Het is mens eigen: we zijn principieel zolang het ons uitkomt.
Dat Toyota de naam heeft betrouwbare auto’s te bouwen, is bekend. Dat de Land Cruiser en de Hilux op een nog hoger niveau staan eveneens. Met dank aan Jeremy Clarkson van het voorheen zo leuke televisieprogramma Top Gear heeft de Hilux de naam niet kapot te kunnen gaan. Clarkson kocht een oude Hilux en probeerde ‘m toen te slopen, wat niet lukte. Het ding bleef maar starten en lopen. Dat een soortgelijke Mitsubishi L200 of Isuzu Faster het eventueel ook zou kunnen overleven doet er even niet toe.
De auto in Top Gear was een zogenaamd Hilux ‘N50’ uit 1988, de vierde generatie. Inmiddels zitten we al op de achtste generatie van de Hilux, de zogenaamde ‘N120’. Deze is aangepast om te voldoen aan alle milieu-eisen. Toyota mag de dieselmotor weliswaar helemaal niets vinden, in de Hilux hebben ze toch echt een 2.4 D4-D liggen die ze hebben aangepast om te voldoen aan de WLTP én de Euro 6.2 uitstoot-eisen.
Jazeker, Toyota maakt dus nog gewoon dieselmotoren. De 2GD-FTV beschikt over commonrail inspuiting, een intercooler en variabele turbogeometrie. Het maximum vermogen is 150 pk. Het maximum koppel wordt niet vermeld. Voorheen was dat 343 Nm voor de versie met handgeschakelde zesbak en 400 Nm voor de automaat. Mede dankzij die motor heeft de Hilux een laadvermogen van 1.100 kg en een geremd trekgewicht tot 3.350 kg.
Verder is de Hilux completer geworden dan voorheen. Zo is Adaptive Cruise Control nu standaard. Je kan de Hilux krijgen als ‘Single Cab’, Xtra Cabine en Dubbele Cabine. Dat zijn allemaal grijs kenteken uitvoeringen. Prijzen beginnen bij 19.195 euro (excl. BPM en excl. BTW) voor de Single Cab in ‘Comfort’-uitvoering met 2WD. Een Hilux op geel kenteken is volgens Toyota veel goedkoper dan voorheen, vanwege de lagere CO2-uitstoot. Hoeveel goedkoper is echter nog niet bekend.
Op zich wel logisch toch? Lijkt mij dat de afnemers van dit soort auto’s een voorkeur hebben voor diesel.
@berlinetta: precies. Als je onverhard door de woestijn wil rijden, wil je hufterproof motoren met veel koppel onderin en veel actieradius. Een grote diesel dus. En dan eigenlijk het allerliefst een atmosferische, die je met een hamer en een doppensetje kan repareren.
@dondeboer: eindelijk een fatsoenlijk trekgewicht
@dutchneon: de vorige mocht toch echt 3500kg trekken dus ergens zijn ze 150kg kwijt geraakt…
@dondeboer: of bijv in Zuid Amerika… Overigens hebben ze daar een 2.8 diesel met 177pk en nog meer NM.. Waarschijnlijk dus nog meer trekgewicht.. Nb de versie die autoblog hier beschrijft zal de Europese motor uitvoering zijn..
Onzinnig onderkopje: alsof Toyota hypocriet zou zijn door nog diesels aan te bieden. Ieder situatie vraagt zijn eigen aandrijving. In het oerwoud diesel, in de grootste steden elektrisch, verder hybride en waterstof. Prima dat ze daarin vooruitlopen op de rest.
@gasterplancke: Ik ben het volkomen met je eens dat iedere situatie zijn eigen aandrijving vraagt. En ik begrijp dat in diverse gevallen diesel een goede optie is. Het is echter opmerkelijk dat Toyota momenteel een hevige anti-dieselcampagne voert, maar tegelijkertijd ‘m nog gewoon zelf aanbiedt…
@willeme: ja vind dat ook heel hinderlijk van Toyota, beetje te koop proberen te lopen met een groen imago. Maar veel niet kenners zullen er in trappen, of doen dat eigenlijk al.
@willeme: Ze hebben ook gewoon gelijk, namelijk een diesel in een personenwagen hoort niet.
Ja nu gaan er vast vele Duitse fanboys over mij heen vallen met hun 335d’s en weet ik het wat (of die fantastische 3 cilinder diesels haha). Maar ze laten al jaren zien dat hybride net zo zuinig is, en veel betrouwbaarder dan die moderne ingewikkelde diesel, en uiteraard minder emissie van NOx e.d.
Wil je snel als zo’n BMW of Audi? Ok kijk dan even naar de GS450h.
Het kan ook best voor grotere auto’s. Aandrijflijn van een GS450h heeft power zat. Alleen in een werkpaard kan een diesel wat efficienter draaien.
@fanboy: Hybride is niet ‘net zo zuinig’, natuurlijk.. Hybride stoot daardoor aanzienlijk meer CO2 uit. Stikstofuitstoot is natuurlijk wel een dingetje bij diesels. Maar met Ad-blue en dergelijke technieken behoorlijk goed op te vangen.
Hybride heeft zijn voordelen, absoluut. Een Lexus GS is een geweldige auto en de GS450h heeft inderdaad power zat, maar als je de prestaties aanspreekt is het verbruik enorm. Een kennis van mij had er eentje (anekdotisch bewijs, I know) en heeft hem naar 1.5 jaar weer verkocht want te dorstig. Heeft nu een BMW 530d met adblue. Sneller en véél zuiniger (zij het minder origineel, je ziet ze overal). Ik vind Lexussen erg gaaf, maar ik kan onmogelijk zeggen dat ze zuinig zijn. Zijn ze namelijk niet ;-).
@willeme: Dat kan opzich wel kloppen als je het veel aanspreekt. Maar let wel, de oude Lexussen, de eerste hybrids met 450h kregen de gewone V6 mee. 300pk maar geen Atkinson dieet, dus niet zo zuinig. Tegenwoordig wel met Atkinson versie van die V6.
Maar in het wat minder luxe segment kunnen mensen kiezen tussen van die afgeknepen benzine of diesel motoren of een veel soepelere hybride die in dat geval wel net zo zuinig is. Neem zo’n Prius of Auris hybrid en die is gewoon net zo zuinig als een dergelijke auto op diesel.
En dan heb je toch wel veel voordelen.
Ik zou namelijk nooit zo’n moderne diesel willen hebben. Zit toch wel veel meer op wat kapot kan, en dat hoor ik ook wel vaak van de monteurs.
We hebben zelf trouwens een 4×4 camper met dezelfde techniek aan boord als de genoemde Top gear Hilux, lekker simpel dus, ideaal voor de lange reizen.
@fanboy: hybride is net zo zuinig in de stad, maar op de snelweg zeker niet. De dieselmotor heeft echt wel iets te zoeken in personenwagens. Alleen niet in de hoeveelheid die je tegenwoordig ziet. Voor de veelrijder buiten de stad is een diesel veruit het beste, met flinke voorsprong.
@lekbak: Helemaal waar. De gemiddelde Nederlandse auto legt echter (orde grootte) 13.000km per jaar af, en dan kom je met een hybride eigenlijk altijd beter uit dan met een diesel. De (zakelijke) veelrijder mag dan beter af zijn met diesel, voor de (doorsnee) particulier is een hybride een prima optie.
Zelf heb ik geen van beide aandrijfvormen in de vloot, maar als ik dan moest kiezen nam ik ‘gewoon’ een Toyota-hybride. Zo’n ding gaat domweg niet kapot. Als ik hier op het werk kijk naar de diverse auto’s waar we mee werken, dan zijn de onderhoudskosten van het (Duitse) benzine – en dieselspul ordes van grootte hoger dan van die verdomde Prii. Volgens mij hebben we daar over 5 exemplaren een keer onvoorzien een pedaalrubber en een startaccu (oh de ironie) van moeten vervangen in 8 jaar tijd, verder alleen regulier onderhoud (geen overdrijven). Kom daar mar eens om bij, zeg, een Golf TDI in dezelfde periode..
@lekbak: Ik ben er wat pessimistischer over. Als je de hogere onderhoudskosten ziet en dan vooral wat er allemaal wel niet kapot gaat (standaard EGR bijvoorbeeld), denk ik echt dat je dit gaat merken als kilometervreter. Ik zou in ieder geval zelf nooit zo’n moderne diesel willen hebben. Als je het least vab je werk boeit dat natuurlijk minder.
@fanboy: op een afstand van 100km per dag plus weekendritteb en vakanties is er momenteel niet echt iets wat in de prijsrange onder 10-15k wat zuiniger rijdt dan diesel, formaatje Audi A4 Avant of BMW 3 Touring. Sterker nog, na 100k km (nu 400k km) heb ik eigenlijk niks qua onderhoud aan het blok of diesel gerelateerde zaken gehad op een intercooler na. Alleen alle randzaken of slijtage onderdelen zoals wiellagers, remmen, dynamo een keer moeten doen. Voor de rest heb ik denk ik over 2.5 jaar 700 euro aan onderhoud gehad. Dat is met die kilometers wel te overzien. In mijn geval betreft het een 3.0, dus een 2.0 zal nog zuiniger geweest zijn. Zou zelf overigens niet erg vinden om 330e of zo te rijden, alleen voor die afstanden denk ik dat die ook duurder rijdt
@jzaero: Je bevestigd hiermee eigenlijk dat onderhoud en reparaties duurder zijn dan bij de hybrids.
Wiellagers, geldt natuurlijk voor iedere auto.
Intercooler, had niet mogen gebeuren, en zit ook niet op een hybrid.
Remmen gebruik je echt heel veel minder, en hoef je dus ook nauwlijks te vervangen.
Dynamo zit er niet op by een hybrid. (ja in het groot, de elektromotor, maar die gaan nooit kapot)
700 euro onderhoud lijkt me verder ook prima op die afstand hoor. En als je veel hard rijdt zal de diesel zuiniger zijn. Maar als je even sprit monitor opent en een Prius en een 3 serie diesel vergelijkt zijn dat toch erg vergelijkbare verbruikscijfers.
@willeme: ner als de overheid wel verplicht waarschuwingen op pakjes sigaretten laat drukken hoe slecht het wel niet is, maar ze wel laat verkopen. Terwijl met fipronil besmette eieren waar je er je leven lang 80 per dag van moet eten om enig schadelijk effect te bemerken direct uit de handel worden gehaald.
@gasterplancke: in het oerwoud diesel ? In bijvoorbeeld Suriname rijden de meeste auto’s gewoon op benzine hoor. Ook op de toendra is dat vaak makkelijker verkrijgbaar.
@kenner: je hebt nogal wat meer benzine nodig dan diesel. Doe maar het dubbele, dan kom je in de buurt.
zijn eigen
Wanneer aan de norm voldaan wordt en niet alleen aan de beperkte testcriteria, of slechts wanneer er gedetecteerd wordt dat de officiële test loopt, dan is er niks mis met een diesel.
Met hun benzine liepen ze destijds ook ruimschoots voor op de norm qua uitstoot, ook voor schadelijke zaken die niet expliciet in de tests werden meegenomen. Dus als een fabrikant het voordeel van de twijfel verdient is het Toyota.
Weet iemand het verschil tussen de 6.2 emissienorm en 6c/6d emissienormen?
@por100: https://www.fleeteurope.com/fr/new-energies-taxation-and-legislation/europe/features/do-you-know-your-euro-6-your-6c-and-6d-temp?a=DQU04&t%5B0%5D=Diesel&t%5B1%5D=RDE&t%5B2%5D=Euro%206d&t%5B3%5D=WLTP&t%5B4%5D=Euro%206d%20TEMP&t%5B5%5D=EVAP&t%5B6%5D=ISC&curl=1
Het is allemaal euro 6. Alleen 6b was op basis van de nedc, 6c op basis van de wltp en 6d op basis van wltp + rde.
De max uitstootnormen zijn niet veranderd, alleen de meet methode.
@benja01:
Oké thx
ook deze moet dat vieze ad blue in, snap niet dat iedereen die rotzooi gebruikt
@gove: omdat het blijkbaar de gemakkelijkste / goedkoopste manier is om nox tegen te gaan.
@benja01: is onmogelijk dat die meuk goed voor het millieu is, vreet zelfs de lak aan als je niet oppast
@gove: dat doet vogelstront ook, en dat is puur natuur.
Ik weet niet precies hoe ze ureum winnen (het is in principe gewoon pis) maar het idee achter een katalysator is best wel leuk. Flikker twee schadelijke stofjes bij elkaar en door magie krijg je er een niet schadelijk stofje voor terug.
Overigens is ureum ook gewoon kunstmest. Word gewoon gebruikt om je brood mee te maken. Spul lost ook heel makkelijk op in water, dus als je morst hoef je alleen maar een beetje te spoelen.
@gove: https://www.oqvalue.nl/kennisbank/adblue-vragen-en-antwoorden-adblue-katalysator/
WAT IS ADBLUE?
AdBlue is een synthetisch geproduceerde, heldere, niet giftige en zeer zuivere ureumoplossing in water dat van alle zouten is ontdaan.
Dubbele cabine op grijs kenteken? Ik dacht dat dat de facto niet mogelijk was?
@gulli: Alleen als de bak lang genoeg is:
* De lengte van de laadvloer moet minimaal 150 cm zijn.
* De lengte van de laadvloer moet minimaal 2/3 deel van de lengte van de laadvloer zijn, die ontstaat als een
fictieve scheidingswand wordt geplaatst op 115 cm achter achterzijde stuurwiel.
* De lengte van de laadvloer moet voor ten minste 40% van de lengte voor het hart van de achterste as zijn
gelegen.
* De lengte van de laadvloer moet tweemaal de lengte van de cabine zijn. De lengte van de cabine wordt
gemeten van de achterzijde stuurwiel tot het meest naar voren gelegen deel van de binnenzijde van de
achterwand.
@yippiekaye: thx!
@yippiekaye: Het heeft sws veel te veel geld gekost al die kleine kutregeltjes.
Gaaf, persfoto’s van een auto met modder. Zie je niet veel.