Why have you forsaken me?
Feit: klassieke Ferrari’s zijn net als kunstwerken. Nee, wacht. Het zijn kunstwerken.
Nu we dat hebben vastgesteld (toch?) wil ik jullie vragen wat we niet met iconische kunstwerken doen. Eroverheen schilderen, toch? Precies. Laat dat nu net wél gebeurd zijn bij deze schitterende Ferrari 308 GTS. Alleen dan aan de binnenkant. En niet met verf, maar met een accupakket.
Deze 308 GTS is namelijk aangerand en is daarbij zijn 2,9-liter V8 verloren. La tragedia!. De Italiaan krijgt er wel wat voor terug, maar in hoeverre hij er blij mee zal zijn is nog maar de vraag. De ombouwers van de bolide hebben hem er drie HPEVS AC-51 motoren voor in de plaats gegeven, waarvan het gecombineerde vermogen, evenals het rijbereik, niet bekend is. Wat ze wel weten is dat de 47 kilowatturen ervoor zorgen dat de 308 GTS ongeveer 300 km/u hard rijdt. Van alle dingen die eruit zijn gesloopt, mag de ouderwetse handgeschakelde vijfbak wel blijven.
Afgezien van het nare voorval onder de motorkap zijn er nog wel meer zaken niet pluis. Zo staat de 308 GTS op 18″ BBS-schoenen van een Ferrari 360 en correspondeert het jaar niet helemaal met de typeaanduiding van de auto. Volgens de advertentie van Barrett Jackson komt de auto uit 1976. Dit op zich is niet zozeer een probleem, als het een 308 GTB was. De advertentie spreekt echter duidelijk van een 308 GTS (het model met Targa-dak), maar die kwam bij mijn weten pas vanaf 1977 op de markt. Dit zou betekenen dat of het dak van deze custom 308 GTS is afgezaagd, of de papieren niet in orde zijn. Ik kies voor de laatste.
Nou goed, er zijn dus wat zaken niet helemaal in de haak, maar dat hoeft potentiële klanten nog niet per se te beletten om de auto te kopen. Of nou ja, hierover heeft Barrett Jackson in ieder geval wel zijn twijfels, want een prijsindicatie durven ze niet te geven. Of ‘ie überhaupt zal verkopen blijft voorlopig dus nog even een raadsel.
Mag je dit artikel met een vaatje zout nemen, omdat ik laatst nog een door George Barris bewerkte 308 GTS de lucht in prees? Misschien.
Een Ferrari uit die tijd zal er alleen maar betrouwbaarder op worden.
Dit is al een ombouw van enkele jaren geleden. De eigenaar zal er toch niet zo heel tevreden over zijn.
@cossiekiller: dat zeker maar een elektrische Ferrari is een nachtmerrie
Als je geen geld hebt om dit raspaardje binnen te stallen krijg je last van je electriek, ja.. het is nou eenmaal geen golfje. @maxie:
@cossiekiller: betrouwbaarder idd, dat wilde ik net zeggen. Tevens zal ie er sneller op worden.
Lelijke velgen
Leuk project zo, kan het alleen maar toejuichen.
Kwam het op youtube al eens tegen, was al een afgeschreven auto naar ik heb begrepen. Maar is serieus werk van gemaakt, ik liet er geen traan meer om gaan. Origineel is het wel.
@kaeser: Klopt. Als ik het me goed herinner was de achterkant compleet afgefikt, en was een nieuwe motor niet te vinden. Dan kan je ook maar beter wat leuks met het ‘wrak’ doen.
@gebruikersnam: exact.. het was zoiets (of een andere donormotor) of een “strip for parts…” En het chassis in de pletter..
@kaeser: wat het onderzoek voor dit artikel wel heel slap maakt dus, geen research
laat ik 1 ding voorop stellen; naar mijn mening is dit echt een doodzonde. Maar kan iemand mij uitleggen hoe een schakelbak behouden kan worden met behulp van een accupakket? Ben ik toch best benieuwd naar
@keeper1: in combinatie met* ipv met behulp van
@keeper1: de drie elektromotoren zijn gekoppeld (drijven met zn drieën 1 as aan). Aan die as zit de koppeling, en daarachter de versnellingsbak.
Ik vraag me overigens wel af hoe die bak en koppeling met de extra kracht omgaat overigens.
@bosje: maar normaal gesproken (lees tesla) is het zo dat de elektro motoren direct de as aandrijven. zonder overbrenging (dus geen transmissie). hoezo hier wel? want bij bijvoorbeeld Rimac kan je zelf schakelen, maar dat is anders dan normaal.
@keeper1: een Tesla gebruikt ook een heel ander soort elektromotor (a-synchroon) dan andere elektrische auto’s (synchroon). Zo heb je verschillende soorten synchroon motoren.
Met een versnellingsbak aan een synchroonmotor hou je het koppel hoog.
@sr20det: bedankt. ik ga dit nog wel eens verder bestuderen. vind ik best interessant.
@keeper1: In principe is schakelen met een elektromotor niet nodig, maar het kan wel. Mijn auto schakelt ook gewoon op de momenten dat hij volledig elektrisch rijd.
@healey: maar wat rijdt u als ik vragen mag? want het kan zijn dat de auto “meeschakelt” voor het moment dat de motor aan moet springen als het ware. beetje zelfde als dat je 50 bergaf gaat (elektromotor) en dan opeens bij moet trappen in de 1e versnelling. als je dan “meeschakelt” kan je in 1 keer door
Ik wil graag een elektrische auto, zet hem maar voor m’n deur neer!
@tjorque: Is goed! De bezorger komt tussen 02:00 en 22:00. U moet thuis op het moment van afleveren omdat u persoonlijk er voor moet tekenen.
@redneckdarian: dat komt helemaal klaar, dan werk ik die dag wel thuis!
https://www.groen7.nl/deze-308-gte-is-de-eerste-volledige-elektrische-ferrari/
Volgens dit artikel komt ‘ie uit 1978, wat het dan weer wat geloofwaardiger maakt dat het een echte originele GTS is.
@edge: Ik meende mij te herinneren dat deze auto op AB al eens voorbij is gekomen maar het was Groen7.
zwarte wielen onder een klassieke Ferrari. Dan snap je er echt helemaal niets van.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat juist dit model Ferrari op de kaart heeft gezet bij het grote publiek, dank zij zijn rol in de detective serie Magnum P.I.
Als er één model is dat alle vooroordelen jegens Italiaane auto’s cq Ferrari’s bevestigd, zijn het deze roestbakken wel.
Op alle fronten brak en ze verdampten in waarde gelijk het plaatwerk van hun carrosserie.
En de GTS met de afschuwelijke Amerikaanse bumpers us wel de minst begeerlijke.
Je kocht ze ooit voor 10 – 12 mille in de handel.
Met koelings- en elektrische problemen.
Is gewoon een verblindend mooie auto. Dat is voor ons autoliefhebbers genoeg. Als er iets kapot is repareer je het toch gewoon? Laten we elkaar geen mietjes noemen..@desjonnies:
@desjonnies: dus eigenlijk is het het minste zonde om met deze Ferrari te prutsen…
Zonde. Ik snap eerlijk gezegd niks van dat ombouwen van klassiekers naar elektrische aandrijving… Ja je kunt er daardoor mee (blijven) rijden, ook in milieuzones. Maar een klassieker gaat niet alleen om de looks, de rijbeleving en motor horen daar ook bij. Anders kun je ‘m beter gewoon in je woonkamer zetten en met een Nissan Leaf op pad gaan.
En dan zie je hem aankomen rijden en het blijft stil, je wacht en het blijft nog steeds stil… langzaam verschijnt er een traantje.
Het is een leuk project, maar daar is ook alles mee gezegd
Zo ziet electrisch rijden er wel beter uit…
Elektrisch is de toekomst, maar om nu een icoon (ja ok, het is geen hoogvlieger) te elektrificeren…..
Heiligschennis
10x betrouwbaarder dan het origineel. Niet voor niets dat men regelmatig een ami V6 oid erin legde ter vervanging. Eigen schuld Ferrari. Prima oplossing. Daaag Dino(saurus)olie!
Doet me denken aan de elektrische Maserati uit Wheeler Dealers. Leuk project en niets mis mee.
Je kan vinden of zeggen wat je wilt van deze ombouw maar qua looks de mooiste elektrische auto op dit moment denk ik dan.
@blackbaron: Vergeet te melden: alleen even de originele velgen eronder doen dan.
Genot zit hem in het rijden. Geur van uitlaat gassen. Geluid olie geur…. en nu……. niks
@elemento: inderdaad, en een Ferrari moet janken!
Kan men eens stoppen Ferrari per definitie te vergelijken met kunst? De echt oude Ferrari’s zijn vaak nog wel schoonheden maar de modernere modellen zijn steeds meer over de top onyworpen high-power sportwagens die na om de haverklap problemen hebben, en daardoor weer een dure reparatie nodig hebben.
Ik ben pro elektrisch rijden, maar nou net bij klassieke auto’s vind ik het doodzonde… nou vind ik dit geen heel fraaie bolide, maar toch.
@2wheeler: ik vermoed dat ie toch al afgeschreven was, dan is dit nog steeds beter dan de sloop.
Voor als je elektrisch maar ook in een mooie auto wilt rijden. Prima project, mits de ferarri was afgeschreven. Van eentje in concours staat was het doodzonde geweest.
Ik vind het een leuk idee. Het is niet zo dat ze een superzeldzame, perfect onderhouden 360 Challenge Stradale hebben ontdaan van zijn V8 en hem hebben aangepakt. Het is een niet al te beste Ferrari. En dit exemplaar heeft waarschijnlijk ernstige schade gehad. Wat doe je met de rest? Nou, je kan er een peperdure originele V8 in laten bouwen om te kunnen conluderen dat deze Ferrari’s best wel langzaam en onbetrouwbaar zijn. En alsnog geen drol waard is.
Dan zijn er twee goede opties: een Chevrolet LS erin hangen of een elektromotor. Ik vind het idee en uitvoering erg leuk. De velgen zijn niet direct mijn smaak, maar ze misstaan zeker niet. De prestaties zijn dik in orde.
Autorijden bestaat uit zoveel meer dan alleen ‘geluid’. Een auto met puik onderstel, prettige, precieze besturing, geciviliseerde demping, uitgewogen veerafstemming, goede looks, mooi interieur, puike zitpositie en een setje goed doseerbare remmen dragen ook bij aan de feestvreugde. En elektromotoren bieden ook voordelen, zeker bij deze Ferrari. Je hebt VEEL meer koppel en de mate betrouwbaarheid is veel hoger. Kijk, zo’n zo’n V8 is fantastisch is het perfect werkt. Maar dat is helaas lang niet altijd het geval.
Nonni nonni nonni kiwi !
Kom op jongens, niet alleen maar jammeren als het om elektrisch gaat.
De auto was eigenlijk afgeschreven door een brand achterin (blijft een Ferrari) en heeft daarom een complete rebuild ondergaan inclusief Porsche!! (I kid you not) 5 bak en een set elektro motoren. De auto is rechtuit sneller dan ooit en is op het circuit maar liefst 10 seconden sneller dan een originele. In mijn ogen een geslaagde reddingsoperatie voor een anders verloren schoonheid.
afschieten die eigenaar. korte metten met zulke gedachtes maken.
Mooi project. Er zijn al genoeg gewone rode Ferrari’s. Met een V8.
Hey, oude Italiaanse auto’s en elektriciteit gaan toch nooit goed samen?