Het verhaal is wat complex, maar in 2021 zou er toch wel een autosalon van Genève plaats kunnen vinden.
We gaan even terug naar het begin van deze week. De organisatie van de Autosalon van Genève – GIMS – kondigt aan dat er hoe dan ook géén editie komt in 2021. Onder de autofabrikanten zou er simpelweg te weinig animo zijn om zo’n de Autosalon van Genève te kunnen laten plaatsvinden. Ook zou het nog te onzeker zijn of zo’n gigantisch groot evenement überhaupt wel plaats zou kunnen vinden. Het coronavirus is er immers nog steeds.
Twee jaar géén Autosalon betekent een gigantisch financiële strop. Dus ziet GIMS geen andere optie dan zichzelf te verkopen aan Palexpo SA. Palexpo is het congrescentrum waar de show al decennialang plaatsvindt. Palexpo zou alle rechten krijgen van GIMS en dus vrij zijn om te doen wat het zou willen.
En wat wil Palexpo? Een autosalon in 2021! Tegen Automotive News Europe zegt Palexpo SA namelijk dat er volgend jaar wel zo’n autoshow plaats moet vinden. Als ze wachten tot 2022, zijn ze bang dat autofabrikanten de Autosalon vergeten. En als autofabrikanten die vaste datum vergeten, is het lastig om die fabrikanten weer terug te krijgen. Dus wat Palexpo betreft moet er een autoshow plaatsvinden.
Wordt dat dan de Autosalon van Genève? Dat is nog onduidelijk. Want hoewel GIMS zichzelf wel wil verkopen aan Palexpo, is het allerminst zeker dat Palexpo wel zin heeft om GIMS te kopen. Palexpo-baas Claude Membrez zegt tegen Automotive News dat de vraagprijs (ruim 14 miljoen euro) ‘gigantisch’ is. Binnen twee weken verwacht hij dat het bestuur van Palexpo een besluit heeft kunnen nemen.
GIMS is verantwoordelijk voor ongeveer een derde van Palexpo’s inkomsten, dus ook voor het congrescentrum is het geen makkelijk besluit. Weet GIMS zichzelf niet te verkopen en gaat de toko failliet, dan is Palexpo naar eigen zeggen 40 procent te groot voor de andere congressen die er worden gehouden. Daarnaast is de lokale overheid voor 80 procent eigenaar van Palexpo en wil die overheid dolgraag dat GIMS in 2021 terugkeert. Een Palexpo die GIMS overkoopt en dus alsnog in 2021 een Autosalon van Genève organiseert? Helemaal zeker is het nog niet, maar het zou zomaar eens kunnen.
Berend zegt
Bedankt voor het verduidelijken, heb mijn vliegtickets al geboekt!
Voor de rest is dat toch een stukje bedrijfscontinueïteit.
p993 zegt
Hét salon bedoelt u?
stefanvts16v zegt
@p993: in Nederland zeggen we ‘de’.
a_buis zegt
@stefanvts16v: het salon zo heurt het. Net als de zout, de ijskast en de plee. Weet je dat ook weer.
stefanvts16v zegt
@a_buis: blijkbaar ben ik dan “abuis”…
Ik blijf bij de salon (en het zout).
porker zegt
@stefanvts16v: nee joh dat is sjiek
Loek zegt
@p993: dat is voornamelijk een bijnaam voor de autoshow van Brussel, in de volksmond wordt dat vaak afgekort naar een mooi Belgisch ‘het Salon’. Dit heeft niks te maken met bijnamen maar het feit dat naar Genève vaak wordt gerefereerd als ‘Salon de l’Automobiles’ (of zoiets, ik spreek weinig Frans ;)). De salon is een onofficiële Nederlandse benaming wat niks te maken heeft met ‘het Salon’ van Brussel.
vacano zegt
eigenlijk beetje gek dat Nederlanders en Vlamingen die beiden Nederlands als taal hebben het anders gebruiken!
HET Autosalon BEKT toch beter dan DE Autosalon!!
Idm met bv ik ging met de Trem ( tram ) naar huis en liep de trap ( trap ) op naar de bovenverdieping.
waarom zeg je trem bij tram en trap bij trap?
Hoe weet je nou als allochtoon wanneer je die a als e moet uitspreken?
vaak discusie geweest tuusen mijn opa Alblasserdammer en mijn West Vlaamse oma.
Nooit begrepen dat die elkaar konden verstaan.
LaLancia zegt
@vacano: tram is van origine geen Nederlands woord.
lefty00 zegt
wats die foto, das n ruf niet?
ouwedibbes83 zegt
@lefty00: het lijkt een soort reïnkanarie vd Yellow Bird
mashell zegt
@ouwedibbes83: reïnkanarie bij een yellow bird, die is briljant!
hotze zegt
De CTR 2019. Met een flauwe 710 pk.