In 1984 ging de Humvee -oftewel de legeruitvoering van de Hummer H1- in productie en werd het the vehicle of choice voor de Amerikaanse strijdkrachten, die er op dit moment zo’n 18.500 hebben rondrijden. Inmiddels is het apparaat hopeloos verouderd, je komt er geen heuveltje meer mee over. En dus is het tijd voor vervanging. Welke legerkar speelt de hoofdrol in oorlogsfilms over vijf jaar?
In 2015 gaat de Hummer vervangen worden en met vijf miljard dollar te verdelen over drie winnende aanbestedende partijen zijn er plots een hoop alternatieven. We zetten er zes op een rijtje. Te beginnen met de bouwers van de Humvee zelf: AM General. Die komen namelijk met de BRV-O, oftewel de Blast-Resistant Vehicle-Off Road. Dit best is voorzien van een 3.0 zescilinder die goed is voor 300 pk en 678 Nm koppel. De BRV-0 heeft energie absorberende stoelen en een modulair pantser. Door pantser toe te voegen wordt het voertuig natuurlijk zwaarder maar dat lost het onderstel automatisch op.
AM General werkt ook samen met General Dynamics Land Systems aan de Eagle. Lekker patriottistische naam voor een Amerikaans voertuig natuurlijk. De Eagle is een doorontwikkeling van de Eagle IV die al sinds 2008 aan het Duitse leger wordt geleverd. Een karretje met ervaring dus. En met een prettig prijskaartje: slechts 260.000 dollar per stuk.
De bedrijven Meritor Defense, L-3 Combat Propulsion Systems en Vehma International of America werken onder leiding van Lockheed Martin aan de JLTV, een apparaat dat speciaal ontworpen is voor deze opdracht en bijzonder veelzijdig is. Ze hebben met dit apparaat al een voorronde van de aanbesteding gewonnen, maar omdat er nogal dure materialen gebruikt waren moest het geheel nog eens onder de loep om goedkoper gemaakt te worden.
Navistar Defense doet mee om de pegels met de Saratoga. Een 340 pk sterke V8 met 895 Nm koppel in een offroader die vooral kans maakt door de veelzijdigheid. Optioneel aan te kleden met extra pantser is deze voiture in staat om geweervuur, mijnen en bermbommen te overleven.
De Valanx is een creatie van BAE Systems en is voorzien van een blok van Ford. Een 6.7 liter grote turbodiesel uit Ford F-250 Superduty die in staat zou zijn tot 400 pk en 1085 Nm koppel, waarmee het de krachtigste maar ook zuinigste kandidaat zou kunnen worden.
En dan is er nog de Oshkosh Defense L-ATV die optioneel zelfs leverbaar is met een diesel-hybride aandrijflijn. De Oshkosh gaat al even mee (er rijden er al zo’n 20.000 rond) en is daarmee dus ook een beproefd recept. (via digitaltrends.com)
Misschien is het een goed idee om een test te doen: welk voertuig komt wél over het heuveltje uit onderstaande video (dank voor de tip Jeroen), waar de Hummer H1 kansloos op is vastgelopen. Welke uit deze lijst zouden jullie kiezen?
jolig zegt
Het Amerikaanse leger maakt zich de laatste jaren zo populair met z’n vredesmissies dat ze tegenwoordig liever rondrijden in mijnbestendige voertuigen. Denk dat de tijd van de amerikaanse jeep snel voorbij zijn.
Humvee en H1 zijn trouwens wel twee verschillende voertuigen hoor. De H1 is de aangepaste civiele versie.
72bug zegt
Die BAE, of die simpele en goedkope Eagle. Dat navistar concept ziet eruit als een stap terug.
Overigens een enorm slechte photoshop/render van die eerste..
kickass zegt
@72bug: Inderdaad, die fotoshop is echt hopeloos…
jeffreym3 zegt
Ik hoop dat ze, met oog op de veiligheid van de militairen, sowiezo kiezen voor eentje met een behoorlijk mijnbescherming.
Op het eerste gezicht lijkt nummer 3 hier het best geschikt voor. Wel een dichte geschuitskoepel zodat die lui niet door hun harses gesniped worden.. War’s a bitch.
mierenneuker zegt
@jeffreym3: Ze kunnen allemaal met een CWS uitgerust worden als ze in MOUT situaties gebruikt moeten worden.
Hupke zegt
Maakt me niet uit zolang hij maar zo extreem is dat er geen burgerversies van gemaakt kunnen worden. Is het me allemaal goed.
Nog een leger H1,H2 en H3 stadstractors zou ik echt vreselijk vinden.
ErikkNL zegt
De Valanx aub
jrk68 zegt
@ErikkNL: mee eens en om Hupke te plagen. Hier is best een strakke PC Hooft tractor van te maken.
berlinetta zegt
de Oshkosh Defense L-ATV aub. Heb je misschien nog 14% bijtelling
C6_R zegt
De JLTV omdat die rechtstreeks uit de Transformers lijkt te komen rollen…
http://farm4.staticflickr.com/3287/5862933591_683f195b05_o.jpg
KUYL zegt
Dat vast lopen op het lullige heuveltje heeft niks te maken met die Hummer. Recht over een dergelijk kleine bult rijden zorgt er voor dat elke off road ridder vast komt te zitten. Alleen een bowler met krik midden in het chassis zou zelfstandig loskomen.
Die koorballen hadden het beter kunnen houden bij strafcorners.
jeffreym3 zegt
@KUYL: Feit blijft wel dat dat ding vandaag de dag veelste zwaar is. Het is een keer klaar met extra pantser plakken. Ook een hummer heeft zijn beperkingen al ben ik wel verbaasd hoeveel zo’n ding kan hebben qua pantser!
Hoef je bij een Nederlands leger 4×4 niet te doen.
jasperd zegt
Ik zou met onze land rover zonder problemen over dat heuveltje rijden. Ligt er alleen aan hoe je eroverheen gaat. De wielbasis van die hummer is gewoon te groot om er rechtdoor overheen te gaan. En hoezo hebben die prutsers geeneens een fatsoenlijk sleeptouw bij zich?
jeffreym3 zegt
@jasperd: Ze proberen ook niet ff het midden (waar hij duidelijk op vast zit) uit te graven..
alfa156 zegt
@jeffreym3: zijn ze ook volledig op voorzien met hun staken..:p
desoper zegt
@jasperd: Hier kom ik met mijn voorwielaangedreven Audi ook wel overheen.
Gewoon een kwestie van snelheid maken
jordy14 zegt
@desoper: Ik kom er met mijn fiets ook wel overheen.
boomhauwer zegt
@jordy14: sterker nog…te voet geraak ik daar zelfs nog over!
alfa156 zegt
Loopt Sjoerd in z’n wit broekje ook rond die H1 te hobbelen..:p
OT: Die waar de Duitsers al met rijden lijkt me niet slecht.
koelkast zegt
Ik mis de Fennek. Dat ding waar de Duitsers mee reden is inderdaad geen slechte, zelfde als dat die bijna prehistorische Marder wereldwijd nog steeds één van de beste voertuigen is in die klasse.
jeffreym3 zegt
@koelkast: Fennek is totaal ongeschikt. Het is een totaal ander platform. Waar de hummer zeer mulitfunctioneel is en best nog wat ruimte biedt, is de fennek juist vrij beperkt in zowat alles. Ding is te krap, te weinig zicht, niet veelzijdig genoeg, en beschikt bovendien over een belabberde mijnbescherming. Beter bepantseren is ook geen optie. Dan wordt hij weer te zwaar.
Daarbij is hij al weer een jaar of 10 oud.
Mairsil zegt
@koelkast: Een Fennek is wel gaaf, maar een ander soort voertuig. Een Humvee weegt 2.5 ton, een Fennek dik 9 ton.
fennekbestuurder zegt
@jeffreym3: Fennek is idd niet geschikt om de Hummer op te volgen, omdat je er maar met drie personen in kan. Hij is daarentegen best wel veelzijdig en qua terreincapaciteiten bijna ongeëvenaard. Wat je nodig hebt als opvolger is een voertuig met een V-vormig bodempantser, iets wat geen van deze bovenstaande “opties” heeft. Dit is namelijk erg effectief tegen i.e.d’s. Wij Nederlanders en Austrliërs gebruiken de Bushmaster, een voertuig die zich al tientallen keren bewezen heeft tijdens i.e.d. strikes, waarbij de inzittenden er bijna altijd redelijk ongehavend van af komen. De Hummer die niet over het heuveltje komt is trouwens helemaal geen gepantserd exemplaar, maar een burgeruitvoering.
Groeten.
jeffreym3 zegt
@fennekbestuurder: Kijk nog eens goed. Sowiezo nummer 3 beschikt over een v-vormige bodem. Ik denk, gezien het voornaamste gevaar, zowel in Irak als Afghanistan, de IED’s zijn dat overige kandidaten ook wel over een V-vormige bodem beschikken, maar dat deze minder zichtbaar zijn. Jij als bestuurder van een Fennek weet als geen ander dat de Fennek een totaal ander soort voertuig is. Toch snap ik niet dat men bij de ontwikkeling van dit voertuig niet beter heeft gelet op meest voorkomende gevaren. Zo is het bodempantser van de fennek natuurlijk om te huilen. Dit hebben we helaas gezien in Afghanistan.
Neemt niet weg dat het afgezien van zijn magere bescherming toch een uitstekend verkenningsvoertuig is dat redelijk stil is. Al is hij naarmate hij langer in gebruik is toch meer geluid (lawaai) gaan maken.
Junior540 zegt
Ipv dat ze dat geld nuttig gebruiken.
Maar als dan de valanx.
Toch een beetje letten op het verbruik
Specht zegt
Amerikanen zullen wel geen europeese drek willen, maar volgens mij is de Iveco LMV toch ook wel een serieuze kandidaat. :)
Frankypanky zegt
@Specht:
De Amerikanen zullen sowieso nauwelijks buitenlandse wapens en/of militaire voertuigen kopen.
Dit vanwege het ‘nationaal belang’… :roll:
Maar wat schetste mijn verbazing toen bleek dat veel onderdelen van diverse wapens in China gemaakt werden en ook nog een ‘backdoor’ bleken te hebben?
Door zo’n backdoor kunnen derden (Chinezen dus), de werking van een dergelijk apparaat beïnvloeden.
“Slim” gedaan door het Pentagon… :roll:
jeffreym3 zegt
@FrankypankyV8: bron aub.
Frankypanky zegt
@jeffreym3:
Bron? Natuurlijk krijg je een bron. Meerdere zelfs, want je moet niet denken dat ik zomaar dingen zeg…
http://www.security.nl/artikel/41693/1/Opstelten%3A_geen_zorgen_om_backdoor_in_Chinese_hardware.html
http://it.slashdot.org/story/12/05/28/1454222/backdoor-found-in-china-made-us-military-chip
http://computertotaal.nl/hardware/25911-onderzoeker-ontdekt-backdoor-in-militaire-chip-uit-china.html
http://hexus.net/tech/news/cpu/40037-china-made-us-military-chip-security-backdoor/
jeffreym3 zegt
@FrankypankyV8: Nee, maar je blaast het wel ontzettend op kerel ;)
Het gaat hier om een chip. Niks ‘veel onderdelen van diverse wapens’.
Mairsil zegt
‘Slechts’ $260.000… Een Humvee zonder pantser zat nog op $65.000.
syliaca zegt
Doe maar gewoon een Q7, kan je lachen ;).
Alfarobert zegt
Heeft het stelletje kakkers in het filmpje De hummer nog weg gekregen of hebben ze toch maar een sleepdienst gebeld?Een balk onder de wielen houden.Stel je voor dat hij grip kreeg.Wat gebeurd er dan?Dat ding klapt naar beneden en hij gaat veel pijn hebben.Gewoon een stuk van de bult graven,stel slimmerikken.
r2d2 zegt
Wordt de JLTV, Lockheed martin heeft altijd al een hele dikke vinger in de pap gehad in het pentagon/dod en daarnaast al de eerste ronde gewonnen. Vind ik er ook samen met die Oshkosh het meest profi uitzien
Osca zegt
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe de valanx met de grootste motor het zuinigst kan zijn?
bozewolf zegt
@Osca: Diesel.
Osca zegt
@bozewolf: oh thats it?
bozewolf zegt
eklasse zegt
@bozewolf:
dutchcourage86 zegt
@eklasse: Die dingen zijn over het algemeen niet zo bestendig tegen mijnen hoor..
eklasse zegt
@dutchcourage86: Klopt, voor OVG zijn ze echter perfect.
jeffreym3 zegt
@eklasse: Aangezien onze Defensie zich bijna 100% heeft gericht op internationale (vredes)missies en we vooral actief zullen blijven in Afghanistan vind ik het zonde dat ze bovenstaand voertuig aan hebben geschaft. Ik vraag me af hoe mobiel dat ding nog is als hij volbeladen rondrijdt. En inderdaad totaal ongeschikt voor een uitzendgebied als Afghanistan. Althans, als Defensie zich enigzins zorgen maakt om eventueele slachtoffers n.a.v een bermbom.
De V6 uitvoering is daarintegen wel geschikt. Goede bescherming tegen mijnen. Zeer goede terreinvaardigheden indien er goed gebruikt wordt gemaakt van de offroad middelen. Aan de andere kant biedt hij weinig bescherming tegen direct vijandelijk vuur (duh, open)
En het nadeel dat je er een vrachtwagenrijbewijs voor moet hebben ;) (Ding weegt 4500kg)
jeffreym3 zegt
@jeffreym3: Mijnen als in IED’s.
eklasse zegt
@jeffreym3: Ga er eens niet zo diep op in als je er de ballen verstand van hebt.
jeffreym3 zegt
@eklasse: Ik heb 7 jaar met dat spul gewerkt. Dus al er iemand verstand van heeft ben ik het wel wijsneus :)
jeffreym3 zegt
@eklasse: Ik wacht nog steeds op uitleg waarom ik onzin lul. Vertel het eens als je het zo goed weet..
masterstig zegt
Ik zie hier nog best vaak Hummers rijden, met extreem grote & foute velgen. Dan vraag je jezelf echt af waarom iemand dat eronder schroeft. Aandacht kan je ook op een andere manier krijgen…
Maarten123 zegt
Zeer grote bepantsering lijkt me verlegging van het probleem. Men gebruikt nu bermbommen omdat deze effectief zijn. Als de auto’s dusdanig sterk worden dat ze dit probleemloos weerstaan, zullen de tegenstanders naar andere middelen zoeken om slachtoffers te maken.
De Humvee heeft veel levens gered en is de ruggegraat aan het Amerikaanse leger. Knappe kar die de capaciteiten heeft om dat te overtreffen. Wat boeit zo’n heuveltje nu? Denk je dat die lui de hele dag heuveltjes nemen?
jeffreym3 zegt
@Maarten123: De humvee heeft juist een hele slechte bescherming tegen bermbommen. Het hele concept is hier ook niet voor gebouwd. De mogelijke opvolger zal hoogstwaarschijnlijk een V-vormige bodem krijgen die veel beter bestand is tegen bermbommen.
Maarten123 zegt
@jeffreym3: ah, dan verwar ik bermbommen met mijnen. Er staat me een filmpje bij waarin een mijn ontploft onder de Humvee en dit probleemloos wordt doorstaan. Wellicht dat de bermbom zijwaarts komt en hierdoor lastiger wordt.
jeffreym3 zegt
@Maarten123: Het ligt er natuurlijk maar net aan waar de IED(Er worden ook mijnen als lading voor een IED gebruikt) de humvee raakt en hoe sterk hij is. Zo zijn er ook genoeg filmpjes waarbij een humvee gewoon uit elkaar klapt ;)
eklasse zegt
@Maarten123: wellicht dat jij hier maar eens geen mening over moet hebben als je niet weet waar je over praat.
Maarten123 zegt
@eklasse: als dat het geval was, wordt het aardig stil op dit forum.
eklasse zegt
@Maarten123: ik zeg dit ook alleen tegen jou in combinatie met I.E.D. Want kennelijk denk je dat een bermbom letterlijk in de berm ligt en daar dus explodeert . Het wordt sowieso een beetje een meisjes forum als het nieuwe Amerikaanse leger voertuig door autobloggers wordt verkozen op basis van uiterlijk. Enfin, dat deed jij niet dus ik zal er over ophouden.
Thunderstruck zegt
lijkt wel of iedereen hier bij de Genie zit, maar O.T. De Bushmasters is hedendaags door oa NL het voertuig wat word gebruikt in uitzendgebieden en ook word beschouwd als het meest veilige voertuig.
bert2012 zegt
Super gaaf, hopen dat deze aanslaat en blijft hangen in de markt!