Is het niet een beetje vroeg voor nóg een MINI facelift?
Het is een van de succesverhalen van BMW: de nieuwe Mini. BMW zag in dat het complete merk Rover niets meer waard was, maar zag wel potentie in MINI. En potjandrie, wat heeft dat goed uitgepakt.
Nieuwe markt
De New MINI boorde met groot succes een nieuwe markt aan: die van de *adem in* retro style premium B-segment hatchback die met een beetje opties al snel duurder is dan een C-segment hatchback. *adem uit*. Nu kan het zijn dat je denkt: is het niet een vreemde tijd voor een facelift? De Mini van de huidige generatie (F55-56-F57) loopt namelijk al sinds 2014 mee.
2018: eerste facelift
In 2018 werd de MINI onder handen genomen. De meeste wijzigingen waren echter onderhuids. Denk aan de komst van een zeventraps DCT en een achttraps automaat voor de Cooper SD en JCW. Qua uiterlijke wijzigignen beperkte het zich tot nieuwe koplampen, achterlichten (Union Jack!), wat nieuwe kleuren en nieuwe velgen.
Was gibt’s?
Normaliter zou je denken: tijd voor een nieuwe model, maar nee. De Mini krijgt wéér een facelift. Was gibt’s? Het antwoord is eigenlijk drievoudig. De hatchback is niet meer zo populair als deze vroeger was. Ook hier zien we en shift naar crossovers (zoals de Countryman). Een andere reden is de Brexit. Deze spookt al een tijdje bij diverse Britse bedrijven. Het is met name de onzekerheid over hoe deze nu daadwerkelijk vorm gaat krijgen en wanneer het allemaal in gang gezet word.
Wijzigingen
Dat in combinatie met reden nummer 3 (slechte economische voorspellingen vanwege corona), zorgt ervoor dat MINI het iets voorzichtiger aan doet, hier kun je er meer over lezen. Omdat de uiterlijke wijzigingen vorige keer erg klein waren, ligt daar nog een kans voor MINI met de facelift. In technisch opzicht kun je meer van hetzelfde verwachten. Dus de bekende 1.5 en 2.0 motoren, maar dan wellicht iets zuiniger en schoner dan voorheen. Wanneer we de nieuwe MINI facelift kunnen verwachten is niet zeker, maar reken op zijn vroegst op 2021.
markos78 zegt
Net als je denkt ‘het kan niet lelijker worden’… Wordt het dat wel :-S
Tijd voor een Mini Rocketman!
lucerd zegt
Wat een lelijk ding. Mijn opel kadett type e sedan is nog beter.
basman147 zegt
Als er al een extra model komt vrees ik dat je je geld beter kan zetten op een opgehoogde 5 deurs als kleinere cross-over voor de Europese markt. (Paceman?). Ook Mini kan geen geld verdienen aan het A of A+ segment op dit moment.
vpowert zegt
Precies dat!
Neem die 5-deurs, zet ‘m iets hoger op de wielen, pas de bumpers wat aan, verwerk de achterdeurgreep in de C-stijl en klaar is je premium B-segment SUV! Zou best eens heel goed kunnen verkopen voor een heel kleine investering.
Uberhaupt bijzonder dat ze bij MINI nooit echt werk hebben gemaakt van de 5-deurs. De markt vraagt om vijf deuren, veel fabrikanten schrappen hun 3-deurs modellen en geven de 5-deurs (al dan niet met deurgrepen in de C-stijl) een sportievere look mee. Mooi moment voor MINI om dat recht te zetten.
Verder kan de basis van de huidige MINI nog wel even mee.
basman147 zegt
Sst, niet te hard, zodirect komen ze op ideeën ?.
3 deurs is idd dood, en Mini heeft het te laat door. Het enige positieve is dat Mini nu de enige 3 deurs in het B-segment is, dus als je echt een driedeurs wil, heb je geen andere keuze, maar daar kan je geen lange termijn planning op maken.
Een andere optie zou zijn de 3 deurs versie uit te voeren met de deuren van de oude Clubman (en deze keer wel verschillende versies uitbrengen voor links en rechtsgestuurd, foei Mini…). Wel de looks, niet de lasten.
Voor mensen die ruimte op de achterbank nodig hebben kan je dan alsnog een echte 5-deurs uitbrengen.
spence zegt
Hetgeen je beschrijft heeft bestaan: de Mini Clubman Scrambler Concept.
Spijtig genoeg werd het niet in productie genomen.
basman147 zegt
Dank je, die had ik gemist, ziet er wel grappig uit.
Richmond zegt
@vpowert: de countryman is de b segment suv.
jasbelle zegt
Ik kijk eigenlijk sowieso een stuk meer uit naar een compleet nieuwe versie. Ik hoop dat ze daarmee de trend van Peugeot en Mazda volgen en m weer wat kleiner en lichter maken dan z’n voorganger. Sinds de R53 is ie er toch eigenlijk niet echt beter op geworden. Het zou mooi zijn als ze daar weer een beetje naar terug zouden kunnen gaan.
Desalniettemin vind ik de huidige Mini nog steeds een stuk leukere verschijning dan de meeste andere wagens in dat segment.
PunicaOase zegt
Logisch, het huidige model ziet er nog prima uit en de blokken en versnellingsbakken zijn heerlijk.. Het instrumentencluster zal wel digitaal worden zoals bij de GP3.
Dutchdriftking zegt
De Bentley wielen van de concept zijn leuk!
launchcontrol zegt
Als het basis van een auto goed is zouden veel meer fabrikanten gewoon moeten doen wat o.a. Porsche met de 911 doet, de basis enkele generaties mee laten gaan en steeds verder verfijnen, denk dat dit bij de huidige Mini ook prima zou kunnen.
Richmond zegt
Volgens de verkoop stats van dit en vorig jaar, verkoopt de hatchback nog steeds aanzienlijk beter. 1983 hb, 601 countryman en 495 clubman. De HB en Countryman doen het beter dan vorig jaar, Clubman iets minder. Wordt geen onderscheid gemaakt tussen de 3 en 5d, maar op de weg zie ik meer 3d F56 dan 5d.
fjcontigt zegt
Oh nee.. Mini, maak er geen Playmobile-auto van.. Verschrikkelijk?