Waar sommige concurrenten in 2030 al volledig elektrisch willen zijn, is Volkswagen wat trager.
Volkswagen roept het al een tijdje: ze willen de grootste worden qua elektrische auto’s en digitalisatie. Alleen zo kunnen ze de transitie overleven en Tesla verslaan in de EV-oorlog. Daarom hebben ze miljarden geïnvesteerd in EV’s en hebben ze een flink arsenaal aan ID’s aangekondigd.
Toen merken als Ford en Volvo onlangs zeiden in 2030 volledig elektrisch te willen zijn, zou je dan ook denken dat Volkswagen niet lang achter kon blijven. Dat zij ieder moment een persbericht de deur uit konden gooien met de tekst dat ze december 2029 al volledig elektrisch zouden zijn. Of zo.
Toch blijkt het tegendeel juist waar te zijn. In een persbericht dat – ironisch genoeg – vol staat met de woorden ‘versnellen’ geeft het bedrijf aan dat per 2030 minimaal zeventig procent van alle Europese Volkswagens volledig elektrisch zal zijn. Zeventig procent is natuurlijk hartstikke veel. Maar de honderd procent van Ford en Volvo is wel meer. Relatief gezien, dan.
Overigens is die zeventig procent wel flink meer dan Volkswagen zelf eerder had voorzien. In de eerdere planning sprak het bedrijf namelijk over 35 procent. In de Verenigde Staten en China is de EV-gekte wat minder. Voor beide markten hebben de Duitsers het over vijftig procent elektrisch.
Om de flinke EV-cijfers te kunnen halen, gaat het bedrijf jaarlijks een nieuwe elektrische auto uitbrengen. Dit jaar worden het er drie. Eerst komt de ID.4 GTX, een snellere vierwielaangedreven ID.4. Later volgt de ‘sportieve’ ID.5, in de herfst krijgen we de ID.6/Crozz. Ok, die krijgen ‘we’ niet, maar de Chinezen. Het gaat hier namelijk om een SUV met zeven stoeltjes voor de Chinese markt. Een EV onder de ID.3 krijgen we ook, alleen niet in 2023 zoals eerst de bedoeling was. Deze kleinere elektrische auto komt nu in 2025. Een jaar later komt het absolute topmodel; Volkswagens Trinity. Hier hebben we het eerder op vrijdag nog over gehad.
Wat blijft er dan nog over voor benzine- en dieselauto’s? Nou, daar gaat Volkswagen nog mee door. De Golf, Tiguan, Passat, Tayron en T-Roc krijgen allemaal nog een opvolger. “Maar die moeten wel zo efficiënt als mogelijk zijn.” Maar daarna? Dan zou het zomaar eens afgelopen kunnen zijn met de benzinepret.
dwfc zegt
VW verkoopt ook nog in andere continenten zoals Toyota waar er op vele locaties geen
stroomvoorziening of laadpalen aanwezig zijn …. ook dat is een markt.
pramm zegt
Volgens mij was de initiële statement van VW dat ze in de EU in 2030 niet volledig elektrisch zijn, maar iets van 70%
wimof zegt
Hier zijn er ook nog geen behalve het Tesla laadstation in Wavre.
ECU zegt
Echt een gaaf merk, gaan toch de grootste worden (wederom). Rij het al jaren, betere Duitser bestaat er niet, superieur in design en techniek. Everybody loves VW.
Pascal zegt
“Everybody loves VW”? We kunnen veilig stellen dat dat zelfs niet een beetje klopt. “De beste Duitser”? Nou, ik heb zowel BMW als Mercedes een heel stukje hoger zitten en persoonlijk trouwens ook betere ervaringen mee dan Audi.
monsieurleloure zegt
@ECU
De vrijdagmiddagborrel begon al om 12 uur vanmiddag zeker?!
dirkv zegt
@monsieurleloure: Met al dat thuiswerken begint de vrijdagmiddag borrel uiteraard ‘s ochtends bij de tweede bak koffie. Likeurtje er bij en laat de creativiteit maar komen.
Bij de design afdeling van BMW doen ze dat al jaren.
Het is nog nooit zo goed gegaan.
kennone zegt
@dirkv: daar begint de vrijdagmiddag borrel al op maandag!!
Jantje_555 zegt
voor jou misschien, want hij heeft wel gelijk!
kniesoor zegt
@monsieurleloure: Die zuipfeesten aan de Wörthersee hebben een vrij desastreuze uitwerking op het perceptievermogen van de VW-zeloten. QED.
joki zegt
Ik kan u direct vijf redenen geven waarom dit niet zo is hoor. Heb hier een Arteon en 3-serie staan…
Die Arteon is niet slecht, maar door te vergelijken weet je pas wat beter kan…
MarcoM zegt
@ECU: kijk maar eens op de website van problemcar……
moveyourmind zegt
Ook al mogen er in de rest van de wereld nog brandstofauto’s verkocht worden, geen paniek.
Want in Nederland gaan we linksom of rechtsom en koste wat het het kost de energietransitie doorzetten en gaan we de geschiedenisboeken in als het land dat de wereld heeft gered.
joki zegt
Zoals de U.S.A. in 1945? Dat niveau?
superfunky zegt
Beste Hayte, misschien moet je eens een rekensommetje maken tav het aantal kwh dat wereldwijd groen geproduceerd moet worden als iedere fabrikant in 2030 alleen maar EV’s zou uitstoten. En laten we maar niet praten over de hoeveelheid grondstoffen voor de batterijen.
Het gaat gewoon niet gebeuren en VW is daar tenminste enigszins reëel over, al is 70% veel en veel te hoog, maar dat is dan in de ogen van sommigen weer niet ambitieus genoeg.
mashell zegt
@superfunky: waarom wil je “all the way” gaan en moet elke kilowatt groen geproduceerd worden? Zelfs al zouden we benzine of diesel gebruiken om elektriciteit op te wekken dan nog zijn we stukken beter af omdat het rendement van elektrisch rijden gewoon veel hoger is.
Stroom van wind, zon en aardgas en het wegverkeer is heel veel schoner dan nu.
wimof zegt
In België weer volop in de belangstelling en ministers die hopeloos zoeken naar een oplossing.
De intensieve veeteelt (vooral inWest-Vlaanderen en Limburg) is verantwoordelijk voor 65 (!) % van de stifstofoxide, verkeer 25%
mashell zegt
Dus VW verwacht in 2030 30% van haar Europese omzet in niet West Europese landen te halen want in West Europa verkoop je dan alleen nog maar elektrisch.
Jantje_555 zegt
die andere merken halen 2030 ook niet hoor! VAG is gewoon realistisch
monsieurleloure zegt
@jantje_555
Hmmm, realistisch? Arrogant komt eerder , als je weer kijkt wat ze deze week weer in het nieuws slingeren
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-wil-marktleider-elektrisch-rijden-worden-2/
escort77 zegt
Leuk hoor, al die ambities van fabrikanten. Maar alles valt of staat natuurlijk bij wat hun klanten bestellen. Stel dat er tussen 2025 en 2030 nog steeds veel meer Golfs verkocht worden dan ID3’s dan geloof je toch niet dat VW daar in 2030 mee stopt?
joki zegt
Of hoeveel laadpunten er zijn. Of het elektriciteitsnet aangepast is, zie Brussel, of…
lekkerdwars zegt
@escort77: jawel hoor, als klanten beseffen dat TCO van EVs lager zijn dan brandstofauto’s dan wil de overgroter meerderheid een id3 ipv een golf. Remmende factor gaat komende 5-10 jaar de beschikbaarheid van batterijen zijn.
Jantje_555 zegt
tot ze ontdeklen dat bijna geen enkele EV hun caravan kan trekken.
rutgerg zegt
Ook al zijn we een aardig eindje, de elektrische auto heeft nog een heel eind te gaan om de gewone auto zonder compromissen te vervangen. En dat zie ik niet vooR 2030 gebeuren. Voordat de auto met brandstofmotor er volledig uit gaat moet een ev minstens hetzelfde kunnen, zo niet beter. Zolang ik op een lange trip, bijv naar Italië, nog elke 2 a 3 uur minstens 40/50 minuten moet laden is dat nog niet zo. Niet zozeer de actieradius maar de laadtijd is het probleem voor mij. Een actieradius van +/- 400 echte km is prima, je moet toch elke 2 a 3 uur wel even stoppen, maar bijna een uur stilstaan is te lang. Als ie binnen 10 minuten weer vol is voor nog eens 400 km wordt het interessant.
p993 zegt
Gaat het hier om de nieuw verkochte auto’s? Of om wat er tegen die tijd rondrijdt?
rutgerg zegt
Een sluit overigens het ander niet uit, als bij vw 70% van hun verkopen elektrisch is is dat nog steeds meer dan de meeste concerns in totaal verkopen. Dus dan is het toch niet gelogen dat ze dan de grootste in ev’s zijn.
ericc zegt
Een vriend van mij heeft een 911 van 1982. Deze wagen wordt volgend jaar 40 jaar. Wie vandaag een 911 koopt en hem 40 jaar bijhoudt, wil in 2061 ook met zijn 911 rijden. Of worden deze oldtimerbezitters aan de schandpaal genageld op sociaal media!?
herve11f zegt
En over 10 jaar, als ze allemaal een paar rekensommetjes gemaakt hebben, is alles weer anders. Het is maar hoe de wind waait.