We hebben er weer eentje in de categorie ‘volstrekt onnodige facelifts’: dit is de vernieuwde Hyundai Tucson.
Gevoelsmatig is de nieuwe Hyundai Tucson nog maar net onthuld. En laten we wel wezen: 2020 is niet bijster lang geleden. De Tucson ziet er ook nog gewoon hartstikke fris en modern uit. Toch komen de Koreanen nu al met een facelift op de proppen.
Het idee is nog steeds hetzelfde, met de ledverlichting die geïntegreerd is in de grille. Toch is er best wel wat veranderd als je goed kijkt. Hyundai heeft het design van de lampen iets versimpeld: het aantal lampen in de grille aan weerszijden is teruggebracht van vijf naar vier. Tevens zijn de lampen nu wat meer rechthoekig in plaats van driehoekig.
De lamellen in de grille zijn ook wat groter en grover gemaakt, terwijl de grille zelf breder en hoekiger is geworden. Dat hoekige zien we ook terug in de opnieuw ontworpen voorbumper. Al met al kunnen we dus spreken van een echte facelift.
De grootste verandering is echter niet de neus, maar het interieur. Als je de binnenkant bekijkt is het namelijk alsof je naar een volledig nieuwe generatie kijkt. In plaats van een centraal scherm op de middenconsole is er nu een digitaal instrumentarium en een infotainmentscherm wat één geheel vormen, á la BMW.
Hyundai heeft er niet alleen andere schermen in gegooid, het hele dashboard is opnieuw ontworpen. Zo is er nu ook een horizontale lijn over de hele breedte die de ventilatieroosters met elkaar verbindt. Ook zijn er fysieke knoppen voor de liefhebbers, inclusief twee draaiknoppen. Die heeft de huidige Tucson juist niet. Verder heeft het vierspaaks stuur plaatsgemaakt voor een klassiek driespaaks stuur. Dit kennen we al van de nieuwe Kona.
Qua buitenkant was deze facelift van de Hyundai Tucson nog totaal niet nodig, maar het interieur ziet er nu toch wel een stuk strakker en moderner uit. Of er op motorisch gebied ook nog wat verandert is nog niet bekend, want Hyundai is vooralsnog niet al te scheutig met informatie.
We weten wel dat de vernieuwde Hyundai Tucson begin volgend jaar zijn opwachting zal maken in de showrooms. Tegen die tijd weten we als het goed is ook alle details en de prijzen.
Edge zegt
Het infotainmentscherm zit hoger en dus dichter bij je zichtlijn, de climate control heeft nu draaiknoppen, de volumeknop is een draaiknop. Prima facelift als je het mij vraagt.
mashell zegt
Uitstroomopeningen voor de klimaatregeling verplaatst! Dat is geen kleine facelift in het interieur.
DeWitteCondor zegt
Het is een verbetering maar ik ben nog geen fan. Dit is nou zo’n auto die over 6 jaar een hopeloos verouderd design heeft. Veel te druk met lampjes, knikjes en vouwtjes. Dat werkt voor bepaalde merken wellicht, maar voor Hyundai zeker niet. Tesla is oersaai, maar hun eenvoud zorgt wel voor een lange design levenscyclus. Ik begrijp ook niet dat als je zoveel moeite doet om allerlei LED’s in de grille te verwerken, dat je alsnog dimlichten apart in de bumper moet stoppen. Tegenwoordig is de kleinste ruimte al voldoende voor een koplamp. Een designflater als je het mij vraagt.
MarcoM zegt
Ziet er fraai uit van binnen en buiten, hopelijk heeft het interieur niet zo een hoog plastic gehalte als de Kona familie.
Loek zegt
@DeWitteCondor: ben ik niet met je eens. Het verbaast me juist dat de Tucson alweer drie jaar oud is, hij ziet er nog steeds strak uit. Terwijl een design dat echt snel veroudert vrij snel daar last van heeft.
Ironisch dat je daarom Tesla erbij haalt want als er één auto slecht oud wordt is het de Model 3 m.i. Die was eigenlijk een jaar na levering al verouderd en deze (ingrijpende) nieuwe facelift is voor het eerst sinds 2018 dat ik de Model 3 weer ‘prima’ vind.
DeWitteCondor zegt
Dat kan, smaken verschillen. Ik vind het er uit zien als een auto uit periode 2e generatie Qashqai. Overigens gaat de ioniq 6 exact hetzelfde probleem krijgen.
Ik denk dat je veel van Tesla kan zeggen maar niet dat het slecht oud wordt (misschien qua bouwkwaliteit :-)). Dat uit zich ook wel in de restwaardes van gebruikte Tesla’s. Het is sowieso een gouden regel: hoe rustiger en minimalistischer een design, hoe minder gevoelig voor veroudering. Audi en VW hebben daar ook generaties op geteerd en Tesla heeft dat goed afgekeken. Ik zeg niet dat de Model 3 (daar had ik het overigens niet specifiek over) een mooie auto is, dat is een ander verhaal.
aerohead zegt
Ben toevallig een Tucson rijder (was niet mijn eerste keuze, maar ach het is maar voor een paar jaar)
Ik zie wel 2 hele uitzonderlijke wijzigingen in het interieur:
Ten eerste zijn knoppen voor infotainment en cruise/lane assist control op het stuur verwisseld van links naar rechts (eigenlijk conform hoe alle europese auto’s ze hebben zitten)
Ten tweede lijken de knoppen van de automaat bediening in het midden console (echt super onhandig) te zijn verdwenen en is dat een soort pookje rechtsonder het stuur geworden ?
lowlow zegt
“nog wat verandert is”
Mooie DT faudt