Sommige dingen lijken erg vreemd. Zo beleeft Lamborghini een recordmaand.
Dat er klappen vallen in de automotive sector mag duidelijk zijn. Ondanks dat er nog wel degelijk auto’s verkocht worden, heeft het coronavirus er flink ingehakt.
Logisch, veel bedrijven gaan een iets minder zekere tijd tegemoet. Niet alleen wordt het werknemersbestand veelal uitgedund. Ook de wordt de auto van de zaak dan even uitgeteld. Ook leasertijders kennen dus angst, die moeten nu in een auto uit 2016 blijven rondrijden. De horror.
Recordmaand Lamborghini
Lamborghini heeft daar geen last van. Het Italiaanse supercarmerk heeft namelijk een toptijd achter de rug. De maand september was de meest succesvolle maand ooit! Helemaal bizar is dat als je bedenkt dat de succesvolle Aventador naar automobiele maatstaven stokoud is en de Huracan ook al een tijdje meeloopt.
Urus
Gelukkig wordt de Urus als Lamborghini geregistreerd. In totaal heeft Lamborghini 738 auto’s afgeleverd in september 2020. In het derde kwartaal van 2020 verkocht Lamborghini 2.083 auto’s. Daarmee is Lamborghini er goed bovenop gekomen.
Een kleine kanttekening en nuance is wel op zijn plaatst. Ja, Lamborghini beleefde een recordmaand, maar dat is ook vanwege het feit dat het in het begin van het jaar erg rustig was. Het record van vorig jaar zal waarschijnlijk ook niet verbroken worden.
Nopjes met recordmaand Lamborghini
Lamborghini CEO Stefano Domenicali is er ook mee in zijn nopjes. Het was Domenicali die de productielijn heel vroeg stopzette toen de pandemie uitbrak. Vervolgens heeft Lamborghini de tijd gebruikt om te herstructuren en herorganiseren.
Zo kon het personeel aan het werk blijven terwijl Domincali het bedrijf kon optimaliseren. Als een van de eerste fabrikanten kon Lamborghini (na zeven weken sluiting) de productie weer hervatten. Sindsdien zijn er drie nieuwe modellen onthuld: de Essenza SCV12, Sian Roadster en Huracan RWD Spyder.
Formule 1
Domenicali laat zo het bedrijf in goede gezondheid achter. De Italiaan wordt de opvolger van Chase Carey als Formule 1 eindbaas.
davelepeef zegt
Tja, uit verveling ga je shoppen. Zo raar is dat toch niet…
mashell zegt
Logisch toch, er zijn meerdere artikelen geweest van gehaaide ondernemers die met coronasteun een Lambo kochten. Zulke artikelen heb ik niet over Kia gelezen dus maak ik me zorgen om hun cijfers.
Dutchdriftking zegt
Als ze daadwerkelijk zo winstgevend zijn, waarom wil de VAG groep er dan vanaf? Zonder investeringsbudgetten in elektrificatie is het merk over vijf jaar klaar….
nord zegt
VAG wil juist verkopen dus krijg je dit soort nieuws aan de lopende band van Lamborghini.
mashell zegt
Hmm, we hebben recent een mooie wagen van Italdesign gezien, gisteren een lovend bericht over Ducati, nu mooie cijfers over Lamborghini, als ze komende week wat positiefs van Bugatti vrij geven dan denk ik dat je de “advertentiecampagne” inderdaad ontrafeld hebt en daarmee de geruchten bevestigd zijn.
grasvreter zegt
Omdat investeren geld kost.
mashell zegt
Als je snel veel geld nodig hebt (bijvoorbeeld om alle modellen van VAG te elektrificeren) dan haal je dat geld alleen op als je te koop zet wat een ander ook wil hebben. Dus een winstgevend cool merk als Lamborghini.
ghini zegt
@mashell: andere optie is naar de beurs brengen en zelf grootste aandeelhouder blijven.
ghini zegt
@dutchdriftking: geld nodig maar ik vind het voor zo’n concern te korte termijn denken. Gezien de aantallen kunnen ze straks relatief makkelijk Lambos bouwen met gedeelde platformen etc.
berlinetta zegt
Volgens mij is Lamborghini ook het probleem niet. Volkswagen zelf is het probleem.
Volvo_440_turbo zegt
Oudere welgestelde mensen die een schrik hebben opgedaan van Corona en hun laatste wens willen zien vervullen?