Verwarring, dat is wat we voelen.
Lada behoudt momenteel haar evenwicht, al wandelend over een dun koord. De Russische autofabrikant produceert de bijna onveranderde, iconische Niva alweer sinds het einde van de jaren ’70, maar dankzij ideeën vanuit Frankrijk moeten er toch de nodige veranderingen worden doorgevoerd. Althans, dat dachten we, want na de introductie van de 4X4 Vision leek het alsof het boek werd gesloten. Vandaag presenteert Lada echter een modeljaarupdate van de auto.
Daarmee lijkt de auto toch nog even door te kunnen, zowel met de tijd als met zichzelf. Dit heeft alles te maken met de upgrades die de auto heeft gekregen. Hoewel Lada er met deze ene foto van het uiterlijk geen zicht op geeft, moet het interieur van de Niva aardig zijn bijgepunt. Niet alleen krijgt de Niva een nieuw instrumentencluster, kies je de duurdere Black Edition, dan krijg ook nog eens airconditioning en elektrische, verwarmde buitenspiegels. Niet onbelangrijk is eveneens dat de auto beter geïsoleerd is; naast de voorkant zijn ook de deurpanelen en de vloeren aangepakt.
De speciale Black Edition is verkrijgbaar voor 598.900 roebel, omgerekend 7.428 euro. Kies je de 4X4 Urban, dan krijg je een speciale set Grizzly-velgen en moet je 566.900 roebel (7.041 euro) afrekenen. Diezelfde velgen zijn ook beschikbaar op de 4X4 Luxe. Dit model kost omgerekend 6.495 euro.
bimmert zegt
Jammer dat hij in dit zogenaamde belastingparadijs waarschijnlijk 35000 euro moet kosten.
Zou best zo`n brok Russische degelijkheid op de stoep willen hebben staan.
Dizono zegt
@bimmert: Er is genoeg tweedehands aanbod. Helaas is alleen de techniek degelijk, want het plaatwerk roest harder dan een Alfasud…
ghengiskhan zegt
@Dizono: dan is het maat goed dat dat plaatwerk 5mm dik is, kan het tenminste even door roesten voordat het doorroest.
kniesoor zegt
@dizono: dat van die techniek valt ook nogal tegen. Meer een mythe dan een feitelijkheid, zo leert ervaring . . . ?
jelmer zegt
@bimmert: Nederland is een belastingparadijs voor multinationals en aandeelshouders, niet voor mkb’ers tot ambtenaren.
Binnenkort wordt de dividendbelasting afgeschaft. Betaald door huurders (lagere huurtoeslag), het mkb (hogere vennootschapsbelasting) en uw boodschappen (btw naar 9%).
Vooral rechts blijven stemmen, misschien mogen we over een paar jaar 140.
hamerhaai zegt
@jelmer: hogere vennootschapsbelasting?
mashell zegt
Je hebt 5 iconische tereinwagens, de Landcruiser maar die werd vooral heel groot en luxe. De G klasse die werd zwaar gemotoriseerd en ook erg duur. De Defender, die veranderde amper maar werd wel heel erg duur. De Wrangler groeide sneller in omvang dan een Amerikaan die elke dag bij McDonalds luncht. En de Niva? Die bleef gewoon de Niva.
mennok zegt
@mashell: Defender werd toch vooral duur door ons belastingklimaat?
peug206 zegt
@mennok: julp, als je geen ondernemer bent dan is het nieuw niet te betalen. Weegt 2.5 ton en ligt meestal een redelijke motor in wat het niet bepaald leuk maakt bij de fiscus
royaledeluxe zegt
@mashell: Dan ben je nog de Jimny vergeten… die is al even iconsich en ook niet echt veranderd
mashell zegt
@royaledeluxe: die is mij nog te jong, maar heeft inderdaad de potentie een icoon te worden.
robert110 zegt
@mashell: Te jong? De Jimny is ouder dan de Niva
tenaci zegt
@robert110: als je de sj’s meerekent, maar het model Jimny is vergeleken met de rest vrij jong.
robert110 zegt
@tenaci: De naam Jimny is nog van voor het SJ tijdperk. De LJ10 uit 1970 droeg deze naam al.
rve007 zegt
@mashell: je vergeet de pajero en de L200. Die laatste is vooral er in trek als je een 4×4 zoekt waar je mee door de blubber kunt. Kijk maar eens in de Alpen of de Dolomieten!
edhageman zegt
mogen die überhaupt nog hier geimporteerd worden ivm de co2 en andere uitstoot?
dondeboer zegt
Cool, Abarth-wielen :)
potver7 zegt
@dondeboer: Nee, het zij Grizzly velgen. ;)
snuif zegt
Gooi hier een 3 pits turbo torretje in, bouw een lcd scherm in het dashboard, noem het retro, en presto, de Nova kan weer een paar decennia mee.
Robert zegt
@snuif: inderdaad, Renault moet toch wel een handvol moderne motoren kunnen inpassen in deze iconische 4WD?
snuif zegt
@snuif: *Niva :-)
baardmijt zegt
@snuif: Ik vond Nova eigenlijk een prima naam voor zo’n gemoderniseerde Niva.
snuif zegt
@baardmijt: Ik ook, maar toen bedacht ik dat Chevrolet daar wel eens een probleem mee zou kunnen hebben.
joejojo2012 zegt
@snuif: En Dacia (dus Renault) In het verleden hadden ze de Nova en Super Nova.
ukbob zegt
@snuif: prima idee!
roadster1976 zegt
Zal wel goedkoper zijn dan de renault duster daar?
robert110 zegt
Het blijft mooi spul.
crepito zegt
Reactie toevoegen gaat weer lekker kl*te via de app.
dirkv zegt
Als zo’n ding hier nu tussen 10 a 15 duizend euro zou kosten dan stond er bij mij eentje voor de deur. Coole wagen voor er bij!
schreute01 zegt
Soms vraag je je af waar de cultstatus van een auto vandaan komt. Blijkbaar moet er iéts zijn wat alle andere nadelen overstijgt. Bij de Niva kan ik het niet verzinnen. Hij is alleen leuk. In Kirgizië zag ik ze niet veel. Daar werd voor het ergste werk de UAZ ingezet.
Boomer zegt
@schreute01: Hij is onverwoestbaar en komt overal door zijn lage gewicht.
nore zegt
@airc: Rampzalig slecht en onbetrouwbaar, zelf de meest simpele techniek weten ze onbetrouwbaar te maken.
Koop dan een Daihatsu 4wd of zo als je een leuk terreinaotootje wil hebben.
nore zegt
@airc: Rampzalig slecht en onbetrouwbaar, zelf de meest simpele techniek weten ze onbetrouwbaar te maken.
Koop dan een Daihatsu 4wd of zo als je een leuk terreinaotootje wil hebben.