het Mulliner Specification programma. Vind je het gek dat Bentley achterlijk veel winst maakt per verkochte auto.
Dat betekent overigens ook dat er dus twee eigenaren met humor zijn die gewoon ‘een standaard’ Batur hebben besteld. Of zo’n instapper ook op steelies staat, betwijfelen ten zeerste.
Meer lezen? Dit zijn de 10 duurste toplimousines van Nederland!
pomoek zegt
Zou ik ook doen.
str8six zegt
Vind dit echt een nietszeggende auto. Soort GTA model.
Robert zegt
Ik zou dat waarschijnlijk ook al doen als ik een nieuwe auto zou kopen in de klasse van de grote volumes. Als je ziet wat er tegenwoordig standaard al aanwezig is en als je weet wat voor absurde meerprijzen sommige accessoires soms meekrijgen…
dawwg zegt
Ach, 15 jaar geleden betaalde je nog gewoon 3K in pleuro’s voor een 5 jaar oud 7″ navi-module in je Duitse waggie en anno 2023 willen ze abonnementsvormen (‘life services’) door je strot duwen om klanten verder uit te melken; de auto-industrie zonder misbruik van hun marktpositie zal ik vermoedelijk niet meer meemaken … En dure (met name exterieur-) optie-pakketten doen het nog steeds hartstikke goed; een AMG, M of S-line badge op de buitenkant is tegenwoordig blijkbaar belangrijker dan betere ophanging of sportstoelen en -stuur….
Richmond zegt
Want dat maakt nog uit als je zoveel geld over hebt voor zo’n auto?
berlinetta zegt
Ik moest toch echt het artikel lezen om er achter te komen wat een Batur is. Was deze auto helemaal vergeten.
ericc zegt
Mooi maar liever een Aston Martin.
stefanvts16v zegt
Bij een Batur dacht ik in eerste instantie aan één of ander nieuw Chinees automerk…
allesmetturbo zegt
Ik zou dan kiezen voor stoffen bekleding, handbak en setje old skool halogeen lampen, 17″ velgen en zonder mediaschempje maar met casettespeler.