De overheid gaat miljoenen pompen in de auto-industrie van Nederland, om deze innoverend te houden ten opzichte van de rest van de wereld.
Hoewel Nederland een land is vol met autoliefhebbers, is er van auto’s bouwen nauwelijks spraken. Natuurlijk hebben we VDL Nedcar en Donkervoort, maar verder is het qua autoproductie aardig rustig in Nederland. En tóch heeft Nederland een koppositie als het gaat om innovatie in de auto-industrie. Althans, dat claimt Albie van Buel, de nieuwe directeur van RAI Automotive Industry. De Nederlandse auto-industrie is zelfs zó innoverend en belangrijk, dat de overheid er miljoenen euro’s in wil pompen om deze draaiende te houden.
Van Buel legt bij de BNR Nationale Autoshow uit hoe het zit. Om te beginnen met RAI Automotive Industry. Zoals de naam doet vermoeden, is deze onderdeel van de RAI Vereniging. Aan deze Automotive Industry zijn tweehonderd bedrijven verbonden die samen een jaarlijkse omzet van twintig miljard euro hebben en vijftigduizend mensen in dienst hebben. Een flink onderdeel van de Nederlandse economie dus.
Auto-industrie in Nederland is innoverend
Maar, wat doen deze bedrijven dan? Het gaat hier niet om dealers, benadrukt Van Buel, maar echt om bedrijven in de maak- en toeleveringsindustrie. Tachtig tot negentig procent van wat deze bedrijven maken, gaat naar het buitenland. Deze bedrijven produceren van alles en hebben allerlei specialisaties. Het kan gaan om het maken van sensoren of apparatuur voor autonoom rijden, of producten die helpen bij het halen van de klimaatdoelstellingen, elektrisch rijden, waterstof, mobiliteit, ga zo maar door. Allemaal belangrijke onderdelen van de moderne auto dus, maar dan niet onderdelen die je zo 1, 2, 3 ziet.
En bij dergelijke onderdelen en onderwerpen is het volgens Van Buel cruciaal dat je blijft innoveren en altijd de beste kaarten in handen hebt. Door de coronacrisis is dat echter lastiger. Bedrijven bezuinigen nu op hun R&D, waardoor kennis dreigt te verdwijnen. Terwijl juist die kennis nodig is om straks weer te kunnen opstarten met de bedrijven en die innovatie hoog te houden.
Daarom moeten bedrijven en de overheid wat Van Buel betreft snel weer investeren in die R&D-afdelingen. Gelukkig voor de kersverse voorzitter krijgt hij wat de overheid betreft zijn zin. De overheid belooft namelijk voor dit jaar honderd miljoen euro te investeren in de auto-industrie. Daarmee wil de overheid waarborgen dat de auto-industrie van Nederland innoverend blijft. Honderd miljoen klinkt misschien best veel, maar er zijn twee punten waar je rekening mee moet houden. Ten eerste moet de auto-industrie dat bedrag delen met de marine- en luchtvaartindustrie. Het tweede probleem is dat er door die coronacrisis een investeringstekort van 400 miljoen euro tot 500 miljoen euro is ontstaan. Dan is een derde van honderd miljoen natuurlijk een spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat.
Subsidie van de overheid
Gelukkig voor Van Buel en de Nederlandse auto-industrie, lijkt daar volgend jaar meer bij te komen. Het onderdeel van de RAI Vereniging bespreekt met de overheid namelijk ook de subsidieregelingen voor de komende jaren. Precieze bedragen wilde Van Buel niet noemen, maar het lijkt erop dat dit een groter bedrag zal zijn dan voor 2020. “Maar we moeten wat we vragen eerst wel goed zien te onderbouwen.”
Van Buel hoopt daar in de komende tijd meer duidelijkheid over te krijgen. Wat Nederlandse bedrijven concreet van plan zijn met het geld? “Een van de projecten is om een accufabriek in Nederland te bouwen. Fabrikanten zijn nu nog afhankelijk van China. Je ziet dan ook dat Duitse en Franse fabrikanten zelf meer naar onafhankelijkheid kijken, door bijvoorbeeld zelf accufabrieken op te zetten. Een van de ideeën is om te kijken hoe wij daarmee om kunnen gaan.”
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: een Nederlandse tuner groeide explosief door de coronacrisis. En Wouter rijdt in de nieuwe Ford Mustang Mach-E.
Foto: Carrera 4S van @ThomCarSpotter, via Autojunk.nl.
bisazza zegt
Het enige ‘innoverende’ aan Nederland is om op de meest creatieve en denkbare manieren de automobilist zoveel als mogelijk te ontrekken van financiële bijdragen.
Esprit_de_Flandre zegt
Tuurlijk, subsidie. Ondertussen zetten internationale autogroepen brievenbusfirma’s in NL om belastingen te ontduiken. Dit gaat niet om innovatie maar om omkoping/chantage. “Geef ons een paar miljoen of we verhuizen naar Polen…”
560pk zegt
Lijkt mij dat als je als (Duitse) fabrikant onafhankelijk wil zijn van (Aziatische) leveranciers, je óók niet afhankelijk wil zijn van Nederlandse leveranciers, maar zélf productiefaciliteiten creëert.
Zoveelste voorbeeld van Wishfull Thinking, en clubjes die vooral op overheidssubsidie draaien. Weet je weer waar je belastingcenten naartoe gaan in dit land.
cloverleaf zegt
@560pk: global supply chain is logistiek complex. Zeker als je geen voorraden aan wilt houden. Want dat kost geld. Helemaal nu tijdens een pandemie. Regionaal vervoer is relatief erg makkelijk. Dus je vergelijking gaat niet helemaal op.
mashell zegt
@560pk: nee hoor. Juist in de autoindustrie geldt “als een ander het beter kan dan doe je het niet zelf”. De fabrikanten persen dus het staal voor de carrosserie en gieten het aluminium voor het motorblok en de rest van de spullen komt van toeleveranciers. De fabrikanten specificeren wat ze hebben willen, de toeleveranciers ontwikkelen en produceren dat.
De Volkswagen groep is pas net begonnen om een softwarebedrijf op te richten om zelf software te gaan make. Afgekeken van Tesla natuurlijk maar ook omdat in tijden van autonoom rijden het infotainment nog belangrijker wordt en je dat niet wilt overlaten aan de Koreanen die zich de laatse jaren flink hebben ingekocht in de automotive electronica.
quadrifoglioverde zegt
Lightyear?
ericd zegt
Die zijn weer naar Amerika getogen voor de CES. Ik zie niet in wat het business model is. Een gestroomlijnde auto volplakken met zonnecellen, kan iedere autofabrikant. En die zullen op gebied van vehicle engineering verder zijn. Zelf maken zie ik de TUE-ers niet doen, want dan heb je voor miljarden investeringen nodig om competitief te kunnen produceren. Beste lijkt nog om het aan een nieuwe speler van buiten de autoindustrie te willen slijten. Lightyear is een puik voorbeeld van ongetwijfeld nijvere studentjes die goed waren in het omzetten van hun basale idee in een ontwerp, maar daarin onnozel genoeg voorbij zijn gegaan aan wat nou het business model is.
schreute01 zegt
In Nederland zijn ook zeer innovatieve methodes ontwikkeld om failliete autofabrikanten levend te laten lijken. En dan weer dood te laten gaan. Enz. De methode Muller.
MoBieler zegt
Wat een negatieve reacties allemaal. Weleens gehoord van MCi? Nederlands bedrijf. 120-200 miljoen euro per jaar. Geen kleintje. En zo zijn er nog veel veel meer. Producenten van composiet, elektronica, interieuronderdelen, noem maar op. Auto-industrie is veel meer dan sec auto’s maken. Of denkt iedereen dat alle onderdelen allemaal worden bedacht, ontworpen en gemaakt door autofabrikanten zelf? Nope. Zie DSM, Vredestein, TomTom, Tata, NXP, Polyscope, Nedschroef en ga zo maar door.
Anno Huidekoper zegt
VDL maakt elektrische 4 persoons compacte campers. Je ziet dat VDL heel innovatief is.