
De wereldkampioen van 1997 was in het begin van Max’ carrière nog bijzonder kritisch, maar in een paar jaar tijd kan kennelijk een hoop veranderen.
Jacques Villeneuve denkt dat Max er goed aan heeft gedaan om zijn contract bij Red Bull Racing te verlengen. De renstal heeft na een matige start van het seizoen behoorlijk veel progressie geboekt en de Canadees voorspelt een vette zegereeks in 2018 voor Verstappen, áls Red Bull deze lijn vasthoudt.
Volgens Villeneuve moet Verstappen nog wel leren om tevreden te zijn met een bepaalde hoeveelheid punten en niet altijd tot het gaatje te gaan. Kunnen we inkomen, maar Max strijdt niet om het kampioenschap en dus kan hij zich wat meer risico permitteren dan bijvoorbeeld Lewis Hamilton. De Brit kan morgen kampioen worden in Mexico en gaf zich bijvoorbeeld in Maleisië vrij snel gewonnen, om genoegen te nemen met de tweede plaats.
Ook moeten we volgens Jacques weer niet teveel hopen dat Max binnen afzienbare tijd de kampioenschappen bij elkaar harkt. De jonge Nederlander kan met gemak nog 15 jaar mee in de Formule 1 en dus komen de resultaten komen vanzelf, aldus Villeneuve.
Niki Lauda, ook niet bepaald een coryfee die een blad voor de mond neemt, denkt eveneens dat Max er goed aan doet om langer bij Red Bull te blijven. Mercedes zit immers met Hamilton en Vettel blijft de komende jaren de nummer 1 bij Ferrari.
Damon Hill, oud-kampioen en ex-teamgenoot van Villeneuve, meent dat voor Verstappen nu alle mogelijkheden open liggen om net als Michael Schumacher een team om zich heen te bouwen. Als alle puzzelstukjes op hun plek vallen gaat Verstappen hele mooie dingen laten zien. De Brit meent dat de Nederlander er absoluut toe in staat is. (Via: nos)
Ik nam de man al een aantal jaar niet echt serieus, daar verandert hier niet heel veel aan.
@rhellema: ik nam hem totaal niet serieus met al zijn Max kritiek maar sinds dit bericht neem ik hem wel serieus eigenlijk, wat een sympathieke kerel is het eigenlijk! :p
Hecht niet zo veel waarde aan dit soort verhalen. Een stuurfoutje en hij is weer de jonge, overmoedige schlemiel die hij een jaar geleden nog was. Het kan verkeren…
Mooi Jacques, bedankt. Hier hebben we met z’n allen op gewacht.
Heeft Jacques dit gezegd omdat hij bang was bedreigt te worden door Nederlandse fans? :p
@pindakoning: dat zou overigens wel dieptriest zijn, als straks iedereen hosanna roepend in de Verstappen polonaise meehost omdat ze bang worden van een paar kl00tjes met een internet aansluiting.
@pomoek: ik zou sowieso al niet bang worden van doodsbedreigingen die alleen maar via internet gedaan worden.
Niets is zo veranderlijk als de mens.
Het hangt allemaal af van de vraag wat ligt er in 2019 achter in de RB15?
RBR is een topteam, hebben de beste designer van iedereen, management zit ook goed en hebben een topcoureur met Max. Enig puzzelstukje is de motor.
Kan mij niet voorstellen dat Max een contract heeft getekend waarbij hij geen vertrouwen heeft op dat vlak.
Ik gok dus dat hij in die drie jaar kampioen wordt.
@Rick-dos: Dan ben ik heel benieuwd wat voor konijn Red Bull uit zijn hoge hoed tovert aangezien de 1.6 V6 Turbo motor tot 2021 zal blijven. En de Mercedes-motor en de Ferrari-motor zijn sindsdien een stuk sterker dan de motor van Renault.
@viezefreddyw: Hill gaf het wel aardig weer. Verstappen heeft zeeën van tijd. Over 3 jaar is hij 23. Dus als het niets wordt bij RB dan kan hij nog altijd overstappen naar een ander team en heeft hij nog zeker 10 jaar om te proberen een kampioenschap te winnen.
@pomoek: 23… Zeg het eens hardop. Is toch niet te geloven? 23 zijn en dan al 6 jaar ervaring hebben in de Formule 1.
Het moet wel heel raar lopen wil Verstappen niet minstens 1 keer kampioen worden. Maar ja, het hangt allemaal af van de keuzes die hij gaat maken.
@viezefreddyw: Mijn theorie was dat RBR samen met AM en bijvoorbeeld Ilmor een motor zullen bouwen. Nu is mijn theorie dat het Porsche kan worden.
Is vooral ingegeven door het feit dat de naam Porsche al rondzingt, RBR in 2015 nog gelinkt werd met VAG (Audi), nu ineens out of nowhere Porsche rijder Hartley in de TR rijdt en als ik mij niet vergis heeft Mateschitz en Piëch nogal innige banden.
Zit ik alleen een beetje met de link met AM. Misschien dat Porsche de know how inbrengt en dat de motor als AM wordt gebadged. Porsche zou wel een mooie zijn aangezien al kennis hebben van hybride motoren vanuit het WEC.
Kan ook zomaar zo zijn dat de Honda een prima motor blijkt volgend jaar.
Ach ja, we zullen zien. Het moet in de komende maanden wel duidelijk worden aangezien die situatie duidelijk moet zijn willen ze de RB15 er omheen kunnen bouwen.
@Rick-dos: Hartley is een voormalig Redbull protogé. Porsche zal zich never gaan mengen met Ferrari en Mercedes onder de huidige formule, daar is de tijd simpelweg te kort voor. Als het al waar is dan pas vanaf 2021.
@piquet1986: Weet ik maar je kunt de link met Porsche niet ontkennen. En net wat je zegt VOORMALIG protégé. Waarom zou RB hem ineens terughalen? En dat allemaal door een telefoontje? Ik geloof niet dat Marko zo makkelijk is over te halen.
Ik ken Porsche niet als een fabrikant die een uitdaging uit de weggaat. Daarnaast zal het niet zo zijn dat Porsche voor alle kosten opdraait. Denk dat met de miljoenen van Honda in TR er geld vrijkomt voor RBR. En misschien, zoals ik al schreef, blijft het bij know how delen waardoor de investeringen niet groot hoeft te zijn aan Porsche’s kant. AM heeft de ex-Ferrari experts, Porsche hun know how en faciliteiten en RB de miljoenen.
@rick-dos: dat Hartley mede dankzij Porsche bij TR zit dacht ik ook al. Misschien willen ze hem “bewaren” maar dan is 2017/18 nogal vroeg. De AM en Porsche die samen een motor ontwikkelen klinkt bizar maar AM kan dat niet alleen en Porsche doet (nog) niet mee. Misschien dat het een rare mix van partijen wordt? Porsche die delen levert, AM als naming partner en Honda voor de ICE? Dan stap Porsche met eigen motor in 2021(/20?) in door RedBull F1 te kopen met (inmiddels) superster Max en een eigen rijder en een sterk en gezond F1 team en Porsche kennis en kapitaal erachter….
@w0o0dy: Ik denk met Honda erbij dat het allemaal heel erg ingewikkeld wordt. Daarom denk ik dat het een of-of situatie wordt.
Vergis je niet ook al gaat Porsche er in 2019 nog niet vol in de dingen die ze dan al leren is natuurlijk van onschatbare waarde in 2021.
@Rick-dos: toch niet geheel onbelangrijk, een competitief torretje!
@toniominestrone: Zeker!
@rick-dos: Was het verhaal niet Red Bull – Aston Martin – Cossworth?
@kilum: Die ken ik niet? Is het niet de bedoeling dat Cosworth zelfstandig weer een motor bouwt in 2021?
@rick-dos: Dat gerucht ging een tijdje. Sky kwam daarmee. Aangezien Cossworth nu ook al de motor bouwd voor de Valkery.
Van een deskundige verwacht je juist dat hij dingen eerder ziet aankomen op zijn vakgebied dan de leek. In een vroeg stadium was het allemaal niet zo veel met Verstappen aldus Villeneuve. Nu ineens wel. Een beetje laat. Nu ziet onderhand iedere leek zelf wel dat Verstappen topmateriaal is.
Een behoorlijke inschattingsfout van Villeneuve dus.
En toch zie ik geen reden om mijn mening over Villeneuve te wijzigen. Het is en blijft een zuurpruim.
Mijn moeder is pas een topper!
@flippiez06: nou…inderdaad!!
Wanneer zal ik mijn twee liter alcoholvrij bier gaan drinken?
@nicolasr:
Ik moet het oud papier nog wegbrengen.
We lopen vaak te zeuren over: ‘vroeger was alles beter’. Ook in de F1. Maar ook in de jaren ’90 was het een saaie bedoeling. Zeker de interviews. De enige twee coureurs die de moeite waard waren, waren Eddie Ervine en deze Jacques Villeneuve. De enige twee die niet politiek correct waren. Mika Häkkinen heeft twee keer in zijn leven een grap gemaakt, wat twee keer meer is dan alle andere Duitse coureurs bij elkaar uit die periode.
@willeme: De races waren anders alles behalve saai in vergelijking met nu (pre Max-tijdperk); zelfs de seizoenen dat Schumi een minuut voor lag werd er nog meer ingehaald en gevochten om plaatsen dan tot recent.
@willeme: Irvine was dan leuker om te horen praten. Bij Villeneuve had ik altijd het gevoel dat hij een ingestudeerd stukje voorgekauwde tekst op een zo maximaal ongenuanceerde manier probeerde voor te dragen. Irvine die zei gewoon wat hij dacht en daar hou ik nog steeds heel erg van.
Max zet je helm weer op
Het zijn nou eenmaal strak in de plooi gegoten mensen. Hoort dat erbij als je steenrijk bent?
Zo ja, laat mij dan maar een gewone jongen zijn.