De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Het is 1 oktober, wat betekent dat de balans over september kan worden opgemaakt. Daar doe je niks aan. In Amerika noteerden verschillende merken afgelopen maand een flinke plus. Zo verkocht Ford 23% meer auto’s dan in september 2014 en deed GM het met een plus van 12% ook lang niet slecht. Fiat Chrysler? 14%. Toyota? 16%, alstublieft.
Dan Volkswagen. Ondanks alle shit rondom dieselgate noteerde het merk met meer dan 26.000 verkochte auto’s nog steeds een zeer bescheiden plus van 0,56%. Daar moeten we wel kanttekeningen bij plaatsen, want dieselgate werd natuurlijk pas halverwege de maand bekend. De verkoop zakte dan ook pas in de laatste anderhalve week van de maand in.
Het gaat dus wat ver om te stellen dat de Amerikaanse consument net zoveel lak aan het hele circus heeft als wij hier in Nederland (en onze zuiderbuurtjes). Veiliger is het dan ook om de maand oktober af te wachten en te concluderen dat VW in de eerste paar weken van september goede zaken heeft gedaan. Wat de modellen betreft zien de cijfers er als volgt uit: Jetta -14%, Beetle -15%, Passat -1% en Golf -37%.
En Audi dan? Het merk met de boksbeugel noteerde gewon een plus van 16%. Ze hebben daar vast niet naar die aflevering van Radar zitten kijken. We gaan uiteraard volgen wat de US markt in oktober doet, dan krijgen we pas echt een beeld van de overzeese gevolgen van dieselgate.
Foto: US-spec Volkswagen Jetta
clarkson zegt
Ik denk dat het een dikke min is als je de stijging van de concurenten ziet.
Stefje zegt
@clarkson: Ik denk dat je gelijk hebt. Oktober zal de waarheid wel tonen…
berlinetta zegt
Eerst stel je dat het vanwege dieselgate raar is dat VW plust in de verkopen en vervolgens geef je als verklaring dat het komt omdat dieselgate pas later in de maand werd ontdekt. Wat is dan de strekking van dit artikel?
clarkson zegt
@berlinetta: Nou hij legt het toch prachtig uit? Ik vind het wel interessant om te weten.
berlinetta zegt
@clarkson: Ik vind het ook goed dat AB zoveel aandacht besteed aan dieselgate en ik stel het nog meer op prijs dat zij een van de weinigen zijn die de juiste info geven, maar dit is gewoon een artikel dat is geschreven om maar een artikel te schrijven.
clarkson zegt
@berlinetta: Wat een onzin. Er staat ook info over andere merken in die voor mensen zoals mij (die geen leven buiten AB hebben) erg boeiend is.
berlinetta zegt
@clarkson: Want jij bent volop geinteresseerd in de Amerikaanse autoverkopen in de maand september? Dan heb je inderdaad geen leven.
clarkson zegt
@berlinetta: *Zucht*
gtwillem zegt
@clarkson: @berlinetta:
Nog even doorbijten, heren! Het is bijna weekend, bijna tijd voor bier en een @larssb artikel! Nu even een Bromance Manhug en we kunnen weer verder ;-).
rufctr01 zegt
Als ze in USA trs radar gaan kijken dan zal Audi niet zo heel veel plussen. Ik had al niet heel veel op met hun premium gedachtegoed, maar nu helemaal niet meer.
bugboy zegt
@rufctr01: vanaf juni 2011 schijnt het TFSI oliedrama redelijk onder controle te zijn. Wellicht dat de after-sales van VW USA wel goed is. Een probleem is pas een probleem als het niet opgelost wordt.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat de volgende maand gaat tegenvallen…..
clarkson zegt
@dutchdriftking: Ik denk dat ze maar moeten gaan wennen aan tegenvallers aankomende tijd.
Dutchdriftking zegt
@clarkson: Dat denk ik ook. Aan de andere kant, ze mogen ook wel wat arrogantie verliezen ook, wie weet helpt dit. Niet de grootste willen zijn, gewoon goede auto`s bouwen zoals 20 jaar geleden, (het liefst nu wel wagens die niet roesten) en verder niet zeuren.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Duitsers en arrogantie verliezen hmmmm.. haha
almera-ga16det zegt
@dutchdriftking: hoezo? Slechte reclame is nog steeds reclame
erwh zegt
There is no such thing as bad publicity.
jpoers zegt
@erwh: negatieve reclame is ook reclame.
parker zegt
Free publicity!!
boxergt zegt
Verkoop is nog steeds wat anders dan kentekenregistratie…….
oxymoron zegt
Niet eens zo heel onlogisch als ik de Amerikaanse gedachtengang bekijk. Wie een “foute” VW heeft kan toch straks meedelen in de schadevergoeding?
T16 zegt
Reken maar dat het verkoop cijfer volgende maand een dikke min is.
VW gaat vreselijk nat en vertrouwen komt te voet maar gaat te paard.
Als de effecten van het wel schoon afstellen van de VAG diesels duidelijk wordt, namelijk hoger verbruik en vaker AdBlue laten bijvullen, dan is men wel klaar met VAG producten met een diesel. Zeker in de VS.
Ook benzine verkoop zal onder de imago schade lijden. -8% is een reëel verkoopcijfer in de VS. in Europa zijn deze Euro5 diesels bijna uitverkocht want de showroom staat vol met Euro6 diesels. Toch blijven ook die wat langer staan verwacht ik.
uber zegt
De Amerikaanse overheid zou strengere milieuregels moeten doorvoeren op het gebied van CO2. Maar dat doen ze niet puur om hun eigen industrie te beschermen.