Wat is hier aan de hand?
In Ferrari’s hometown luiden geen kerkklokken op hele en halve uren, maar wordt een oud Formule 1-blok de rev limiter in gejaagd, naar gelang het aantal uren. Ferrari ís immers Maranello. Toch hebben de bewoners reden tot klagen. Boosdoeners in het verhaal zijn de bedrijfjes in en rond Maranello die tegen enigszins schappelijke tarieven testritten aanbieden met de hete Italiaanse sportwagens. Een ritje van 10 minuten in een F430 kost je bijvoorbeeld 80 euro.
Sinds dergelijke bedrijven hun diensten aanbieden worden de inwoners van het stadje continu getrakteerd op brullende motoren. Bovendien rijden de huurauto’s met aardige snelheden gewoon tussen het reguliere verkeer door. In totaal worden er 37 Ferrari’s verhuurd, in een stadje met rond de 17.000 inwoners. Die zijn wel wat gewend, maar we kunnen ons goed voorstellen dat al die wannabe-Alonso’s na een tijdje op je zenuwen gaan werken.
Om de overlast te beteugelen mogen verhuurders op bepaalde uren geen ritten aanbieden, bovendien is het verboden om klanten op te snorren rondom het Ferrarimuseum. Verhuurders klagen op hun beurt weer over het gebrek aan klandizie en het gebrek aan mogelijkheden om hun business te promoten.
Voor de problemen die beide kampen hebben valt wat te zeggen, maar ik ben toch geneigd om te zeggen dat wie in Maranello woont wel tegen de V8- en V12-klanken van een beetje Ferrari moet kunnen.
Dank aan Dirk voor het tippen! Foto via Autojunk.
viezefreddyw zegt
Tegen het geluid van jankende V8- en V12 motoren kunnen ze vast wel, de inwoners van Maranello. Ik zou ook gek worden als ik 4 keer per dag iemand tegen kom die Schumacher denkt te zijn.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: ik denk inderdaad dat dat het probleem is. Niks zo vervelend als mede weggebruikers.
insomnia zegt
@dutchdriftking: idd, en als je dan ook nog de rev limiter hoort door die “yeahhh, een ferrari huren” types” breekt je Ferrari hart.
E34M5Touring zegt
Denk dat vooral het discutabele rijgedrag de boosdoener is. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als jij een paar van die ’talentjes’ door je dorp ziet spaaien met een rotgang… Geluid zal in mindere mate een rol spelen denk ik. T’is tenslotte geen Zandvoort of Hoofddorp….
potjak zegt
Kan ik me heel goed voorstellen. Veilige leefomgeving is een must!
pomoek zegt
In the end moet een groenteboer in Maranello gewoon groente verkopen. Als dan tegenover je winkel, bij het stolicht, een paar keer per dag een Ferrari met een amateur coureur veel lawaai staat te maken en hij daardoor klanten kwijt raakt ga je dat niet leuk vinden. Echt, ook in Maranello wonen mensen die niet van mtorengebrul houden.
jurgen25 zegt
Ik ben er vorig jaar geweest, er rijden echt overal ferraris rond. En het is idd overdreven duur daar
stephano zegt
@jurgen25: Overdreven duur?
In het artikel staat juist dat je voor 80 euro 10 minuten kan rijden, in vergelijking met andere verhuurbedrijven waar ik naar gekeken heb vind ik dat nog een relatief schappelijke prijs. Of bedoelde je andere zaken die duur zijn daar?
thijse zegt
Don’t bite the hand that feeds you
Edge zegt
@thijse: Alleen is het dorp Maranello meer afhankelijk van Ferrari zelf dan van die verhuurbedrijfjes die een Ferrari kopen en hem dan voor een paar tientjes verhuren. Dus die hand waar je naar verwijst die voedt Maranello helemaal niet zoveel.
thijse zegt
@Edge: Niet? Komen er echt geen toeristen? Die zoeken beleving en die wordt voor een deel geboden door die verhuurbedrijfjes.
thijse zegt
@sydney: leuke oneliner, goed geknipt en geplakt.
Inhoudelijk draag je verder niks bij in je poging om over te komen als superieur lezer.
Mijn punt is dat de toeristenindustrie rondom Ferrari in Maranello wel degelijk een goede voedingsbron is voor het stadje. Dat de fabriek zelf de belangrijkste bijdrage levert, staat buiten kijf. En dat toeristenvermaak ook overlast oplevert ook.
sydney zegt
@thijse: Thijse, lieve lieve Thijse wanneer deed of doe ik een poging om over te komen als een; wat was het ook alweer? “superieur lezer” Wat is dat überhaupt?
En nu ga ik even verder met auto’s verkopen, ik heb namelijk kennis van zaken en de kassa moet tenslotte ook rinkelen.
Rob zegt
@sydney:
‘Superieur lezer’ ben je denk als je Ferrari ubertatisch cool vind. En de nieuwe Alfa ‘pure porno’ vindt. En BMW’s steevast omschrijft als ‘DIK’. En een Nissan GT-R als een playstation typeert.
Rick-dos zegt
Beetje het Londen probleem alleen dan met gehuurde bolides en omdat het Ferrari en Maranello is mogen bewoners niet klagen….of zoiets…
itest zegt
Dit jaar 30 min in een ff gereden met v12 en de bewoners van maranello hebben die ook goed kunnen horen ?
De instructeurs laten ook veel toe zolang ze zien dat je de auto beheerst
clarkson zegt
Dus? Als je in Amsterdam gaat wonen moet je toch ook niet gaan zeuren om de trams?
Hubert zegt
@clarkson:
Bull shit,
Zo’n tram blijft in z’n rails rijden
Een Ferrari met wannabee Alonso knalt tussen het verkeer door
clarkson zegt
@Hubert: Ik zou me er niet aan storen. En je weet dat ze er zitten.
Moraalriddertje…
sydney zegt
@clarkson: En jij snapt het dus blijkbaar ook niet.
clarkson zegt
@sydney: Je hebt helemaal gelijk. Direct sluiten die fabriek. Ferrari moet maar ergens zijn auto’s laten bouwen waar niemand er last van heeft.
Misschien moet ferrari wel gewoon naar abu dhabi verhuizen. Ruimte en geld zat daar. Maranello heeft toch geen historische waarde.
timberleek zegt
@clarkson:
Je snapt het dus niet.
Het gaat niet om de ferrari fabriek of uberhaupt ferrari zelf. Het gaat om het grote aantal “uurtje ferrari rijden”-bedrijfjes in maranello waardoor je de hele dag door zelfverkozen f1 coureurs door het dorp krijgt die iedereen even moeten laten zien hoe goed ze een supercar onder controle kunnen houden.
Kan me goed voorstellen dat het irritant wordt als je continu volslagen idioten door een dorp hebt scheuren wat waarschijnlijk ook regelmatig net wel of net niet goed gaat.
sydney zegt
@timberleek: Dat dus.
Rob zegt
@clarkson:
Wat een kul argument.
Hier in het dorp stond vroeger een fabriek dat slachtafval verwerkte. Stank die daar van af kwam was niet te harden. Week in, week uit. Zomers kon je niet buiten zitten, want alles stonk naar rotte eieren in het kwadraat.
Maar volgens jou mogen mensen daar niet over zeuren?
clarkson zegt
@Rob: Slechte vergelijking volgens mij. Zo’n fabriek kan best ergens anders heen waar de mensen minder last hebben.
Ferrari en maranello staan met elkaar verboden. En zo ook de schreeuwende v8 en v12 motoren.
Jezuschrist ik had dit niet verwacht van jullie. Valt me tegen, zeker hier op AB….
Rob zegt
@clarkson:
Die fabriek zat er al jaren. Was voorheen een slager. Was verbonden met het dorp.
En ja, hij kon best ergens anders heen.
Maar dat kunnen al die sneuneuzen in hun gehuurde Ferrari ook. Er ligt namelijk een heel mooi circuit op een bedrijventreintje ergens…..
Oja, ik was vergeten dat alles wat Ferrari doet supersonisch cool is. Sorry.
rolov zegt
@clarkson: vlg mij moet je het bericht nog eens lezen en dan kan je komen klagen over de ab bezoekers. Je kent zelf toch ook wel de filmpjes van die bijna doodervaringen in ferraris met een piloot ernaast en een snotneus achter het stuur . Daar gaat dit over.
clarkson zegt
@rolov: Ik heb het zeker gelezen. Maar goed ik geef het op. Jullie hebben gelijk. Weg met die verhuurders dan zijn ze daar eindelijk van het geluidsoverlast af. Ik ben blijkbaar echt de enige hier die vind dat het wel wat heeft al die rondrijdende ferrari’s rondom die fabriek (maar dat mag ik niet zeggen van jullie).
Ze moeten alleen niet dan gaan zeuren dat er minder toeristen komen naar hun stadje.
rolov zegt
@clarkson: het is zoals de Arabieren in London . Ze mogen komen en iedereen is blij maar ze moeten eens normaal doen met dat revven in de binnenstad. Londenaren zijn hun ook spuugzat . Maar ze brengen wel een hoop geld mee idd. Alleen als ze ook hun manieren mee zouden brengen was iedereen blij. Zelfde als in maranello .
norge zegt
Vaste uren voor verhuur en een extra agentje inzetten om roekeloze rijders een prent te geven ….whats the fokking problem?
ArnoldH zegt
Grotendeels bullshit. Het is al jaren zo, beetje hetzelfde als eerst verhuizen naar Zandvoort en daarna gaan klagen over het circuit.
Helaas heb je er van die mensen tussen zitten die een rijbewijs hebben maar t niet zouden mogen hebben en voor gevaar zorgen. En daar hebben de inwoners wel een goed punt en recht van spreken
Arnoud zegt
Dus als ik aan de Nieuwe Waterweg ga wonen zou ik ook niet mogen klagen als elke schipper het nodig vindt met zijn scheepshoorn even te groeten naar de havendienst wanneer hij tussen de strekdammen door vaart?
fit4fun zegt
Zou mij niet verbazen indien supercars illegaal staan afgesteld qua geluid. Italia is een corrupt land, en “Brussel” minstens zo erg. De EU wist al sinds 2011 van alle VW fraude en deed niks. Supercars maken vaak krankzinnig veel lawaai en hoeven zich blijkbaar niet aan geluidsnormen te houden, hoe kan dat? Omkoping? Topambtenaren gefeteerd?
koeckenbacker zegt
@fit4fun: you serious…?
clioracing zegt
@fit4fun: supercars hebben een klep in het uitlaatsysteem zitten die pas boven een bepaald toerental opengaat. De officiële geluidsmeting wordt gedaan bij een toerental waar de klep nog dicht zit. Het gaat dus allemaal volgens de regels
gemaskerdemuchacho zegt
Ik heb zelf een rit in een 360 Challenge Stradala gehad daar.. Echt ge wel dig! Alweer heel wat jaartjes geleden.
Toch kan ik me goed voorstellen dat de bewoners gek worden van dat gescheur. Ik denk dat het niet om het geluid gaat maar vooral om het idiote rijgedrag.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat de tarieven belachelijk veel omhoog zijn gegaan. Dit komt door de grote hoeveelheid Aziaten en Arabieren die naar Maranello komen. Zij betalen echt alles om in een Ferrari te mogen rijden. Ik was er vorig jaar nog, ik wilde toen graag in een 430 Scuderia rijden, maar ik betaalde 2x zoveel voor een rit die 2x zo kort was… Niet gedaan dus..
opgooier zegt
Uiteraard een combinatie van. Debielen die hard door de bebouwde kom rijden zit niemand op te wachten en dat geluid van een jankende V12 komt je ook de strot uit als je het iedere dag op ongewenste momenten hoort.
dutchcorvette zegt
Ik kan me het wel voorstellen, nou ja ik zou het niet erg vinden. Maar ik kan me wel voorstellen als je niets om auto’s geeft dat het best hinderlijk kan worden.
clioracing zegt
Ik kan me niet voorstellen dat ze het geluid zat zijn. Het zal eerder het idiote rijgedrag van de meesten zijn. In het Schumacher tijdperk ben ik er diverse keren geweest om hem te zien testen. Toen hoorde je die V10 door de hele stad galmen, dus de mensen zijn denk ik wel wat gewend qua geluid.
Een paar jaar geleden heb ik me ook laten verleiden om een ritje in zo’n huurferrari te maken. Toen ik uit het museum kwam werd ik door een paar f*cking lekkere wijven benaderd of ik misschien zin had in een ritje. Zie daar maar eens nee tegen te zeggen;p Het bleek te gaan om een ritje in een Ferrari van het verhuurbedrijf waar ze voor werkten;) Wel grappig om te lezen dat ze de boel niet meer op die manier mogen promoten.
Mijn instructeur was toen wel redelijk strikt waar je gas mocht geven. Binnen de bebouwde kom moest ik het rustig aan doen. Het lijkt me dus aan de instructeurs om de boel niet uit de hand te laten lopen.
Rob zegt
Een stad waar kerkklokken vervangen zijn door Ferrari motoren en er rijden dagelijks allemaal mafketels rond die denken dat ze goed kunnen rijden. In hun gehuurde Ferrari. Dat moet haast wel hell on earth zijn…….. De tering zeg.
thomasthomas zegt
Je zult hem maar 2ehands kopen de ex rental Ferrari waar alleen maar twintigers in hebben zitten kwijlen.
fconderkantlat zegt
geef de bewoners een enkeltje direct naar wolfsburg, kunnen ze lekker co2 snuiven
sabrerator zegt
Ik kan het wel begrijpen. Ben zelf motorrijder en vind het geluid van die dingen prima te doen. Maar als ik langs een populaire rivierdijk zou wonen, zou ik in de zomer ook gek worden van dat geluid.