We hebben al bijna twee maanden niets meer geschreven over de verkoop van Hummer, maar dit heeft nog altijd hoge prioriteit bij General Motors. Bij Hummer weten ze ook dat stilstand achteruitgang is, dus de ontwikkelingen gaan gewoon door.
Verwacht in deze fase uiteraard geen compleet nieuwe modellen. Er worden hier en daar gewoon wat kleine aanpassingen gedaan en er wordt een nieuwe naam verzonnen, et voila, we hebben een nieuwe concept. Op die manier neemt Hummer drie “nieuwe” H3 Concepts mee naar de SEMA Show van dit jaar.
Allereerst de H3T Weekend Warrior: Gebaseerd op de H3T Alpha heeft dit concept o.a. extra vermogen gekregen. Het 5,3 liter V8 blok werd opgepept van 300 naar 370 pk. Verder werd het onderstel aangepast voor sportievere rijeigenschappen en kregen de remmen een upgrade. Het gevaarte staat op 20 inch velgen.
De H3 X Concept: Op dit model werd zowaar het benzinedeksel vervangen door een exemplaar van chroom. De onderdelen die normaal van glimmend chroom zijn, werden in zwart chroom uitgevoerd. Een achterbumper in de carrosseriekleur en van voren witte richtingaanwijzers.
De H3 Alpha Four Wheeler Project Trailhugger: Een hele mond vol om een Hummer aan te duiden. Deze concept werd ontwikkeld in samenwerking met “Four Wheeler Magazine”. Hij staat op 16 inch velgen met speciale banden voor het ruige modderwerk. Op het dak een roof-rack met verlichting die met een afstandbedening aan- of uitgezet kan worden.
Voor de liefhebbers onderstaand persbericht met de fijne details.
HUMMER SHOWS A TRIO OF H3-BASED CONCEPTS AND PROJECTS AT THE 2008 SEMA SHOW
LAS VEGAS – The desert surrounding Las Vegas has long been the inspiration of off-road enthusiasts. HUMMER is the ultimate expression of off-road capability and it comes to Vegas and the 2008 SEMA Show with a trio of special vehicles guaranteed to quicken the pulse of anyone whose vacation plans include destinations like Moab or Baja.
HUMMER introduces two concepts, a new, pre-runner-style H3T outfitted with a raft of performance and appearance accessories, and the H3 X Concept – a proposal for the ultimate H3 X. The third vehicle is a modified H3 Alpha that was built by Four Wheeler Magazine as an ongoing project detailed in several issues and online.
“HUMMER has always been about unmatched capability and that’s exactly what these concept vehicles deliver,” said James Taylor, HUMMER CEO. “More importantly, they are based in reality with mostly bolt-on components attainable by any enthusiast who wants them. They are more than concepts; they’re thought starters for enthusiasts who want to express themselves via their H3 or H3T.”
While none of these specialized HUMMERs is targeted for production, they incorporate Genuine HUMMER Accessories components and other aftermarket parts that are on the market today, allowing enthusiasts to replicate much the concept vehicles’ attitude and enhanced capability.
H3T Weekend Warrior
The H3T Weekend Warrior concept demonstrates the added extreme capability and functionality that can be accomplished with the H3T and a few weekends in the garage. Enhanced performance under the hood and from the suspension is due to the development work of HUMMER’s off-road engineers and the technology transfer from HUMMER’s championship-winning racing program.Starting with a new H3T Alpha, engineers added nearly 70 horsepower to its 5.3L V-8 via components available through GM Performance Parts. They include LS2 cylinder heads (part number 12576063), a higher-lift camshaft (part number 12574519) and supporting components. Also enhancing performance is a custom, 3.5-inch exhaust system.
Taking a note from the playbook of the HUMMER stock-class race program, the H3T rides on 35-inch-tall BFGoodrich Baja T/A tires mounted on HUMMER Accessories 20-inch wheels. The concept also uses racing-proven stock and aftermarket suspension components, including Light Racing JounceShocks and 2-inch-diameter Rod Hall Racing piggyback reservoir-type performance shocks. The modified suspension improves the H3T’s inherent off-road capability, making it the ideal high-speed desert chase truck. There is also a set of high-performance disc brakes from DBA.
To complete a weekend desert-escape, the H3T carries a KTM 450 SX-F dirt bike mounted with the H3T’s cargo management system. The vehicle also wears other parts available from HUMMER Accessories that enhance function, including a bed extender and carry-off cargo boxes.
Additionally, the Baja Orange Metallic custom paint is highlighted by essential HUMMER accessories, including roof-mounted and grille-mounted off-road lamps, a body-color upper grille and custom hood graphics. The lower grille, mirror caps, door handles and fuel door have a satin-metal finish. Inside is a custom, black leather-trimmed cabin with orange accent stitching and carbon fiber instrument panel accents.
H3 X Concept
The HUMMER H3 X Alpha is a stylish and capable vehicle straight from the factory, but the H3 X Concept takes style and exclusivity to the next level. Production equipment includes bright roof crossbows; chrome fuel filler door, assist steps and brush guard; body-color grille and spare tire cover; 18-inch wheels and embroidered seat headrests.The H3 X Concept builds on those features with the following:
* New 18-inch wheels with unique finish
* All-terrain 35-inch-tall tires
* Black chrome finish on exterior chrome components, including an exclusive black chrome hood louver
* Body-color rear bumper extensions
* Clear turn signal and side repeater lensesThe exterior is painted a distinctive Canyon Metallic color from PPG that is complemented brilliantly by the black chrome details and 18-inch wheels. The interior features black leather trim on the seats, console armrest, door armrests and shift knob that is accented with orange stitching. It also features custom mats with orange piping and a headrest DVD entertainment system that is available from HUMMER Accessories.
Powering the H3 X Concept is the Alpha model’s 5.3L V-8 engine that delivers 300 horsepower (224 kW) and 320 lb.-ft. of torque (434 Nm). It is partnered with a four-speed automatic transmission and enables great off-road driving control and a towing capacity of 6,000 pounds (2,721 kg) – enough to haul a trailer packed with a weekend’s worth of dirt bikes, camping gear and more.
H3 Alpha Four Wheeler Project Trailhugger
Partnering with HUMMER, Four Wheeler Magazine built an H3 Alpha with an all-business demeanor and greater off-road capability, while retaining daily-driver comfort and fuel economy.
The project, dubbed “Trailhugger,” started by “de-glossing” the H3. That entailed painting the chrome and bright trim flat black and modifying the factory’s shiny Victory Red clear coat paint job with a special PPG flattening agent mixed with clear to give it a satin appearance. The editors also added HUMMER’s brush guard, roof lighting and rocker protection accessories.
After that, Four Wheeler swapped in a set of nitrogen-charged, 2-inch-diameter Rod Hall Racing piggyback reservoir-type performance shocks and Light Racing JounceShocks. The editors also installed a set of GT Inc. Simulock 16-inch wheels – painted flat black to match the rest of the exterior theme. They’re factory-style HUMMER wheels with a simulated bead lock accent on the perimeter. The wheels were mounted on the H3 with a set of BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM2 LT285/75R16 tires. The editors chose not to give the H3 a body lift, preferring to explore its capabilities with the stock ride height.
Additional modifications in the ongoing project include a Gobi Stealth roof rack with a custom, wireless remote-operated perimeter lighting system (with 10 PIAA 2100XT lamps) using components from Directed Electronics; a Warn XD9000 winch with winchline.com’s synthetic rope and hawse fairlead; DeFelice Offroad Innovations winch mount system and Up Armor skid plate.
The 5.3L V-8 is stock, but Four Wheeler added a MagnaFlow after-cat exhaust system. Most modifications and upgrades to the H3 were handled by Attitude Performance in Arlington Heights, Ill.
Progress of the Trailhugger project continues in the pages of Four Wheeler and a complementing blog: blogs.fourwheeler.com, where editor Ken Brubaker regularly writes about the H3’s upgrades and its performance as a workhorse for the magazine.
thijs zegt
Ik vind dit de minst mooie hummer, de H2 vind ik persoonlijk de mooiste.
Juicie zegt
Doe mij de H1 maar :)
dotternetta zegt
De matte verf is wel mooi!
Ik heb een vraag: wat is zuiniger? Zo snel mogelijk naar de 100 optrekken en dan een paar km cruizen. Of langszaam optrekken naar de 100 en dan weer moeten afremmen?
MAW: loont het om lekker lekker te planken tot je op snelheid bent?
Venom zegt
die pickup versie gaat t goed doen in Cali.
badidea zegt
@dotternetta, ik weet niet zeker of ik je vraag begrijp, maar ik denk: Nee, de motor loopt minder efficiënt als je lekker aan het planken bent.
Jandepandaman zegt
Ik blijf de H1 in camo-versie of mat-zwart maar vooral zonder 1 spat chroom de enige begrijpelijke Hummerversie vinden.
Alle andere versies zijn wat mij betreft puur verspilde energie.
Nu dit ook weer- die H3 X met zijn chromen benzinedeksel… Moet je daar nou een concept voor maken…? Kleurtjes aanpassen en dan zeggen: Kijk- nieuw concept! Goed he? Ja hoor lieve Hummerkindertjes, ga maar weer lekker zoet verder kleuren en laat het serieus auto’s bouwen aan de echte kenners over…!
thijs zegt
@dettornetta: Het beste is om in het toerengebied te rijden waar de motor het optimale koppel en vermogen levert. En vol gas heeft altijd een negatieve invloed op het brandstof verbruik.
dotternetta zegt
@thijs en badidea: ik heb eens gehoord dat een motor op 90% het beste loopt, dan staan alle gaskleppen ver genoeg open en is het mengsel ideaal. 90% is bijna 100 :) Ik kan op mijn boord computer zien dat rustig optrekken ongeveer 1 op 7,5 neemt, plankgas op trekken 1 op 6 en cruizen op 100 1 op 15. Mijn theorie is dus: zo snel mogelijk naar de 100 is zuiniger, maar ik heb nog geen bewijs :)
Laurens zegt
Prijs van een vat olie is zo’n beetje gehalveerd. Dus kunnen de Yanks het sap weer betalen, Hummer is gered!
Overigens: het specifieke brandstofverbruik van een benzine motor is het laagst bij volgas op het maximum koppel toerental. Dan is de vulling van de cylinder maximaal.
Laurens zegt
@dotternetta: je manier van optrekken klopt wel volgens mij: de gasklep(pen) vol open maar het toerental wel houden rond het maximum koppel punt.
Emile_Benz zegt
Liever de H1.
@ Dennis: het is DIT concept of deze conceptcar…
dotternetta zegt
@Laurens: dan heb je een CVT nodig of een 10 traps-automaat. Vergeet dat ideale koppelpunt
Laurens zegt
@dotternetta: dacht ik het met je eens te zijn……
Mijn auto heeft 5 versnellingen en accelereert prima met volgas rond maximum koppel. Dat ligt rond de 4000 toeren => doortrekken tot 4500, opschakelen, vanaf 3500 weer naar 4500 enz.. Meestal rij ik rustiger overigens.
Een CVT of 10 versnellingen zou inderdaad nog beter zijn om dichter bij het ideale maximum koppel punt te blijven. Maar de meeste koppel curves zijn rond het maximum vrij vlak, zit er met 5 versnellingen derhalve niet ver vanaf.
dotternetta zegt
@Laurens: maar zou dit zuiniger zijn dan rustig optrekken naar 100? Je doet er langer over en het verbruikt bijna evenveel benzine..
Laurens zegt
@dotternetta: denk wel dat het zuiniger is. Het nieuwe rijden propageert deze methode ook: “snel opschakelen naar een hogere versnelling”, om dan een beetje bij te blijven met de rest van het verkeer ga je vanzelf de gasklep verder open zetten en neemt het rendement van de motor toe (en het verbruik af).
Misschien zit het hem in het woord volgas, vaak wordt dat gelezen als “maximum toerental”. Maar je kunt rustig volgas geven als de motor 1000 toeren draait (mits in een versnelling). Je “voelt” de motor dan beter trekken.
Dat is een beetje mijn rijtechniek, ik probeer bij optrekken min of meer volgas toe te passen, afhankelijk van hoe snel ik wil versnellen schakel ik bij een lager of hoger toerental op. Vaak dus al bij 2000 toeren. Mijn motor heeft verstelbare nokkenassen, zelfs bij dat toerental gebeurt er al wel wat :-)
dotternetta zegt
@Laurens! Aha! Een Toyota of Honda rijder? Dat de gasklep open moet staan is duidelijk maar ik denk dat het rendement van de motor hoger is bij een hoger toerental (rond de 4000rpm meestal) dus dan zou je in principe meer energie uit de brandstof terug krijgen. Ik hoop dat iemand hier nog eens een rekensommetje op los laat. Misschien moet ik de Mythbusters eens mailen!
DRU zegt
Observatie:
Geniaal om te zien dat een topic over de Hummer ruimte biedt voor een discussie over zuinig rijden. En dat echt niemand geinteresseerd is in dat bakbeest.
Jandepandaman zegt
Hummerconcepten- Hmmmm… Weet iemand hoe het intussen met Tesla gaat? :-P
Laurens zegt
@dotternetta: wel eens van Alfa Romeo gehoord?
En na even googlen een uitleg in het Nederlands over het zogenaamde eidiagram:
http://www.hetnieuwerijden.nl/importeurs_rijtips.html#linka
oftewel “brandstofverbruik per hoeveelheid opgewekt motorvermogen afhankelijk van motortoerental en motorbelasting”.
Voor het gemak een citaat uit de link:
“Gebruikmakend van [het eidiagram] kan de basis van het schakeladvies voor Het Nieuwe Rijden heel goed worden geïllustreerd. In de figuur zijn namelijk ook een aantal lijnen met constant vermogen (= motorbelasting x toerental) in geel weergegeven. Wanneer met een benzineauto voor een bepaalde acceleratie of het rijden met een bepaalde snelheid bijvoorbeeld 40 kW aan vermogen nodig is, kan uit deze figuur worden opgemaakt dat deze automotor dit vermogen kan leveren zowel in een ‘lichtblauw’ gebied (242.5 gr/kWh) bij 2100 toeren per minuut als in een ‘donkerblauw’ gebied (ca. 280 gr/kWh) bij 3800 toeren. Bij 2100 toeren is de motor dus aanzienlijk efficiënter (16%) dan bij 3800 toeren, ondanks dat het gaspedaal bij 2100 toeren bijna 2 keer zo diep ingedrukt moet worden. Bij ‘doortrekken’ tot 6000 toeren per minuut kom je zelfs in het 400 gr/kWh gebied terecht en verbruik je dus 65% meer brandstof dan bij 2100 toeren.”
Eigenlijk wat ik bedoelde met afhankelijk van hoe snel ik wil versnellen (= hoeveel PK’s/vermogen moet mijn motortje leveren) schakel ik bij een lager of hoger toerental op, maar door altijd vol gas te geven zorg ik er voor dat mijn motorrendement maximaal (en daarmee mijn verbruik relatief minimaal) is.
dotternetta zegt
hmmm…alfa? ;) Sorry, wist ik niet. Intressante grafiek! 1 “maar” (denk ik). Bij deze grafiek ga je er van uit dat je optrekt met de stroom mee, maar dat is niet de vraag die ik stelde. Hier in het hoge noorden rijden wij niet in stromen hihi maw hier is ruimte om zo snel mogelijk op te trekken. Oke, dan gebruik je meer brandstof maar je bent sneller op je eind snelheid en vanaf daar rijdt je weer zuinig, dus ik ben nog steeds niet overtuigd!
dotternetta zegt
en deze grafiek is voor een moderne motor met VVTI oid, niet voor mijn oude 12 klepper die pas bij 4000 rpm de volle injectiedruk krijgt…
thijs zegt
@Laurens: Vol gas geven bij een laag toerental is niet altijd goed! Je moet er rekening mee houden dat de motor dan volledig belast wordt. Bij laag toerental is de oliedruk nog niet op zijn maximum, dus de smering ook niet optimaal. Door de stand van de gasklep wordt er zoveel mogelijk brandstof ingespoten en volgt er dus een krachtige ontbranding. De krukas lagers krijgen hierdoor zeker op hun spreekwoordelijke kloten en ze moeten het al met minder smering doen, dus voor het behoud iets meer toeren laten draaien!
Laurens zegt
@dotternetta: je schreef “Ik kan op mijn boord computer zien dat rustig optrekken ongeveer 1 op 7,5 neemt, plankgas op trekken 1 op 6 en cruizen op 100 1 op 15. Mijn theorie is dus: zo snel mogelijk naar de 100 is zuiniger, maar ik heb nog geen bewijs”.
Misschien heeft het ook iets met je meetapparaat te maken. Meet deze “direct” of middelt het ding een beetje uit. Als het laatste het geval is, kan het zijn dat je niet lang genoeg achter elkaar accelereert om in de echt lage verbruikscijfers te komen waardoor het lijkt alsof volgas en halfgas niet zoveel uitmaakt.
Zoveel mogelijk rijden in de hoge rendementsgebieden van de grafiek is het zuinigst. En dan ga je nog steeds sneller dan de meesten (zeker in het Noorden).
@thijs: je sleutelt toch niet dagelijks aan oude MG’s?
Mijn klassieke MG heeft nog een echte oliedrukmeter, die wijst al vanaf iets meer dan stationair vrijwel de volle druk aan. Ik denk dat moderne motoren en olies nog wel beter zijn wat dat betreft. Maar veel lager dan 1500 toeren ga ik ook niet hoor bij optrekken.
thijs zegt
@Laurens: nee heb ik idd geen ervaring mee, maar wel met wat oudere nissan, mazda en toyota blokken. daar verschilt het ook niet veel stationair en maximum druk. Maar voor de smering heeft het wel degelijk gevolgen.
dotternetta zegt
De boordcomputer van de Yaris ververst om de seconde, maar het inderdaad moeilijk te zien. Ik zal als ik de auto, van m’n vriendin, wat langer mag gebruiken het eens testen. Eigenlijk moet je een paar 100 km proberen voor een goeie test.
SWRT zegt
Doe mij die KTM crossmotor maar
coen zegt
Die motor is vel mooier :P
marruk zegt
Waar blijft die hele Hummer H4 dan? Of die H4 X, ik weet niet..
die stond vorig jaar ergens op een beurs, die vond ik wel vet!
Henk zegt
deze stonden al op de autosalon van parijs