Kennen we dit lichtgewicht autootje nog? Redelijk lang is het stil gebleven rond het ambitieuze merk, maar er is weer nieuws te melden over de CanAm.
Er is het een en ander gewijzigd aan de set-up van de straatlegale racer. Eerder zou de Hulme CanAm namelijk een van BMW afkomstige V8 met 550 pk aan boord krijgen. Maar die hebben ze in de thuisbasis te Auckland omgeruild voor een achtcilinder van Corvette. En wel voor de 600-pk sterke 7.0L V8 uit de Z06. Dus nog meer vermogen, maar nog steeds een heerlijk laag gewicht, namelijk 980 kg.
Het bedrijfje -vernoemd naar oud F1-kampioen Denny Hulme- heeft gisteren de orderboeken geopend voor liefhebbers van extreem veel snelheid in een verdergewichtje. Want is een Caparo T1 nét wat te extreem, dan is dit oranje gevaarte misschien iets gebruiksvriendelijker voor je. Vliegjes tussen de tanden moet je dan maar voor lief nemen.
De topsnelheid van de koolstofvezel-racer komt uit op 320 km/h (trillende wangen a la Clarkson inbegrepen) en een sprintje naar de honderd hoeft niet langer te duren dan 3.5 seconden. Wie er een wil moet er snel bij zijn, er worden slechts 20 units in elkaar geschroefd. Een kale prijs voor dit alles komt uit op ruim €300.000, exclusief belastingen. Alle specs staan op de site van Hulme.
tychoGallardo zegt
goeie motor..
Het ontwerp ben ik niet helemaal kapot van.
rfw1994 zegt
ziet er igg beter uit dan de caparo ;)
xilver zegt
Leuk om te hebben, maar dan liever een Ariel Atom want die is goedkoper, specialer qua constructie, heeft al een goede reputatie en is bovendien nog sneller ook (de 500 dan wel).
gillet zegt
strakke bak :D:D
911GT2 zegt
Idd mooier dan een Caparo, maar niet zo betaalbaar als een atom, doe mij de laatste dus maar :)
HDM zegt
*krijgt een allergie voor pop-up reclames van een bepaald merk*
Zeg er gelijk effe bij dat er maar 20 van gemaakt worden.
Hij doet me ergens denken aan een powerboat..
fant zegt
Leuk ding, maar voor die prijs? Nee dankje! Zoals hierboven gezegd dan toch liever een Atom.
Mr. V8 zegt
Voor de prijs zeg ik nee. Maar ik vind hem er wel beter uitzien dan een Atom, dat buizenframe vind ik niet echt een plezier voor het oog.
supasweet zegt
moet het niet vedergewicht zijn ipv verdergewichtje
lambo4all zegt
zou om eerlijk te zijn nooit zoiets kopen… ja misschien als ik al 10 wagens in me garage heb staan maar anders niet.
Fiat Coupe zegt
Vette wagen dit, heb hem live gezien in Queenstown. Wou nog een aandeel kopen van het bedrijf, maar dat was alleen voor Nieuw Zeelanders weggelegd…
Hupke zegt
Nice, eigenlijk een Mclaren dus.
Hulme was medewerker en racer voor Mclaren, totdat een zekere Mr. Dennis hem buitengewerkt heeft. En Mclaren was een NZ firma tot UK het adopteerde door Mr. Dennis.
Ziet er strak uit in de NZ race-kleur.
En de CanAm in de naam spijtig dat die klasse nietmeer bestaat, die heeft al pareltjes voort gebracht van de Mclaren M6 gt (hun eerste weg auto) tot talloze porsches, Charparalls, Penske… En natuurlijk de daar eeuwige laatste Ferrari.
Ik ben nu vooral benieuwd wat de auto waarmaken kan. Is hij met andere woorden ook zo snel als hij eruit ziet.
Trevor zegt
Als ik dat bedrijf was zou ik maar is de motor / versnellingbak combi van de Nissan GT-R er in gaan proppen. Dat ding zit ook in 3.5 sec op de 100 en heeft een iets lagere top maar weegt het dubbele en heeft 120 pk minder…. Daar kunnnen ze dus nog een hoop van leren.
Hupke zegt
@Trevor:
Lichter is altijd beter, maar een motor uit een corvette is meer in de spirit van de CanAm.
Deze of een de Lichte BMW V8, de Mercedes 63 amg V8 (is nog lichter).
Maar je moet ook binnen de prijs blijven niet alle firma’s verkopen hun motoren los of geven anderen in ieder geval geen toestemming om die te gebruiken in commercieelle projecten. Trouwens waarom een 6 cilinder uit een nissan gebruiken, dat ding hangt zo vol electronica en software dat je een heel team van ingenieurs nodig hebt om er aan uit te raken om het te doen werken. Daarbij is de versnellingsbak ervan niet fool-proof. Ook is hij op de limiet gemaakt voor de Nissan en echt op de limiet berekent, terwijl het met de Chevrolet V8 allemaal iets vrijer berekent is. Daar zal niets kapot gaan omdat er te weinig of teveel torsie op zit, of omdat de constante belasting te laag is.
Cantago zegt
Zo, gaaf apparaat zeg! Die wil ik ook wel hebben;)
BmwMPower zegt
Klinkt wel super toch?
Een oerdegelijke motor die helemaal op kan gaan, een licht gewicht autootje, en lekker snel?
Prijs mocht wel iets minder, maar een vette bak!
X-HolySaphire-X zegt
ik vind t aantal pk’s en die tijden en snelheden beetje tegenvallen
voor de rest een prachtbak:D
Pressman zegt
” Wie er een wil moet er snel bij zijn, er worden slechts 20 units in elkaar geschroefd”
Wacht wel op de speciale superdeduper versie die erna uitkomt ;)
Dimglor zegt
Ik vind het niet meteen een beauty…. En voor dat geld kun je toch wel mooiere dingen kopen ;)
Vanquish zegt
Qua prijs/sensatie verhouding een goeie deal lijkt me!
Sheep zegt
Heeft wel iets weg van de KTM Xbow, alleen die vind ik mooier. De motor die hier in zit is wel mooi, 600pk is zat.
Entwicklung88 zegt
Blijkbaar toch een redelijke grote markt voor zulke specifieke super/hypercars. Zag trouwens vanavond in een documentaire over Spanje ook een redelijk stuk over de Tramontana, erg gaaf om te zien.
Ben zegt
vond de dichte concept-car toch mooier..
Trevor zegt
@Hupke.. Ben het met je eens dat lichter altijd beter is.. Vroeger(20 jaar terug) ging ik op mijn kart de zwaardere jongens vaak voorbij.. Nu ben ik de zwaardere jongen en wordt ik ingehaald door van die kleine pestventjes … Wat ik bedoelde verder is dat ik 3.5 sec niet bijster snel vind voor zo een lichtgewicht apparaat met dat vermogen.. Wat dat betreft kunnen ze beter is naar die japanners kijken. Dit ding heeft duidelijk een “tractie probleem”.. Ik denk dat ze met een stuk minder vermogen nog vrijwel dezelfde prestaties kunnen behalen.. Nu werkt dat vermogen ze gewoon tegen, het is “too much”.. Ze kunnen nu gewoon nooit vol weg.. Zelfde als met koude banden gaan karten(en nee niet met van die kinderkarts).. Dan slipt dat ding dehele tijd door… Denk ook dat ze dat vermogen nooit kwijt kunnen in de bochten als ze recht uit al tractie problemen hebben… dus ook daar geldt weer.. kijk eens naar die jappen… Dat is ook de reden dat die GT-R zo goed is.. En voor die bak, ze schijnen daar al een update op te hebben dus die bak vertrouw ik wel.. Zo een amerikaanse bak.. mwahh… Ik heb toch regelmatig een amerikaan met een kapotte bak gezien..
Ferdinand1 zegt
Als ik zo’n funky bak wil, dan haal ik wel een X-bow, 2-eleven of een Ariel Atom. Dit slaat nergens op.