Hoe werkt dat dan weer?
De BMW i3 is bepaald geen verse auto meer. BMW heeft een aantal opties voor de toekomst, maar de meest voor de hand liggende keuzes zijn het maken van een nieuwe generatie, of een vervanger. Hoewel er vanuit BMW zelf nog geen duidelijkheid is over de toekomst van het elektrische stadsautootje, lijken verschillende bronnen erop te wijzen dat de BMW i3 vervangen gaat worden door de BMW i1.
De BMW i1 is één van de vele nieuwe modelnamen die de Duitsers een poos geleden registreerden. Destijds begonnen elektrofanaten direct in extase rond te rennen, daar er talloze modellen geregistreerd werden. Zoals wel vaker, bleek dit echter meer te maken te hebben met het feit dat het desbetreffende merk geen blauwtje wil lopen wanneer ze de wagen daadwerkelijk in productie willen nemen. Het zijn immers mogelijke opties voor de toekomst.
BMW besloot een hele rits namen te registreren, van i1 tot en met i9, met daarnaast zelfs nog X-versies. Volgen we de logica van het merk, dan zou het betekenen dat de i1 de allerkleinste elektrische auto van het merk zou worden. Inmiddels blijkt echter dat dit helemaal niet het geval is. Mochten de bronnen de waarheid spreken, dan is de i1 juist groter dan de bestaande i3.
Uit toevallig opgevangen gesprekken in de wandelgangen blijkt dat de BMW i1, samen met de BMW i4, een van de eerste nieuwe i-modellen is die BMW op de markt zal brengen. Naar verluidt zal de auto worden gebouwd op hetzelfde platform als de MINI Cooper Electric. Dit betekent weer dat we hoogstwaarschijnlijk te maken zullen hebben met een middelgrote, vijfdeurs hatchback. De aito moet worden aangedreven door één enkele elektromotor op de vooras. (Bron: Motor.es)
tenaci zegt
Freuda am fahren dus….
iniesta zegt
-edit: doei fanboy-
Jochempie zegt
Ah toe BMW…. Mag de nieuwe Mini dan een carbon fiber tub krijgen?
beefcake zegt
Er zijn altijd veel klachten over elektrisch rijden, maar dat is als klagen over de herfst: er is geen ontkomen aan. Goed dat de merken nu al flink aan het oefenen zijn. Tegen de tijd dat we geen keus meer hebben, zal het aanbod in ieder geval een stuk smakelijker zijn!
moveyourmind zegt
Jammer, had gehoopt dat ze bij BMW hun merkwaarden in ere zouden houden en de i1 zes in lijn opgestelde electromotoren zou krijgen…
Bij Porsche begrijpen ze tenminste wel hoe het moet, De Hybrid E heeft gewoon een luchtgekoelde electromotor zoals het hoort.
JanJansen zegt
@moveyourmind: zou een keer een proefrit gaan maken in de i3. Ding rijdt echt zo veel beter dan de huidige 1 serie. Het is dat hij zo lelijk is en een te kleine range heeft, anders zou ik het wel weten. Ben dan ook erg benieuwd naar de nieuwe versie.
TimoBac zegt
@janjansen: dus hij is lelijker en minder praktisch inzetbaar, maar wel beter? Wat is er dan precies beter?
WinkeB zegt
@timobac: hij zegt: ‘rijdt echt zo veel beter’, dus ik gok het rijden
TimoBac zegt
@winkeb: Ja maar dat kan niet waar zijn omdat een i3 bandjes van een fiets heeft en een 1-serie met achterwielaandrijving en een handbak stukken beter is. Een i3 is een handtasje. Een accessoire!
frederik zegt
@TimoBac: i3 heeft ook achterwielaandrijving.
acizane80 zegt
@moveyourmind: merktwaarden? Ja ik hoop dat ze blijven vast houden aan achterwielaandrijving. Wacht eens!
jonathan1996 zegt
i1 wordt gewoon elektrische variant van de nieuwe 1 serie (die idd op het mini platform zal komen). net zoals de i4 de elektrische variant van de 4 wordt en de ix3 (die binnen een maandje in concept zal getoond worden in beijing) van de x3. deze modellen zullen identiek zijn maar uiterlijke verschillen hebben.
flutterby zegt
Voorwiel aandrijving is waardeloos in een volledige elektrisch auto, de techniek bied alle NM vanaf 0. Maak daar gebruik van!
In de Ioniq begint bij het kleinste dosis gas in de bocht ook al de tractiecontrol in te grijpen, zonde.
ikleesookoverautos zegt
De aito?
Esprit_de_Flandre zegt
Logisch. Zal sowieso een betere auto worden dan de huidige i3, en zeker dan de huidige mini-met-elektrospul-ingegooid…