De nieuwe Skoda Superb is nu al de favoriete auto van mannen met kroost.
Goed nieuws voor mannen (en vrouwen, dat mag natuurlijk ook anno 2023) met grote kinderen. De nieuwe Skoda Superb komt er namelijk aan. De vierde generatie van de Skoda Superb zal hoogstwaarschijnlijk de ideale auto worden voor typisch Hollandse gezinnen: veel te lange, hoogblonde kinderen, riekend naar Calvé pindakaas, met een hoop bagage.
We wisten dat er een nieuw topmodel op komst was, maar nu weten we meer dankzij een persberichtje van Skoda. Die hebben namelijk afbeeldingen voor ons waar je de auto kunt zien in een bijzondere camouflagewrap. Belangrijker is misschien wel de informatie die ze erbij geven.
Ten eerste is het goed om te weten dat de Skoda Superb er komt als Combi (stationwagon) én als hatchback (eigenlijk een liftback). Dat laatste is een bijzondere keuze, daar de nieuwe Passat (het zustermodel van de Super) er enkel als stationwagon zal zijn.
Man, wat wordt ‘ie GROOT
Dan de afmetingen: de nieuwe Superb wordt GROOT. De lengte is 4,91 meter voor de liftback, de Combi is 4,90 meter. Ook in de breedte (1,85 meter) en hoogte (1,48 meter) heb je niets te klagen in beide varianten. Zeker niet gezien de flinke wielbasis van 2,84 meter. Daardoor passen er lange mensen in. En die mogen allemaal ook behoorlijk wat bagage meenemen. De hatchback is goed voor 630 liter, in de combi kun je zelfs 690 verstouwen. Let wel: dat is met de achterbank nog gewoon in positie!
Qua interieur zegt Skoda dat ze een ideale combinatie hebben gevonden tussen een 12,9 infotainmentscherm en enkele fysieke knoppen. Bijzonder: de automaat-pookknop zit nu aan de stuurkolom. De Superb is al de ideale taxi en de Mercedes-Benz E-Klasse heeft daar ook de transmissie. De handbak komt te vervallen, alle Superbs hebben een DSG-transmissie.
Motoren nieuwe Skoda Superb
Qua aandrijflijnen zet Skoda natuurlijk vol in op de plug-in hybride. Die Superb iV is alsnog goed voor 204 pk, maar je hebt nu veel meer elektrische actieradius. Voorheen was de accu 12,7 kWh groot, maar die groeit naar 25,7 kWh. Thuisladen kan tot 11 kW en snelladen tot 50 kW. Een 1.5 TSI viercilinder met mild hybrid-aandrijving zal ook leverbaar zijn.
Uiteraard zal Skoda de Superb volstoppen met geinige foefjes. Het begon ooit met een paraplu in de deuren. Wat te denken van een elektrisch bedienbaar afdekscherm voor de bagageruimte? Of een tablet-houder bij de achterbank? Oh, en knoeien met het bijvullen van de ruitenwisservloeistof is niet meer nodig, want de tuit van het reservoir is de vorm van een trechter. Dat is simpel slim zeg! Volgens Skoda hebben ze 28 van dit soort foefjes ‘verstopt’ in de Superb.
Aan het einde van dit jaar zal de nieuwe Skoda Superb onthuld worden. Dan volgt de introductie enkele maanden later. Dan krijgen we de prijzen en definitieve specificaties ook te horen. En wat natuurlijk die 28 handige foefjes zijn.
outlook zegt
En toch blijft het een Skoda… mijn ego wil graag laten zien hoe succesvol ik ben
gregorius zegt
Hij dus dus vrijwel net zo groot als een MB E-klasse.
Eigenlijk hadden ze m nog 30 cm langer moeten maken: 15 voor de achterbank, 15 voor de achterbak. Dan ben je Superb. Nu is hij gewoon een Skoda Vergelijkbaar-in-grote-ia; ofwel de Skoda Compromis
Als er dan ook nog een iets dikkere 4×4 bij maken, paar coole kleurtjes al optie; dan komen we al een heel eind.
AudiRS zegt
Nou de overhang is nu al enorm aan de achterkant…
faalhaas zegt
Hoe is de bouwkwaliteit bij Skoda tov Volkswagen als 2e hands?
connexie zegt
Niets veel over te klagen. VW net wat luxueuzer, beide slijtvast. Alleen de glimmende zwarte delen zijn altijd vies of gekrast. Maar dat geldt voor alle auto’s met die toepassing.
gilettelubbers zegt
Daar zit tegenwoordig geen verschil meer in.
Robert zegt
@faalhaas: het verhaal gaat dat het senior management van VAG zich al jaren stoort aan het feit dat de failure rates van auto’s die door de Skoda fabrieken zijn gebouwd significant lager zijn dan die van de ‘superieure’ (Volkswagen- en Audi-) zustermodellen die in de Duitse en Spaanse fabrieken worden geproduceerd.
tjorque zegt
@Robert helaas heb ik dan wel eentje van vrijdagavond of maandag ochtend.
M’n Octavia heeft al twee nieuwe dempers vooraan, twee nieuwe stofhoezen op de cardanassen en een nieuwe wiellager rechtsvoor. Na 5 jaar en amper 42000km.
Mijn citroen evasion heeft dat na 365000km niet eens nodig gehad…
dawwg zegt
Ach, ik heb 2x een gloednieuw maandagochtend Audi model in de lease gehad; eentje met de zeer typische 2.0(T)FSI problemen en later ook een 2.0TSI waarvan de Turbo het na 80K al begaf. Sindsdien (2016) geen VAG spul meer aangeraakt !
harie zegt
Wie bouwt er in godsnaam een tweedehands auto dan?
O plaat zegt
Cool, een nieuwe Europese Camry. Op elk maar dan ook elk vlak beter dan een crossover suv, nu nog de gemiddelde Europeaan overtuigen.
drtim zegt
Amen
rwdftw zegt
De hoge zit/instap maakt het een ideaal ding voor een maxi taxi of voor mensen die latiger bewegen. Die krijg je echt niet uit hun SUV.
De rest maakt een kans.
O plaat zegt
Een lange wielbasis met daardoor lange achterdeuren maakt even gemakkelijk voor ouders. Enkel voor wie een slechte rug heeft zie ik voordeel bij een crossover.
sabrerator zegt
Wel knap. Mijn auto is 4,91 meter met een wielbasis van 2,91m.
Maar dat je daar nou een enorme ruimte hebt op de achterbank, nee. Bagageruimte is eigenlijk ook best ruk.
Een Superb is gewoon een heel goede aanbieding en in mijn ogen een mooie en strak gelijnde wagen.
Joost zegt
Ik zou die oude, met de 3.6 v6 wel willen. Ultimate sleeper!
En het bizarre, ik kan met mijn 199 cm meer dan goed achter mezelf zitten!
drtim zegt
Lekker pragmatisch, dat mag ik wel. Hulde aan Skoda dat ze nog een dikke station bouwen.
verplicht zegt
Kijk BMW, zo hadden de nieren er ook uit kunnen zien …
thjvanvlerken zegt
Graag als scout en met diesel.
Allison Burgers zegt
Heerlijk dat het nog kan.
Mis mijn Octavia 5E nog wel eens. Nooit nadenken of het wel past.
kas_par zegt
Praktisch wagen en waarschijnlijk voor een nette prijs. Niks mis mee. Ik kies tegenwoordig voor kleiner (en elektrisch). Als ik dan toch eens ruimte nodig heb leen of huur ik wel.
dree16v zegt
Kom maar door, hopelijk gunstig voor de occasionprijzen van het huidige model. Zie een combi Sportsline of Laurin & Klement met 2.0 tsi 280pk wel zitten :-)