Buitensporige dominantie heeft de Duitsers in een lastige situatie gebracht.
Dieter Zetsche, beter bekend als ‘de man met de snor‘, doet in een recent interview met Autocar een boekje open over de huidige stand van zaken binnen de Formule 1, en werpt daarbij zijn heldere en sportieve kijk op de sport de wereld in. Het is volgens hem noodzakelijk dat andere teams de zaken op orde krijgen, zodat de sport niet tenonder gaat aan hun dominantie.
In het gesprek bevestigt Zetsche dat Mercedes wel degelijk voor de lange termijn verbonden is aan de Formule 1, ondanks dat hij ziet dat de spanning er na vier achtereenvolgende kampioenschappen wel een beetje vanaf is. Het Formule 1-team van Mercedes wordt al sinds 2014 aan het begin van elk seizoen gezien als het te kloppen team. Een vleiende bevestiging van hun harde werk, maar een kritiek punt voor de interesse van de fans. Zetsche zou het daarom liever anders zien.
“I have said many times the best outcome would be winning the championship by one point in the last race. Being on the track last half of last season I was not that sure of my statement!”
Zetsche volgt deze gedachte op met de wetenschap dat de nieuwe regels van afgelopen seizoen een hoop goeds hebben gebracht voor de spanning binnen de sport, maar dat er nog altijd ruimte is voor verbetering.
To be clear, we want to be successful and we want the platform to be successful and when one is dominant that doesn’t help. We need stronger competitors and rule changes which give new cars to everybody and to some extent, this last season was that change.
In dat opzicht bevindt Mercedes zich in een lastig parket, gezien het enerzijds een garantie wil dat ze kan meedoen om de eindzege, maar anderzijds niet té dominant wil zijn, wetende dat het de interesse zou beslechten. Misschien toch maar motoren leveren aan de vijand?
Dieter hoopt deze interesse ook op andere manieren te kunnen verwerven. Zetsche zou bijvoorbeeld graag meer fan-interactie willen zien, zowel thuis als op het circuit. Met name dit laatste punt is wat betreft Zetsche noodzakelijk. In zijn optiek mag de aantrekkingskracht van het bezoeken van een race nooit verdwijnen, en moeten de prijzen van de kaartjes in de gaten gehouden worden, zodat deze niet te duur worden. Het gaat immers niet om het geld, toch?
volvonerdy70 zegt
Logische uitleg, maar als ze er als RedBull voor hadden gestaan miepten ze weer anders. Laten we hopen op een spannender seizoen!
piquet1986 zegt
Blaaaaaaaa, blaaaaa, blaaaa. Bang dat de cijfertjes dalen bij een te lange dominatie periode. Niets meer niets minder.
justthelaw zegt
Als ze het zo spannend willen maken moeten ze redbull een motor leveren.
dirkv zegt
Wat zal de man met de snor zijn best gedaan hebben om zijn gezicht in de plooi te houden tijdens dat interview. Waarschijnlijk had hij het liever schaterlachend uitgebruld “wij zijn de beste en de rest bakt er niets van!”
Maar ja, hij moet wel de professionele Duitser uithangen dus maakt hij er maar een bla bla verhaal van.
rob5nismo zegt
Ik hoop op een spannend seizoen met veel verschillende winnaars
Silverarrow zegt
De auto is nu zo dominant dat ze best zelf een beetje kunnen sturen met hier en daar wat mindere resultaten om wat meer spanning te creeren. Toch doen ze dat niet. Gek he?
willemseles zegt
Dat dacht Red Bull Racing ook toen zij de WK-kampioenschappen van zowel coureur als constructeur 4 jaar op rij wonnen (2010-2013) en zie ; ze gaven de F1 weer de spanning eerlijk terug. Sorry ,fan van Max, maar die zie ik dit jaar als 4e eindigen.
battyar zegt
Misschien elke piloot elke race in een andere race-stal laten rijden, dat zou pas spannend zijn.